מריו דראגי
צילום: AFP

הכלכלה האירופאית צמחה בקצב הנמוך ביותר מאז 2014

נתוני המאקרו החלשים מאירופה ממשיכים: הכלכלה האיטלקית לא צמחה כלל רבעון האחרון, האיחוד האירופאי צמח בכ-0.2% בלבד. איטליה קרובה למיתון שלישי בתוך כעשור. בתוך כך, ה-ECB צפוי להוריד את תמיכתו בשוק בימים קרובים
עמית נעם טל | (15)

ככל שמועד סיום תוכנית הרכישות של הבנק המרכזי באירופה מתקרב, כך העצבנות בשוק האירופאי ממשיכה לעלות. נתוני המאקרו שפורסמו היום חושפים כי הפעילות הכלכלית באיחוד האטה ברבעון האחרון. נתון הצמיחה של כלל האיחוד הצביע על רמה של 0.2%, נמוך מהצפי שעמד על עלייה של 0.4%, מדובר ברבעון החלש ביותר מאז 2014. בחישוב שנתי מדובר על קצב צמיחה של 1.7%. בתוך כך, איטליה חוזרת הבוקר לכותרת בעקבות נתוני המאקרו חלשים במיוחד, וכן צפי להורדת התמיכה של הבנק המרכזי החל ממחר. נתוני התמ"ג שפורסמו הבוקר מצביעים כי הכלכלה האיטלקית נותרה ללא שינוי במהלך הרבעון האחרון, וזאת לעומת צפי לגידול של 0.2%. בחישוב שנתי מדובר בקצב צמיחה של 0.8% בלבד, לעומת צפי להתרחבות של 1.2%. הדבר עלול להוביל לכך שאיטליה תחווה משבר כלכלי שלישי בתוך עשור. נציין כי מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר מזה קרוב ל-3 שנים ! ההאטה בפעילות הכלכלית באיחוד האירופאי לא צריכה להפתיע. בחודש שעבר פרסמנו כי שוק הכסף מאותת כי הכלכלה האירופאית צפויה להיכנס למיתון לקראת ספטמבר 2019 (לכתבה המלאה). בתוך כך, הבעיות בשוק האג"ח האיטלקי צפויות לצבור תאוצה החל ממחר לנוכח ירידה בתמיכה של הבנק המרכזי באירופה.  כפי שציינו מוקדם יותר החודש (לכתבה המלאה), הפדיונות של אג"חים שנקנו בעבר בחודש אוקטובר (בסכום של 21 מיליארד אירו) אפשרו ל-ECB גמישות בתמיכה בשוק האירופאי, וזאת למרות שהבנק הוריד את קצב הרכישות בחודש האחרון לכ-15 מיליארד אירו (כסף חדש). בחודש נובמבר הפדיונות מאג"חים שנקנו בעבר מסתכמים רק בכ-4 מיליארד אירו בלבד. המתאם הגבוה בין קצב הרכישות של הבנק המרכזי לתשואות על החוב של איטליה מאותת כי "משבר החוב" במדינה צפוי לצבור תאוצה בימים הקרובים. תשואות אג"ח איטליה לתקופה של 10 שנים עברו לעליות חדות ברקע לנתוני התמ"ג

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    רונית 31/10/2018 18:55
    הגב לתגובה זו
    כל שנה חוגגים קריסמס במלעארדים. סקי רק באירופה. כל התהלוכות באירופה. המטבח יורו חזק מאוד. הכל דבש באירופה
  • 8.
    וממשיכה לעלות בבורסה. יפה (ל"ת)
    רון 30/10/2018 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מערכת הבנקאות 30/10/2018 21:53
    הגב לתגובה זו
    ראה ירידות במניות ראה בעיקר איטליה מערכת בנקאות חלשה הבעיות גדולות אירופה צמיחה נמוכה חובות ענק
  • הלוואימעלינו כלגלה כמו אירופה (ל"ת)
    טמיר 31/10/2018 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כותב 30/10/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
    הזוי מה שקורה שם
  • 5.
    אזרח 30/10/2018 19:30
    הגב לתגובה זו
    אירופאים מנוונים הולכים ומתחסלים
  • 4.
    בא 30/10/2018 15:36
    הגב לתגובה זו
    ניגמר . תיברחו טיפשים.
  • יעבור בוודאי שיעבור עד סוף שבוע (ל"ת)
    רונן 30/10/2018 22:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    Run (ל"ת)
    Run fuckers run 30/10/2018 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אירופה בנקרוט ולא רק היא!!!!!! (ל"ת)
    100 30/10/2018 13:34
    הגב לתגובה זו
  • טומר 30/10/2018 22:43
    הגב לתגובה זו
    בטח לא לרמות שגורביץ דיבר עלהןן 9000 דקס .רס אנד פי 2400
  • 1.
    יוסי 30/10/2018 12:08
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל מנסה בכח להוריד את השוק
  • גורביץ גרוע עלאק דקס 9000 . (ל"ת)
    טומי 30/10/2018 22:40
    הגב לתגובה זו
  • היי הוי היי היי 30/10/2018 14:43
    הגב לתגובה זו
    ומה יכולותיו של ביס להרים או להוריד עולם?
  • הוא ניתח שתבוא ריסה. וטועה כרגיל (ל"ת)
    אמיר 30/10/2018 22:41
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.