יו"ר ABB אומר שהגרוע מכל מאחורינו: "אני די אופטימי"
המחסור העולמי במוליכים למחצה "סודר" לאחר שנים של שיבושים בשרשרת האספקה שהפכו אותם למשאב דל, כך אומר יו"ר ענקית הטכנולוגיה וההנדסה השוודית-שוויצרית ABB ABB LTD ADR .
כשנשאל אם נפתרו בעיות שרשרת האספקה בכל הקשור למוליכים למחצה, אמר היו"ר פיטר ווסר מ-ABB כי הוא מאמין שהגרוע ביותר כבר מאחורינו. "זו באמת הייתה בעיה ב-2022, במיוחד בשני-שלושת הרבעונים הראשונים. היה מחסור אמיתי במוליכים למחצה, שהשפיע עלינו מאוד, כי ברור שכשאתה עוסק באוטומציה וחשמול ורובוטיקה, אחד המרכיבים המרכזיים הוא מוליכים למחצה, ואנחנו משתמשים במוליכים למחצה די מורכבים, ולכן טייוואן היא מאוד חשובה אבל גם מוליכים למחצה סיניים", הוסיף. "אבל אם אני מסתכל על זה היום, אני חושב שזה מתקן את עצמו עכשיו. אני חושב שההאטה בצמיחה העולמית עזרה גם בנושא הזה, ועכשיו לגבי העתיד אני די אופטימי".
שבבים הם המוח של מכשירים אלקטרוניים וניתן למצוא אותם במגוון מוצרים ממכוניות, מכשירי חשמל ביתיים ועד סמארטפונים. הם חלק מרכזי בפעילות הכלכלית, כך שלמגבלות ההיצע הייתה השפעה על הכלכלה הרחבה יותר. שנת 2022 הייתה מאתגרת מאוד עבור ABB, אמר ווסר, כאשר נגיף הקורונה בסין והשיבושים הקשורים אליו בסחר העולמי פגעו בחברה בצורה קשה. במהלך הסגרים שנבעו מהמגפה, ABB נאלצה לסגור מפעלים בסין, בעוד שמאות עובדים נאלצו לגור במפעלים בגלל הגבלות תנועה קשות, הוא הוסיף. "עדיין סיפקנו במובן הזה אבל לא במלוא התפוקה", אמר. "עברנו את הסערות בצורה מסוימת".
עם זאת, בשנת 2023, ווסר צופה שיפור בתחזית בסין בעוד ששאר העולם חווה צמיחה נמוכה יותר. "עכשיו עם הגל האחרון של הקורונה, אני חושב שזה גל אחר ובהתמודדות עם המגיפה כפי שכולנו יודעים, הייתי מנחש שבעוד כמה חודשים זה נגמר ואנחנו נכנס לסביבה נורמלית יותר גם בסין", אמר ווסר. "הייתי צופה ששאר העולם יראה צמיחה נמוכה יותר בחודשים הראשונים של שנת 2023", אמר. "במובן הזה, אני סבור שבמחצית השנייה סין תחזור ותראה צמיחה גבוהה מהצפוי".
- אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
- סם אלטמן מחפש טריליונים במטרה להרחיב את תעשיית השבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המוליכים למחצה, האטה בפעילות הכלכלית סייעה לאזן את המחסור, שכן עלייה ביוקר המחיה הביאה לירידה בביקוש מצד צרכנים למוצרים יקרים המצוידים בשבבים, לפי ווסר. דבר אחד שהמחסור בשבבים הדגיש הוא התלות של היצרנים ברכיבים ממזרח אסיה. TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , ענקית המוליכים למחצה הטייוואנית, היא ללא ספק היצרנית הגדולה ביותר של שבבים. יכולת ייצור השבבים שלה מעוררת את קנאתן של מדינות מערביות מפותחות רבות, הנוקטות צעדים כדי להגביר את הייצור המקומי של השבבים.
בארה"ב, הנשיא ג'ו ביידן חתם לאחרונה על החוק על חוק השבבים והמדע, והקצה מיליארדים כדי לפתות יצרנים לייצר את השבבים בשימוש נרחב בתוך המדינה. ארה"ב גם חיפשה השקעות זרות, ושכנעה את TSMC להוציא 40 מיליארד דולר כדי לייצר יותר מהשבבים שלה בארצות הברית בשני מפעלי שבבים באריזונה.
- 2.לילי 18/01/2023 07:02הגב לתגובה זוקסם ליצרנים להעלות מחיר במקום להגביר את הייצור . עתה הם מתמודדים עם ירידה בביקוש וירידה במחיר.
- 1.ב.ב 17/01/2023 19:16הגב לתגובה זורק בישראל לא יורד צריך פיקוח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
