ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה עם סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI. קרדיט: רשתות חברתיות
ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה עם סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל אנבידיה: OpenAI תהיה חברת המולטי־טריליונים הבאה

מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג,  מציג חזון של מהפכה תעשייתית בבינה מלאכותית, אך יש צד שני למטבע, והאנליסטים מזהירים מפני סכומים חסרי תקדים, ניגודי עניינים וחוסר שקיפות

רן קידר | (3)

מנכ"ל אנבידיה NVIDIA Corp. -1.55%  , ג'נסן הואנג, נשמע בטוח לגבי OpenAI, שתהפוך להיות חברת המולטי-טריליונים הבאה: "אני חושב ש-OpenAI תהיה חברת ההיפר-סקייל הבאה," אמר בפודקאסט שפורסם בשבוע שעבר, כשהוא מציב אותה בשורה אחת עם מטא ועם גוגל. 

לדבריו, ההשקעה שתבצע אנבידיה, עד 100 מיליארד דולר, תאפשר לאופן-איי לבנות תשתיות בהיקף של 10 ג’יגה-וואט, "הפרויקט המחשובי הגדול בהיסטוריה", כפי שהגדיר. לשם השוואה, כור גרעיני מייצר בדרך כלל ג’יגה-וואט אחד בלבד. הואנג הסביר כי ChatGPT ממשיך להתרחב בקצב חסר תקדים, מ-300 מיליון משתמשים שבועיים בדצמבר האחרון ליותר מ-700 מיליון כיום. 

מבחינתו, ההשקעה אינה רק אסטרטגית אלא גם כלכלית: "זו אחת ההשקעות החכמות ביותר שניתן לעשות היום. אנחנו מכירים את התחום טוב מכולם, והתשואה על הכסף הזה תהיה יוצאת מן הכלל". בנוגע לטענות על בועת השקעות, הואנג ביטל את החששות: "עד שכל עולם המחשוב הכללי יעבור מה-CPU אל ה-GPU, אין סיכוי לעודף. זה ייקח עוד שנים".  

בכך, מתייחס הואנג  למעבר בפלטפורמות המחשוב מהמודל הוותיק שהתבסס על מעבדי CPU לשליפת קבצים סטטיים, אל מערכת מחשוב מבוססת GPU המותאמת לבינה מלאכותית, שמסוגלת לזקק וליצור ידע ותובנות מתוך מאגרי מידע עצומים. ומבחינתו, זהו ההמשך הישיר של המהפכה התעשייתית, הפעם לא באמצעות מנוע קיטור אלא באמצעות בינה מלאכותית שתגדיל את הפריון האנושי בקנה מידה עולמי. 

המהלך של אנבידיה ואופן־איי הוא חלק ממיזם רחב יותר בשם Stargate, שתחתיו שותפות עם אורקל, סופטבנק ושחקנים נוספים לפריסת מרכזי נתונים חדשים בארה״ב. במסגרת זו כבר הוכרזו תוכניות להקמת חמישה מרכזי נתונים חדשים בהיקף מצטבר של כמעט 7 ג’יגה-וואט, מתוך יעד כולל של 10 ג’יגה-וואט.

"הכול מתחיל במחשוב," אמר סם אלטמן, מנכ"ל אופן־איי. "תשתיות המחשוב יהיו הבסיס לכלכלת העתיד, ונשתמש במה שאנחנו בונים יחד עם אנבידיה כדי ליצור פריצות דרך חדשות בבינה מלאכותית ולהנגיש אותן לאנשים ולעסקים בקנה מידה רחב". 

האם זוהי התמזגות בשינוי אדרת? 

לצד ההתלהבות, יש מי שמרימים גבה לנוכח ההיקף והמבנה של העסקה. אנליסטים מזכירים כי מדובר בסכום עתק, 100 מיליארד דולר, השקול כמעט לכל ההון העצמי של אנבידיה. יתרה מכך, המשקיעים גילו על ההסכם דרך הודעה לעיתונות, מבלי שנדרשו להצביע או להביע עמדה. מבקרים מתארים את ההסדר כ"מכונת תנועה נצחית": אנבידיה משקיעה באופן־איי, ואופן־איי קונה בחזרה את שבבי אנבידיה. חלק אף טענו שהעסקה גובלת בהתמזגות בין שתי החברות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

"בבריטניה או אוסטרליה עסקה כזו הייתה דורשת אישור בעלי מניות בשל היותה עסקת צד קשור," מציינים פרשנים. בארה"ב, לעומת זאת, כל שנדרש הוא אישור ועדת ביקורת בדירקטוריון. יתרה מכך, השותפות הארוכה בין שתי החברות - כבר לפני עשור מסר הואנג בעצמו את מערכת ה-DGX הראשונה למייסדי אופן־איי - מחזקת את התחושה שמדובר בעסקה בין גורמים קרובים. 

אנבידיה מתכננת לקבל אחזקה ב-OpenAI, וסביר שתקבל את התמורה בחזרה בצורת רכישת שבבים. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי הדבר עשוי להניב הכנסות של 300 עד 500 מיליארד דולר לאורך זמן.

בינתיים, השוק בחר להתמקד בפוטנציאל ולא בחששות: מניית אנבידיה עלתה בכ-4% מיד לאחר ההודעה, ומשקיעים רבים רואים בהשקעה סימן להתחזקות מעמדה של החברה במרכז האקוסיסטם של ה-AI, ומאמינים כי תשתיות הענק יבטיחו לה הכנסות עצומות בעשור הקרוב. 

ובכל זאת, יש מי שמזהירים מפני בועת הייפ שעלולה להתנפץ אם קצב הצמיחה יאט או אם השוק יוצף ביכולות חישוב עודפות. לפי הדו"ח השנתי של חברת הייעוץ ביין אנד קומפני, עד שנת 2030 חברות הבינה המלאכותית יידרשו להכניס הכנסות שנתיות משותפות של כ-2 טריליון דולר כדי לממן את כוח המחשוב הנחוץ לעמידה בביקוש הצפוי. ואולם, הכנסותיהן צפויות להיות נמוכות בכ־800 מיליארד דולר מהסכום הנדרש, משום שמאמצי המוניטיזציה של שירותים כמו ChatGPT מפגרים אחרי קצב ההוצאות על מרכזי נתונים ותשתיות נלוות. 

סופו של האי-קומרס כפי שהכרנו אותו? ChatGPT יאפשר רכישות ישירות מהממשק עצמו


פיצ׳ר חדש ב-ChatGPT - ישלח לכם חדשות במקום שתחפשו בעצמכם

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 29/09/2025 00:45
    הגב לתגובה זו
    גיימי של גוגל וגם open לא אומרים אמת למשל אפילו בנושאים כלכליים ותאגידים . כלים מסוכנים והציבור ירצה להיפטר מהם בחקיקה מהר משנדמה להם .
  • 2.
    אנונימי 28/09/2025 08:31
    הגב לתגובה זו
    האלגוריתמים ידועים לכולם והתחרות עצומה. Antropic טובים יותר. ויש את סין...
  • 1.
    כשיקומו 23 נבידיות בסין הכל יקרוס לפרופורציה (ל"ת)
    אנונימי 27/09/2025 20:59
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.