"ביום אחד הבורסה התרסקה 22%, היה לי אז לקוח שחטף - הוא כמעט התאבד"

בוול סטריט כולם מדברים היום על 1987, "יום שני השחור". שלמה גרינברג נזכר ומתייחס לשאלה - האם זה יכול לקרות שוב?
יוסי פינק | (24)
נושאים בכתבה יום שני השחור

בוול סטריט עסוקים היום מאוד בדבר אחד - זיכרון "יום שני השחור". זה קרה לפני 27 שנה בדיוק, כאשר נפתחו הבורסות בוול סטריט והדאו ג'ונס התרס' ב-22%, יום המסחר הגרוע אי פעם (לפחות בנקודות).

שלמה גרינברג (74), פרשן וול סטריט של Bizportal, נזכר היום באותו היום: "זה היה מטורף, ואני הייתי בחזית. כבר ביום שישי אפשר היה להבין שזה הולך לקרות, כי לקראת סיום שבוע המסחר, ממש לקראת הסגירה, הקונים פשוט נעלמו וידעת שמשהו הולך לקרות. ואז כל אותו הסוף שבוע התקשורת פמפמה ששווי החברות מוגזם לחלוטין וכך נוצרה פאניקה, ובוא אני אגיד לך - הפאניקה הייתה מוצדקת. החברות נסחרו במכפילים של 50 ו-60 וזה היה לא הגיוני. 1987 הייתה שנה שהשוק עלה על מומנטום של רונלד רייגן וכולם חשבו שהכלכלה תתפוצץ קדימה, זה לא קרה".

"בוא אני אספר לך סיפור, אני עבדתי אז בחברת ברוקרים גדולה והיה לי לקוח שהחזיק המון מניות של IBM, והמניה הזו הגיע בימים האלה לשווי שיא מטורף תוך שהיא מדווחת על הפסדי עתק של מיליארדים של דולרים. באותו יום שני המניה הכבדה הזו צללה ב-33% ובימים שלאחר מכן המניה המשיכה לאבד עוד עשרות אחוזים. האיש הזה כמעט התאבד".

האם זה יכול לקרות שוב? "עכשיו, אין שום סיכוי. יכול להיות שהתיקון יימשך ונראה תיקון של אפילו 20%, אבל שום מפולת. חברות ה-S&P500 נמצאות במצב הטוב ביותר אי פעם - ובמקביל אין שום אלטרנטיבת השקעה. אין שום קשר בין המצב ב-1987 למצב היום. היום כל חברות ה-S&P הן במצב הטוב בהיסטוריה, הן מחלקות דיבידינד ומכות את התחזיות. תיקון יכול להתרחש, אבל כאשר האג"חים נסחרים ב-1.8%, אז מייד חוזרים למניות".

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    שלמה מעוז 20/10/2014 20:48
    הגב לתגובה זו
    אלטרנטיבה לכסף אתם תראו את נאסדק בשער 5000 דאו גונס ב18000 המעוף יגיע ל1600 מי שבשורט חבל על הכסף שלו
  • 19.
    אני מכרתי הכלללל ויצאתיייייימפרק החברה (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 20/10/2014 19:36
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    יופיטר שוקי הון 20/10/2014 19:30
    הגב לתגובה זו
    מכרתי כבר הכלללללל
  • 17.
    רמי 20/10/2014 17:46
    הגב לתגובה זו
    רק התם יכולים להתאבד בגלל כסף כי כול העולם שלכם סביב הכסף שתקבלו איזה מחלה קשה אולי המחשבה שלכם תשתנה ישפלים העיקר להפיל משקעים
  • 16.
    עד בכי .תודה לך חבר אה גרוייסה גזונטהייד (ל"ת)
    אוי 13 אני צחקתי 20/10/2014 17:39
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    רועי 20/10/2014 15:58
    הגב לתגובה זו
    בלי קשר למכפילים והרווחים שלא דומים בכלל למה שהיה אז.. גם היום אבל יש מניות עם מכפילים של מאות כמו טסלה וגו פרו , תמיד יש אנשים שמכניסים כסף למניות כי הן עולות , בלי שום קשר לפעילות שלהן או לרווחים.. אלה המניות שיחטפו הכי חזק בנפילה הבאה.
  • 14.
    שוק היסטרי 20/10/2014 15:51
    הגב לתגובה זו
    שוק מלא בחולי רוח.
  • 13.
    א 20/10/2014 15:26
    הגב לתגובה זו
    די ביסט א זייער גיטה בוכר... ורבוס דרייסטה דיים קופ. דוס איז הזייער שוואכה בורסה אונד זי גייצס צון דרייט אראיין. זאי גזונט אונד גשטארק..
  • מבקש בדחיפות תרגום (ל"ת)
    יגאל 20/10/2014 19:43
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ronenhb 20/10/2014 15:08
    הגב לתגובה זו
    במידה ואכן ישנה סיבה ברורה ומוחשית שקשורה לכל השוק, אזי תתכן אפשרות של מהלך גדול יותר. צריך להבין שהירידה ב 6/5/11 החלה מנפילה של מניה אחת (בטעות) ממדד הדאו שגררה ירידה חדה במדדים הקשורים (נניח נפילה של מניית טבע בארץ) וזה דחף את הרובוטים להפיל את כלל השוק. נפילות ומפולות כמו גם בועות, לעולם יחזרו, אך נפילה יומית חדה של מדד (עשרות %) סביר שלא תקרה שוב אלא במשבר גלובלי מהותי יותר מפיגוע או מלחמה קונבנציונלית.
  • 11.
    ronenhb 20/10/2014 15:06
    הגב לתגובה זו
    היום ידוע כי הנפילה, שהחלה, ככל הנראה מטעות, הועצמה ע"י הוראות של מכונות מסחר אוטומטיות והבלימה בירידה של 9.5% נועדה למנוע הגעה לשלטר כאשר התיקון הניב רווחים אדירים לקונים ברמות אלו. אז כן, המימוש בשנת 1987 החל באוגוסט (כמו מרבית המפולות) מכיוון שהמניות היו ברמות שיא, אך הנפילה היומית הגדולה, נבעה מסיבה טכנית ולא כלכלית והמערכות למדו סכנה זו. את הסכנה שבמסחר בתוכנות אוטומטיות למדנו בשנת 2011. האם תתכנה עוד נפילות חדות כאלו? ככל הנראה שלא, בעקבות השימוש בשלטרים, אך יש לזכור כי תפקיד השלטרים הינו לעצור את המסחר, ברגע שמגיעים לסף, על מנת לאפשר לפעילים לקחת אוויר על מנת לבחון, בתוך זמן קצוב – כשעה – את הסיבות לנפילה/עליה החדה ולאחריה מאפשרים לפעילים להגיב בהתאם למידע החדש. במידה ואכן ישנה סיבה ברורה ומוחשית שקשורה לכל השוק, אזי תתכן אפשרות של מהלך גדול יותר. צריך להבין שהירידה ב 6/5/11 החלה מנפילה של מניה אחת (בטעות) ממדד הדאו שגררה ירידה חדה במדדים הקשורים (נניח נפילה של מניית טבע בארץ) וזה דחף את הרובוטים להפיל את כלל השוק.
  • מעניין מאוד... (ל"ת)
    chartist.co.il 20/10/2014 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ronenhb 20/10/2014 15:04
    הגב לתגובה זו
    השימוש במודלים טכניים היה נפוץ במסחר בסחורות ובמטבעות מזה עשרות שנים. רק בשנת 1986, החלו להיסחר אופ' פוט וקול על מניות בשווקי ארה"ב (בישראל בשנת 1993). בשלב זה, מרבית בתי המסחר השתמשו באותו המודל. מחודש אוגוסט, החל מימוש בשווקים. בסוף המסחר ביום שישי, חצו המדדים קו תמיכה משמעותי דבר שהביא לנסיגת הקונים ולהוראות מכירה מכל בתי ההשקעות דבר שגרם לירידה החדה של 22% ביום שני. לקח לשוק מספר ימים להבין את הסיבה לנפילה החדה (לא לנפילה המתמשכת) והבנת הגורם, הביאה את הרשויות להחלת המפסקים "שלטרים" של המסחר. בארה"ב השלטר מופעל בתנודה של 10% בעוד בישראל קבעו את הסף ל- 8%. השלטר הופעל בישראל ביום של הלינץ ברמאללה. בתאריך 6/5/2011 הייתה נפילה חדה בשווקים בארה"ב כאשר מדד ה- S&P500 נפל ב- 9.5% בתוך כשעה וכמעט כל הירידה תוקנה עד סוף היום.
  • 9.
    chartist.co.il 20/10/2014 15:02
    הגב לתגובה זו
    עוקב אחריו כבר שנים, ואפילו מחזיק ספר שכתב אבל להגיד שאין סיכוי שיקרה משהו זה קצת גדול גם עליו עם כל הכבוד, אני בגישה שהכל יכול לקרות. אני מסכים שהמצב לגמרי אחרת ואפילו בסקירה שהעלתי בבלוג שלי שהשוותי בין 1929,1987 ו2014 הראתי שאין דמיון בין הגרף של 1987 ו2014 אבל כן יש דמיון בין הגרף של 2014 ל1929. אני מסכים שהיום הבורסה נסחרת לגמרי אחרת ויש מנגנוני עצירה שקשה להאמין שיקרה מצב כמו שקרה ב1987 אבל אני עדיין שומר על ראש פתוח וכן מאמין שהכל יכול להיות
  • 8.
    זקן חכם 20/10/2014 14:47
    הגב לתגובה זו
    יסלח לי אדון שלמה, אבל רווחי החברות והביצועים שהוא מתפאר בהם זה משהו הסטורי....כח הקניה של הצרכנים הולך ופוחת, כך גם האמון שלהם, וכך גם היכולת של החברות ליצר הכנסות חדשות. .. ואילו הממשלות מלאות עד הצוואר בגרעונות וחובות.....כל ארוע ועליה קלה בריבית יזעזע השווקים ...ובכלל אנחנו לקראת שוק דובי....
  • 7.
    אחד 20/10/2014 14:42
    הגב לתגובה זו
    לדעתו אם מצב החברות טוב אז הכל נפלא. זו נקודת מבט לא נכונה - יש להסתכל על מצב המדינות שבהן החברות נמצאות - וכולן במצב קטסטרופלי.
  • 6.
    חברים מסיבת רקודים בבורסה רק טנגו הי יודעת (ל"ת)
    אופק 20/10/2014 14:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פו זה לא יקרה כי ארץ אכל את יושביה (ל"ת)
    אופק 20/10/2014 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    Jimmy 20/10/2014 14:15
    הגב לתגובה זו
    כל מי שרוצה שיקנה את tvix*2 ואתם תראו המילונים בדרך אליכם פשוט תקנו ותשכחו
  • 3.
    משקיע 20/10/2014 14:14
    הגב לתגובה זו
    גרינברג
  • 2.
    אבי 20/10/2014 14:11
    הגב לתגובה זו
    זה בורסה פלעים כול היום מדשדשת לקרת הסיום עולה וגם מתקנת זה בורסה שנמצאת בארץ הקודש
  • 1.
    דוד הגנן 20/10/2014 14:09
    הגב לתגובה זו
    אם השוק ירד ואם יעלה יוכל לצעוק - " אמרתי לכם " חחחחחחחחחח
  • daw 20/10/2014 15:07
    הגב לתגובה זו
    בסדר בכל זאת הוא צריך להתפרנס. ממשהוא. אבל מייעוץ השקעות אקטיבי אני בספק. אמרתי לכם........!!!!!!!!
  • מתפרנס ממאמרים??? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 20/10/2014 16:08
קולט קרס (אנבידיה)קולט קרס (אנבידיה)

סמנכ"לית הכספים של אנבידיה: "יש לנו הזמנות של 500 מיליארד דולר לספק עד סוף 2026"

מניית אנבידיה עולה למרות האיום מאזמון - קולט קרס, סמנכ"לית הכספים חשפה את ההזמנות לביצוע בהמשך וגם - למה אמזון לא ממש מתחרה ראש בראש באנבידיה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה (NVIDIA Corp. -1.03%  ) עלתה בטרום ב-1%, לאחר שאתמול טיפסה ב-0.8% וכעת יורדת ב-0.2% בהמשך לפרסום נתוני מאקרו פושרים מאוד. הסיבה המרכזית לביטחון המשקיעים באנבידיה למרות התחרות שמרימה ראש, הגיעה מפיה של סמנכ"לית הכספים קולט קרס, שאמרה בכנס UBS:"יש לנו כבר הזמנות מאושרות של 500 מיליארד דולר לשבבי Blackwell ו-Rubin עד סוף 2026, וזה אפילו בלי העסקה הפוטנציאלית עם OpenAI".

המספר הזה הפך לסוג של מגן מירידות. אלו מספרים ענקיים. אמזון יצאה אתמול בהצהרה חזקה - השקת שבב ה-Trainium3 החדש שלה יוזיל עלויות אימון מודלים ב-50%, יציע פי 4.4 ביצועים וזיכרון כפול מדור קודם. Anthropic כבר הזמינה מיליון יחידות עד סוף 2025 וההכנסות מ-Trainium צומחות ב-150% רבעון אחר רבעון. אלא שאמזון הודיעה במפורש ש-Trainium4 הקרוב יתמוך בטכנולוגיית NVLink Fusion של אנבידיה, כלומר, הלקוחות יוכלו לשלב את השבבים שלה עם מערכי ה-GPU הענקיים של אנבידיה. אמזון עשויה להחליף את מערכות אנבידיה אבל הגיוני יותר שהיא תשתלב כפיצ'ר מסוים בתוך פלטפורמת אנבידיה. זה יכול לפגוע במכירות וזו עשויה להיות תחרות, אבל נראה שאנבידיה עדיין מובילה טכנולוגית בפער מול האחרות.  

קולט קרס חיזקה את הנקודה: "הלקוחות רוצים את הטוב משני העולמות, ASICs זולים לאימון ו-GPU גמישים להסקה ופיתוח. אנחנו לא רואים כאן תחרות ישירה". ואכן, מיקרוסופט, גוגל ומטה ממשיכות להזמין כמויות אדירות של Blackwell GB200, כ-65% מההכנסות הצפויות של אנבידיה ב-2026 מגיעות מהזמנות שכבר התקבלו.

מכתב הכוונות מול OpenAI עומד על כ-100 מיליארד דולר לפריסת 10 ג'יגה-וואט של מערכות אנבידיה ב-Stargate ובפרויקטים נוספים, אבל ההסכם הסופי לא נחתם. קרס אישרה: "אנחנו ממשיכים לעבוד איתם, אבל זה עדיין לא נכנס לתחזית". אם העסקה תיחתם ברבעון הקרוב, היא לבדה תוסיף 8-10% להכנסות 2027..

Mistral AI השיקה אתמול צ'אט מתקדם יותר - את Mistral 3 על גבי מערכי GB200 NVL72 של אנבידיה עם ביצועים גבוהים פי 10 מהדור הקודם. "אין תחליף היום לאקוסיסטם של אנבידיה", אמרו בחברה. גם xAI של אילון מאסק ו-CoreWeave ממשיכות להזמין עשרות אלפי מערכות Blackwell.

נדב צפריר
צילום: שלומי יוסף

למה צ'ק פוינט מגייסת אג"ח כשיש לה הר מזומנים בבנק?

הנפקת אג"ח בסכום של 1.5 מיליארד דולר - בקופון אפס, עם פרמיה של 20%; בפועל - זו כנראה תהיה הנפקת מניות; וגם - קצב הרכישות של צ'ק פוינט הולך לעלות

מנדי הניג |

צ'ק פוינט גייסה אג"ח בוול סטריט בקופון אפס, אבל עם אפשרות להמרה עד 2030 במידה והמניה תעלה ב-20%. האמת - סיכוי טוב שזו תהיה בפועל הנפקת מניות. אבל למה צ'ק פוינט צריכה כסף - יש לה 2.7 מיליארד דולר בקופה.?

אנחנו יכולים לצפות שקצב הרכישות של צ'ק פוינט יעלה? "כן, קצב הרכישות שלנו אמור לעלות", ענה נדב צפריר, מנכ"ל צ'ק פוינט לשאלה שלנו בשיחת הוועידה האחרונה. צפריר חתם לפני חודשיים על רכישה לא שגרתית כדי להיכנס לעולם ה-AI Secuirty הצומח. צ'ק פוינט שילמה כ-300 מיליון דולר עבור Lakera.AI, אחת מהחברות המובילות בעולם לאבטחת יישומי Agentic AI. 

זו עסקה חריגה מבחינת צ'ק פוינט כי היא יקרה יחסית במונחי העסקאות הקודמות שלה, כי היא קנתה "אנשים" וידע ויכולות שאמורים להוביל את התחום בקבוצה ולא מוצרים שייכנסו ויתמזגו לתוך הפלטפורמה הענקית שלה.  אם נניח שיהיו כמה רכישות בשנה והסכומים בהחלט יכולים אפילו לעלות, אז צ'ק פוינט שנכון לעכשיו לא מתכננת רכישה גדולה, יכולה להוציא בקלות מיליארד דולר ויותר על רכישות. קחו שנתיים-שלוש של רכישות כאלו שגם יגדלו משנה לשנה ותקבלו מיליארדים. צ'ק פוינט חושבת לטווח ארוך ובשביל זה היא מצטיידת כעת בחוב זול במיוחד.

חוץ מזה, צ'ק פוינט אוהבת לקנות את המניות של עצמה. היא עושה את זה שנים בעקביות מדי רבעון ברבעון. זה כסף שחוזר בעצם לבעלי המניות - זה מקטין את כמות המניות ומגדיל את הרווח למניה - התוצרים של רכישה עצמית מאוד קרובים לתוצרים של חלוקת דיבידנד, רק שיש יתרונות מיסויים.


רכישות כתרופה לקיפאון במכירות מערכות הליבה 

צ'ק פוינט שסובלת מקיפאון במוצרי הלגאסי שלה, לצד צמיחה מרשימה במוצרים החדשים, יודעת שכדי לצמוח באמת ולחפות על הירידה במערות הליבה היא צריכה להציג צמיחה חזקה מאוד, וזה יקרה גם דרך רכישות. הבעיה הגדולה היא שהתהליכים האלו מהירים מאוד במיוחד בעידן ה-AI.השורדים והמצליחים בתחום יהיו אלו שיהיו גמישים מהירים וקשובים לשוק. התקפות הסייבר והגנות הסייבר הופכים להיות מאוד אוטומטיים, ממוחשבים ודורשים תגובות מאוד מהירות. אם פעם כשתוקף נכנס למערכת "נשמעה" אזעקה והיה זמן לאתר אותו, היום תוך זמן מאוד קצר הוא יכול לחולל נזק עצום, ומדובר על הגנה מיידית - חיסול מיידי, אחרת נעשה נזק.