בשלושת החודשים האחרונים נפלו מחירי השילוח ב-20%, מה תעשה צים?
מחירי השילוח בנפילה, או פשוט - בדרך חזרה לנורמה. המדד המשוקלל מצביע על ירידה של 20% ב-3 חודשים האחרונים וכעת יורד מתחת ל-6,000 דולר לראשונה מאז חודש מאי 2021. עד לפני כחצי שנה, עמד המחיר הממוצע לשילוח מכולה על 10,000 דולר. הירידה מגיעה על רקע החזרה לשגרה והשתחררות הלחצים בשרשראות האספקה בצירוף לביקושים שנחלשים ומלאים של חברות שגדלים.
מחיר השילוח למכולה במסלול שנחאי - ניו יורק עומד על 9.5 אלף דולר, ירידה של 11% ב-3 חודשים וירידה של 32% ממחיר לפני כשנה. מחיר השילוח למכולה במסלול שנחאי - גנואה עומד על 8,391, ירידה של 28% במחיר השילוח ב-3 חודשים, ונפילה של 37% מהחודש המקביל ב-2021. קו השילוח של שנחאי - לוס אנג'לס גם נמצא בירידה חדה בשבועות האחרונים, וכעת מחיר מכולה בקו זה עומד על 6,127 דולר. לפני כשלושה חודשים עמד על 8,720 דולר, ירידה של 30% ב-3 חודשים בלבד, וכמעט ירידה של 50% מאוגוסט 2021.
בדומה למחירי השילוח הימי, מדד הבלטיק דריי, מדד מחירי התובלה הימית לחומרי גלם צנח לשפל של יותר משנתיים, וחזר למחיר טרום הקורונה. ירידה רצופה של 6 שבועות, כשרק בשבועיים האחרונים הוא יורד ב-20%. גם נתון זה משקף את העובדה שמחירי השילוח נמצאים בירידות בחודשים האחרונים.
החברות מתחילות להיערך לביקוש חלש אצל הצרכן האמריקאי על רקע תנאים מאקרו כלכליים מאתגרים כמו העלאות ריבית שפוגעות בהוצאות הצרכן, האטה כלכלית אפשרית ואינפלציה גבוהה ששוחקת את השכר הריאלי, לכן, הן מייצרות פחות בהתאמה לביקושים שהם רואים מצד הצרכן. כשמייצרים פחות, הביקוש לשילוח הימי של סחורה (בעיקר בסין כי הרוב מיוצר שם) פוחת, ובכך המחירים של השילוח מתחילים לתפוס כיוון מטה.
- שרשראות האספקה חזרו לפעול - האם זה הזמן לקנות מכוניות יד-שנייה?
- אזורים בסין מקלים את הגבלות הקורונה, האם נראה פרסה מלאה של הממשל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, ישנן חברות רבות שנתקעו עם מלאי גדול, שלאט לאט הופך למלאי מת במקרים מסויימים. כאשר חברה מגדילה את המלאי שלה, זה בעיקר בשל העובדה שהיא נערכת לביקוש גדול, ולא רוצה להיתפס לא מוכנה, אך כשהעלאות ריבית ודיכוי הוצאות הצרכן נכנסות לתמונה, הן יכוחות להיתקע עם מלאי ללא ביקוש מתאים. לראיה, טארגט TARGET CORP שהודיעה בעקבות מלאי גדול על תחזית רווח נמוכה מהצפי להמשך השנה, בעיקר בגלל העובדה שהיא תוריד מחירים בשביל ״להעיף״ את המלאי ולהשתלט עליו. במקרה זה, שחברות רבות חוות אותו, כנראה שהן ימנעו מלהזמין עוד סחורה ולייצר אותה ומכאן באה גם ההאטה בביקושים לשילוח הימי.
איך צים צים , שהקו הגדול ביותר שהיא תופסת, הוא שנחאי/אסיה - ניו יורק תסתדר כשמחיר למכולה בקו זה נופל ב-11%? זאת בדיוק הסיבה למה אנחנו רואים את צים נופלת ב-41% בחצי שנה האחרונה. משקיעים מאוד חוששים מירידת מחירי השילוח, שצים, כחברת שילוח ימי לא יכולה להחביא. מצד שני, היא צריכה להודות להמון גורמים שהשתלבו ביחד וגרמו לה לרווחי עתק. אז, מחירי השילוח נתנו, וכנראה שהם גם ייקחו.
צים עדיין מאוד אופטימית לגבי שנת 2022. בחברה בטוחים כי התוצאות בשנה זו עדיין יהיו מרשימות, וירשמו צמיחה משנת 2021. הסיבה היא בעיקר החוזים שחתמה צים בזמנו. כידוע, החברה חותמת על הסכמי שילוח במחירים קבועים לטווח זמן משתנה, ככה שגם אם מחירי השילוח יורדים, החברה תקבל תשלום בעבור מה שחתמה בהסכם.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
30% מהחוזים שצים חתמה נחתמו במחירים הגבוהים שידענו לפני כחצי שנה בתחום השילוח הימי, ככה שהחברה (לפחות עד לסיום החוזים) צפויה עדיין לרשום רווחים והכנסות מרשימים. אך גם צים עצמה לא מתנערת מכך שמחירי השילוח בסופו של דבר, פוגעים בה באופן מהותי. אם זה לא יפגע ברבעון הקרוב, זה יפגע בזה שלאחריו, בסופו של דבר זה יקרה. אפרופו יקרה, אנחנו רואים כבר בדוח האחרון שצים אמנם רשמה צמיחה מרשימה בהכנסות וברווחים, אך בפעם הראשונה מאז זינוק מחירי השילוח, מתחת לצפי האנליסטים.
- 24.שי מחיפה 30/08/2022 18:26הגב לתגובה זוזאת השאלה העיקרית שצריכים לשאול המנכל של צים. למה אין BUY buck המניה מתרסקת כל יום בחמישה אחוז. יש אין סוף מזומנים, למה להשקיע רק בסטארט אפים ולא לקנות קצת מניות חזרה. גילוי נאות, מושקע בצים ומופסד הרבה כסף עליה
- איתי 31/08/2022 07:34הגב לתגובה זואם לא יהיה שם אירוע קיצון כמו טביעת אניה, לדעתי היא תחזור ל 90 וגם ל 200. וגם אם לא, תקבל הכל בדיבידנדים.
- יהודה מור 31/08/2022 01:00הגב לתגובה זושאלתי את החברה במייל והם ענו שזה מונח על השולחן וכרגע הם מתמקדים יותר בדיבינדים
- 23.כיף לקרוא, מעניין מה יהיה עם צים (ל"ת)30/08/2022 17:39הגב לתגובה זו
- 22.איתי 30/08/2022 16:14הגב לתגובה זוכיום צים היא החברה הישראלית המוצלחת ביותר שקיימת. חברה שנסחרת במכפיל X0.6 חחח עם תשואת דיבידנד פנומנאלית ומנכ"ל אדיר. מושקעת בסטארט-אפים שיכולים להיות יותר גדולים ממנה בעתיד הנראה לעין. אם הייתי יכול הייתי קונה 20% מהחברה מחר בבוקר ומוחק אותה מהמסחר. (חבל שאני לא עידן עופר..) כל כתבה שיש משהו לא בריא בחברה הזו חוטאת לאמת, כי גם במכפיל 7 על הרווח היא שווה את המחיר. זו לא מניה לסוחרי יום אלא למשקיעים עם כסף וארך אפיים. וכל מי שכותב SHORT מבין מצוין שהוא כנראה הולך למחוק את ההשקעה שלו :) לא מהמרים בבורסה.
- 21.אין חוב......... (ל"ת)S 30/08/2022 15:52הגב לתגובה זו
- 20.זאב 30/08/2022 15:31הגב לתגובה זוהאם היבואנים יחזירות את מחירי הסחורות וירככו את האינפלציה
- 19.נראה שהיא באמת בבעיה. (ל"ת)30/08/2022 15:10הגב לתגובה זו
- 18.כתבה שמציגה את הדברים כמו שהם (ל"ת)30/08/2022 15:09הגב לתגובה זו
- 17.נ.ש. 30/08/2022 14:15הגב לתגובה זוכי היה הרבה סגרים בחצי שנה האחרונה וייקח זמן שיחזור ההספקה. מכיוון שחלק מההספקה קודם הוא לצריכה פנימית אז ייקח 3 חודשים מסיום הסגר. ועברו כבר חודשיים. מה שאומר שיתחיל לעלות שוב. אלא אם ספקים התחילו לחפש אלטרנטיבות לייצור בסין מה שלא כל כך סביר עדיין
- 16.ברק 30/08/2022 13:58הגב לתגובה זוצים עשקו את היבואנים שגילגלו את זה על האזרחים
- 15.פשוט מאוד שורט על צים ללונג השאר (ל"ת)מנחם פ. 30/08/2022 13:53הגב לתגובה זו
- 14.אין ברור מיזה שורט על צים תיפולל 25 (ל"ת)אפרים ג 30/08/2022 13:52הגב לתגובה זו
- 13.אין אחרת שורט צים צים שורט .שורט על צים (ל"ת)שמעון אטיאס 30/08/2022 13:51הגב לתגובה זו
- 12.כל כך פשוט שורט על צים לונג נסדק וחול (ל"ת)יצחק 30/08/2022 13:51הגב לתגובה זו
- 11.יעקב 30/08/2022 13:50הגב לתגובה זווגם לונג נסדק . נקודה
- 10.ארז 30/08/2022 13:42הגב לתגובה זומה כבר עשתה.... -42% ב 3 חודשים
- שורט צים יעד22 (ל"ת)רונן 30/08/2022 13:50הגב לתגובה זו
- 9.יחזקאל הנביא 30/08/2022 13:41הגב לתגובה זוכבר הורידו את התחזית לשנים הבאות ומי שלא מתאים לו לקבל 10-20 אחוז תשואת דיווידנד לא מבין בהשקעות.
- 8.לרון 30/08/2022 13:20הגב לתגובה זוידווח על כמות העריקים הרוסים? הרי ככה זה ייגמר!וזו הודעה כלכלית פר אקסלנס
- 7.רפי 30/08/2022 13:10הגב לתגובה זומאיזה תאריך החזקה?
- יחזקאל הנביא 30/08/2022 13:39הגב לתגובה זואחר כך עוד שלושה חודשים.
- עוד לא פורסם, כנראה לקראת הדוחות הבאים (ל"ת)הקורא 30/08/2022 13:13הגב לתגובה זו
- 6.אבישלום 30/08/2022 13:05הגב לתגובה זואם תרוויח עוד רבעון לפי התחזית היא כבר תשווה את שוויה לשווי המזומן. לא כולל שווי הרכוש והקווים.
- 5.אנונימי 30/08/2022 13:02הגב לתגובה זותודה על כתבה מעניינת
- 4.(ל"ת)30/08/2022 12:49הגב לתגובה זו
- 3.(ל"ת)30/08/2022 12:49הגב לתגובה זו
- 2.(ל"ת)30/08/2022 12:49הגב לתגובה זו
- 1.מי שמאמין בגליקמן יודע שהחברה תמשיך לחלק עוד הרבה 30/08/2022 12:49הגב לתגובה זומי שמאמין בגליקמן יודע שהחברה תמשיך לחלק עוד הרבה שנים, סבלנות חברים
- גליקמן המנכ"ל הטוב ביותר בתולדות צים (ל"ת)כלכלן 30/08/2022 17:34הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
