ענקיות ההשקעות: "לא נשקיע במדינה שלא תשקיע בקיימות"
ברקע התכנסות נציגי מדינות ה-G7 באירופה, מנהלות כספים פרטיות ומשקיעים גדולים, בהם פידליטי, אליאנץ (ALV.DE), קרן הפנסיה של קליפורניה וסטייט סטריט (STT), שביחד מנהלים מצרפית 41 טריליון דולר בהשקעות, פנו לממשלות העולם וקראו להן להשקיע בנושאים הקשורים בקיימות ולייצר מדיניות ברורה להורדת פליטות.
המכתב מגיע עם איום לא כל כך מרומז, שאומר כי מדינות שלא ישקיעו בנושאים של איכות סביבה ואימפקט, יהוו יעד השקעות פחות אטרקטיבי עבור המשקיעים. "צריך להתייחס בבהילות לפערים בתחומי האמביציה הסביבתית, יוזמה של מדיניות וחשיפת סיכונים", כתבו החתומים במכתב.
"אלה שישימו לעצמם יעדים שאפתניים להגעה ל-0% פליטות פחמן ויישמו מדיניות אקלימית מתמשכת בטווח הקצר והבינוני, יהפכו ליעדים אטרקטיביים להשקעה. מדינות שלא יעשו זאת, ימצאו את עצמן בחיסרון תחרותי", הוסיפו.
בנוסף, המשקיעים כתבו לממשלות שעליהן לייצר תוכנית שתוריד את פליטות הפחמן ל-0% עד 2050 ולחזק התמיכה הממשלתית להתמודדות עם שינויי האקלים עד 2030. "היכולת שלנו לעשות אלוקציה של טריליוני דולרים על מנת שנוכל לתמוך במדיניות המעבר ל-0%, נמצא בפער של השאפתנות לבין המחויבות בפועל של הממשלות להשגת היעדים", סיכמו.
- דירוג מעלה 2025 מראה עלייה חדה בהיקף התרומות ומעורבות גוברת בשיקום חברתי ותעסוקתי
- הערים שייעלמו: איך שינויי אקלים משנים את שוק הנדל"ן העולמי ומה צפוי לקרות בת"א?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, מנהלות כספים בהיקף של 2.7 טריליון דולר, יחד עם חלק מהחברות הגדולות בארה"ב, בהם אפל (AAPL) ואובר (UBER) קראו לרשות לניירות ערך בארה"ב, ה-SEC, לייצר האחדה דיווחית בנושאים אקלימיים הקשורים לפעילויות העסקיות שחברות מתכננות ומיישמות – בכך רוצים בארה"ב ליישר קו עם אירופה, שלאחרונה הכנסיה את ה-SFDR.
- 5.קריאת השקמה indxx climate change 13/06/2021 00:04הגב לתגובה זוקריאת השקמה indxx climate change
- ישי 13/06/2021 08:10הגב לתגובה זואכן להשקיע באנרגיה ירוקה אבל לחכות למכפילים יותר נמוכים
- 4.שגיא 12/06/2021 23:48הגב לתגובה זופנלים סולארים צריכים להציף את המדבר והנגב הערבה וגם בצפון זה עדיין ניתן ופחות לתכנן על טורבינות רוח אבל בטח הלוביסטים של הגז עובדים למנוע.
- אנונימי 13/06/2021 09:39הגב לתגובה זובנט כבר משלם להם מספיק
- 3.YL 12/06/2021 21:56הגב לתגובה זוהאם יש למישהו זכות להכתיב ל נמיביה ש התגלה בשיטחה שדה נפט יתכן בסדר גודל של סעודיה אך ומה לעשוות???
- 2.מירון 12/06/2021 19:25הגב לתגובה זוכמי שלמד קורס מתקדם בדנמרק בנושא מסתבר שהחסרונות בהקמת טורבינות כוללים סכנות ממשיות ובוודאי אין זה מתאים לארצות שטופות שמש ועל אחת וכמה לישראל הקטנטונת.
- 1.שמוליק 12/06/2021 13:48הגב לתגובה זוזה הכל פארסה - אין מקורות אנרגיה אחרים חוץ מגז ונפט וקצת גרעיני
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
