ניו יורק ארה"ב נדל"ן בניין
צילום: Istock

UBS: האוויר מתחיל לצאת מבועת הנדל"ן, היזהרו בהשקעות

בנק ההשקעות פרסם את נתוני מדד בועת הנדל"ן - רוב הערים במדד בתמחור יתר אך המחירים מתחילים לרדת. ז'נבה וניו יורק מתקרבות לשווי הוגן
נועם בראל | (9)

האוויר מתחיל לצאת מבועת הנדל"ן. כך עולה מנתוני מדד בועת הנדל"ן אותם פרסם הבוקר (ה') בנק ההשקעות UBS.

מנתוני המדד, אשר עוקב אחרי שוק הדיור ב- 20 ערים המהוות מרכזים פיננסיים בולטים ברחבי העולם, עולה כי הונג קונג נמצאת בתמחור יתר הגבוה ביותר השנה, ונמצאת בסיכון הגבוה ביותר לבועה, כאשר מיד אחריה מדורגות מינכן, טורונטו, וונקובר, אמסטרדם ולונדון.  ככלל, רוב הערים במדד בתמחור יתר אך נראה כי המחירים מתחילים לרדת. עוד עולה מהנתונים כי שטוקהולם וסידני כבר אינן בסיכון השנה, בעוד ז'נבה וניו יורק מתקרבות לשווי הוגן. מנגד, שיקגו היא שוב העיר היחידה המוערכת בחסר.

בניגוד להאצת שוק הדיור באמצע שנות ה-2000, כאן לא מדובר על חריגה ניכרת בהיקף ההלוואות ובבנייה, מסבירים ב-UBS. למעשה, הגידול בהיקפי המשכנתאות הוא כחצי מההיקף אשר היה בריצה עד למשבר הסאב-פריים בארה"ב. 

"למרות שערים רבות נמצאות בסיכון להתפתחות בועה, אין להשוות את המצב כיום לזה שהיה לפני משבר הסאב-פריים" לדבריו של מארק האפל, מנהל השקעות ראשי ב-UBS. "ועם זאת, על המשקיעים לבחון היטב את צעדיהם בשוק הדיור במקומות עם סיכון גבוה כמו הונק קונג, טורונטו ולונדון".

 

מדד בועת הנדל"ן של UBS

בשנה האחרונה, הזינוק במחירי הבתים בערים המרכזיות איבד מעוצמתו ומהיקפו, כאשר בארבעת הרבעונים האחרונים עלו המחירים בכ-3.5% בממוצע, נתון נמוך משמעותית מהשנים הקודמות, אך עדיין גבוה מהממוצע ב-10 השנים האחרונות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יאיר 27/09/2018 16:06
    הגב לתגובה זו
    אם הנדלן יורד בעולם איזה משקיע יכנס לשוק הההזוי בישראל על חשבון שווקים הרבה יותר אטרקטיביים ? חומר למחשבה
  • 4.
    כלכלן 27/09/2018 13:59
    הגב לתגובה זו
    כשהריבית עולה בעולם מחירי נכסים יורדים, זו עובדה, זו כלכלה! כסף עוזב אפיקים שונים כמו מדינה או/ו נדלן לאזורים בהם הריבית גבוה, זו עובדה זו כלכלה! קדימה הגיע הזמן שהמחירים יתנפצו, וזה בריא למשק, זו מחזוריות!
  • 3.
    אהרון 27/09/2018 13:16
    הגב לתגובה זו
    ברלין בירת גרמניה לא מופיעה בדירוג מעניין מאוד
  • זאב 27/09/2018 14:09
    הגב לתגובה זו
    "מדד, אשר עוקב אחרי שוק הדיור ב- 20 ערים המהוות מרכזים פיננסיים בולטים"
  • 2.
    יוסף שבתאי 27/09/2018 11:39
    הגב לתגובה זו
    למה לא מפרסמים את בואת הנדלן בתל אביב
  • ישראל זו נקודה 27/09/2018 12:05
    הגב לתגובה זו
    פורפורציות
  • כולם ממונפים 27/09/2018 17:13
    מי זה תל אביב אם כבר הבירה ירושלים רק שזה לא חשוב ולא מרכזי ולא מייצג שום דבר במגמה העולמית אנחנו פרובינציה שמתנדנדת ברוח של הגדולים.הבועה אצלנו גדולה באבוע.
  • 1.
    בארץ הקודש החוקים אחרים והמחירים תמיד צפונה.... (ל"ת)
    אדם 27/09/2018 11:37
    הגב לתגובה זו
  • יוסף שבתאי 27/09/2018 12:22
    הגב לתגובה זו
    העיתנאים עבדים אצל הקבלנים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.