המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

המדדים ננעלו בירוק אחרי שבוע תנודתי; הדאו עלה 1.4% מרק קפצה 8%

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות אחרי ימים של ירידות. הדאו הוסיף 1.4% ואילו הנאסד"ק עלה 0.8%. מניית מרק MERCK & COMPANY בולטת בעליות על רקע הבקשה שהגישה לאישור חירום ב-FDA לתרופת הבליעה שלה ושל רידג'בק להקלה בתסמיני הקורונה לחולים בשלב הראשוני של המחלה. ניתן לשער כי תרופה יעילה שכזו עשויה לייתר צורך בסבבי חיסון נוספים ועל כן מניות MODERNA (MRNA) ו- BIONTECH SE ADR (BNTX) נופלות במסחר. גם PFIZER שבמקביל לחיסונים עמלה על פיתוח דומה מאבדת גובה עתה כשנדמה שמרק צעד לפניה (לכתבה המלאה). פרשן ביזפורטל, שלמה גרינברג מפנה זרקור לחברה ישראלית גדולה שנסחרת בוול סטריט בתחום הטיפול בסרטן - NOVOCUREשל היזם בן ה-83 פרופ' יורם פלטי שיש לו עוד סטראטאפים בקנה (הרחבה כאן) העניין היום מתרכז דווקא בשוק הקריפטו. יו"ר הפד' פאוול אמר כי אין לו כל כוונה לאסור את תחום הקריפטו ובוונצואלה בדיוק הושק היום מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי - ועל רק אלה ה-BITCOIN 2.19%  מתחזק ב-9% לכ-47 אלף דולר למטבע וה- ETHEREUM 5.03%  עולה ב-8% ל-3,200 דולר למטבע (לכתבה המלאה). דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN 2.19%  

      מאקרו ההוצאות הפרטיות בארצות הברית באוגוסט עלו ב-0.8% על פני יולי (12% ב-12 החודשים), גבוה מצפי הכלכלנים לעלייה של 0.7%. ואולם הנתון של יולי עודכן מעלייה של 0.3% על פני יוני לירידה של 0.1%. מדד הליבה PCE העוקב אחר ההוצאות לצריכה פרטית בארה"ב, בניכוי אנרגיה ומזון, עלה ב-0.3% באוגוסט - כמו ביולי, וב-3.6% ב-12 החודשים האחרונים. הצפי היה לעלייה נמוכה יותר, של 0.2%, ו-3.5%, בהתאמה. ההכנסה הפרטית באוגוסט בארה"ב עלתה ב-0.2% כפי שציפו הכלכלנים, אחרי עלייה בשיעור 1.1% ביולי. הנתון הסופי של מדד מנהלי הרכש בסקטור הצרכני לספטמבר עמד על 60.7 נקודות, מעט גבוה מהתחזית שהייתה 60.5 נקודות. ואולם, זוהי ירידה מרמה של 61.1 נקודות באוגוסט. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על הצעת חוק שתמנע את השבתת הממשל. הוא עשה זאת כמה שעות לפני פקיעת תוקף התקציב החדש והמשמעות היא שיש תקציב. עדיין - לא הכל מוסכם. רפובליקאים מתנגדים להעלאת תקרת החוב וכך הממשל לא יכול לקחת הלוואות נוספות ואם זה לא יתאפשר עד ה-18 באוקטובר, ארצות הברית תגיע לחדלות פירעון (לכתבה המלאה). האינפלציה בגוש האירו שוברת שיא של 13 שנה עם עלייה נתון של 3.4% בספטמבר. הכלכלנים ציפו לאינפלציה בשיעור של 3.3%. הסיבה העיקרית לכך היא מחירי האנרגיה שעלו - גז ונפט, בשל הביקושים הגבוהים עם פתיחת הכלכלות ומולן היצעים נמוכים מגזר האנרגיות המתחדשות בשל תנאי מזג האוויר. מניות במרכז MERCK & COMPANY  (MRK) קופצת ברקע הבקשה שהגישה לאישור חירום ב-FDA לתרופת הבליעה שלה ושל רידג'בק להקלה בתסמיני הקורונה עבור חולים בשלב הראשוני של המחלה כדי שלא יהפכו לחולים קשים. ניתן לשער כי תרופה יעילה שכזו עשויה לייתר צורך בסבבי חיסון נוספים ועל כן מניות MODERNA (MRNA) ו-  BIONTECH SE ADR (BNTX) נופלות במסחר. גם PFIZER שבמקביל לחיסונים עמלה על פיתוח דומה מאבדת גובה עתה כשנדמה שמרק צעד לפניה (לכתבה המלאה). WALT DISNEY (DIS) עברה לעליות אחרי שאיבדה כ-2% במסחר המוקדם. החברה דיווחה כי הגיעה להסדר עם השחקנית סקלרט ג'והנסון שתבעה אותם ב-50 מיליון דולר בגין הפצת הסרט "האלמנה השחורה" בכיכובה בסטרימינג במקביל לאקרנים - מודל ממנו אינה זכאית לתמלוגים מהמכירות, בשונה ממכירות הכרטיסים בקופות. סכומי ההסכם לא נחשפו. NIO - חברת הרכב החשמלי מסין דיווחה על נתוני מסירות ברבעון השלישי שעקפו את הצפי שלה עצמה - 24,439 רכבים נמסרו, מול התחזית שלה שהייתה 22.5-23.5 אלף מסירות. AMC ENTERTAINMENT HOLDINGS INC  (AMC) עולה. ייתכן כי רשת בתי הקולנוע שהפכה למניית מים מעודדת מההסכם של דיסני עם ג'והנסון, שמפחית מהאטרקטיביות של הפצת הסרטים בסרטימינג מול בתי הקולנוע. מנגד אפשרי כי שוב משקיעי הריטייל הם שתומכים במניה ללא סיבה ספציפית היום. ZOOM VIDEO COMMUNICATIONS ׁׁׂ(ZM) מתחזקת בשל ביטול העסקה לרכישת Five9 בהיקף 15 מיליארד דולר, וזאת אחרי שבעלי המניות של האחרונה דחו את ההצעה. ZOMEDICA CORP (ZOM) חברת ההלת'קר הוטרינרית מתחזקת במסחר המוקדם הודות לעסקת רכישה של חברת Pulse Veterinary Technologies ב-70.9 מיליון דולר במזומן ומניות. הנרכשת פיתחה טכנולוגיה לטיפול בבעלי חיים באמצעות פולסים אלקטרו-הידראוליים. ישראליות בוול סטריט

    חברת ולנס (VLN) יורדת גם ביומה השני בוול סטריט. אמש בבכורה לאחר השלמת המיזוג לשלד ה-SPAC איבדה כ-4%. יצרנית השבבים לתעשיית הרכב מהוד השרון, תכננה לגייס 240 מיליון דולר אך תיאלץ להסתפק ב-155 מיליון - בעקבות המשיכה של המשקיעים במיזוג (לכתבה המלאה). פריגו (US)  הודיעה על הסדרת שומת המס באירלנד. השומה הוצאה בסוף 2018 בגין הכנסות מתמלוגים ממכירות התרופה טיסברי נגד טרשת נפוצה. בניכוי מסים שכבר שולמו וקיזוזים בגין הוצאות מו"פ, פריגו תשלם 266 מיליון יורו. בנוסף, פסק בוררות קבע כי תקבל 355 מ' י' עבור רכישת מניות מצדדי ג' בסוף 2014 (לכתבה המלאה) קומפיוגן (US)  עדכנה כי תציג נתונים חדשים מהניסויים הפרה קליניים והקליניים בטיפול שלה בסרטן בכנס שיערך ב-10.14 בנובמבר. מניית REE מתאוששת מעט. המניה מחקה  כבר 60% מערכה מאז ההנפקה. גם טוקספייס באותה מגמה ואיבדה עד כה כ-60% מערכה מאז ההנפקה. שתי החברות הונפקו באמצעות מיזוג עם חברת SPAC.

    תגובות לכתבה(5):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 2.
      סופהעולםשמאלה 01/10/2021 20:49
      הגב לתגובה זו
      עד מתי?, נראה שאין למנייה רמת תמיכה בשום רף מחיר
    • 1.
      צרנוחה 01/10/2021 17:36
      הגב לתגובה זו
      ברמלה לוד
    • דודאברהםandjelכהן 01/10/2021 19:47
      הגב לתגובה זו
      עלה והצלח, רק נמק .
    • יום אבל לאומי של השורטיסטים (ל"ת)
      יום שני 01/10/2021 19:10
      הגב לתגובה זו
    • דודאברהםandjelכהן 01/10/2021 19:48
      איזה אבל?למה מי מת?
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

    רן קידר |
    נושאים בכתבה JP Morgan

    מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

     לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

    עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

    "סגור את הדבר הארור הזה" 

    דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

    לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.