סניף אושר עד בארה"ב
צילום: אושר עד

גולדמן זאקס: "יש למתן העלאות שכר בארה"ב, אחרת האינפלציה תחמיר"

בארצות הברית מעלים כבר תקופה את שכר העובדים בשל האינפלציה הגבוהה, ועתה בגולדמן זאקס אומרים פחות או יותר שיש העלאות שכר ויש העלאות שכר. כאלה שנעשו ברמות של 5-6% לא יוכלו להמשך לפי בנק ההשקעות מבלי "לגרום לאינפלציה גבוהה משמעותית"

האינפלציה והשכר הן גלגל שמזין עצמו - מוצרים או שירותים מסויימים מתייקרים, בזמנים אלה בעיקר בשל בעיות בהיצע, עובדים מבקשים העלאות שכר כדי להתמודד עם המצב החדש וכדי שלא יקטן כח הקנייה שלהם. אך מה קורה כשאותם רכיבים במדד יורדים בחזרה, בעוד השכר של העובדים כבר עלה? כח הקנייה שלהם בסופו של דבר עלה - ויכול להתרגם לצריכה בהיקף גדול יותר, מה שיביא שנית לעלייה במדד: הפעם ההתייקרות יכולה להיות בשל צד הביקוש.

בארצות הברית כבר תקופה מעלים את שכר העובדים בשל המצב, ועתה בגולדמן זאקס  GOLDMAN SACHS אומרים פחות או יותר שיש העלאות שכר ויש העלאות שכר. כאלה שנעשו ברמות של 5-6% לא יוכלו להמשך לפי בנק ההשקעות מבלי "לגרום לאינפלציה גבוהה משמעותית". כך אמר ג'אן האציוס, הכלכלן הראשי בבנק  בראיון ל-CNBC בו ציין ש"העלאה של 4% היא בסדר".

קצב הצמיחה השנתי של השכר מרבעון לרבעון נמצא "הרבה מעל כ-4%" אמר האציוס, שהוא גם ראש מחקר ההשקעות העולמי של גולדמן זאקס. "קצב העליות השכר שראינו במהלך הרבעונים האחרונים כעת כנראה צריך להאט מעט" הוסיף. בסך הכל, השכר הממוצע בארה"ב זינק משמעותית בשנת 2021 - ליותר מ-31 דולר לשעה, עלייה שנתית של 4.7%, כך דיווח משרד העבודה האמריקאי בתחילת ינואר.

מוקדם יותר החודש אמר מנכ"ל גולדמן זאקס, דוד סולומון כי "יש אינפלציית שכר ריאלית בכל מקום". עלויות התגמול בגולדמן זינקו ב-33% ל-17.7 מיליארד דולר לשנת 2021, עלייה עצומה של 4.4 מיליארד דולר שנבעה בעיקר מהעלאות שכר עבור ביצועים טובים, אמרו בכירים.

בינתיים האינפלציה מתגברת כאשר מדד המחירים לצרכן בארה"ב זינק ב-7% בדצמבר, השיעור המהיר ביותר מאז יוני 1982. המחירים הגובים נוגסים בהעלאות השכר של העובדים למרות עליות השכר שלהם. למעשה, העובד הממוצע קיבל קיצוץ של 2.4% בשכר בשנה שעברה, על פי נתונים מנוכי עונתיות שפרסם משרד העבודה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רק מזומן 28/01/2022 00:39
    הגב לתגובה זו
    קיצוץ רוחבי גם לפרזיטים מנפחי הבועות שתורמים למין האנושי רק נפיחות ואגו.
  • 3.
    צבי נוי 27/01/2022 23:56
    הגב לתגובה זו
    שכר הוא תשומה. מחיר של עבודה. אינפלציה היא גידול בכמות הכסף שמתבטא בעליות מחירים. השכר הוא רק עוד מחיר שעולה כשיש אינפלציה. הוא לא גורם לאינפלציה.
  • תשקורת 28/01/2022 17:03
    הגב לתגובה זו
    אתה מצפה מהתקשורת הממוסדת לרשופ משהו אמיתי? התקשורת היא שלוחה של השלטון לנסות לשלוט במשק ובאנשים. אבל כמובן שמי שמטומטם מספיק שדביל להקשיב לשטויות שלהם ישלם.
  • 2.
    יובל 27/01/2022 21:56
    הגב לתגובה זו
    לא הבין שברגע שכמות אדירה של עובדים מרויחה סכומים הזויים(ראה אודי.כגן בארץ נהדרת) זה ימשוך את שאר העסקים להעלות משמעותית את השכר לעובדים. ובהמשך לייקר את מחירי מוצרי כל החברות כדיי לממן עליות שכר אלה. זה גלגל שקשה לעצור אותו. ומי שיילך עוד טיפה יבין שהכסף הזול שזרם לשוק ההון מהפדרל תיגבר את תיאבון ההיטק לגיוס מטורף של עובדים כדיי להצדיק את גיוסי החוב וההנפקות ההזויות של השנים האחרונות
  • 1.
    חה חה חה חה (ל"ת)
    דני דין 27/01/2022 21:54
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social