המסחר בוול סטריט
צילום: CC
וול סטריט

יום "הכישוף המרובע": הנאסד"ק ירד 0.9%; ווקמי טפסה 4%

סנטינל וואן איבדה 5%, אב-סלרה ביולוג'יקס (ABCL) עלתה ב-3% בעקבות אישור FDA לתרופה לקורונה

נושאים בכתבה וול סטריט סקירה

נעילה שלילית של שבוע המסחר בוול סטריט, שברקע יום "הכישוף המרובע". הנאסד"ק ירד ב-0.9% וכך גם ה-S&P500, בעוד הדאו ג'ונס ירד ב-0.5%. אתמול, המסחר בוול סטריט ננעל במגמה מעורבת כשהנאסד"ק סגר בעליה של כ-0.1%, הדאו ג'ונס נחלש בכ-0.2% וכך גם ה-S&P 500.  

S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% BITCOIN 1.49%  

      מאקרו: היום יתקיים בוול סטריט יום "הכישוף המרובע" (quadruple witching) בו פוקעים בו זמנית החוזים העתידיים על המניות, על האופציות של המניות, על המדדים ועל האופציות של המדדים. האירוע שמתרחש אחת לרבעון מאופיין בדרך כלל בתנודות חדות לאור הפעילות של שחקני האופציות. בינתיים, הנתונים האחרונים של הכלכלה האמריקאית שהתפרסמו ביום חמישי מציגים תמונה אופטימית מהצפוי של הצרכן האמריקאי. נתוני המכירות הקמעונאיות לאוגוסט בארצות הברית הפתיעו לטובה - במקום ירידה של 0.7% לה ציפו הכלכלנים, דווח על עלייה באותו שיעור. עוד פורסמו נתוני דרישות דמי האבטלה לשבוע שעבר שהפתיעו לרעה - 322 אלף כאלה הוגשו, גבוה בעשרת אלפים מהתחזיות.   בורסות ניו יורק במתח לקראת הפגישה הבאה של ועדת השוק הפתוח בבנק המרכזי בארה"ב - בכירי הפד צפויים להיפגש בימים שני ושלישי ולדון בעיתוי צמצום הרכישות שהבנק מבצע. הפדרל ריזרב רוכש בכל חודש אג"ח בשווי 120 מיליארד דולר. הנתונים שהצטברו ישפיעו על ועדת השוק הפתוח בבנק המרכזי בארה"ב בשבוע הבא - בכירי הפד צפויים להיפגש בימים שני ושלישי. המשקיעים יתמקדו בתזמון בו הבנק הפדרלי יודיע על התחלת צמצום תוכנית רכישת הנכסים מתחילת משבר הקורונה. נציין כי הבנק רוכש 120 מיליארד דולר אג"ח בכל חודש. מניות במרכז: LUCID GROUP  חברת הרכב החשמלי שמוזגה לשלד הספאק CCIV ממשיכה לטפס גם היום אחרי שננעלה אתמול בעליה של 6.3%. העליות אתמול הגיעו בעקבות ראיון בתקשורת האמריקאית של אנליסט בבנק אוף אמריקה ג'ון מרפי שנותן לה מחיר יעד של 30 דולר למניה ומביע אופטימיות לגביה. חברת התרופות  MODERNA  ירדה 2.5%, על רקע הדיון של הוועדה המייעצת לחיסונים של מנהל המזון שצפוי להיערך במהלך היום, במסגרתו חברי הוועדה ידונו בזריקת ה"בוסטר" של מודרנה (הזריקה השלישית) שתוצע לציבור הרחב. מנכ"ל טסלה, אילון מאסק הרעיף שבחים על היריבות הסיניות, והדגיש את החידושים שלהן - בעקבות דבריו, מניית TESLA INC עלתה ב-0.4%, ואילו מניות חברות הרכב הסיניות רושמות עליות -  NIO INC   עלתה ב-1.3%,   XPENG   עלתה ב-3.8%, ו-  BYD COMPANY LTD ADR   עלתה ב-1.6% (לכתבה המלאה). מטבע הקריפטו Shiba Inu (סימול: SHIB) קופץ ב-29%, לאחר שהחל להיסחר באחת מבורסות הקריפטו המובילות בעולם  COINBASE GLOBAL . למטבע השיבא, בדומה לדוג'קוין יש לוגו של כלב, וגם הוא זכה לאזכור בחשבון הטוויטר של אלון מאסק. מניית חברת אבטחת הרשת Support.com (סימול SPRT) בפוקוס של הגולשים והתוצאה בהתאם. אתמול נפלה ב-38%, והמשקיעים מנצלים את הירידה החדה במטרה לגרום לקרנות הגידור לרכוש את המניות שרכשו בחסר (שורט-סקוויז). במהלך חודש אוגוסט קפצה SPRT במאות אחוזים וננעלה מתחת ל-40 דולר למניה.  ABCELLERA BIOLOGICS INC קופצת בעקבות אישור FDA לתרופה לקורונה. החברה שמפתחת טכנולוגיה לפיתוח תרופות מסרה כי ניתן להשתמש בתרופת ה-מלניבימאב שלה בשילוב עם תרופה נוספת הנקראת etesevimab לטיפול באנשים בסיכון גבוה מגיל 12 ומעלה שלא חוסנו במלואם נגד נגיף הקורונה או שאינם צפויים לתגובה חיסונית נאותה.  ישראליות בוול סטריט

    חברת הסייבר  סנטינל וואן  איבדה 5%, - השווי הנוכחי של החברה עומד על 19 מיליארד דולר – גבוה ב-4.5 מיליארד מזה של  צ'ק פוינט . האחרונה מוכרת בקצב של 2 מיליארד דולר בשנה, ואילו סנטינל וואן בקצב כ-200 מיליון דולר לפי התחזיות שלה ל-2021 - האם מדובר בבועה? (לפרשנות המלאה).  חברת ווקמי בתקופה טובה - זינקה 40% בחודש האחרון. ההנפקה הושלמה לפני כשלושה חודשים והמניה דווקא ירדה מאז (למרות שזו היתה הנפקת IPO, להבדיל מהנפקות דרך ספאק שנוטות לאחרונה לרדת). אלא שהחודש האחרון מאיר פנים למניה (הרחבה כאן). יצרנית השבבים טאואר (US)  נסחרת ברמות שיא. השבוע פורסמה סקירה עליה בתקשורת האמריקאית ולאחרונה הכריזה כי פיתחה טכנולוגיית מעגלים חשמליים שתשמש LiDARים לרכבים (חיישנים המאתרים באמצעות קרן אור את סביבת הרכב) עבור יישומי מערכות עזר לנהג (ADAS) ובהמשך גם עבור נהיגה אוטונומית (לכתבה המלאה).

    תגובות לכתבה(5):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 5.
      כרמלי 17/09/2021 21:50
      הגב לתגובה זו
      בשבוע הבא יתחילו הרבה סיפורים בעד ונגד אבל איך שלא יהיה האופטימיות תתחיל להיתמוגג בהדרגה ויתחילו תיקונים מלווים בסיפורים יום יום עד שהנאיבים יתעוררו ויתחילו להבין הכרישים ירוקנו את המגרות ויעזבו את המישרדים שלהם ואז תתחיל הפניקה והחוכמולוגים יתפשו עם המיכנסיים שלהם למטה
    • 4.
      דיסקונט ופריגו מניות מעולות להשקעה. תעלנה חזק בהמשך. (ל"ת)
      שלום מרילץ 17/09/2021 21:33
      הגב לתגובה זו
    • 3.
      גילת 17/09/2021 18:31
      הגב לתגובה זו
      ומבטח שמיר יודע מה לקנות כעת התור של מניף לעלות
    • 2.
      יום ראשון עליות חדות שלא נראו אפילו ב-19.8.1987 (ל"ת)
      צרנוחה 17/09/2021 17:43
      הגב לתגובה זו
    • 1.
      רוני 17/09/2021 17:04
      הגב לתגובה זו
      השירות ותקנו פורטים ושורטים
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
    צילום: Istock

    המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

    לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

    אדיר בן עמי |

    מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


    כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

    מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


    מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


    התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


    בבנק אוף אמריקה מזהירים

    אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".