בנקסי
צילום: Eric Ward unsplash

תעלול נוסף של בנקסי? פריט NFT מזויף של האמן נמכר תמורת 300 אלף דולר

האמן האלמוני עורר שערעוריה נוספת לאחר שבאתר האינטרנט שלו פורסם קישור למכירה של יצירה שהתבררה כמזויפת; למרות שהסוכנות שלו הכחישה כל קשר למכירה, העובדה שהכסף הוחזר לרוכש גרמה לגולשים לתהות האם הוא עומד מאחורי האירוע
איתן גרסטנפלד | (2)

שערעוריה נוספת מבית מדרשו של בנקסי או הונאת קריפטו שמלמדת על הסיכון הגלו ברכישת נכסים דיגיטליים? שאלה זו מסעירה את הרשת לאחר שאתר האינטרנט הרשמי של אמן הרחוב השנוי במחלוקת בנקסי, הפנה את המשתמשים למכירה פומבית של יצירת אמנות דיגיטלית, שנמכרה לבסוף ביותר מ-300 אלף דולר. הבעיה? הפריט לא היה אמיתי.

> הילד בן ה-12 מאנגליה שהרוויח 300 אלף דולר מ-NFT

> הפורמט הדיגיטלי NFT מטריף את שווקי האומנות בעולם על מה מדובר?

> NFT המדריך המלא: כל מה שחשוב לדעת על המטבע הדיגיטלי שמטריף את העולם

אתמול, גילו מעריצים של האומן כי בדף האינטרנט שלו התווספה תמונה עם אווטאר הדומה לאחד מחפצי האספנות הפופולריים של אסימונים חסרי תחליף או בשמם המוכר NFTs. אלו, הם אסימוני קריפטו ייחודיים, שנועדו לייצג בעלות על פריט דיגיטלי נדיר, כמו אמנות או אירוע ספורטיבי. מכירות נכסים דיגיטליים מעין אלו, זינקו במהלך השנה הודות לעליית העניין הן במטבעות קריפטוגרפיים והן בפריטים לאספנות.

ה-NFT משמש כסוג של קבלה דיגיטלית, שנועדה להעיד על בעלות של הרוכש על הנכס הדיגטלי. רוכשי האסימונים מחזיקים למעשה בתעודת אותנטיות, המעידות כי הם הבעלים של הפריט המקורי - אך אין זה מקנה להם זכויות יוצרים, ועדיין ניתן לצפות בנכס בחינם.

בחזרה לסיפור, כל מי שהגיע לאתר של אמן הרחוב האנונימי, הופנה לקישור למכירה פומבית של פריט אספנות בשם "ההפצה הגדולה של אסון שינוי האקלים". דף אשר נוסף לאתר בבוקר של אותו היום ומאוחר יותר נמחק,  מה שהעלה ספקולציות כי האתר נפרץ. בכל אופן, הפריט שפורסם בשוק OpenSea, נמכר תמורת 100 אסימוני אתריום, בשווי כולל של כ-336 אלף דולר באותה תקופה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אלא שמאוחר יותר התברר לרוכש האלמוני כי הפריט אינו אותנטי לאחר שהסוכנות של האמן הודתה כי ה-NFT לא נוצר על ידו. "האמן בנקסי לא יצר יצירות אמנות מסוג NFT", אמרה הדוברת. "כל המכירות הללו אינן קשורות לאמן בשום צורה או אופן".

באופן מפתיע כל הכסף הוחזר מאוחר יותר לקונה, אדם אנונימי שעונה לשם הבדוי "תעלול". דבר שהעלה תהיות בדבר העומד מאחורי המכירה, כשחלק מהגולשים העלו סברה כי מדובר בלא אחר מאשר האמן עצמו, שידוע בחיבתו ליצירת סקנדלים מתוקשרים. גולשים אחרים טענו כי מי שעומד מאחורי המכירה הוא דווקא הרוכש האלמוני, שקיבל באופן מתפיע את כספו בחזרה.

רוכשי NFT נדרשים לנקוט בזהירות

בכל אופן, המקרה חשף את הסכנה הטמונה ברכישת נכסים דיגיטליים והזהירות הנדרשת מצד הרוכשים. דבר שמתעצם לנוכח העובדה שבמקרים אלו לא מדובר במוצרים ממשיים או בשירותים.

ג'ייק מור, מומחה לאבטחת סייבר בחברת אבטחת האינטרנט ESET, אמר כי רשתות NFT עדיין נמצאות ב"שלב מוקדם שלהן, והן מושכות אליהן פושעי רשת ורמאים". רכישה מאתרים  מאומתים היא חיונית, אך למרבה הצער העצה הזו פגומה ברגע שהאתר האותנטי נפרץ", אמר מור לרשת CNBC. "קונים פוטנציאליים צריכים להישאר ספקנים במידה רבה לגבי NFTs בזמן שהם נמצאים בשלבים מוקדמים אלה, כיוון שניתן לנצל אותם בקלות, ועליהם לנקוט בזהירות."

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המשפט האחרון: abuse יש תרגם כאן כניצול לרעה... (ל"ת)
    מיחחחא 03/09/2021 08:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עידו 02/09/2021 09:25
    הגב לתגובה זו
    אנו רואים שהעולם הולך ומשתגע איפשר גם לימכור את החול בשפת הים בתור זהב של בנקסי ממש ימות המשיח.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.