נהג מונית אובר
צילום: PEXELS
דוחות

אובר מכה את תחזיות הרווח אבל מפספסת ב-EBITDA; המניה נופלת באפטר

לאחר דוחות מאכזבים של הרבעון הראשון, החברה הכתה את הצפי בשורה התחתונה עם רווח של 0.58 דולר למנייה ובשורת ההזמנות; אך הפסד EBITDA מתואם של 509 מיליון דולר, מתחת לצפי המוקדם, גורם למשקיעים לנטוש
איתן גרסטנפלד |

חברת שיתוף הנסיעות UBER TECHNOLOGIES הכתה את צפי האנליסטים הן בהיקף ההזמנות והן בשורת הרווח אך הציגה הפסד EBITDA מתואם של 509 מיליון דולר, נמוך מתחזיות האנליסטים להפסד של 324.5 מיליון דולר. את הרבעון השני של 2021 סיימה החברה עם הזמנות ברוטו בהיקף של 21.9 מיליארד דולר, מעל צפי האנליסטים להזמנות בהיקף של 20.93 מיליארד דולר. מתוכן 8.6 מיליארד דולר הזמנות התניידות, מעל הצפי להזמנות ש8.3 מיליארד דולר. הזמנות המשלוחים הסתכמו בכ-12.9 מיליארד דולר לעומת 12.35 מיליארד דולר בתחזיות האנליסטים. בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח מתואם של 0.58 דולר למנייה מעל צפי האנליסטים לרווח מתואם של 0.52 דולר למנייה. אובר השקיעה רבות בעסקי ההובלה והמשלוחים שלה, והוציאה בחודש יולי 2.25 מיליארד דולר על חברת הלוגיסטיקה טרנספליין, והרחיבה את שירותי המשלוח שלה ל-1,200 חנויות. עם זאת, תחום ההתניידות, הלחם והחמאה של אובר עלול להיקלע לצרות נוספות אם  התפשטות ווריאנט הדלתא של נגיף הקורונה שעשוי לגרום למשתמשים לשוב ולהיזהר מנסיעות. המתחרה המרכזית של אובר, Lyft, פרסמה ביום שלישי את תוצאותיה, בהן הציגה שיפו בשירות שיתוף הנסיעות שלה והכתה את ציפיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה ודיווחה גם על רווח EBITDA מתואם לרבעון. ברבעון הקודם החברה הציגה דוחות מאכזבים, ההכנסות הסתכמו בכ-2.9 מיליארד דולר, ירידה של 10.7% בהשוואה לרמה של 3.25 מיליארד דולר ברבעון המקביל אליו. האנליסטים ציפו להכנסות של 3.27 מיליארד דולר ברבעון – כלומר שמירה על ההכנסות בערך באותה הרמה, לא לירידה שכזו. לפני כשלושה חודשים החברה חילקה בונוסים במטרה למשוך כמה שיותר נהגים, כי צפתה עלייה בהזמנת השירותים שלה, בעקבות שחרור המשק לאחר תקופת השיא של הקורונה.  אובר הודיעה כי היא צופה צורך "להכניס את היד לכיס" במטרה להחזיר את הנהגים לעבוד. הנהגים הפעילים באפליקציה דיווחו כי קיבלו בונוסים על כל נסיעה המתבצעת בשיתוף האפליקציה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


וויקס
צילום: אלן צצקין

בבנק אוף אמריקה מזהירים - WIX עלולה להיפגע מה-AI

מי החברות שנפגעות מכניסת הבינה המלאכותית ואיזה ענפים יפגעו באופן המשמעותי ביותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה WIX אדובי

"אם אינך יכול להילחם בו תצטרף אליו" - זו הבחירה של מנכ"לים רבים בוול סטריט בקשר לבינה המלאכותית. גם WIX הישראלית בחרה להצטרף ורכשה את BASE44 ב-80 מיליון דולר למרות שמדובר בסטארטאפ של כמה חודשים שהושקעו בו מאות אלפי דולרים מקסימום. BASE44 מאפשרת להקים אתרים במהירות, וכמוה יש עוד הרבה אפליקציות ואתרים מבוססי צ'אטים שמכינים קוד ואם כך - למה צריך את כל המערך בניית אתרים של WIX?

הנהלת WIX נכנסה מאוחר לאירוע, ולא עשתה זאת בבית למרות היכולות והגדול העצום שלה וכך "בזבזה" סכום גדול על עסקת הרכישה, ועדיין - אולי עדיף מוקדם מאשר מאוחר. העסקה ששינתה את WIX ומה התחזית של Base44. אלא שלא בטוח שהעסקה הזו תחלץ את WIX מקיפאון בצמיחה. היא תצטרך להמציא את עצמה מחדש ולספק יכולות נוספות ללקוחות. בבנק אוף אמריקה מסמנים אותה כאחת המניות שעלולות להיפגע מה-AI. למעשה, הזהרנו כבר לפני שנתיים שזה מסכן מספר חברות - פייבר וויקס בראשן - האיום על וויקס ופייבר, אך הנהלת וויקס אמרה לאורך הדרך שהיא דווקא תהנה מכך. למעשה עסקת רכישת BASE44 היא הפעם הראשונה שהחברה   הודתה בעקיפים שהיא בפיגור בתחום - וויקס מודה: הבינה המלאכותית מאיימת עלינו


דו"ח חדש של בנק אוף אמריקה מסמן 26 חברות שמוגדרות כ"בקו האש" של ה-AI, כאשר וויקס,  שצנחה ב-34% מתחילת השנה היא ברשימה הלא מחמיאה הזו. וויקס, שהפכה לשם נרדף לפתרונות בניית אתרים ידידותיים למשתמש, נמצאת תחת לחץ כבד. כלי AI מתקדמים כבר מסוגלים לייצר אתרים שלמים, כולל עיצוב, תוכן ואופטימיזציה לקידום במנועי חיפוש. הכלים עושים זאת במהירות חסרת תקדים ובעלות מינימלית. תהליכים שבעבר דרשו מנוי חודשי, מעצבים מקצועיים וזמן עבודה ממושך, הופכים כיום לפעולה של "לחיצת כפתור". המשקיעים, שחוששים משחיקה מהירה של היתרון התחרותי של וויקס, מיהרו להצביע ברגליים, והמניה רשמה ירידה חדה. ההנהלה מנסה כאמור לתקן.


לצד וויקס, גם אדובי ו**שוטרסטוק סופגות מכה קשה. אדובי, המובילה בתוכנות לעיצוב גרפי ווידאו, איבדה כ-24% מערך המניה שלה על רקע חששות שמותגים וחברות פרסום יעדיפו כלי AI גנרטיביים שמייצרים תמונות וסרטונים באופן אוטומטי. דוגמה בולטת לכך היא קמפיין של קוקה-קולה, שנוצר כולו באמצעות AI, מה שמעורר שאלות לגבי עתיד התלות בתוכנות כמו פוטושופ ופרימייר. שוטרסטוק, שמספקת מאגרי תמונות ווידאו, נפגעת באופן דומה, עם ירידה של כ-30% במניה, כשכלי AI מציעים תוכן מקורי ומותאם אישית לפי דרישה, ללא צורך במאגרים מסורתיים.


האיום לא פוסח גם על חברות בתחומי שירותים עתירי כוח אדם. מנפאוור גרופ, ענקית כוח האדם, רשמה ירידה של כ-30% במניה, בעוד רוברט האף התרסקה ביותר מ-50% לשפל של חמש שנים. הסיבה המרכזית: תהליכי גיוס, סינון והתאמת עובדים הופכים לאוטומטיים בזכות AI, מה שמפחית את הצורך בשירותי השמה מסורתיים. גם ענף הפרסום סובל, אומניקום איבדה כ-15% מערך המניה, ו-WPP צנחה בכ-50%, על רקע דיווחים שחברות כמו מטא מפתחות פתרונות אוטומטיים מלאים ליצירת קמפיינים פרסומיים.