סגירת מסחר באירופה: הדאקס ירד 1%, היורו המשיך להתחזק מול הדולר

נשיא ה-ECB מראה מחויבות לתוכנית רכישות האג"ח, יוון תנסה למכור את הנמל הגדול במדינה
מתן בן ברוך |
נושאים בכתבה אירופה יוון

נסגר שבוע המסחר בבורסות אירופה ומדדי היבשת ננעלו בירידות שערים. המדדים התנהלו לאורך היום בעליות נאות, בעיקר בשל האופטימיות שפיזרו השיחות של רה"מ יוון אלכסיס ציפראס עם שלושת הארגונים הגדולים ברחבי היבשת (הנציבות האירופית, קרן המטבע, הבנק המרכזי האירופי).

בשעתיים האחרונות למסחר, פרסום נתונים כלכליים פושרים בארה"ב שהעמידו ומעמידים בצל כבד את הצמיחה הכלכלית ברבעון השני במדינה, מדדי יבשת אירופה עברו לירידות.  מדד הדאקס ירד באופן החד ביותר, אחריו היה ניתן למצוא את ה-CAC 40 0%  והפוטסי שסגר את הרשימה.  

הדיווחים הכלכליים הפושרים שמגיעים מכיוון ארה"ב גורמים לכלכלנים לערוך מחדש את ציפיות הצמיחה שלהם מהכלכלה האמריקנית ברבעון השני. על פי הבנק המרכזי של פילדלפיה, שערך סקר בקרב 44 כלכלנים, הצפי לצמיחה ברבעון הקרוב עומד על 2.5% (במתווה שנתי). הסקר הקודם הראה שצפי הכלכלנים לצמיחה באותו הזמן עמד על 3%. ירידה בצמיחה האמריקנית משפיעה באופן ניכר על שאר העולם ובמיוחד על אירופה.

החולשה של כלכלת ארה"ב גורמת להתחזקות של היורו מול הדולר. היום הדולר נחלש אל מול היורו ב-0.2% ומגיע אל 1.14 דולר ליורו. נציין כי מהלך זה נוגד את השקפת האנליסטים כאשר אלו ממשיכים להזכיר כי הבנק המרכזי האירופי ממשיך להדפיס יורו בכדי להגדיל את האשראי במערכת. לעומתו, הבנק המרכזי בארה"ב חדל מכך עוד בשנת 2014 ואף מבקש להעלות ריבית בחודשים הקרובים. 

השיחות עם ממשלת יוון

לדברי מקורב שהתראיין לרשת החדשות רויטרס היום, בסבב השיחות הנוכחי ציפראס מגלה אקטיביות ומנהל את השיחות בעצמו, בניגוד לשיחות בסבב הקודם בם המוביל היה שר האוצר היווני. המקורב ביקש להשאר בעילום שם מפאת ריגושתן של השיחות המתקיימות כיום. אם כי לא מן הנמנע שהמרואין הוא לא אחר מציפראס. 

דראגי חיזק אתמול (ה') את ביטחון המשקיעים כאשר אמר כי הבנק המרכזי האירופאי "יישם במלואו" את תוכנית רכישות האג"ח שלו שתמשיך "ככל שתידרש". דראגי המשיך ואמר כי "כבר התחלנו לראות השפעה משמעותית של הפעולות שלנו על מחירי הנכסים ועל הביטחון הכלכלי. מה שחשוב בסופו של דבר הוא שאנחנו רואים השפעה שווה בהשקעה, בצריכה ובאינפלציה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.