נמל תעופה
צילום: L.Filipe C.Sousa on Unsplash

מניות התעופה שיכולות לטוס גבוה - ומה מיוחד ביונייטד איירליינס?

עוצמת הביקוש לטיסות בשנת 2023 היא שאלת מפתח העומדת בפני משקיעים; אילו מניות של חברות התעופה יותר אטרקטיביות? מה קורה באירופה? ואיפה בכל זאת ניצבים המכשולים?
דור עצמון | (3)

חברות תעופה נהנו ממחצית שנייה חזקה של 2022, שכן ביקוש חזק לצד מגבלות התפוסה בענף הובילו למחירי טיסה גבוהים יותר. בעוד שהתנאים הללו נשארו לעת עתה, תמונת הביקוש בשנת 2023 פחות ברורה, כלומר יתכן שמשקיעים יצטרכו להיות בררניים יותר בכל הקשור לבחירת מניות של חברות התעופה העולמיות.

עבור חברות התעופה האמריקאיות, השנה הסתיימה בנימה קצת חמוצה, כאשר סערת חורפית וחריגה הותירה נוסעים תקועים בשדות התעופה ברחבי המדינה. מלבד סאות'ווסט איירליינס SOUTHWEST AIRLINES CO , חברת התעופה המושפעת ביותר, ההפרעה לא צפויה להשפיע משמעותית על הרווחים ברבעון הרביעי של חברות התעופה האמריקאיות. זה גם לא ישפיע על הביקוש, שיכול להיות גורם מפתח בשאלה אם 2023 תתברר כשנה טובה או לא עבור הענף.

חברות התעופה ממוקמות טוב יותר לשנה זו ממה שהמשקיעים מאמינים, על פי אנליסטים של Cowen, שציינו כי המניות אינן רחוקות מהשפל אליו הגיעו בקורונה בעוד ההכנסות מעל רמות טרום המגיפה. "אנו מאמינים כי מחירי טיסה גבוהים יותר ושיקום רשתות הנתיבים של חברות התעופה הגדולות יביאו לצמיחת הכנסות ויקזזו חלק ניכר מלחצי העלויות העומדים בפני חברות התעופה", אמרו האנליסטים. כדאי לקחת בחשבון את לחצי העלויות שכן בעוד שעלויות הדלק צפויות לרדת, חוזי שכר חדשים לטייסים פירושם שעלויות העבודה תהיינה גבוהות יותר. הצעתה של דלתא איירליינס DELTA AIR LINES להעלות את שכר הטייסים ביותר מ-30% במשך שלוש שנים עשויה להוביל חברות אחרות להגדיל את ההצעות שלהן.

המובילים הגדולים נמצאים במיקום טוב יותר מאשר עמיתיהם כדי להתמודד עם לחצי העלויות הללו. חברות התעופה הגדולות יותר נוטות גם להפיק תועלת משלוש מגמות - ומזרזים חיוביים פוטנציאליים - שיצוצו ב-2023; ההתאוששות המתמשכת בביקוש לטיסות מאורגנות, ההתאוששות בטיסות הבינלאומיות והפתיחה המחודשת של אזור אסיה-פסיפיק כאשר סין מתרחקת ממדיניות ה"אפס קורונה" שלה.

יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES חשופה לכל שלושת הגורמים הללו במידה רבה יותר ממתחרותיה. אנליסטים של ריימונד ג'יימס RAYMOND JAMES FINANCIAL צופים כי ליונייטד יהיה האפסייד הגדול ביותר מהפתיחה המחודשת של אזור האוקיינוס השקט לטיסות, שהיווה 11% מההכנסות ב-2019, ואחריה דלתא עם 6%. ליונייטד יש דירוג ביצועים גבוה יותר על המניה עם מחיר יעד של 55 דולר, עלייה של 33%. הם גם ציינו את החשיפה הגבוהה של החברה בהשוואה למתחרים ומסיבות אלה, כדאי לשקול גם את דלתא.

מבין שלושת הסגמנטים - פנאי, עסקים וביקוש בינלאומי - דווקא הבינלאומי עשוי להיות זה שיביא להאצה ב-2023. יונייטד בהחלט מהמרת על זה, ומוסיפה קווים חדשים למלאגה, שטוקהולם ודובאי לקיץ, ועוד שש טיסות למקומות חמים לטיולים באירופה, כמו פריז, רומא ולונדון. תרחיש של מיתון עמוק עשוי לסכן את התפיסה הזו של הביקוש הגובר לטיסות, אך עד כה הצרכנים הראו נחישות אכן לצאת לחופשות.

מניות חברות התעופה באופן כללי זולות כרגע, אבל יונייטד היא הזולה ביותר במגרש, נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי של 6.2 ב-2023, מתחת לממוצע בתעשייה של 11.7, לפי נתוני FactSet. גם דלתא נמצאת בצד הזול, נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי של 7. עם זאת, כשמדובר בחברות בעלות נמוכה המשקיעים עשויים להיות במצב טוב יותר להישאר בצד לעת עתה ממגוון סיבות. הבדיקה הרגולטורית של המיזוג המוצע של ג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP עם ספיריט איירליינס SPIRIT AIRLINES מספקת גם אי ודאות נוספת למגזר הזול.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם חברות הלואו-קוסט באירופה עומדות בפני שנת 2023 שעלולה להיות מסובכת, במיוחד אם הביקוש מתרכך בזמן שהאיום במיתון עדיין מרחף, והלחצים האינפלציוניים מתגברים. עם זאת, ריינאייר RYANAIR HLDS PLC , עם המאזן החזק שלה ובסיס העלויות הנמוכות שלה, יכולה להיות אחת שכדאי לצפות בה.

חברת התעופה העלתה את תחזית הרווח לשנה כולה בין 1.325 מיליארד אירו (1.39 מיליארד דולר) ל-1.425 מיליארד אירו מטווח קודם של 1-1.2 מיליארד אירו מוקדם יותר השבוע, לאחר שסיימה רבעון שלישי חזק מהצפוי. זה, יחד עם מספרי התעבורה של דצמבר שהיכו את רמות 2019, העניקו למניה דחיפה. למעשה, עברו כמה חודשים טובים עבור המניות, שעלו ב-32% מתחילת אוקטובר.

ולמרות העליות האחרונות, אנליסטים שמסקרים את המניה חושבים שהיא צריכה לעלות עוד יותר, עם 84% מהדירוגים כקנייה ומחיר יעד ממוצע של 15.45 אירו, מה שמרמז על עלייה של 12%. אנליסטים של סיטי CITIGROUP , מצפים שהיריבות הזולות איזי-ג'ט EASY JET PLC ו-וויז אייר תתמודדנה עם לחץ תמחור כשהביקוש מתרכך והעלויות יטפסו מעל לרמות של 2019. "ככל שהתחרות מצטמצמת והיכולת התחרותית מצטמצמת, ל-Ryanair צריכה להיות היכולת להעלות את המחירים מכיוון שהיא כבר מציעה את התעריפים הנמוכים ביותר בענף", אמרו, תוך שמירה על דירוג קנייה ומחיר יעד של 18 יורו על המניה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוסי 08/01/2023 19:18
    הגב לתגובה זו
    אם לא עזרה והדפסות כסף מטורפות הן לא קיימות היום .כל חברות התעופה . המניות שלהן הכי מנופחות .....מניות זבל ....לא נלך רחוק והדוגמה היא חברת אלעל . ללא עזרה מהמדינה היא כבר מזמן לא קיימת .
  • 1.
    לאנשים אין כסף לסגור את החודש ואתם מדברים על מניות.. (ל"ת)
    שמולצר 08/01/2023 16:59
    הגב לתגובה זו
  • מכה 08/01/2023 18:01
    הגב לתגובה זו
    בכנף......באמת?,עוד נראה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.