אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

390 א' מבקשי עבודה חדשים; האם ירשמו סימני צינון ראשוניים?

שלושה נתונים מעניינים את האנליסטים לקראת דו"ח התעסוקה שיפורסם היום, וצפוי להיות חזק: מספר המשרות החדשות, העליה בשכר ושיעור ההשתתפות בכוח התעסוקה - האם נראה אינדיקטורים ראשונים להתקררות שוק התעסוקה שמשליך גם על האינפלציה?
גיא טל | (1)

מספר מבקשי העבודה בחודש מאי עמד על 390 אלף, מעל לתחזיות ל-328 אלף. שיער האבטלה בחודש עמד על 3.6%, מעל לצפי ל-3.5%, אך ללא שינוי מאז חודש אפריל. 

יו"ר הפד פאואל הצביע על היחס בין מספר מבקשי העבודה למספר המשרות הפתוחות כאחד הסימנים לבועה, והצביע על כך שחזרה לרמות מאוזנות יותר תהיה סימן לרגיעה באינפלציה. נכון לעכשיו ישנן שתי משרות פתוחות על כל עובד זמין. 

הקשר בין התעסוקה לאינפלציה עליו מצביע פאואל יהווה גם כן אינדיקטור למשקיעים שמנסים להבין עד כמה אגרסיבי יהיה הפד במתווה העלאת הריבית. השוק כעת מתמחר העלאות ריבית של חצי אחוז בשתי הפגישות הקרובות ביוני וביולי. ביחס לספטמבר ישנם עדיין ספקות. השוק מעריך כעת את הסיכויים להעלאה של רבע אחוז ב-30%, ו-63% להעלאה של 0.5% נוספים, שיעורים הפוכים מאלו שנרשמו לפני שבוע. אפשרות להעלאה של 0.75% נדחתה כמעט במפורש ל ידי פאואל.

סגנית יו"ר הפד לאל בריינארד סבורה שהנתונים יקבעו האם הריבית תעלה ברבע או חצי אחוז. "אם לא נראה איזה שהיא ירידה בנתוני האינפלציה החודשיים, אם לא נראה קצת מהביקוש הבאמת חם הזה מתקרר קצת, ייתכן שיהיה ראוי לקיים פגישה נוספת בה נמשיך באותה דרך. אם נתחיל לראות ירידה באינפלציה החודשית, הרי שיהה הגיוני להמשיך בתהליך בצורה יותר איטית". 

משכורות

הנתונים שמתפרסמים מהמחוזות השונים מראים שבעוד ברוב מתוך 12 המחוזות נרשמת עליה חזרה או מתונה בשכר, ישנם כמה אינדיקציות להתקררות הלחץ. "בכמה מחוזות, החברה דווח ששיעור עליית המשכורות התמתן או אף ירד. יותר מזה, בעוד חברות שונות לאורך המדינה ציפו עד כה שהמשכורות יעלו עוד בשנה הקרובה, לפחות במחוז אחד ציפיות החברות היו לירידת שכר שנתית זה הרבעון השני ברציפות

שיעור השתתפות בכח העבודה

שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ירד ב-0.2% באפריל ל-62.2%, ירידה ראשונה מזה מספר חודשים, ומתחת לרמות של לפני המגפה, אז עמדה ההשתתפות בכוח העבודה על 63.4%. עוד עובדים שיתחילו לחפש עבודה יקטינו מעט את הפער בין המשרות הפתוחות לעובדים הזמינים עליו דיבר פאואל. האינפלציה היא אחד הגורמים שידחפו את העובדים חזרה לשוק העבודה לדעת הכלכלנים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הכל דוהר לכפרות שסמוכות לנקודת ה 0 !!!! (ל"ת)
    מומחה 03/06/2022 15:52
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social