פינדואודואו
צילום: מצגת החברה

פינדואודואו תפרסם את דוחותיה מחר: אלה ציפיות האנליסטים

ההערכות הן שענקית המסחר המקוון תכפיל הכנסותיה ל-4 מיליארד ד' ותעבור לרווח של 2 סנט למניה. ברבעון 2 הפתיעה ברווח של 44 סנט. 27% מבתי האב בערי סין ביצעו דרכה את הצריכה השוטפת, מה שאמור להגן עליה ממלחמת השלטון בתרבות המותרות
איתי פת-יה |

ענקית המסחר המקוון מסין PINDUODUO INC ADR (PDD), שעקפה את מתחרתה  ALIBABA GROUP (BABA) על התואר שירות המסחר המקוון הפופולארי במעצמה עתידה לפרסם מחר (שישי) את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי והאנליסטים מצפים שתציג הכפלה של ההכנסות ואיתה מעבר לרווח מתואם.

ברבעון המקביל אשתקד הכנסות החברה עמדו על 2.09 מיליארד דולר וההפסד המתואם למניה היה 10 סנט. כעת בשוק מעריכים כי נראה בשורה העליונה מכירות של 4.31 מיליארד דולר ורווח מתואם של 2 סנט למניה.

ברבעון השני של השנה עוד הציגה הכנסות של כ-3.5 מיליארד דולר, כך שאם תתגשמנה התחזיות מדובר יהיה בצמיחה בין רבעונים עוקבים של כ-20%. הווח המתואם עמד אז על 44 סנט למניה - מה שסיפק הפתעה גדולה לשוק שהניח שתציג הפסד בסך 21 סנט למניה - מה שהקפיץ אז את פינדואודואו ב-22% במסחר.

ברבעון ההוא מכירות המוצרים (להבדיל ממזון, למשל שהיא גם מוכרת וירכז עניין בדוח שיפורסם) דווקא ירדו ב-62% - אך הירידה הייתה נמוכה מהצפוי. המוצרים שכן מכרה היה בעלי שיעור רווחיות גבוה לעומת הרבעון הראשון של השנה. כך הצליחה החברה להציג שולי רווח טובים ממה שחשבו בשוק שנראה. "מכירות המוצרים ביצור עצמי של פינדואודאו נועד לספק ביקושים שהסוחרים בפלטפורמה לא מסוגלים לענות עליהם. זה ישאר חלק קטן מאד מהעסקים שלנו ויכולות להיות תנודות בסעיף זה בין רבעונים", נאמר אז על ידי החברה.

המשקיעים אם כן יסתכלו על כך גם הפעם, כמו גם על סקטור החקלאות שלה. החברה מקשרת בין חקלאים לצרכנים, שיכולים לאסוף תוצרת טרייה תוך יום מנקודות איסוף קבועות (מה שחוסך הובלה עד הבית ומשפר את הרווחיות). מדובר בפעילות שחווה מומנטום חיובי אצל פינדואודואו והצפי הוא שיתרום לתוצאות הרבעון השלישי. עוד צפויות לעלות ההכנסות מפרסום שמשלמים לה עסקים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין פרסמה שהרכישות אונליין במדינה האטו את קצב הצמיחה שלהן מ-13.9% ברבעון השני לכזו בשיעור 10.3% ברבעון השלישי. לפי דוח של חברת המחקר קנטר, ברבעון השלישי מכירות המוצרים השוטפים בסין ירדו באחוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עוד נכתב שם שהחברה המשיכה בצמיחה המואצת שלה, כשיותר מ-27% ממשקי הבית בערים בסין (ולא בכפרים וכו' - אבחנה חשובה) ביצעו דרכה רכישות של מוצרים שוטפים.

ב-12 החודשים שנגמרו בסוף הרבעון השני היו לחברה 850 מיליון משתמשים פעילים שביצעו קניה דרכה (עליה של 24%). לפי קנטר, הם הפכו יותר ויותר מעורבים בפלטפורמה. באשר למשתמשים פעילים מדי חודש בממוצע, קרי כאלה שנכנסים לאפליקציה בלא קשר לאם קנו או לא, מדובר ב-738.5 מיליון איש (עלייה של 30%).

קיראו עוד ב"גלובל"

בתחילת ספטמבר לערך נגעה בשיא של 3 חודשים עם שער של 107.74 דולר למניה ומאז תיקנה כשהיא יורדת 24.5% ל-81.36 דולר, מה שמשקף לה שווי חברה של כ-102 מיליארד דולר.

הפלטפורמה של פינדואודואו משלבת בין זירת מסחרת מקוונת לרשת חברתית. לא מדובר למשל ברשת חברתית כמו פייסבוק, בה נתקלים מדי פעם (או מדי הרבה פעמים) בפרסומות. מי שמתחבר לפינדואודואו מתחבר כדי לצרוך, כדי לשתף עם חבריו מוצרים שאפשר לקנות, כדי לשחק איתם במיני-משחקים בתוך הפלטפורמה שיקנו להם הטבות לרכישות וכו'. למעשה, מדובר במעין קניון וירטואלי, שבו החנויות/המוצרים נקרים בדרכך.

הממשל הסיני של הנשיא שי ג'ינפינג נלחם בענקיות הטכנולוגיה במדינה ומטיל עליהן הגבלות שונות. על הכוונת עליבאבא שהוזכרה וכן  TENCENT HOLDINGS (TCEHY). המשטר לא מתנגד רק לכוח הענק שאלה צברו בתחום הפיננסים (הלוואות וכו') ולמידע הנאסף על המשתמשים (שעשוי לדלוף לישויות זרות - החברות הללו נסחרות בוול סטריט הרי) אלא באופן כללי לתרבות הצריכה, סמל של המערב לשיטתו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.