צופן קוד סייבר
צילום: Istock

הילד בן ה-12 מאנגליה שהרוויח 300 אלף דולר מ-NFT

בנג'מין אחמד, החל לתכנת בגיל 5 בעקבות אביו, ולאחרונה גילה עניין בטכנולגיית ה-NFT החדשה, דבר שהוביל אותו לייצר אוסף של יצירות שנמכרו עד כה בסכום כולל של כ-300 אלף דולר
איתן גרסטנפלד | (7)
בנג'מין אחמד הוא לא בן 12 טיפוסי, אמנם כשהוא לא בבית הספר, הוא נהנה לשחות, ולהשתתף בתחרויות טאקונדו, אך גם וללמוד לתכנת. בגיל 5 בלבד החל אחמד לתכנת לאחר שצפה באביו, אימראן, עובד כמפתח אתרים, הוא התחיל עם HTML ו-CSS, והמשיך לקדם את כישורי התכנות שלו, כשמאוחר יותר למד JavaScript ושפות תכנות אחרות. > הפורמט הדיגיטלי NFT מטריף את שווקי האומנות בעולם על מה מדובר? > NFT המדריך המלא: כל מה שחשוב לדעת על המטבע הדיגיטלי שמטריף את העולם אבל לאחרונה, בהחל להתעניין באסימונים חסרי תחליף או בשמם המוכר NFTs, ובמיוחד בקוד שמאחוריהם. "למדתי לראשונה על NFTs מוקדם יותר השנה", אמר אחמד, המתגורר בלונדון, לרשת CNBC האמריקאית. "התלהבתי מ-NFT כי אתה יכול בקלות להעביר את הבעלות על NFT באמצעות בלוקצ'יין". אחמד שהתרגש כאמור מהטכנולוגיה החליט ליצור אוסף NFT משלו. האוסף, שהשיק מוקדם יותר הקיץ, מורכב מ-40 אווטרים צבעוניים ומפוקסלים בשם Minecraft Yee Haa, ש"יצרתי אחרי שבזבזתי יותר מדי שעות במשחק (הווידאו) מיינקראפט", אמר אחמד. הוא יצר את היצירות וקידד כל אחת מהן בעצמו. האוסף לא נמכר מיד, אבל זה היה בסדר מבחינתו של אחמד שראה בפרויקט חווית למידה יותר מאשר "הזדמנות להרוויח" ורצה להמשיך ליצור. ביוני הוא החל לקודד לווייתנים מוזרים, אוסף ה- NFT השני שלו, הכולל 3,350 לווייתנים מפוקסלים, כל אחד עם תכונות מובהקות. הפרויקט איחד מעין מם, תוך שימוש בתמונה של לוויתן, עם תכונות דומות לזו של ה- CryptoPunks האיקוני המפוקסל, אחד מאוספי ה-NFT הראשונים שהושקו. היצירות של אחמד= לאורך הדרך, אחמד למד כיצד לקודד את האוסף ממדריכים מקוונים וממנטורים שפגש בקהילות דיסקורד, כך לדבריו. אחד המפתחים שעומדים מאחורי פרויקט NFT אחר בשם Boring Bananas שלח לאחמד סקריפט לשימוש כתבנית לקידוד לווייתנים, סיפר אביו אימרן. "אחי ואבי מאוד התרגשו והוקסמו מאיך שהם יצאו", אמר אחמד. "עשינו קצת עבודה באתר ובחוזה החכם ופרסמנו שרשור בטוויטר". הפרויקט כולו עלה לאחמד 300 דולר, ששימשו בעיקר עבור תשלום, שנגבה על מנת לאמת כל NFT. לאחר שהושק בחודש יולי, האוסף כולו אזל תוך תשע שעות, ואחמד ייצר יותר מ-80 אתריום ביום אחד. מכיוון שהוא החזיק את רווחיו באתר, סכום זה שווה כיום יותר מ-255,000 דולר. לאחר מכן, הוא הרוויח 30 אתריום נוספים, בשווי של יותר מ-95,000 דולר, כשמשווק המכירה, שכן של אחמד מרוויח תמלוגים בגובה של של 2.5% על כל מכירה משנית. עד היום הרוויח אחמד הצעיר יותר מ-350 אלף דולר, כשעד סוף אוגוסט, הפרויקטים הכוללים שלו צפויים להגיע למעל 400 אלף דולר. כל זאת, כשנכון לעכשיו, לאחמד אין חשבון בנק מסורתי, רק ארנק מטבעות קריפטוגרפיים. "אני מתכוון לשמור את כל האתר שלי ולא להפוך אותו לכסף פיאט", אומר אחמד. "זו יכולה להיות הוכחה מוקדמת לכך שבעתיד, אולי כולם לא צריכים [חשבון] בנק ופשוט יש להם כתובת וארנק". בכל אופן אחמד לא עוצר ומחזיק בתוכניות לעתיד. הוא עובד על פרויקט NFT נוסף ומנבא כי לאוספים רבים יותר מוצלחים של NFT יהיה רכיב meme.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    נדירות משתנה 01/09/2021 08:36
    הגב לתגובה זו
    אנשים כנראה קנו את הזכות להירשם כבעלים של קלף זה או אחר. זה חירטוט כי ממה שראיתי רוב הלויתנים נראים אותו דבר...
  • 4.
    פשוט 27/08/2021 16:43
    הגב לתגובה זו
    כל ציור קטן כזה הוא יחודי, יש לו קוד שאי אפשר להעתיק אותו
  • בילבי בת גרב 01/09/2021 08:30
    הגב לתגובה זו
    הבחור צייר לויתנים מפוקסלים ואנשים משום מה קנו את הזכות להירשם כבעלים שלהם. זה טאבו דיגיטלי לכל דבר יחודי.
  • 3.
    סמי 26/08/2021 10:07
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעניינת אבל היה יוצר טוב אם הייתם שמים תמונות של היצירות שלו (משתמש מהאפליקציה)בכל מקרה לדעתי nft זה הדרך החדשה להלבין כספים כמו שעושים עם אומנות
  • אור 01/09/2021 00:10
    הגב לתגובה זו
    כי זה ההפך. זה מונע זיוף
  • 2.
    לא הבנתי כלום (ל"ת)
    נדב 26/08/2021 09:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה זה הדברים האלה ולמה זה טוב או משמש. (ל"ת)
    לא מבין מילה 26/08/2021 07:18
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.