אלכס ז'בזינסקי: "אנחנו נמצאים בחודש קריטי לשוקי המניות", מסמן 2 אירועים
המשקיעים מעבר לים קיבלו סוף שבוע ארוך כדי לעכל את הנתון ה"גדול" של השבוע שעבר - המשק האמריקני ממשיך לייצר משרות בקצב מואץ.
נתון המשרות החדשות של חודש יוני עמד על 288 אלף והיכה את התחזיות, האבטלה בארה"ב ירדה ל-6.1% - והמדדים בוול סטריט עלו בכ-0.6% בסיכום היום. לסוחרים לא היה הרבה זמן להגיב לנתון הזה כיוון שהמסחר ביום חמישי היה מקוצר לרגל יום העצמאות האמריקני וביום שישי לא היה מסחר כלל.
לנתון הזה ובעיקר לנתונים הקרובים הבאים תהיה רבה באשר למדיניות הריבית של ה'פד' בהמשך הדרך. אם השוק ציפה עד היום שהריבית לא תתחיל לעלות לפני אמצע 2015 ואפילו מאוחר מזה, כעת עולה הסיכוי להעלת הריבית כבר בתחילת השנה הבאה - ולכך עשויה להיות השפעה גדולה על שוק המניות.
הדעה הרווחת בקרב הכלכלנים ומנהלי ההשקעות היא שבמידה והשוק ירגיש שה'פד' ממהר להעלות את הריבית מוקדם מדי, צפויה טלטלה משמעותית בשוק המניות - לכן, שאלת התזמון של ג'נט ילן תהיה אקוטית לתגובת השוק.
הכלכלן הראשי של מיטב דש, אלכס ז'בזינסקי, התייחס לאפשרות הזו וכתב כי "המשך הגידול במשרות החדשות בארה"ב בשנה הקרובה, בקצב של החצי השנה האחרונה, עשוי להוריד את שיעור האבטלה לרמה של כ-5% . במידה וזה יתרחש, ריבית ה-FED תתחיל לעלות מוקדם מן הצפוי."
- 911 אלף משרות נמחקו: משרד העבודה האמריקאי תיקן את הנתונים
- שוק העבודה האמריקני נחלש: רק 22 אלף משרות חדשות לעומת צפי ל־75 אלף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ז'בזינסקי מציין כי "הנגידה האמריקאית הצביעה בנאומה על התחממות יתר בשוק הקונצרני ובהלוואות הממונפות, אך לא בשוק המניות. בינתיים, הבנק המרכזי לא ישתמש בכלי הריבית כדי להקטין את הסיכון להיווצרות בועות פיננסיות."
חודש יולי קריטי
ז'בזינסקי מסמן את הנתונים המשמעותיים שיתפרסו במהלך החודש עד להחלטת הריבית הבאה של ה'פד': "חודש יולי יהיה קריטי. המשוכה הבאה תהיה נתוני האינפלציה אחרי שהצביעו על עלייה בסביבת האינפלציה בחודשים האחרונים. אילו גם החודש המגמה תימשך, במיוחד תוך הפתעה חוזרת כלפי מעלה בנתון לעומת התחזיות, לנגידה האמריקאית יהיה קשה לקרוא לעלייה בסביבת האינפלציה "רעש", כפי שעשתה במסיבת העיתונאים אחרי הודעת הריבית האחרונה."
"נתון חשוב נוסף יהיו נתוני התוצר לרבעון השני שיתפרסמו בסוף החודש
(30/7) וצפויים לפזר את העננה שנוצרה אחרי הנפילה בצמיחה ברבעון הראשון. הפתעות בנתוני האינפלציה והתוצר בעוצמה דומה, כמו שנרשמה בנתוני התעסוקה, עשויות לגרום לשינוי גם בתחזיות ה'פד'."
- 1.אחד שיודע 07/07/2014 09:02הגב לתגובה זועיתונות פחחחחח

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.