הבאה ליהנות מהייפ ה-AI - מארוול ממריאה ב-25% לאחר הדוחות
מניית מארוול מארוול מזנקת היום לאחר פרסום הדוחות לרבעון הראשון של שנת 2023. החברה רשמה ברבעון הכנסות של 1.32 מיליארד דולר בעוד צפי האנליסטים היה ל-1.3 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה רשמה רווח מתואם למניה בסך 0.31 דולר, גם מעל לצפי האנליסטים ל-0.29 דולר. האנליסטים העריכו כי החברה תכניס ברבעון השני 1.31 מיליארד דולר וגם כאן החברה הפתיעה לטובה עם צפי (אמצע טווח) להכנסות בסך 1.33 מיליארד דולר.
אכן, תוצאות טובות מאוד לחברת השבבים, אבל הסיבה לזינוק היום לא קשורה לביצועי העבר של החברה, אלא בעיקר לצמד מילים - "בינה מלאכותית"
ביום רביעי בלילה פרסמה אנבידיה NVIDIA CORאת תוצאותיה לרבעון שנגמר בחודש אפריל והחברה הציגה תוצאות ותחזיות כה חיובית, עד כדי כך שהמניה זינקה למחרת ב-25% אל שיא כל הזמנים. התוצאות המדהימות הגיעו בעיקר הודות ל"ביקוש הגואה עבור שבבים לתעשיית ה-AI", כך אמר מנכ"ל החברה, ג'נסן האנג.
הזינוק במחיר המניה הוא רק עדות להתלהבות המשמעותית של המשקיעים סביב ה-AI, שכעת מגובה גם בתוצאות מהשטח ולא רק מספקולציות סביב ההשפעה של צ'אטבוט כזה או אחר על ביצועי החברות הקשורות לתחום. אותה ההתלהבות היא בדיוק מה שמזניק היו את מניית מארוול.
"ה-AI הפכה להיות מפתח צמיחה עבור החברה, אותו אנחנו מאפשרים עם מוצרי טכנולוגיית חיבור האינטרנט שלנו ופלטפורמת אופטימיזציית הענן שלנו" אמר מנכ"ל מארוול, מאט מרפי. "בעוד אנחנו עדיין בשלבים הראשונים, אנחנו צופים כי הכנסות ה-AI שלנו בשנה הפיסקאלית של 2024 לפחות יוכפלו לעומת השנה שלפני כן, מה שאמור להמשיך במהירות בשנים הבאות" הוסיף מרפי.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מארוול מייצרת, בין היתר, שבבים אינטרנט אשר באים לידי שימוש בדאטה סנטרס - כאלו אשר נחוצים להתקדמות טכנולוגיית הבינה המלאכותית ולפי דוחות החברה, הסגמנט הזה הפיק עבורה כבר 200 מיליון דולר בשנה הפיסקאלית האחרונה. כאמור, הצפי לשנה הנוכחית הוא להכנסות של 400 מיליון דולר מתחום ה-AI, בשנה הבאה הנתון צפוי לעמוד על 800 מיליון דולר.
לאחר הדוחות כתבו האנליסטים בדויטשה בנק: "אנחנו מאמינים שמארוול נשארת אחת מחברות השבבים היחידות שיכולות להציע פוטנציאל צמיחה משמעותי לרוחב המוצרים ושווקי הקצה שלה". האנליסטים העלו את מחיר היעד של החברה מ-50 ל-65 דולר תוך כדי שהם שומרים על דירוג "קניה". בסגירת המסחר אתמול מניית החברה עמדה על 49 דולר וכעת נסחרת בתמורה ליותר מ-62 דולר, כ-5% ממחיר היעד של האנליסטים. גם ב-KeyBanc העלו את מחיר היעד של מניית החברה, מ-60 ל-70 דולר.
מתחילת השנה עלתה מניית החברה ב-67% אך ב-12 החודשים האחרונים מדובר על עלייה של 8% בלבד לאור הרידות של 2022. בתגובה לזינוק היום מניות חברות שבבים נוספות מצטרפות לחגיגה כש-TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO עולה ב-3% ו-AMD ADVANCED MICRO DEVICES עולה ב-4.5%. שוויה של מארוול עומד כעת על 52 מיליארד דולר.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מעבר לאותן החברות, ישנן חברות נוספות אשר צפויות להרוויח מהתפתחות הבינה המלאכותית, ביניהן נמצאת אמזון AMAZON . יחידת מחשוב הענן של החברה עשויה לפרוח מהביקוש לכוח מחשוב - מה שהוביל את האנליסטים ב-Evercoe להעלות את מחיר היעד של החברה ל-150 דולר, אפסייד של 25% לעומת המחיר הנוכחי. עד כה מניית החברה לא נהנתה מטרנד ה-AI אך נראה כי הזינוק היום במניית מארוול פוקח את עיניי המשקיעים, אשר מחפשים בקדחתניות כל חברה שעשויה ליהנות מהתפתחות הטכנולוגיה בצורה משמעותית.
- 1.מאירקסי 27/05/2023 15:07הגב לתגובה זו5.5 מליארד ולא 5.3 מליארד. על זה הם עלו 31%??? בועה...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
