
במיליארד דולר: סטארבקס סוגרת מאות סניפים ומפטרת 900 עובדים
הרשת נאבקת בירידה במכירות בארה״ב ובסין, בתחרות מול רשתות מקומיות ובהתייקרות מחירי הקפה, ומקווה שהתוכנית הדרסטית תאפשר לה לשפר רווחיות, לחדש את חוויית הלקוח ולשקם את אמון המשקיעים
סטארבקס Starbucks Corp -0.52% נכנסת לתהליך ארגון מחדש שיעלה מיליארד דולר ויכלול סגירת מאות חנויות ופיטורי 900 עובדים מהמטה הארגוני. רשת הקפה מתמודדת עם ירידה חמורה במכירות וקושי להחזיר לקוחות לחנויות, והמנכ"ל בריאן ניקול, לשעבר מנכ"ל צ'יפוטלה, נמצא בשנה השנייה של מאמצי ההתאוששות.
החברה לא פרסמה את המספר המדויק של החנויות שייסגרו, אלא רק הודיעה שתסיים את השנה הכספית ביום שני הקרוב עם פחות מ-18,300 סניפים בארה"ב ובקנדה , לעומת 18,734 מקומות שהיו לה ב-29 ביוני. זה אומר סגירת לפחות 434 חנויות בחודשים הקרובים, כשבפועל המספר עלול להיות גבוה יותר. החברה מודיעה השבוע לעובדים בסניפים המיועדים לסגירה, ותנסה להציע העברות למקומות סמוכים כשזה אפשרי.
"זיהינו בתי קפה שבהם אנחנו לא יכולים ליצור את הסביבה הפיזית שהלקוחות והשותפים שלנו מצפים לה, או מקומות שבהם אנחנו לא רואים דרך לביצועים פיננסיים", כתב ניקול במכתב. במילים אחרות, החנויות האלה פשוט לא מרוויחות מספיק כסף כדי להצדיק את המשך הפעלתן. ההחלטה על איזה חנויות לסגור נעשית על בסיס ביצועים פיננסיים וחווית הלקוח, כששני הקריטריונים האלה כנראה קשורים זה לזה. בנוסף לסגירות החנויות, סטארבקס מפטרת כ-900 עובדים מהמשרדים הארגוניים כדי לחסוך בעלויות ולהעביר משאבים לחיזוק הצוותים בחנויות ולשדרוגים פיזיים. העובדים יגלו על גורלם ביום שישי בבוקר, וניקול ביקש מהם לעבוד מהבית בחמישי ושישי, בדרך כלל זה אומר שהחברה רוצה למנוע מצבים לא נעימים במשרדים כשמתפרסמות רשימות המפוטרים.
הוצאות של מיליארד דולר
העלויות הכוללות של התהליך, כולל סגירות חנויות, פיצויים לעובדים מפוטרים ועלויות ארגון מחדש נוספות, יגיעו לכמיליארד דולר, כפי שדיווחה החברה לרגולטור. זה סכום עצום אפילו בסטנדרטים של סטארבקס, ומעיד על כך שהחברה מוכנה לספוג מכה כספית קשה בטווח הקצר כדי לחזור למסלול רווחיות בטווח הארוך. ניקול מנסה להציג את זה בצורה חיובית ואומר שהמהלכים נועדו "לחזק מה שאנחנו רואים שעובד ולתת עדיפות למשאבים שלנו נגדם".
- הרווח הנקי של סטארבקס נחתך בחצי - למה המניה עולה?
- כ-7,600 סניפי סטארבקס בסין יוצעו תמורת כ-10 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המצב הפיננסי של החברה מצדיק את המהלכים הדרסטיים האלה. במהלך הרבעון שנסתיים ביוני, ההכנסות גדלו ב-4% - נתון שאומנם נשמע חיובי, אך הצמיחה הזאת הגיעה בעיקר מהרחבת מספר הסניפים, בעוד שהמדד החשוב יותר, המכירות הדומות בחנויות קיימות, למעשה ירד ב-2%. זה יותר מהירידה של 1.3% שהאנליסטים צפו, ומעיד על כך שלקוחות קיימים מגיעים פחות או מוציאים פחות כסף. הרווח המותאם למניה ברבעון האחרון היה כמחצית מהרמה של לפני שנה. התוצאה הייתה גם נמוכה מהצפיות של האנליסטים, מה שמראה שגם הציפיות הנמוכות היו אופטימיות מדי. הסיבה לירידה ברווחיות היא השקעות שהחברה עושה בשדרוג חנויות ותפריטים, אבל ההשקעות האלה עדיין לא מתרגמות לביצועים טובים יותר, דבר שמטריד את ההנהלה.
ההשפעה עדיין איטית
ניקול, שהצטרף לסטארבקס אחרי קריירה מוצלחת כמנכ"ל צ'יפוטלה, מתמקד בשיפור חוויית הלקוחות בחנויות ובחידוש התפריט, אבל התוצאות עדיין מאכזבות. "תוצאות מוקדמות מהשדרוגים של בתי הקפה מראות שלקוחות מבקרים יותר, נשארים יותר זמן ונותנים פידבק חיובי", הוא אמר, אבל הנתונים הכספיים עדיין לא תומכים בטענות האלה. זה מעלה שאלות לגבי המהירות שבה השינויים יתורגמו לתוצאות כספיות מדידות.
הבעיות לא מוגבלות לשוק האמריקאי. בסין, השוק השני בחשיבותו עבור סטארבקס, המכירות הדומות ירדו ב-8% ברבעון השני לעומת אותה תקופה אשתקד. רשתות מקומיות כמו Luckin Coffee הצליחו לגזול נתח שוק משמעותי מסטארבקס, בעיקר בזכות מחירים נמוכים יותר ופריסה אגרסיבית. כתגובה, סטארבקס נאלצה להוזיל מחירים של משקאות שאינם קפה, צעד שפוגע ברווחיות אבל נחוץ כדי לשמור על רלוונטיות בשוק התחרותי.
- המלחמה על המקום השני: ברודקום מול AMD - מי תנצח?
- למה נשיא צרפת נכנס לכלא?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מה מגלה המחקר הארוך בהיסטוריה על אושר?
במהלך שיחת הרווחים האחרונה, ניקול הודה שסטארבקס מחפשת שותף אסטרטגי שייקח חלק בעסק הסיני, ואמר שהתקבל עניין משמעותי מיותר מ-20 גופים שונים. עם זאת, הוא הדגיש שסטארבקס מחויבת לעסק הסיני ורוצה "לשמור על חלק משמעותי" בו.
הכל לכולם
אחת הבעיות של סטארבקס היא שהיא מנסה להיות הכל לכולם. החברה השיקה לאחרונה פריטים חדשים כמו קצף קר עם חלבון, תה על בסיס מי קוקוס ומשקאות אנרגיה, כל זה במטרה למשוך לקוחות בחזרה לחנויות. בנוסף, היא מתנסה עם אוכל ללא גלוטן ועשיר חלבון, בעקבות משוב לקוחות שמבקשים אפשרויות בריאות יותר. אבל הרחבת התפריט לא בהכרח מובילה לרווחיות גבוהה יותר, ועלולה אפילו לבלבל לקוחות ולהאט את השירות.
מחירי הקפה הולכים ועולים בגלל מזג אוויר לא נוח במערב אפריקה, האזור שמספק חלק גדול מפולי הקפה העולמיים. מעבר לכך, מכסי יבוא של 50% על פולים שמיובאים מברזיל מוסיפים עלות משמעותית לחומרי הגלם. סטארבקס הודיעה שלא תעלה מחירים ב-2025, מה שאומר שהשוליים ימשיכו להידחק. ההחלטה לא להעלות מחירים נובעת כנראה מהחשש שעלויות גבוהות יותר יביאו לירידה נוספת במספר הלקוחות.
החברה משקיעה גם בשדרוגים פיזיים של חנויות קיימות ובהוספת ישיבה נוחה יותר כדי להפוך אותן למקומות יותר מזמינים. ניקול החזיר גם את המסורת של כתיבת שמות לקוחות בכתב יד על כוסות הקפה, לעתים עם הערה אישית. אבל גם המהלך החיובי הזה הפך לבעיה - חודש שעבר ברמן פוטר על כתיבת הודעה לא מתאימה על כוס, ולאחרונה התפתחה מחלוקת כשברמנים סירבו לכתוב "צ'רלי קירק" על כוסות אחרי שהפעיל הפוליטי נהרג.
סטארבקס אמרה שהיא מכבדת את הבחירה של לקוחות להשתמש בשמות שונים, כולל "צ'רלי קירק", אבל המדיניות שלה אוסרת סיסמאות פוליטיות או הודעות שליליות בהערות הכתובות ביד. איגוד עובדי סטארבקס, שמייצג ברמנים ביותר מ-600 בתי קפה, דורש מהחברה לבטל את החובה לכתוב על כוסות. זה מראה איך גם מהלכים שנועדו לשפר את חווית הלקוח יכולים להפוך לבעיות תפעוליות ופוליטיות.
מניית החברה נסחרת היום בירידות שערים של 0.9%, כמתחילת השנה המניה נפלה ב-8.5%, ביצועים שמשקפים את חוסר האמון של המשקיעים ביכולתה של החברה להתאושש. המשקיעים מחכים לסימני התאוששות אמיתיים מ-2022, ועדיין לא רואים אותם למרות כל המהלכים של ניקול. הדוח הבא שיפורסם באוקטובר יהיה המבחן לשאלה אם התוכנית של ניקול באמת עובדת או שסטארבקס עדיין תקועה במשבר.

מי הערבי העשיר בעולם ולמה הוא קונה מניות סנאפ?
הנסיך הסעודי שרוכש רוכש מניות סנאפ ב-133 מיליון דולר ומחזיק כעת ב-2.8% מהחברה; במה הוא עוד משקיע, איך התחיל את דרכו העסקית וכל מה שצריך לדעת על אל-ווליד בן טלאל
המשקיע הסעודי הנסיך אל-ווליד בן טלאל אל סעוד חיזק את אחזקותיו בסנאפ, המפעילה את אפליקציית סנאפצ'ט. על פי דיווחי החברה, הנסיך רכש 15.2 מיליון מניות חדשות בהיקף של 133.5 מיליון דולר, והגדיל את חלקו ל-40.8 מיליון מניות, 2.8% מהון המניות. הרכישה מגיעה זמן קצר לאחר תוצאות רבעוניות חלשות, עם צמיחה מוגבלת בהכנסות פרסום.
מאז השקעתו הראשונה בסנאפ ב-2018, המניה איבדה 20% מערכה, ו-90% מהשיא של 2021, תוצאה של תחרות בשוק. בן טלאל, בן 70 עם הון של 16.5 מיליארד דולר, בוחר להגדיל אחזקה דווקא כעת, דרך חברת ההחזקות שלו Kingdom Holding. לסנאפ 400 מיליון משתמשים יומיים. החברה משקיעה במציאות רבודה ומשחקים, אך הכנסות הפרסום שמהוות 90% מההכנסות, מושפעות מהאטה כלכלית.
שוק המדיה החברתית תחרותי: טיקטוק מובילה עם 1.5 מיליארד משתמשים, ומשכה תקציבי פרסום מסנאפ, שלא רשמה רווח מאז 2017 והפסידה 1.3 מיליארד דולר בשנה האחרונה. האתגר גדל בעקבות עסקת טראמפ עם ByteDance: טיקטוק תמכור פעילות אמריקאית לקבוצה מקומית עם פיקוח של אורקל, מה שמסיר חשש מאיסור. דחייה של 120 יום עד 2026 מאפשרת לטיקטוק להמשיך לפעול בשוק הפרסום החברתי, שבו לסנאפ 5%-7% נתח שוק.
אל-ווליד: אסטרטגיה ארוכת טווח
אלווליד ידוע בהשקעות ארוכות טווח: תיק Kingdom כולל X, xAI של מאסק, Citigroup, Apple ו-Four Seasons, עם 19 מיליארד דולר מנוהלים, 26% בנדל"ן וטכנולוגיה. ההשקעה בסנאפ מתאימה לאסטרטגיה: כניסה בזמן ירידות, מתוך הערכה שהמודל של סנאפ יבדל אותה מטיקטוק.
כל מה שצריך לדעת על הערבי העשיר בעולם - שאלות ותשובות
מי הוא אל-ווליד בן טלאל?
הנסיך אל-ווליד בן טלאל אל סעוד נולד בשנת 1955 בג'דה שבערב הסעודית. הוא בן לשושלת המלוכה הסעודית ונכדו של המלך המייסד עבדולעזיז אבן סעוד. אביו, הנסיך טלאל, כיהן כשר האוצר ונודע כאישיות רפורמיסטית שנכנסה לא פעם לעימות עם הממסד. אימו, מונה אל-סולח, היא בתו של ריאד אל-סולח, ראש ממשלת לבנון הראשון. השילוב בין הון שלטון סעודי לדם לבנוני בעל רקע פוליטי העניק לו זהות מורכבת וייחודית במזרח התיכון.
כיצד השפיע הרקע המשפחתי על דרכו?

למה נשיא צרפת נכנס לכלא?
סרקוזי נידון לחמש שנות מאסר בפרשת המימון הלובי; הורשע בקשירת קשר פלילי לקבלת מימון חשאי מקדאפי לקמפיין 2007, ויצטרך לשבת בכלא גם אם יגיש ערעור
ניקולא סרקוזי, נשיא צרפת לשעבר, נידון לחמש שנות מאסר בפריז, כאשר שלוש מהן יירצו בפועל. בית המשפט הפלילי קבע כי סרקוזי ומקורביו קשרו קשר פלילי כדי להשיג מימון חשאי ממשטרו של מועמר קדאפי בלוב לקמפיין הבחירות לנשיאות בשנת 2007. זוהי הרשעה חסרת תקדים שמסמנת את סופו של עידן בפוליטיקה הצרפתית.
השופטת נטלי גוורינו קבעה כי העונש ייכנס לתוקפו מיידית, גם אם יוגש ערעור - החלטה יוצאת דופן שמבטיחה שסרקוזי, בן השבעים, יכנס לכלא בעתיד הקרוב. למרות זאת, בית המשפט זיכה אותו מהאשמות חמורות יותר כמו שחיתות פסיבית ומימון קמפיין לא חוקי, בטענה כי לא נמצאה הוכחה ישירה להעברת הכספים או לשימוש בהם.
התביעה דרשה במקור עונש של שבע שנות מאסר, בטענה שסרקוזי ואנשיו קידמו את האינטרסים של משטר קדאפי בתמורה למימון של כ-50 מיליון אירו. זה המשפט הפלילי השלישי שבו עומד סרקוזי לדין מאז כישלונו בניסיון להיבחר מחדש ב-2012, ועוד מספר הליכים משפטיים ממתינים לו.
מימון סודי
החקירה נפתחה ב-2012, כאשר התפרסמו לראשונה ההאשמות על מימון זר לקמפיין של סרקוזי. מסמכים שנחשפו לאחר נפילת משטר קדאפי ב-2011 העלו כי בכירים במשטר הלובי תיעדו בקפידה את הקשרים עם הצרפתים. במסמך אחד, סרקוזי מוזכר בשם קוד "פול ביסמוט", לצד רשימה מפורטת של תשלומים בסך 50 מיליון אירו שהועברו לכאורה לחשבונות צרפתיים דרך חברות קש בשוויץ ובקפריסין.
העדויות המרכזיות הגיעו ממקורבים של שני הצדדים. ז'אן-פול מונטיסקיו, יועצו הפוליטי הקרוב של סרקוזי, ותיאודורו גאספארי, עורך דין צרפתי-לובי, הורשעו אף הם - הראשון לשלוש שנות מאסר על תנאי, והשני לשנתיים בפועל. מהצד הלובי, עדויות של בכירים לשעבר כמו מוסטפה זידאן, ראש ממשלת לוב הזמני ב-2011, תיארו כיצד קדאפי ראה בסרקוזי "השקעה אסטרטגית" שתשפר את מעמדו הבינלאומי.