סין משנה את חוקי המשחק בשוק המט"ח, ויוצרת ראלי בשווקים

סין חזרה בשבוע האחרון להגן על המטבע המקומי. בפעם הקודמת זה הסתיים בראלי חסר מעצורים, ירידה חדה בדולר, והתנפחות שוק המטבעות הווירטואליים
עמית נעם טל | (7)

בעוד שנאומו של יו"ר הפד', ג'רום פאואל, ביום שישי האחרון תפס את רוב הכותרות, נראה כי ההתפתחות המעניינת ביותר לשווקים התקבלה בסין. לאחר מספר חודשים שבהם הדולר היה המטבע החזק בעולם, החליט הבנק המרכזי בסין לשנות את כללי המשחק (שוב), ולהתחיל להגן באגרסיביות על היואן הסיני, דבר שלא ביצעה מתחילת 2018.

בהודעה שפרסם הבנק הסיני נטען כי הבנק ישנה מעתה את מנגנון קביעת הערב הרשמי היומי של היואן, ויכניס למשוואה "גורם אנטי-מחזורי". בפועל, מדובר בצעד שמחזק מחדש את השליטה של הבנק הסיני על שער המטבע המקומי, ויוריד את התנודתיות במטבע. הצעד מגיע לאחר שמוקדם יותר החודש אימץ הבנק תקנות שהקשו על ביצוע שורט על היואן מצד הסוחרים, אך ללא הצלחה.

נזכיר בריחת ההון מסין הגיעה לשיא בחודשים האחרונים ברקע להידוק המוניטרי שביצע הפד', כאשר סוגיית מלחמת הסחר מול ארה"ב ממשיכה לצבור תאוצה. השיחות שנערכו בשבוע שעבר בין הצדדים הסתיימו ללא תוצאות, דבר שמגביר את הסיכויים לסבב נוסף של מכסים מצד ארה"ב.

נציין כי זו לא הפעם הראשונה שהבנק עושה שימוש בכלי זה. במאי 2017 הודיע הבנק לראשונה על שינוי הנוסחה לקביעת היציג, דבר שהוביל לפיחות חד בדולר וזינוק בערכו של היואן. בתחילת השנה הודיע הבנק על הפסקת הוויסות של המטבע, וכעת כאמור הוא חוזר לשוק המט"ח.

הדולר אינדקס בשנתיים האחרונות: בפעם הקודמת שהבנק פעל בדרך זו, הדולר איבד מערכו כ-13% בחודשים לאחר מכן. הצעד הנוכחי מוריד את הלחץ בשווקים המתעוררים שסבלו בחודשים האחרונים מהדולר.

 

שוק המטבעות הווירטואליים עשוי לחזור בתקופה הקרובה למרכז הבמה. קביעת שער החליפין ע"י הבנק, שאיננו בשווי משקל, עודד בפעם הקודמת את האזרחים הסינים/חברות להוציא כסף מסין דרך שוק המטבעות הווירטואליים. הקריסה הגדולה של הביטקוין בתחילת השנה הגיעה לאחר שהבנק הוריד מעט משליטתו בשוק המט"ח.

הביטקוין מול החלטות הבנק הסיני:

החלטת הבנק הסיני מכניסה את הפד' לבעיה, כאשר ההידוק המוניטרי של הפד' מתאזן כעת ע"י וויסות של הבנק הסיני.  הצעד הקודם של סין הוביל לראלי חסר מעצורים ברוב הנכסים לקראת סוף 2017 ותחילת 2018. כעת, כאשר האינפלציה בארה"ב עומדת על 2.9%, יהיה מעניין לראות איך הפד' יגיב למהלך.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אך ורק ןרק ורק למעלה 27/08/2018 19:37
    הגב לתגובה זו
    10 שנים כותבים רק שחור על השוק ומפחידים את המשקיעים שלא יכנסו לשוק.עיתונאים אנשים רעים שרק רע רואים.תמשיכו ככה והשוק בדרך למעלה.
  • 4.
    רק למעלה 27/08/2018 19:14
    הגב לתגובה זו
    רק הפחדנים לא יקבלו
  • 3.
    הפד לא בבעיה 27/08/2018 18:55
    הגב לתגובה זו
    מצמצם אחזקות ומעלה ריבית הכל טוב!
  • סוחר 28/08/2018 19:14
    הגב לתגובה זו
    אם היית מבין שהוא צריך לשלם את הריבית הזאת איכשהו אז כנראה היית מבין את הכתבה..
  • 2.
    תגובה 27 לכתבה מניות הקנאביס טסו 29 אחוז.חחח (ל"ת)
    איצ 100 אתמול מה רשם 27/08/2018 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עמי 27/08/2018 18:29
    הגב לתגובה זו
    לא נראה לי שכל האנשים שנכוו משיגעון הביטקוין יחזרו לשם. המרוויח הגדול יהיה הזהב
  • אכן כך (ל"ת)
    ירון 27/08/2018 23:52
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.