הרברט דיאס מנכ"ל פולקסווגן הזמין את אילון מאסק להלהיב את המנהלים של פולקסווגן
מנכ"ל פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD הרברט דיאס ביקש ממנכ"ל טסלה TESLA INC אילון מאסק להופיע בכנס גדול של מנהלי ועובדי פולקסווגן. מאסק הרים את הכפפה. הוא לא חידש הרבה, אבל עצם הנוכחות היתה חשובה – היא הראתה שמאסק לא לחוץ או חושש מהמתחרים והיא גם הראתה את הכוונות הרציניות של פולקסווגן בתחום ה-EV - הרכבים החשמליים ובהמשך האוטונומיים. חוץ מזה, אחווה כזו בין מתחרים היא אולי התחלה של ידידות שתתקדם לשיתופי פעולה.
"אני שמח לשמוע שאפילו המתחרה החזק ביותר שלנו חושב שנצליח לעשות את המעבר ל-EV אם נניע את השינוי אצלנו במלוא העוצמה", אמר דיאס ויש כאן מסר. כשדיאס אומר "המתחרה החזקה ביותר" זו מחמאה ענקית: פולקסווגן גדולה פי עשרות מונים מטסלה מבחינת מכירות, מבחינת היקף ייצור ועוד. פולקסווגן היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם עם מכירות של יותר מ-10 מיליון יחידות בשנה.
אבל, למרות גודלה והיקף פעילותה, טסלה גדולה מפולקסווגן בשווי השוק עם שווי של 840 מיליארד דולר – פי 6 מפולקסווגן, והיא גדולה ממנה למרות שהיא מכרה 700 אלף רכבים בלבד בשנה האחרונה – כ-7% מהמכירות של פולקסווגן. הסיבה היא כמובן ההובלה בתחום ה-EV והצמיחה.
וזו הסיבה שדיאס הזמין את מאסק. הוא רצה להסביר למנהלים אולי הרדומים-יבשושיים שלו שצריך להתעורר, שצריך לרוץ, שמי שלא צומח – צונח; שהם צריכים לחשוב במונחים אחרים, לרענן את היכולות, לחשוב מחוץ לקופסה ולהפנים שהעתיד הוא רכבים חשמליים.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.רק NIO 17/10/2021 15:34הגב לתגובה זוובסין תשלוט חברה סינית
- בינתיים רק טסלה שולטת בסין חחחח (ל"ת)טסלאי 17/10/2021 16:46הגב לתגובה זו
- 2.חיים 17/10/2021 13:39הגב לתגובה זואם זה לא שוק מנופח, אני לא יודע יודע מה זה שוק נורמלי.
- מומלץ לקרוא (ל"ת)אתה באמת לא יודע 17/10/2021 15:33הגב לתגובה זו
- 1.דובון 17/10/2021 13:33הגב לתגובה זורק שפולקסוואגן תמכור 5 מיליון בסה״כ בעוד 3 שנים, וטסלה תמכור 7-8 מיליון בשלב הזה. ורק שטסלה מרוויחה היום על מיליון רכבים את מה שפולקסוואגן מרוויחה היום על 10 מיליון. יחי ההבדל הגדול!
- דוב גדול 17/10/2021 14:14הגב לתגובה זואיך בדיוק טסלה תמכור 7-8 מיליון מכוניות בעוד 3 שנים ? איפה בדיוק נימצאים כל המפעלים שלה שייצרו את המכוניות האלה ? מי בונה אותם ואיפה ? אולי מאסק מקים אותם כיום במאדים ולכן כל כך רוצה להגיע לשם ?
- דובון 17/10/2021 16:451. טסלה הרוויחה .14 מליארד דולר ברבעון השני, וכבר ביום רביעי הקרוב תבין שהיא הרווויחה מעל ל-2 מליארד דולר ברבעון השלישי. 2. מפעלי פרימונט ושנחאי של טסלה בעלי תפוקה של 1.2 מיליון רכבים בשנה היום, ובעוד שנה שניהם יגדלו למיליון כל אחד. 3. המפעל בברלין ייצר 2 מיליון ב-2024, אחרי שיתחיל בייצור מועט בחודש הבא. 4. המפעל בטקסס הוא גדול יותר מכל שלושת המפעלים האלה, והוא לבדו ייצר 3-5 מיליון רכבים בשנה. 5. ב-2022 טסלה תודיע איפה היא פותחת את המפעל הבא שלה.... 6. מספיק לך???
- אלון מאסק 17/10/2021 16:22טסלה חברה רווחית.. לטסלה שיעור רווח נקי של 5.51 אחוזים (ב-12 חודשים האחרונים)... טסלה ממש לא מפסידה כיום... אתה טועה ומטעה.. אני לא טוען שהיא כן/ לא כדאית אבל מה שבטוח, עובדתית, שהיא לא מפסידה כיום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
