מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה
לקראת הדוחות

מה צפוי בדוחות של חברות התעופה והאם המניות אטרקטיביות?

מניות התעופה יותר קרובות לשפל הקורונה מאשר לשערים טרום הקורונה, זאת על אף שברבעון האחרון רוב חברות התעופה רשמו הכנסות שיא. אבל - מה עם הרווחים? וגם - על החוב הגדול של אמריקן אירליינס
עומר רוסו |

חברות התעופה חזרו לנפח נוסעים של טרום מגיפת הקורונה, ההכנסות גם כן, הרווחים - עדיין לא, בדומה למניותיהן, שרחוקות מאוד מרמות טרום הקורונה. נהפוך הוא - תעודת הסל JETS רחוקה רק 20% משפל הקורונה, הנקודה שאליה קרסו מניות התעופה בשיא הפאניקה.

דלתא מתחילת השנה ירדה ב-27%, יונייטד אירליינס נחתכה ב-25%, אמריקן אירליינס ב-36% (לא סתם ירדה יותר, היא בעלת החוב הגבוה ביותר) ואלסקה איירליינס ב-24%.

האנליסטית של Cowen, הלן בקר, אומרת שסקטור התעופה עדיין מתחבט בבעיות שהטרידו אותו כל השנה. אלה כוללים מחירי דלק סילוני תנודתיים וגבוהים, בעיות בשרשרת האספקה ​​הגורמות לעיכובים בתחזוקה ובתיקון המטוסים, עיכובים באספקת מטוסים וקשיים בגיוס ושימור עובדים, במיוחד טייסים. 

האנליסטית חושבת שנוכל לראות הפתעות חיוביות מחברת דלתא אירליינס, שתדווח ביום חמישי הקרוב לפני המסחר. אנליסטים צופים לדלתא רווח למניה של 1.55 דולר, או רווח נקי של 998 מיליון דולר, על הכנסות של 12.89 מיליארד דולר, אשר ישקפו צמיחה של 48%.

על פי האנליסט Duane Pfennigwerth, המסקר את החברה אמר בהערת המחקר כי הגירוי של נוסעים הרקיע שחקים בזמן סגרי הקורונה, וכשזה נגמר, חברות התעופה אמורות להמשיך את מגמת העלייה שהייתה טרום הקורונה, זאת על אף החששות ממיתון.

על רקע האמירות, האנליסט נתן תחזית שנתית לרווח למניה לדלתא, תוך כדי העלאה שלה מ-4.55 דולר ל-5.5 דולר, בשנץ 2024 הוא צופה אומדן רווח למניה של 6.25 דולר.

יונייטד איירליינס, תדווח ביום שלישי בשבוע הבא. היא ביולי סיפקה את הרבעון הרווחי הראשון שלה מאז תחילת הקורונה, למרות שמחירי הדלק הגיעו לשיאים. בחודש שעבר העלתה יונייטד איירליינס את תחזית צמיחת ההכנסות שלה לרבעון השלישי, תוך שהיא מציינת ביקוש "חזק" בסוף הקיץ. יונייטד היא ״ככל הנראה חברת התעופה הממוקמת בצורה הטובה ביותר לנצל את השלב הבא של התאוששות ההכנסות", כתבה האנליסטית של ג'פריס שילה קהיאוגלו.

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה צפויה לדווח על רווח למניה של 2.22 דולר או רווח נקי של 745 מיליון דולר, על מכירות של 12.718 מיליארד דולר אשר משקפים צמיחה של 64%.

אמריקן איירליינס תדווח ביום חמישי הבא על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. הביקושים לטיסות של חברות התעופה הללו גבוהים במיוחד, וכאמור, חזרו לרמות טרום הקורונה. זאת, מפחית באופן משמעותי את הסיכון לכך שהחברות יתנו תחזית חלשה להמשך - להפך, התחזית להמשך צפויה להיות טובה, מה שיכול לתרום לעלייה המניות התעופה. ״על אף העליה בביקוש לטיסות, הביקוש למניות התעופה יורד, זה לא יימשך לזמן רב״, אמר אנליסט ג'יי פי מורגן, ג'יימי בייקר.

מניית אמריקן אירליינס ירדה ב-36% מתחילת השנה, הירידה הגדולה ביותר בקרב חברות התעופה. החוב הנקי הגדול של החברה, משחק תפקיד חשוב כאשר יש לה חוב נקי של 28 מיליארד דולר, ובתקופה של העלאות הריבית, זה לא הדבר הטוב ביותר. אנליסטים צופים כי אמריקן אירליינס תרשום רווח למניה של 40 סנט ברבעון השלישי, על הכנסות של 13.7 מיליארד דולר, צמיחה של 47% בהשוואה לרבעון המקביל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.