המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

נפילות במדדים: הנאסד"ק איבד 2.2%, מודרנה זיקנה 20.5%

חברות התרופות עלו, חברות התעופה והתיירות התרסקו. 

המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים. חג ההודיה יחול בסוף השבוע וכתוצאה מכך, היום התקיים מסחר מקוצר שהסתיים ב-13:00 בצהריים (20:00 שעון ישראל), בו מתקיים גם ה"בלאק פריידי". הנפט נפל ב-13%, גם המטבעות הדיגיטליים נפלו ביותר מ-7%, ולא סיפקו הגנה למשקיעים מפני ירידות בבורסה. המדדים המובילים:

דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.5%  
  • טרם החל המסחר הרציף
  מאקרו המסחר בוול סטריט התנהל בירידות שערים לנוכח התפרצות הוריאנט הדרום אפריקאי של מחלת הקורונה. הפחד בשווקים הוא כי הוריאנט מדבק פי כמה מוריאנט הדלתא אותו הכרנו עד עכשיו וכי הוריאנט עמיד בפני החיסון שניתן. (לכתבה המלאה) דבר נוסף המושך את השווקים כלפי מטה הוא בחירתו המחודשת של יושב ראש הבנק הפדרלי בארה"ב, ג'רום פאוול. החשש בשווקים הוא כי בעקבות האינפלציה המשמעותית הבנק המרכזי צפוי להעלות ריביות כמה וכמה פעמים בשנה הבאה על מנת להילחם בעליות מדד המחירים. משמעות העלת הריבית במשק היא עלייה של הריביות על האג"חים, כאשר במידה ואלו יעלו, צפויה עזיבה של משקיעים רבים משוק המניות נוכח הסיכון הגדול יותר שבשווקים אלו אל מול האג"חים.  בנק אוף אמריקה: צפוי צונאמי של הנפקות ראשוניות בתחום הרכב החשמלי. בנק אוף אמריקה צופה גיוסים של מאה מיליארד דולר בהנפקות ראשוניות לציבור עד סוף שנת 2023 לכל אורך שרשרת הערך של תחום הרכב החשמלי. בין השאר צפויה LG לגייס כ-10 מיליארד דולר לחברת הבטריות שלה (לכתבה המלאה) איך להשקיע במטבעות קריפטוגרפיים - כל מה שצריך לדעת. איך קונים ביטקוין ומטבעות אחרים? מה זה ארנק חם וארנק קר? מהן אפשרויות המסחר הזמינות מהארץ? מה כדאי לקחת בחשבון. הכל במדריך שלפניכם. (לכתבה המלאה) שורת נתוני מאקרו התפרסמו אתמול, ובהם נתוני תביעות האבטלה. התביעות החדשות לשבוע שעבר הפתיעו מאד לטובה: 199 אלף מול צפי ל-260 אלף. הנתון של השבוע קודם לכן עודכן ל-270 אלף. בתביעות הנמשכות לשבוע שהסתיים ב-13 בנובמבר מדובר באכזבה דווקא: 2.049 מיליון למול צפי הכלכלנים שהיה ל-2.033 מיליון. הנתון של השבוע שקדם לו עודכן ל-2.109 מיליון תביעות נמשכות. הערכות לצמיחת התמ"ג האמריקאי ברבעון השלישי מדברות על גידול של 2.1% בחישוב שנתי - נמוך מצפי הכלכלנים לכזה בשיעור 2.2%, אך טוב מההערכות המוקדמות יותר לפיהם יסתכם ב-2.0%.  
מניות במרכז Ispecimen (סימול: ISPC) החברה האמריקאית המנהלת אתר אינטרנטי המקשר בין אנשים התורמים דגימות ביולוגיות של עצמם לבין חוקרים המעוניינים בדימות לצורך קידום המחקר הרפואי יותר ממכפילה את שוויה במסחר בוול-סטריט. הנסיקה היא על רקע ההחלטה של ממשל ארצות הברית וכמו כן של כמה חברות פרטיות להשתמש בשירותיה של החברה לצורך קידום מחקר בנוגע לפיתוח רפואי בכל מה שקשור בהתמודדות עם נגיף הקורונה (לרבות חיסון ותרופה) וכמו כן מניעה עתידית של התפרצויות דומות.   
MODERNA(סימול: MRNA), PFIZER (סימול: PFE) ו- BIONTECH SE ADR (סימול: BNTX)  מניות חברת התרופות האמריקאית מודרנה ופייזר עלו במסחר על רקע וריאנט הקורונה החדש שמתחיל להתפרץ ברחבי העולם. המשקיעים מאמינים כי הישועה תבוא מקרב יצרניות החיסונים כשאלו בתקווה יפתחו מוצר המטרגט את הוריאנט הדרום אפריקאי. 
DELTA AIR LINES(סימול: DAL),  AMERICAN AIRLINES (סימול: AAL)  BOEING(סימול: BA) חברות התעופה האמריקאיות התרסקו במסחר בבורסה על רקע וריאנט הקורונה החדש.  CARNIVAL CORP(סימול: CCL) חברת התיירות הבריטית הנסחרת בוול-סטריט ירדה במסחר וזאת על רקע התפרצות הוריאנט כאשר המשקיעים חוששים מכך שסגרים עולמיים וקושי במעבר בין המדינות יפגע בפעילות השוטפת של החברת  PINDUODUO INC ADR (סימול: PDD) ענקית הקמעונאות הסינית צנחה בשעה זו במסחר וזאת על רקע פרסום הדוחות הרבעוניים והחמצת תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות ומניין הלקוחות הפעילים החודשיים. (לכתבה המלאה) ZOOM VIDEO (סימול: ZM) מניית חברת שיחות הוידאו עלתה במסחר בוול-סטריט וזאת על רקע התפרצות הוריאנט החדש. הזינוק בא על רקע ההתרסקות האחרונה שחוותה המניה לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים. בנק ההשקעות פייפר סנדלר צפה את הזינוק האחרון וגם טוען שיש למניה עוד לאן לעלות (לכתבה המלאה)  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN) מניית הרכב החשמלי איבדה גובה במסחר המוקדם וזאת לאחר שהשלימה "ירידה" של כ-4% במסחר אתמול. הירידות הן כנראה על רקע מימושים במניה נוכח חודש מצויין עבורה, לאחר שמאז ההנפקה מוקדם יותר החודש טיפסה המנייה יותר מ-70% לפני שהחלו המימושים.  TESLA INC (סימול: TSLA) יצרנית הרכב החשמלי של אילון מאסק לא מפסיקה לפקוד את הכותרות. מניית החברה ירדה מעט במסחר. הסיבה היא כנראה על רקע ההחלטה של טסלה שלא לקבל מימון ממשלתי מהאיחוד האירופאי לצורך הקמה של מפעל סוללות חדש בצמוד לבירה הגרמנית ברלין. מוקדם יותר השנה הודיע האיחוד כי הוא מתכוון להעניק מימון ממשלתי לכמה חברות יצרניות רכב, ביניהן BAYERISCHE MOTOREN WERKE AKTIENGESELLSCHAFT (סימול: BMW), טסלה וחברות רכב נוספות על מנת לתמוך בייצור של סוללות עבור רכבים חשמליים, וזאת על רקע משבר האקלים וכמו כן ניסיון מצד האיחוד לבלום ייבוא של חלקי רכב מהמובילה בתעשייה, הלא היא סין.  DIDI GLOBAL(סימול: DIDI) הממשל הסיני נגד ענקיות הטק הסיניות - דורש מדידי מחיקה מהמסחר. הממשל הסיני לא עוצר במלחמתו בענקיות הטכנולוגיה הסינית. זו מלחמה על העתיד של סין והממשל רוצה להראות שהוא עדיין "הבוס". הממשל דורש מחברה שיתוף הנסיעות - דידי להימחק מהמסחר בוול סטריט. הרגולטור הסיני טוען כי קיים חשש לביטחון מידע ודליפת מידע רגיש. (לכתבה המלאה) מניית נורדסטרום  NORDSTROM INC (סימול: JWN) צנחה 30% לאחר שדיווחה על רווחים של 39 סנט למניה ברבעון האחרון שלה, לעומת הערכת הקונצנזוס שעמדה על 56 סנט. המניה ממשיכה לאבד גובה במסחר.  מניית גאפ (סימול: GSP) נפלה אתמול 24% לאחר שדיווחה על רווח רבעוני מתואם של 27 סנט למניה, הרבה מתחת ל-50 סנט שציפו האנליסטים, וגם חתכה את התחזית לשנה כולה. קמעונאית ההלבשה ספגה עלויות גבוהות יותר עבור משלוח, כמו גם סגירת מפעלים מורחבת בווייטנאם, שם היא מייצרת כ-30% מהמוצרים שלה. המניה ממשיכה לאבד גובה במסחר.  ישראליות במרכז התוצאות של וויקס גבוהות מלפני הקורונה - אך השווי שלה חוזר לשם. המניה ירדה בקרוב ל-60% מרמות השיא שלה כשעת היא נסחרת סביב 9 מיליארד ד'. הרבעון השלישי היה טוב, התחזיות עלו, הקורונה מתפשטת באירופה ועל פניו החברה אמורה להמשיך להנות - אך המשקיעים צופים עוד קדימה, והאנליסטים מזהירים מתחרות (לכתבה המלאה). גלובל-אי רוכשת את חברת פלואו על מנת שתוכל להרחיב את פעילות החברה גם בשוק העסקים הקטנים. היקף העסקה עומד על 500 מיליון דולר, 425 מיליון דולר מהסכום ישולמו עם השלמת העסקה ו-75 מיליון דולר נוספים על בסיס התוצאות הפיננסיות של 2021. 45 מיליון דולר נוספים יועברו במניות (לכתבה המלאה).            חברת פריגו הדואלית, אחת מהחברות הגדולות בבורסה בת"א עומדת לעזוב את את הבורסה, ותסחר בוול סטריט בלבד (לכתבה המלאה)

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    בתי מלון OUT 27/11/2021 17:42
    הגב לתגובה זו
    בתי מלון תיירות וטיסות יפגעו הכי קשה וזה זמן לברוח מהן
  • 9.
    לרון 27/11/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    מנסה לרדת,תירוץ פרופר,לא תצליח,אנחנו לפני דצמבר חודש עליות סוף השנה בלי לפרט יותר מידי
  • 8.
    מעניין שבבלק פריידי החליטו לדווח על הוריינט.הכל כסף.... (ל"ת)
    יואל 27/11/2021 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    המלצתי לכם עוד אתמול לקנות פוטים ושורטים (ל"ת)
    רוני 26/11/2021 18:53
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מגפה אדירה ירידות פחדבראשון (ל"ת)
    סמיר אל נסרי 26/11/2021 18:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כפי שאמרתי השוק גמור פוטים יטוסו ביום א (ל"ת)
    רוני 26/11/2021 18:52
    הגב לתגובה זו
  • לרון 27/11/2021 14:04
    הגב לתגובה זו
    נו באמת,בבורסה הבנתך לא משהו
  • 4.
    שחר 26/11/2021 18:51
    הגב לתגובה זו
    בתור התחלה , מחיר הנפט צלל היום ביותר מעשר אחוזים .
  • 3.
    פייק ניוז 26/11/2021 17:36
    הגב לתגובה זו
    בהלה וחוץ מזה אמרו שאפשר להתאים בקלות חיסון לכל וריאנט תוך כמה שבועות . בינתיים לא ראיתי מתים ברחובות כולם בבתי קפה שמחים וזוללים וקונים בגדים ונעליים . תכף חנוכה אין בתי ספר אין הדבקות . בנט רוצה שיחסנו מהר את הילדים עשה מסיבת עיתונאים לא מעניין אותו האוכל עם העכברים של החיילים לא מעניין אותו הגדר בעזה שהיא מטווח ברווזים לא מעניין אותו חיילות מנוצלות העיקר הכסא שלו. תמכרו ביום א הכל אני קונה כמה שיותר
  • עשו את בכוונה.להפיל את השוק.פאניקה בבלק פריידי (ל"ת)
    H 27/11/2021 10:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מאבאריק 26/11/2021 17:16
    הגב לתגובה זו
    בהגיען ל 8 אחוז משווייון תזנקנה 50 אחוז..נצלו זאת ואז בירחו כי משם תבוא הרעה...
  • מה אתה עושה פה הבורסה תרד 900% (ל"ת)
    לך לישון 27/11/2021 16:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ירידות מיותרות לגמרי 26/11/2021 16:56
    הגב לתגובה זו
    לכל וריאנט די לבלבל במוח עם בנט ההיסטרי שרוצה בכח לחסן את כל הילדים
  • לרון 27/11/2021 14:06
    הגב לתגובה זו
    קונספירציה במיטבה להגברת מתחסנים,ברור כירח ,שמש,לילה ויום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.