ג'רמי גרנתם: "שוק המניות נמצא בבועה - הצניחה עוד לפנינו"
ג'רמי גרנתם, מהמשקיעים הגדולים בעולם, מתריע כי שוק המניות נמצא בעיצומה של בועה שטרם התפוצצה ומזהיר כי הצניחה הגדולה עוד לפנינו. גרנתם מגדיר את המצב כ"סופר-בועה" שבה המחירים אפילו יותר מופרעים ממה שהוא מכנה כ"בועה-רגילה".
במצב רגיל, השוק - או מדד מחיר המניות - עולה במהירות, תוך התעלמות מסיכונים משמעותיים שבסופו של דבר גורמים למחירים לצנוח. באותם מקרים רגילים, המדדים עולים לשתי סטיות תקן מעל ממוצע המחירים האחרון. במצב הנוכחי, אותו הוא מגדיר כאמור כ"סופר-בועה", הנתון מגיע ל-2.5 ומעלה - זה המקום שבו היה השוק בשנת 2021, כשהמניות זינקו מהשפל שאליו הגיעו בתחילת מגפת הקורונה.
גרנתם, מייסד שותף של Grantham, Mayo, & van Otterloo, נתפס לרוב כספקן בכל הקשור לשוק. ובכל זאת, הוא מסביר שהמקום שבו נמצאות המניות היום - ואיך שהן הגיעו לשם - מתאים באופן מושלם לשלבים שעוברות "בועות-העל".
השלב הראשון הוא יצירת הבועה שנוצרת עם נסיקת המניות. לאחר מכן, בשלב השני, אנו רואים בשוק ירידה משמעותית בתגובה לאירוע פוליטי או כלכלי שלילי כלשהו. עלייה בשוק דובי מתפתחת כאשר אנשים מניחים שהם יכולים לראות יום שבו המניות יחזרו לשיאים מכיוון שהאתגרים הכלכליים הולכים ומתגמדים - דבר שמכין את הבמה לירידה האחרונה.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכל נשמע מאוד כמו האירועים של השנים האחרונות. ראשית, מדד ה-S&P 500 יותר מהכפיל את עצמו מהתחתית שלו במרץ 2020 ועד לתחילת ינואר השנה. שיעורי ריבית נמוכים ותמריצים פיסקאליים הניעו את הפעילות הכלכלית, את רווחי החברות ואת הערכות המניות.
ההתרסקות הגיע במחצית הראשונה של השנה. המדד ירד ביותר מ-20% לשפל של אמצע יוני, כאשר המשקיעים הביאו בחשבון את הזעזוע הכלכלי שייגרם מהמאמץ של הפד' להילחם באינפלציה. המחירים לצרכן כבר עלו, אבל התמונה התכהה כשרוסיה פלשה לאוקראינה, והביאה לזינוק במחירי הסחורות.
אם נערוך השוואה ביחס לאירועים מטלטלים בעולם המניות של המאה הקודמת, ניזכר כמובן ביציאה מהשפל של 1929: בתחילת השפל הגדול, השוק התאושש קצת יותר ממחצית ההפסד שלו לפני שירד שוב למטה. הדבר נכון גם לגבי הראלי מהשפל של 1973. בשנת 2000, הנאסד"ק החזיר 60% מההפסד שלו בשוק הדובי מבועת הטכנולוגיה. "האירוע הנוכחי, עד כה, נראה דומה להחריד לבועות העל ההיסטוריות האחרות הללו", כתב גרנתם.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
השאלה כעת היא מה יוריד את השוק מכאן. גרנתם מזכיר את הזעזועים הכפולים של האינפלציה ואת שיעורי הריבית הגבוהים שנועדו לבלום אותה. בעוד שהשוק כבר יורד משיא הקיץ שלו, הוא גם יורד ברמות טכניות מרכזיות, מה שמסמן שייתכן ירידות נוספות בדרך. המשקיעים צריכים לעקוב אחרי כמה מהר קצב האינפלציה יורד - מידע קריטי למועד שבו הפד' יאט את העלאת הריבית.
- 17.חיים 03/09/2022 23:30הגב לתגובה זוהאם השוק לא חטף מספיק מתחילת השנה? יותר מ25% ירידה? אתםפשוט לא חיים את השוק. אז בבקשה תסתמו את הפה!
- 16.אנונימי 03/09/2022 15:24הגב לתגובה זוכתבה ללא הוכחות של הניתוח היא אוסף של שטויות
- 15.אנונימי 03/09/2022 14:42הגב לתגובה זוכמעט עשר שנים אותם כתבות עם ה 'איש שחזה'.פעם זה גונדלך הכוכב, פעם זה האיש שחזה את 2008..תשחררו אותנו מהכתבות האלה. הריבית עדיין נמוכה. מה זה 2%??שוק ההון ושוק הנדלן ימשיך להתפוצץ למעלה. פאוול לא פראייר , אם היה רוצה למתן את האינפלציה היה מעלה ריבית כמו שצריך ולא בצורה שלא מדגדג לאף אחד. שלא נדבר על אמיר ירון חסר עמוד שידרה. מה שפאוול עושה עושה אחריו.. בקיצור.. נכון לעכשיו שוק ההון ושוק הנדלן ימשיך למעלה אין שום סיבה שירד.עכשיו איפה יורד לנשום אוויר.. השיאים החדשים עוד לפנינו.בהצלחה לכולם
- 14.שחר 03/09/2022 14:16הגב לתגובה זואף אחד לא יודע כלום. הוא עוד אחד שזיהה איזה תבנית והחליט שהכל צריך לחזור על עצמו
- 13.מזל שיש שוק נדלן ישראלי שכל הזמן עולה. השקעה ללא סיכון (ל"ת)קלקלן 03/09/2022 13:22הגב לתגובה זו
- 12.נוכל מטומטם 03/09/2022 05:05הגב לתגובה זואם צדק יהייה גורו ל 50 שנה הבאות.אם שגה מה יעשו לו שבגללו מכרו מניות וקנו פוטים ???מהמר בזוי בלי השקעה רק מילים
- 11.ברבור שחור 03/09/2022 02:44הגב לתגובה זומה שבא בא. ומי שלא רוצה להפסיד את כל כספו. ידע דבר אחד. אני מגיע תמיד ורק בדיעבד תזהו למה? ככה. ורק ככה אני מגיע. בבום. ומכיוון לא צפוי. אבל אני עדיין נהנה לשחק עם כל רואי השחורות שחושבים שהם ידעו לזהות את מה שלא ניתן לזהות על פי הגדרה. רחמיי עליהם עליכם ועל כולכם. ולא כאן תמצאו את התשובות.
- 10.gnux 03/09/2022 02:36הגב לתגובה זולדעתי זו הגזמה. היו כבר נפילות כואבות יותר. ומי שרוצה לחזור אחורה כדי למצוא בועה גדולה יותר לא צריך... היא עוד לפנינו...
- 9.נו בסדר אז יירד עוד ואז מה ? יעלההה (ל"ת)מי יודע 02/09/2022 23:33הגב לתגובה זו
- 8.האמת היחידה 02/09/2022 23:13הגב לתגובה זולך כנס לקונכיה שלך עם השואה 1929 זה רחוק מאוד מאוד! זה רק מראה איך המוח שלך רקוב!
- 7.כך מדבר אחד ששקוע עד הצוואר בשורטים ומנסה לעורר בהלה (ל"ת)007 02/09/2022 22:54הגב לתגובה זו
- 6.כל פעם צץ מנבא שחורות חדש. דיי, נמאס לצוטט אותם... (ל"ת)מישהו 02/09/2022 20:10הגב לתגובה זו
- יחזקאל 03/09/2022 06:19הגב לתגובה זולצותת זה להאזין מהצד
- אז אל תצוטט...עברית שפה קשה (ל"ת)למישהו 02/09/2022 20:58הגב לתגובה זו
- 5.אהרון 02/09/2022 19:42הגב לתגובה זומפחיד גדי לקנות . מה הוא מנהל ? קרן מניות אגחים השקעות אלטרנטיביות ?
- 4.דויד 02/09/2022 19:00הגב לתגובה זולמה לצטט אדם שטעה בכל התחזיות השחורות שלו בעשרות השנים האחרונות. הוא אכן חזה את הנפילה של 1987 אך מאז חזה עשרות מפולות שאף אחת לא התרחשה. קצת שיקול דעת לא יזיק.
- 2008 וגם את זאת 03/09/2022 04:38הגב לתגובה זורק שבדכ יצא מהשוק שנה שנתיים לפני הנפילה. את הנפילה הנוכחית חזה בראשית 2021
- 3.ביזפורטל 02/09/2022 18:52הגב לתגובה זואפור ורוד לבן בשחור
- 2.שמפחד מהצל של עצמו (ל"ת)עוד הזוי 02/09/2022 18:25הגב לתגובה זו
- מנהל מליארדים! משנת 89 . כמעט כמוך! (ל"ת)כמעט כמוחחחחחחחחחח 03/09/2022 04:40הגב לתגובה זו
- 1.הבועה היא אתה... נסדק טס דאקס טס אתה נוחת (ל"ת)מכאל 02/09/2022 18:17הגב לתגובה זו
- היכן אתה רואה נסדאק טס?? (ל"ת)רונן 02/09/2022 20:03הגב לתגובה זו
- גבר גבר 02/09/2022 20:02הגב לתגובה זועגלה לא סוחבת בעליות.
- מה זה איצול אולי צילצול (ל"ת)לגבר 02/09/2022 21:01
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
