דגל סין
צילום: גיא בן סימון

סין ממשיכה לחסום אפליקציות ומפילה את השווקים

חודש החגיגות ל-100 שנות המפלגה הקומוניסטית הסירה את הלוט מעל כוונות סין, שממשיכה לחסום אפליקציות, מפילה את השווקים ומייצרת עתיד לא ברור להשקעות במדינה
ארז ליבנה | (3)

בסוף השבוע האחרון המפלגה הקומוניסטית בסין השיקה את החגיגות לכבוד 100 השנים הראשונות של המפלגה. החגיגות החלו בכיכר טיאנמן, בדיוק היכן שצולמה התמונה האיקונית של האדם הבודד החוסם בגופו שורה של טנקים – שעדיין נאסרת לפרסום בסין – כחלק מהפגנות שנערכו נגד המשטר. אז באותה הכיכר ממש עמד נשיא סין, שי ג'ינפינג ונאם את הנאום הכי לוחמני שלו נגד העולם המערבי.

 

"העם הסיני לעולם לא ירשה שוב לזרים להתעמר, לדכא או להפוך אותנו לעבדים. כל מי שינסה, ראשו ינותץ ודמו יזרום לפני חומת הפלדה הסינית שבנויה על בשרם של 1.4 מיליארד סינים", אמר ג'ינפינג, שנאם למעלה משעה והוסיף כי "המפלגה הקומוניסטית הסינית והעם הסיני, עם האומץ והעקשנות שלו, נשבעים בפני העולם כי איננו טובים רק בהפלת העולם הישן, אלא טובים גם בבניית עולם חדש".

 

הנאום הזה לבדו הימם והפיל את השווקים. מדד שנז'ן (SZSE) שעוקב אחרי מרבית המניות הטכנולוגיות ירד והגיע לשיא ב-1 ביולי, יום הנאום, נפל בחדות, מ-15,200 נקודות ל-14,719 ב-3 ימי מסחר.

גם ראשי ענקיות הטק ינותצו

כחלק מאותו מאמץ לנתץ ראשים, ג'ינפינג, שניהל מערכה לטיהור המפלגה כשעלה לשלטון, המיר למלחמה בענקיות הטק הסיניות שנמשכת לפחות שנה וחצי, כשחדשות לבקרים מגיעות רגולציות חדשות וסנקציות כואבות על ענקיות הטק הסיניות, שלא רק שמאבדות מכוחן, הן גם מאבדות מהאטרקטיביות שלהן מצד המשקיעים הזרים. כי אם בסוף השנה שעברה כולם היו שוריים על המדינה בשל התמודדותה עם הקורונה, עכשיו, בעיקר מפחדים על הפסד של השקעה.

 

כי נראה שאת מה שהאמריקאים מפחדים לעשות לענקיות הטק, כלומר להכפיף אותן, גם עם בכוח לנורמות שהממשל קובע, בסין הריכוזית והאוטוקרטית של ג'ינפינג לא מפחדים. ולא משנה ההשפעה על השווקים או על הכסף שהמשקיעים מפסידים – ובמידה מסוימת גם המדינה, שתראה איך כספים של ענקיות השקעות הבינ"ל נוהרים לשווקים אחרים בשל החשש לאובדן מסיבי של ערך.

 

לאחר שהכריזה מלחמה על עליבאבא (BABA) ומייסדה ג'ק מא, שנעלם לחודשיים בסוף 2020, הרשויות בסין מתמודדות עם מרבית השחקניות הטכנולוגיות הסיניות הגדולות, שנמצאות, באין צירוף מילים אחר, בכוננות ספיגה מתמיד.

 

רק אתמול דיווחנו כאן שהאפליקציה של דידי (DIDI) המתחרה האסייתית של אובר (UBER) נחסמה להורדה של משתמשים חדשים, לאחר שהרגולטור לתחום האינטרנט והסייבר במדינה, ה-CAC, הודיע כי יש חשש שמדיניות השימוש של החברה בדאטה פוגע בביטחון הלאומי הסיני. זאת כאמור, פחות משבוע לאחר שהחברה גייסה 4.4 מיליארד ב-IPO השני בהיקפו השנה בוול סטריט.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מה המשמעות של פגיעה בביטחון הלאומי הסיני? זה עוד לא ברור. אבל בסין הריכוזית, שרוצים לשמור על כל המידע לעצמם, כמעט כל פרשנות או סברה יכולים להתקבל בהבנה. היום כבר הודיע ה-CAC ששתי חברות נוספות, מנהלת כוח האדם קנזון (BZ) וחברת השילוח והברוקראז' פול טרק (YMM) נחסמו אף הן להורדה.

 

ההודעה הפילה את מדד הבלוסטאר צ'יינה אינטרנט, שמכיל בתוכו את מרבית ענקיות הטק בהן באבא, טנסנט (TCEHY), באידו (BIDU), ג'יי.די קום (JD) ופינדואדו (PIND), ב-2.3%, כשמרבית המדדים במדינה יורדים ורק מדד שנחאי עלה ב-0.4% ו-CSI 300 ב-0.1%. היתר באדום.

 

אגב טנסנט, היא בעלת עניין בדידי ואיבדה 3.6% ביום המסחר בהונג קונג. גם סופטבנק של מציושי סן, שמושקעת בכבדות בדידי נפלה במהלך היום המסחר ביפן ב-5.4%.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מישהו 06/07/2021 09:39
    הגב לתגובה זו
    בינתיים הוא מפסיד את כספי המשקיעים... והפנסיונרים..
  • 2.
    בסינית שם המשפחה מגיע לפני השם הפרטי לכן שי זה שם 06/07/2021 00:49
    הגב לתגובה זו
    בסינית שם המשפחה מגיע לפני השם הפרטי לכן שי זה שם המשפחה וגינג פינג זה שמו הפרטי
  • 1.
    כשיש דם ברחובות... זה... נו זוכרים ? (ל"ת)
    פוקסי 05/07/2021 19:52
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.