סין ממשיכה לחסום אפליקציות ומפילה את השווקים
בסוף השבוע האחרון המפלגה הקומוניסטית בסין השיקה את החגיגות לכבוד 100 השנים הראשונות של המפלגה. החגיגות החלו בכיכר טיאנמן, בדיוק היכן שצולמה התמונה האיקונית של האדם הבודד החוסם בגופו שורה של טנקים – שעדיין נאסרת לפרסום בסין – כחלק מהפגנות שנערכו נגד המשטר. אז באותה הכיכר ממש עמד נשיא סין, שי ג'ינפינג ונאם את הנאום הכי לוחמני שלו נגד העולם המערבי.
"העם הסיני לעולם לא ירשה שוב לזרים להתעמר, לדכא או להפוך אותנו לעבדים. כל מי שינסה, ראשו ינותץ ודמו יזרום לפני חומת הפלדה הסינית שבנויה על בשרם של 1.4 מיליארד סינים", אמר ג'ינפינג, שנאם למעלה משעה והוסיף כי "המפלגה הקומוניסטית הסינית והעם הסיני, עם האומץ והעקשנות שלו, נשבעים בפני העולם כי איננו טובים רק בהפלת העולם הישן, אלא טובים גם בבניית עולם חדש".
הנאום הזה לבדו הימם והפיל את השווקים. מדד שנז'ן (SZSE) שעוקב אחרי מרבית המניות הטכנולוגיות ירד והגיע לשיא ב-1 ביולי, יום הנאום, נפל בחדות, מ-15,200 נקודות ל-14,719 ב-3 ימי מסחר.
גם ראשי ענקיות הטק ינותצו
כחלק מאותו מאמץ לנתץ ראשים, ג'ינפינג, שניהל מערכה לטיהור המפלגה כשעלה לשלטון, המיר למלחמה בענקיות הטק הסיניות שנמשכת לפחות שנה וחצי, כשחדשות לבקרים מגיעות רגולציות חדשות וסנקציות כואבות על ענקיות הטק הסיניות, שלא רק שמאבדות מכוחן, הן גם מאבדות מהאטרקטיביות שלהן מצד המשקיעים הזרים. כי אם בסוף השנה שעברה כולם היו שוריים על המדינה בשל התמודדותה עם הקורונה, עכשיו, בעיקר מפחדים על הפסד של השקעה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כי נראה שאת מה שהאמריקאים מפחדים לעשות לענקיות הטק, כלומר להכפיף אותן, גם עם בכוח לנורמות שהממשל קובע, בסין הריכוזית והאוטוקרטית של ג'ינפינג לא מפחדים. ולא משנה ההשפעה על השווקים או על הכסף שהמשקיעים מפסידים – ובמידה מסוימת גם המדינה, שתראה איך כספים של ענקיות השקעות הבינ"ל נוהרים לשווקים אחרים בשל החשש לאובדן מסיבי של ערך.
לאחר שהכריזה מלחמה על עליבאבא (BABA) ומייסדה ג'ק מא, שנעלם לחודשיים בסוף 2020, הרשויות בסין מתמודדות עם מרבית השחקניות הטכנולוגיות הסיניות הגדולות, שנמצאות, באין צירוף מילים אחר, בכוננות ספיגה מתמיד.
רק אתמול דיווחנו כאן שהאפליקציה של דידי (DIDI) המתחרה האסייתית של אובר (UBER) נחסמה להורדה של משתמשים חדשים, לאחר שהרגולטור לתחום האינטרנט והסייבר במדינה, ה-CAC, הודיע כי יש חשש שמדיניות השימוש של החברה בדאטה פוגע בביטחון הלאומי הסיני. זאת כאמור, פחות משבוע לאחר שהחברה גייסה 4.4 מיליארד ב-IPO השני בהיקפו השנה בוול סטריט.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה המשמעות של פגיעה בביטחון הלאומי הסיני? זה עוד לא ברור. אבל בסין הריכוזית, שרוצים לשמור על כל המידע לעצמם, כמעט כל פרשנות או סברה יכולים להתקבל בהבנה. היום כבר הודיע ה-CAC ששתי חברות נוספות, מנהלת כוח האדם קנזון (BZ) וחברת השילוח והברוקראז' פול טרק (YMM) נחסמו אף הן להורדה.
ההודעה הפילה את מדד הבלוסטאר צ'יינה אינטרנט, שמכיל בתוכו את מרבית ענקיות הטק בהן באבא, טנסנט (TCEHY), באידו (BIDU), ג'יי.די קום (JD) ופינדואדו (PIND), ב-2.3%, כשמרבית המדדים במדינה יורדים ורק מדד שנחאי עלה ב-0.4% ו-CSI 300 ב-0.1%. היתר באדום.
אגב טנסנט, היא בעלת עניין בדידי ואיבדה 3.6% ביום המסחר בהונג קונג. גם סופטבנק של מציושי סן, שמושקעת בכבדות בדידי נפלה במהלך היום המסחר ביפן ב-5.4%.
- 3.מישהו 06/07/2021 09:39הגב לתגובה זובינתיים הוא מפסיד את כספי המשקיעים... והפנסיונרים..
- 2.בסינית שם המשפחה מגיע לפני השם הפרטי לכן שי זה שם 06/07/2021 00:49הגב לתגובה זובסינית שם המשפחה מגיע לפני השם הפרטי לכן שי זה שם המשפחה וגינג פינג זה שמו הפרטי
- 1.כשיש דם ברחובות... זה... נו זוכרים ? (ל"ת)פוקסי 05/07/2021 19:52הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
