ביל ומלינדה גייטס
צילום: Kjetil Ree

הקרן של ביל ומלינדה גייטס חיסלה את האחזקות באפל וטוויטר

קרן הצדקה הגדולה בעולם, בבעלות מייסד מיקרוסופט ואשתו שכעת מתגרשים, מכרה מיליון מניות אפל, שהניבה ביצועי חסר מול ה-S&P ברבעון הראשון, וכ-270 א' מניות טוויטר. כמו כן רכשה 5.7 מ' מניות של קופאנג הקוריאנית
איתי פת-יה | (3)

סופה של הזוגיות בין מייסד מיקרוסופט ביל גייטס ואשתו מלינדה נמצאת בכותרות בימים אלה כשסימן שאלה ניצב סביב אופן ניהול קרן הצדקה המשותפת שלהם, הגדולה בעולם, מעתה ואילך. בינתיים נחשף טפח מהחלטות ההשקעה בקרן ברבעון האחרון, ובראשן ההחלטה לחסל את האחזקות באפל ובטוויטר.

בעוד שבסוף הרבעון האחרון של 2020 הקרן החזיקה בכמיליון מניות של ענקית הטכנולוגיה אפל, את כולן מימשה במהלך הרבעון הראשון של 2021. מניית אפל סיפקה בתקופה זו ביצועי חסר למשקיעיה כשירדה בכ-8% בעוד ממד S&P 500 הוסיף 5.8%. עד כה ברבעון השני התחזקה ב-2.7% בעוד המדד טיפס ב-4.6%. המידע נחשף עקב דיווח תקופתי של הקרן לרשויות (כך גם נחשפו ההשקעות בקרן של המיליארדר ג'ורג' סורוס).

כאמור, הקרן גם יצאה מההשקעה בטוויטר, בה החזיקה 272,420 מניות בסוף 2020. בשונה מהביצועים של מניית אפל, טוויטר דווקא הכתה את המדד עם עלייה של 17.5% ברבעון הראשון. ברבעון הנוכחי, השני שלה השנה, שינתה כיוון בצל הדוחות שאכזבו בשורת הוספת המשתמשים והתחזית המאכזבת גם כן. בינתיים הירידה מסתכמת בכ-14.5% מתחילת הרבעון.

ולעומת אפל וטוויטר, בקרן דווקא הביעו אמון במניית חברת המסחר האינטרנטי קופאנג שהונפקה אך במרץ האחרון ורכשו 5.7 מיליון מניות שלה. מאז סוף מרץ למעשה המניה איבדה 23%, אך היא עדיין מתומחרת ב-8.6% מבהנפקה, אז נקבעה לה שער של 35 דולר למניה. בקופאנג הודיעו לאחרונה על פקיעתה המוקדמת של תקופת החסימה של המניות שבידי העובדים, מה שעשוי להיות גורם לירידה, כמו גם הסקירות הפושרות שכתבו אודותיה אנליסטים.

לפי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, מלינדה גייטס פתחה בהליכי גירושים מול ביל כבר ב-2019, בה גם פרש מתפקידו כיו"ר מיקרוסופט. על פי המידע הצף כעת, הדירקטוריון היה זה שביקש את עזיבתו ברקע חקירה על יחסים לא הולמים שקיים עם עובדת בשנת 2000. במיקרוסופט מכחישים את הדברים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיא פיקלר 29/05/2021 04:59
    הגב לתגובה זו
    הנה בכתבה הזאת הוכחה שביל גייט חבר וקשור ומושקע עם ג'ורג סורוס,וגפרי אפשטיין! כל מה שהופך את זה לאמיתי ולא להשערה( קונספירציה) אנשים מפגרים כתוב כאן הכל!!! כאלה קטנים אתם שלא יכולים לעשות כלום,אבל ידע זה כח!
  • 2.
    נועם 24/05/2021 14:26
    הגב לתגובה זו
    חוץ מאשר בארץ. בארץ אם אתה חלק מחבורת 'רק לא ביבי' סולחים לך על הכל
  • 1.
    הוי מלינדה מלינדה...הייתי מזמין אותך לגלידה (ל"ת)
    הומלס תל אביב 24/05/2021 03:33
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.