הרברט דיאס
צילום: הרברט דיאס פולקסווגן

הרברט דיאס מנכ"ל פולקסווגן הזמין את אילון מאסק להלהיב את המנהלים של פולקסווגן

דיאס מכוון לתחום הרכבים החשמליים, ובהמשך לאוטונומיים, והוא צריך את מאסק כדי לעורר את המנהלים שלו - בעוד פולקסווגן מוכרת פי 14 מטסלה, היא נסחרת ב-140 מיליארד דולר, לעומת 840 מיליארד דולר לטסלה
נתנאל אריאל | (8)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

מנכ"ל  פולקסווגן  VOLKSWAGEN A G ORD  הרברט דיאס ביקש ממנכ"ל טסלה  TESLA INC אילון מאסק  להופיע בכנס גדול של מנהלי ועובדי פולקסווגן. מאסק הרים את הכפפה. הוא לא חידש הרבה, אבל עצם הנוכחות היתה חשובה – היא הראתה שמאסק לא לחוץ או חושש מהמתחרים והיא גם הראתה את הכוונות הרציניות של פולקסווגן בתחום ה-EV - הרכבים החשמליים ובהמשך האוטונומיים. חוץ מזה, אחווה כזו בין מתחרים היא אולי התחלה של ידידות שתתקדם לשיתופי פעולה.    "אני שמח לשמוע שאפילו המתחרה החזק ביותר שלנו חושב שנצליח לעשות את המעבר ל-EV  אם נניע את השינוי אצלנו במלוא העוצמה", אמר דיאס ויש כאן מסר. כשדיאס אומר "המתחרה החזקה ביותר" זו מחמאה ענקית: פולקסווגן גדולה פי עשרות מונים מטסלה מבחינת מכירות, מבחינת היקף ייצור ועוד. פולקסווגן היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם עם מכירות של יותר מ-10 מיליון יחידות בשנה.   אבל, למרות גודלה והיקף פעילותה, טסלה גדולה מפולקסווגן בשווי השוק עם שווי של 840 מיליארד דולר – פי 6 מפולקסווגן, והיא גדולה ממנה למרות שהיא מכרה 700 אלף רכבים בלבד בשנה האחרונה – כ-7% מהמכירות של פולקסווגן. הסיבה היא כמובן ההובלה בתחום ה-EV והצמיחה. וזו הסיבה שדיאס הזמין את מאסק. הוא רצה להסביר למנהלים אולי הרדומים-יבשושיים שלו שצריך להתעורר, שצריך לרוץ, שמי שלא צומח – צונח; שהם צריכים לחשוב במונחים אחרים, לרענן את היכולות, לחשוב מחוץ לקופסה ולהפנים שהעתיד הוא רכבים חשמליים. "אנחנו צריכים הלך רוח חדש בפולקסווגן כדי להתמודד עם התחרות החדשה", הוסיף דיאס, "יש לנו את כל מה שאנחנו צריכים כדי להתמודד עם האתגרים. יש לנו אסטרטגיה נכונה, יכולות וכישורים, צוות ניהול נכון. אנחנו יכולים לעשות את זה – אבל אנחנו חייבים לספק את הסחורה עכשיו".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רק NIO 17/10/2021 15:34
    הגב לתגובה זו
    ובסין תשלוט חברה סינית
  • בינתיים רק טסלה שולטת בסין חחחח (ל"ת)
    טסלאי 17/10/2021 16:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חיים 17/10/2021 13:39
    הגב לתגובה זו
    אם זה לא שוק מנופח, אני לא יודע יודע מה זה שוק נורמלי.
  • מומלץ לקרוא (ל"ת)
    אתה באמת לא יודע 17/10/2021 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דובון 17/10/2021 13:33
    הגב לתגובה זו
    רק שפולקסוואגן תמכור 5 מיליון בסה״כ בעוד 3 שנים, וטסלה תמכור 7-8 מיליון בשלב הזה. ורק שטסלה מרוויחה היום על מיליון רכבים את מה שפולקסוואגן מרוויחה היום על 10 מיליון. יחי ההבדל הגדול!
  • דוב גדול 17/10/2021 14:14
    הגב לתגובה זו
    איך בדיוק טסלה תמכור 7-8 מיליון מכוניות בעוד 3 שנים ? איפה בדיוק נימצאים כל המפעלים שלה שייצרו את המכוניות האלה ? מי בונה אותם ואיפה ? אולי מאסק מקים אותם כיום במאדים ולכן כל כך רוצה להגיע לשם ?
  • דובון 17/10/2021 16:45
    1. טסלה הרוויחה .14 מליארד דולר ברבעון השני, וכבר ביום רביעי הקרוב תבין שהיא הרווויחה מעל ל-2 מליארד דולר ברבעון השלישי. 2. מפעלי פרימונט ושנחאי של טסלה בעלי תפוקה של 1.2 מיליון רכבים בשנה היום, ובעוד שנה שניהם יגדלו למיליון כל אחד. 3. המפעל בברלין ייצר 2 מיליון ב-2024, אחרי שיתחיל בייצור מועט בחודש הבא. 4. המפעל בטקסס הוא גדול יותר מכל שלושת המפעלים האלה, והוא לבדו ייצר 3-5 מיליון רכבים בשנה. 5. ב-2022 טסלה תודיע איפה היא פותחת את המפעל הבא שלה.... 6. מספיק לך???
  • אלון מאסק 17/10/2021 16:22
    טסלה חברה רווחית.. לטסלה שיעור רווח נקי של 5.51 אחוזים (ב-12 חודשים האחרונים)... טסלה ממש לא מפסידה כיום... אתה טועה ומטעה.. אני לא טוען שהיא כן/ לא כדאית אבל מה שבטוח, עובדתית, שהיא לא מפסידה כיום
מאנדיי ערן זינמן רועי מן
צילום: נתנאל טוביאס

מנהלי מאנדיי נפגשו עם חצי מיליארד דולר

מאז ההנפקה ועד ממש סמוך לדוחות הכספיים, מנהלי מאנדיי מוכרים מניות בשוק בהיקפים גדולים - הנה התמונה המלאה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מאנדיי RSU

מניית מאנדיי monday.com -1.59%   נחתכה ב-30% אחרי שפרסמה דוחות ותחזית קדימה. וול סטריט התאכזבה מעט מהירידה בשיעורי הרווחיות ומהתחזית, אבל הנפילה במניה מיוחסת בעיקר לפחד הגדול מה-AI: האם אחרי שה-AI החליף את הג'וניורים הוא יכול גם להחליף חברות שלמות?  אז כנראה שלא חברות שלמות, אבל חברות שלא ילמדו להתגמש ולהסתגל למהפכה יכולות לאבד את המודל העסקי שלהם ולהיפגע בצורה חדה (הרחבה: האם ה-AI יהרוג את חברות התוכנה?) . מאנדיי מדבררת שהיא מחוברת ל-AI, משתמשת ב-AI ומוכרת AI, ועדיין השוק חושש. 

השוק חושש גם מפגיעה עקיפה של ה-AI כפי שקרה ברבעון האחרון. גוגל שמתחרה ב-OpenAI ומפגרת אחריה משמעותית, גייסה את מנוע החיפוש שלה לטובת התחרות והיא משלבת אותו כראשון בחיפושים בחלק גדול מתוצאות החיפוש. זה פוגע באתרי תוכן ובכלל באתרים שמופיעים בתחילת הרשימה וזה פוגע גם בקידום הממומן בגוגל. מאנדיי משקיעה הרבה כסף כדי להופיע במקומות הראשונים בגוגל, והיא השקיעה יותר ברבעון האחרון כי הצ'אט של גוגל דחק אותה ופגע בכניסות דרך גוגל. זו פגיעה עקיפה, כשהאמת היא שאף אחד לא יודע באמת איך ה-AI ישפיע על כל תחום וכל חברה.    

מה שמעניין במקרה של מאנדיי שאחרי הנפילה שלה, היה אפשר להתרשם שהמניה מתקנת - היא התחילה למחרת בעלייה של 6%, אבל סיימה בירידה של 1.5%. זה מרמז שהחשש גדול וכל פעם שמגיעים משקיעים אופטימיים הם מקבלים היצעים מכאלו שחוששים. זה לא אומר ומעיד על מה שיהיה בהמשך. האנליסטים מאוד מפרגנים עם המלצות קנייה ומחירי יעד שמבטאים בממוצע פרמיה של 80%. מאנדיי, נזכיר כבר היתה למטה וחזרה. הפעם זו סיבה שונה, זו לא "התפוצצות הבועה" בשוק ההנפקות שמאנדיי לא היתה חלק ממנה - הפעם זו מהפכה טכנולוגית. 

מימושים בחצי מיליארד דולר

העובדים של מאנדיי נפגעו מאוד מצניחת מחיר המניה כשלחלק גדול מהם המניות מהוות מרכיב משמעותי בשכר (דרך קבלת מניות חסומות - RSU). גם המנהלים הבכירים והמייסדים והמנכ"לים המשותפים - רועי מן וערן זינמן, איבדו הרבה ערך, אבל הם וההנהלה הבכירה מימשו מאז ההנפקה לפני ארבע שנים מניות בסכום מצרפי של חצי מיליארד דולר! 

חשוב להדגיש, נושאי תפקידים ובעלי עניין בחברה לא יכולים לממש מתי שהם רוצים, הם חשופים למידע פנים ולכן הם צריכים לבצע את המכירות במסגרת תוכניות מיוחדות שקבועות מראש (‎10b5-1‎). הם צריכים להגדיר את מועד המכירה הרבה לפני וגם את כמות המניות הרבה לפני העסקה בפועל שגם מתבצעת על ידי ברוקר חיצוני. אפשר להניח שגם המנהלים הבכירים ביותר במאנדיי לא צפו את הקריסה במניה אחרי התוצאות, קריסה שהפתיעה גם את טובי האנילסטים, כך שלא סביר שהם ניסו לתזמן יציאה גם אם הם יכלו. 

airoairo

יצרנית הרחפנים שהפתיעה את וול-סטריט: זינוק במכירות ורווח מעל הציפיות

חברת הרחפנים AIRO שנכנסה לבורסה לפני שלושה חודשים בלבד עקפה את תחזיות האנליסטים עם הכנסות גבוהות ב־76% מהצפי, צמיחה חדה במכירות הצבאיות ותכניות להתרחבות בשוק ההובלה האווירית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רחפנים

שלושה חודשים בלבד חלפו מאז שחברת הרחפנים AIRO Group Holdings AIRO Group Holdings 8.91%  נכנסה למסחר בבורסת ניו יורק, וכבר היא מצליחה להפתיע את האנליסטים עם תוצאות שעולות משמעותית על הציפיות. במקום הפסד צפוי של 4.8 מיליון דולר, AIRO הציגה רווח מתואם של 4.7 מיליון דולר. הרווח למניה הגיע ל־30 סנט, לעומת תחזית של 11 סנט, והכנסות החברה הסתכמו ב־24.6 מיליון דולר – הרבה מעל הצפי שעמד על 14 מיליון דולר.


החברה, המעסיקה מעל 150 עובדים ופועלת בארבעה תחומים עסקיים – ייצור רחפנים, אוויוניקה, שירותי הכשרה וניידות אווירית חשמלית – הונפקה לראשונה ביוני במחיר של 10 דולר למניה. כיום נסחרת המניה במחיר של 22.25 דולר. שווי החברה משקף מכפיל של כ־6 על תחזית המכירות לשנת 2025. לשם השוואה, המתחרות המרכזיות AeroVironment ו־Kratos Defense נסחרות במכפילי מכירות של כ־8 ו־9 בהתאמה.


עם זאת, שתי המתחרות גדולות ממנה בהרבה: AeroVironment צפויה לרשום הכנסות של כ־1.6 מיליארד דולר בשנת 2025, ו־Kratos כ־1.3 מיליארד דולר. רחפני ה־Puma של AeroVironment מתחרים ישירות ברחפני ה־Sky Watch של AIRO, שכבר נמצאים בשימוש כוחות נאט"ו ובידי צבא אוקראינה למשימות מעקב.

רחפנים היברידיים

אחד התחומים המעניינים שבהם מתמקדת AIRO הוא פיתוח רחפנים היברידיים לשוק ההובלה האווירית – פתרון למשלוחי מטען מהאוויר, שצפוי להגיע לשוק ב־2027 ולפתור אתגרי לוגיסטיקה בטווחים קצרים. עיקר הכנסות החברה מגיעות כיום מתחום הרחפנים הצבאיים. מכירות תחום זה זינקו השנה ב־216% והגיעו ל־22 מיליון דולר מתוך סך הכנסות של 24.6 מיליון דולר.


הביקוש לרחפנים צבאיים התחזק בעקבות הודעת משרד ההגנה האמריקני ביולי על כוונתו להאיץ את פריסת המערכות הבלתי מאוישות. החלטה זו השפיעה לחיוב על כלל החברות בתחום. בהתאם לכך, מניות AeroVironment ו־Kratos עלו ב־56% וב־105% בהתאמה בשלושת החודשים האחרונים. גם AIRO, אף על פי שמדובר בחברה חדשה יחסית בבורסה, מציגה מגמת עלייה נאה.