האם בואינג תחזור להמריא?
מניית חברת בואינג BOEING ירדה לאחרונה בגלל שלל סיבות, כשהעדכנית ביותר היא הידיעה שלמטוסי התדלוק מסדרת 767 שהיו בשימוש חיל האוויר האמריקאי יש בעיית איכות ותיקון הבעיה ישפיע ככל הנראה על תוצאותיה הרבעוניים.
המשקיעים לא משחקים כאשר מדובר בבעיות איכות, הייצור והמשלוח של מטוסים מסדרת 787 הושהו בעבר לכמה חודשים בעקבות בעיה ברכיב מסוים בחלקו הקדמי של המטוס. החברה הרגיעה אז ואמרה כי התקלה לא מהווה סכנה למטוסים שכבר נשלחו, הפסקת המשלוחים הגיעה לאחר הוראה של רשות התעופה האמריקאית, אשר רצתה להיות יותר זהירה ושמרנית מאשר בואינג. סדרת ה737 MAX קורקעה ל-8 חודשים ב-2019 בעקבות פגם בתכנון.
בנוסף אז התייחסו בג'יי פי מורגן למצב, כשהאנליסט סת' סייפמן אמר כי: "אם נוריד את האספקה של מטוסי 787 נוספים במהלך החציון הראשון של 2023, המזומנים של החברה צפויים ליפול ל-6.7 מיליארד דולר באמצע השנה, זאת לאחר החזרי חוב בסך של 3.75 מיליארד דולר". סייפמן הסביר כי מטוסי ה-787 היו מרכיב חשוב בכל הנוגע לתוצאות של החברה בשנה האחרונה.
בואינג פספסה את תחזיות האנליסטים ב-12 מתוך 15 הרבעונים האחרונים, פספוס הצפי גורם לרוב להגדלת התנודתיות במניה ושחיקת האימון בהנהלה. דבר שהמשקיעים לא ממש אוהבים. מניות החברה המשיכו עוד בירידה, לאחר שהפד הודיע על העלאת הריבית ב0.25%.
- בואינג מפתיעה את וול סטריט: ההפסד קטן וההכנסות עולות; המניה מטפסת
- הסיבה הרשמית להתרסקות הדרימליינר - ניתוק הדלק למנועים; איך זה קורה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני חודשיים החברה פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2022 ולשנה כולה, שם דיווחה על הכנסות של 20 מיליארד דולר והפסד של 1.75 דולר למניה, בהתאם לצפי האנליסטים מבחינת ההכנסות, אך בשורה התחתונה הצפי עמד היה לרווח למניה של 0.17 דולר. ההפסד התפעולי של החברה עמד על 365 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של 720 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021. ה-EBITDA עמד על 137 מיליון דולר לעומת נתון שלילי של 186 מיליון דולר ברבעון המקביל.
כשבועיים לאחר הדוחות עלו פרסומים על כך שהחברה מתכננת לפטר כאלפיים עובדים, זאת לאחר שהחברה אמרה שהיא צופה להגדיל את סך העובדים שלה ב-10,000. החברה הצליחה לייצר תזרים מזומנים חופשי בסך 3.13 מיליארד דולר בשנה החולפת והיא צופה כי בשנת 2023 כולה תצליח לייצר תזרים של בין 3 ל-5 מיליארד דולר.
למרות זאת יש קצת חדשות טובות באופק, נראה כי חברת ריינאר RYANAIR HLDS PLC מתכננת לרכוש מטוסים מסדרת 737 MAX שיצטרפו לצי הקיים של מטוסי הבואינג שלה המכיל יותר מ-400 מטוסים. בנוסף להזמנה פוטנציאלית זו, יפן איירליינס הזמינה 21 מטוסי 737 MAX.
- סינופסיס צונחת ב-36% לאחר הפספוס בדוחות
- הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
לאחרונה גם אמר מנכ"ל בואינג דייב קלהון כי בעיות המשלוח של החברה מתחילות להעלם. לאחר שנים של בעיות בשרשרת ההפצה, בתכנון ובאיכות. אלה אולי החדשות הכי טובות שפרסמה החברה. בואינג נתקלה בבעיות רבות במטוסים שלה, כשבשנים האחרונות - החברה נאלצה לקרקע את המטוסים מסוג 737 MAX לאחר שכמה מאלו סבלו מתקלות שהובילו למותם של מאות אנשים. המקרים קרו בין 2018 ל-2019, כשהחברה דיווחה על הצהרות שקריות בכל הנוגע לבטיחות של אותם המטוסים.
אנליסטים מחברת המחקר Wolfe נתנו למניית בואינג מחיר יעד של 220 דולר ואמרו כי הם מאמינים כי בואינג יכולה לייצר 10 מיליארד דולר בתזרים מזומנים חופשי עד אמצע העשור. נזכיר רק שבואינג הגיע לאיזור הזה בשנים 2017 ו-2018 כשייצרה אז 11.6 מיליארד דולר ו13.6 מיליארד דולר בהתאמה. נתונים שהתקבלו לפני מגפת הקורונה ובעיות הייצור שנתקלה בהם.
החברה עלתה 3.5% מתחילת השנה ונסחרת לפי שווי של 123 מיליארד דולר.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

הילד היתום והעני שהפך לאיש העשיר בעולם - סיפור חייו של לארי אליסון
התחנות בדרך, הכישלונות, התובנות - "יש לי את כל החסרונות הדרושים להצלחה; הרגשתי שאני צריך להוכיח את עצמי כל יום. זה יצר בי רעב שלא
נרגע לעולם"; החבר סטיב ג'ובס, המנכ"לית צפרא כץ והדרך ל-400 מיליארד דולר
זה היום של לארי אליסון. הוא הרוויח היום 100 מיליארד דולר במקביל לנסיקה המדהימה במניית אורקל והפך לאיש העשיר בעולם. ההתחלה היתה קשה מאוד. הסיפור שלו השראה לאנשים שמתחילים מלמטה. השראה ליזמים. הרעב שלו להצלחה מעורר קנאה, היכולות שלו פנומנליות. הביצועים שלו מרשימים ומוכיחים שהכישלונות הם השיעורים הטובים ביותר להצלחה. קבלו את הדרך של אליסון מילד יתום ועני לאיש העשיר בעולם.
לארי ג'וזף אליסון נולד ב-17 באוגוסט 1944 בברונקס, ניו יורק, לעולם שלא רצה אותו. אמו, ססיל, הייתה נערה בת 19 שלא יכלה לגדל אותו. אביו הביולוגי היה טייס קרב של חיל האוויר האמריקני, אך נעלם עוד לפני הלידה. כבר ברגעיו הראשונים היה לארי ילד "דחוי".
בגיל תשעה חודשים בלבד חלה בדלקת ריאות קשה. אמו הצעירה, נואשת וחסרת תמיכה, החליטה למסור אותו לאחותה לואיז ולבעלה לואיס אליסון - זוג יהודים משיקגו. הם אימצו אותו כאילו היה בנם. אבל תחושת היתמות ליוותה אותו לאורך ילדותו והעצימה כשאימו החורגת נפטרה.
שיקגו של שנות ה-40-50 הייתה אז עיר תעשייתית קשה, כשהשכונות היו מחולקות אתנית - איטלקים, אירים, יהודים. משפחת אליסון חיה בדרום העיר, בסביבה יהודית מסורתית. מצד אחד, ערכים של חריצות והשכלה; מצד שני, קשיחות.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לארי גדל בידיעה עמומה שהוא לא בדיוק "שייך". אביו המאמץ, לואיס, היה מהנדס חשמל מתוסכל שלא הצליח להגשים את חלומותיו. הוא דרש מצוינות אך לא האמין בבנו המאומץ. "אתה הטעות הגדולה של חיינו", נהג לומר. שנים מאוחר יותר סיפר לארי: "כשהאדם שאמור להאמין בך הכי הרבה אומר לך שאתה טעות - אתה מפתח עקשנות להוכיח לו שהוא טועה".