מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

האם בואינג תחזור להמריא?

מצד אחד נתקלת בעוד בעיות איכות ומהצד השני מקבלת הזמנות חדשות. החברה עלתה 3.5% מתחילת השנה ונסחרת לפי שווי של 123 מיליארד דולר, לאחרונה אמר מנכ"ל בואינג דייב קלהון כי בעיות המשלוח של החברה מתחילות להעלם
אדיר בן עמי |

מניית חברת בואינג  BOEING ירדה לאחרונה בגלל שלל סיבות, כשהעדכנית ביותר היא הידיעה שלמטוסי התדלוק מסדרת 767 שהיו בשימוש חיל האוויר האמריקאי יש בעיית איכות ותיקון הבעיה ישפיע ככל הנראה על תוצאותיה הרבעוניים. 

המשקיעים לא משחקים כאשר מדובר בבעיות איכות, הייצור והמשלוח של מטוסים מסדרת 787 הושהו בעבר לכמה חודשים בעקבות בעיה ברכיב מסוים בחלקו הקדמי של המטוס. החברה הרגיעה אז ואמרה כי התקלה לא מהווה סכנה למטוסים שכבר נשלחו, הפסקת המשלוחים הגיעה לאחר הוראה של רשות התעופה האמריקאית, אשר רצתה להיות יותר זהירה ושמרנית מאשר בואינג. סדרת ה737 MAX קורקעה ל-8 חודשים ב-2019 בעקבות פגם בתכנון. 

בנוסף אז התייחסו בג'יי פי מורגן למצב, כשהאנליסט סת' סייפמן אמר כי: "אם נוריד את האספקה של מטוסי 787 נוספים במהלך החציון הראשון של 2023, המזומנים של החברה צפויים ליפול ל-6.7 מיליארד דולר באמצע השנה, זאת לאחר החזרי חוב בסך של 3.75 מיליארד דולר". סייפמן הסביר כי מטוסי ה-787 היו מרכיב חשוב בכל הנוגע לתוצאות של החברה בשנה האחרונה.

בואינג פספסה את תחזיות האנליסטים ב-12 מתוך 15 הרבעונים האחרונים, פספוס הצפי גורם לרוב להגדלת התנודתיות במניה ושחיקת האימון בהנהלה. דבר שהמשקיעים לא ממש אוהבים. מניות החברה המשיכו עוד בירידה, לאחר שהפד הודיע על העלאת הריבית ב0.25%.

לפני חודשיים החברה פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2022 ולשנה כולה, שם דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד של 1.75 דולר למניה, בהתאם לצפי האנליסטים מבחינת ההכנסות, אך בשורה התחתונה הצפי עמד היה לרווח למניה של 0.17 דולר. ההפסד התפעולי של החברה עמד על 365 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של 720 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021. ה-EBITDA עמד על 137 מיליון דולר לעומת נתון שלילי של 186 מיליון דולר ברבעון המקביל.

כשבועיים לאחר הדוחות עלו פרסומים על כך שהחברה מתכננת לפטר כאלפיים עובדים, זאת לאחר שהחברה אמרה שהיא צופה להגדיל את סך העובדים שלה ב-10,000. החברה הצליחה לייצר תזרים מזומנים חופשי בסך 3.13 מיליארד דולר בשנה החולפת והיא צופה כי בשנת 2023 כולה תצליח לייצר תזרים של בין 3 ל-5 מיליארד דולר.

 למרות זאת יש קצת חדשות טובות באופק, נראה כי חברת ריינאר  RYANAIR HLDS PLC  מתכננת לרכוש מטוסים מסדרת 737 MAX שיצטרפו לצי הקיים של מטוסי הבואינג שלה המכיל יותר מ-400 מטוסים. בנוסף להזמנה פוטנציאלית זו, יפן איירליינס הזמינה 21 מטוסי 737 MAX.

קיראו עוד ב"גלובל"

לאחרונה גם אמר מנכ"ל בואינג דייב קלהון כי בעיות המשלוח של החברה מתחילות להעלם. לאחר שנים של בעיות בשרשרת ההפצה, בתכנון ובאיכות. אלה אולי החדשות הכי טובות שפרסמה החברה. בואינג נתקלה בבעיות רבות במטוסים שלה, כשבשנים האחרונות - החברה נאלצה לקרקע את המטוסים מסוג 737 MAX לאחר שכמה מאלו סבלו מתקלות שהובילו למותם של מאות אנשים. המקרים קרו בין 2018 ל-2019, כשהחברה דיווחה על הצהרות שקריות בכל הנוגע לבטיחות של אותם המטוסים.

אנליסטים מחברת המחקר Wolfe נתנו למניית בואינג מחיר יעד של 220 דולר ואמרו כי הם מאמינים כי בואינג יכולה לייצר 10 מיליארד דולר בתזרים מזומנים חופשי עד אמצע העשור. נזכיר רק שבואינג הגיע לאיזור הזה בשנים 2017 ו-2018 כשייצרה אז 11.6 מיליארד דולר ו13.6 מיליארד דולר בהתאמה. נתונים שהתקבלו לפני מגפת הקורונה ובעיות הייצור שנתקלה בהם.

החברה עלתה 3.5% מתחילת השנה ונסחרת לפי שווי של 123 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.