ראשונה לפעול? אילון מאסק טוען שסין תחל להפעיל רגולציה על AI
הבינה המלאכותית כבר כאן, אין בכלל ספק. מעבר ל-ChatGPT של OpenAI (מיקרוסופט) או בארד של גוגל, בכל יום יוצאים פיתוחים ותוכנות חדשות לעולם וכבר לא ניתן לעקוב אחר המצב של התחום. בניגוד לתחומים/פיתוחים אחרים שיצאו לאור בשנים האחרונות, הבינה המלאכותית צומחת בצורה הרבה יותר מהירה, וכמו שאנחנו רואים כיום - אי אפשר לשער היכן נהיה בעוד כמה חודשים, בטח שלא בעוד כמה שנים. בכדי לוודא שהטכנולוגיה לא יוצאת מכלל שליטה ומובילה לאמצעים שיוכלו לפגוע באזרחים או משתמשי האינטרנט, מובילי ה"מהפכה" הזו קוראים בעצמם למדינות להתחיל לקדם את אסדרת התחום.
אחד המוחות המובילים בעולם הטכנולוגיה כיום הוא אילון מאסק, מנכ"ל טוויטר, טסלה וספייס אקס - הוא גם היה המייסד של השתיים האחרונות. חברה נוספת שהיה ממייסדיה היא לא אחרת מהחברה שפתחה בפני העולם את הדלת לבינה המלאכותית - OpenAI. בשיחה בשידור חי שקיים בטוויטר, אמר מאסק כי בביקורו האחרון בסין פגש גורמים בכירים בממשל, איתם שוחח על סכנות הבינה המלאכותית והצורך לפקח עליה ולאסדיר את התחום. "לפי הבנתי מהשיחות הללו סין תחל להטיל רגולציה על הבינה המלאכותית" אמר מאסק.
בחודש פברואר האחרון, הזהיר מאסק כי ה-AI היא "אחד הסיכונים הגדולים" לציוויליזציה. מאסק דיבר אל המשתתפים בפסגת הממשלה העולמית בדובאי, זמן קצר לאחר שהזכיר את הפיתוח של ChatGPT. "זה גם חיובי וגם שלילי ויש לו הבטחה גדולה ויכולת מצוינת", אמר מאסק. אבל, הוא הדגיש כי "עם זה באה סכנה גדולה".
מאסק אינו היחיד שמאמין כי יש להפעיל רגולציה על הבינה המלאכותית, מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, אמר בעצמו בחודש שעבר: "אני חושב שאם הטכנולוגיה תלך למקום לא טוב, המצב יהיה די רע, ואנחנו רוצים לדבר על כך בקול. אנחנו רוצים לעבוד עם הממשלה (ממשלת ארה"ב) כדי שזה לא יקרה".
- סם אלטמן משתעשע: ה-ChatGPT הבא ייקרא 6-7
- אמזון חותמת על עסקה של 38 מיליארד דולר עם OpenAI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעזרת הבינה המלאכותית ניתן לזייף מסמכים, תמונות ואף סרטונים, מה שעלול להוביל להטעיות משמעותיות של אזרחים, מבלי שהם אפילו יוכלו לדעת. אותן היכולות עלולות לאפשר למשל להטות את דעת הבוחרים לפני בחירות לנשיאות ובמצב הנוכחי, אין מי שימנע מקרה כזה או אחר. בחודש שעבר הבית הלבן שחרר רשימה של מאמצים אותם הוא מבצע בניסיון לוודא שתחום הבינה המלאכותית נחקר, מפותח ויוצא לפועל בצורה שתשמור על זכויות האזרחים, אך כידוע, שום צעדים משמעותיים עוד לא ננקטו.
במהלך ביקור שלו בישראל השבוע, אמר אלטמן כי לישראל תפקיד "עצום" בהפחתת סיכונים מהבינה המלאכותית. אלטמן הגדיר את הביקור בישראל, שמחקר מאוניברסיטת סטנפורד דירג אותה בין חמש המדינות המובילות בפיתוח מערכות למידת מכונה משמעותיות, כ"מיוחד עבורו". "אני נרגש מהטיול שלי ברחבי העולם, פגשתי מנהיגי עולם, ראיתי את ההתחשבות, ההתמקדות והדחיפות בהבנת הצורך בהפחת הסיכונים העצומים האלה", אמר אלטמן במהלך הפגישה עם הנשיא הרצוג. "מדהים לראות את האנרגיה בשימוש בטכנולוגיה וביתרונותיה החיוביים, ואני בטוח שישראל תמלא תפקיד ענק בכך".
- 2.ישראלי 08/06/2023 14:42הגב לתגובה זוברמה של בדיחה של אלון מאסק ברור שהם עושים רגולציה כך שהעבדים שלהם לא יוכלו לקבל שום אינפורמציה שהשלטון הדקטטורי לא אישר להם לקבל
- 1.מלקקי הפינכה השמאל-פרוגרסיב. בא להקיא. (ל"ת)כלכלן 07/06/2023 00:36הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
