
במיליארד דולר: סטארבקס סוגרת מאות סניפים ומפטרת 900 עובדים
הרשת נאבקת בירידה במכירות בארה״ב ובסין, בתחרות מול רשתות מקומיות ובהתייקרות מחירי הקפה, ומקווה שהתוכנית הדרסטית תאפשר לה לשפר רווחיות, לחדש את חוויית הלקוח ולשקם את אמון המשקיעים
סטארבקס Starbucks Corp 4.07% נכנסת לתהליך ארגון מחדש שיעלה מיליארד דולר ויכלול סגירת מאות חנויות ופיטורי 900 עובדים מהמטה הארגוני. רשת הקפה מתמודדת עם ירידה חמורה במכירות וקושי להחזיר לקוחות לחנויות, והמנכ"ל בריאן ניקול, לשעבר מנכ"ל צ'יפוטלה, נמצא בשנה השנייה של מאמצי ההתאוששות.
החברה לא פרסמה את המספר המדויק של החנויות שייסגרו, אלא רק הודיעה שתסיים את השנה הכספית ביום שני הקרוב עם פחות מ-18,300 סניפים בארה"ב ובקנדה , לעומת 18,734 מקומות שהיו לה ב-29 ביוני. זה אומר סגירת לפחות 434 חנויות בחודשים הקרובים, כשבפועל המספר עלול להיות גבוה יותר. החברה מודיעה השבוע לעובדים בסניפים המיועדים לסגירה, ותנסה להציע העברות למקומות סמוכים כשזה אפשרי.
"זיהינו בתי קפה שבהם אנחנו לא יכולים ליצור את הסביבה הפיזית שהלקוחות והשותפים שלנו מצפים לה, או מקומות שבהם אנחנו לא רואים דרך לביצועים פיננסיים", כתב ניקול במכתב. במילים אחרות, החנויות האלה פשוט לא מרוויחות מספיק כסף כדי להצדיק את המשך הפעלתן. ההחלטה על איזה חנויות לסגור נעשית על בסיס ביצועים פיננסיים וחווית הלקוח, כששני הקריטריונים האלה כנראה קשורים זה לזה. בנוסף לסגירות החנויות, סטארבקס מפטרת כ-900 עובדים מהמשרדים הארגוניים כדי לחסוך בעלויות ולהעביר משאבים לחיזוק הצוותים בחנויות ולשדרוגים פיזיים. העובדים יגלו על גורלם ביום שישי בבוקר, וניקול ביקש מהם לעבוד מהבית בחמישי ושישי, בדרך כלל זה אומר שהחברה רוצה למנוע מצבים לא נעימים במשרדים כשמתפרסמות רשימות המפוטרים.
הוצאות של מיליארד דולר
העלויות הכוללות של התהליך, כולל סגירות חנויות, פיצויים לעובדים מפוטרים ועלויות ארגון מחדש נוספות, יגיעו לכמיליארד דולר, כפי שדיווחה החברה לרגולטור. זה סכום עצום אפילו בסטנדרטים של סטארבקס, ומעיד על כך שהחברה מוכנה לספוג מכה כספית קשה בטווח הקצר כדי לחזור למסלול רווחיות בטווח הארוך. ניקול מנסה להציג את זה בצורה חיובית ואומר שהמהלכים נועדו "לחזק מה שאנחנו רואים שעובד ולתת עדיפות למשאבים שלנו נגדם".
- סטארבקס שוברת רצף שלילי: המכירות עלו, אך שולי הרווח נפגעו בחדות
- הרווח הנקי של סטארבקס נחתך בחצי - למה המניה עולה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המצב הפיננסי של החברה מצדיק את המהלכים הדרסטיים האלה. במהלך הרבעון שנסתיים ביוני, ההכנסות גדלו ב-4% - נתון שאומנם נשמע חיובי, אך הצמיחה הזאת הגיעה בעיקר מהרחבת מספר הסניפים, בעוד שהמדד החשוב יותר, המכירות הדומות בחנויות קיימות, למעשה ירד ב-2%. זה יותר מהירידה של 1.3% שהאנליסטים צפו, ומעיד על כך שלקוחות קיימים מגיעים פחות או מוציאים פחות כסף. הרווח המותאם למניה ברבעון האחרון היה כמחצית מהרמה של לפני שנה. התוצאה הייתה גם נמוכה מהצפיות של האנליסטים, מה שמראה שגם הציפיות הנמוכות היו אופטימיות מדי. הסיבה לירידה ברווחיות היא השקעות שהחברה עושה בשדרוג חנויות ותפריטים, אבל ההשקעות האלה עדיין לא מתרגמות לביצועים טובים יותר, דבר שמטריד את ההנהלה.
ההשפעה עדיין איטית
ניקול, שהצטרף לסטארבקס אחרי קריירה מוצלחת כמנכ"ל צ'יפוטלה, מתמקד בשיפור חוויית הלקוחות בחנויות ובחידוש התפריט, אבל התוצאות עדיין מאכזבות. "תוצאות מוקדמות מהשדרוגים של בתי הקפה מראות שלקוחות מבקרים יותר, נשארים יותר זמן ונותנים פידבק חיובי", הוא אמר, אבל הנתונים הכספיים עדיין לא תומכים בטענות האלה. זה מעלה שאלות לגבי המהירות שבה השינויים יתורגמו לתוצאות כספיות מדידות.
הבעיות לא מוגבלות לשוק האמריקאי. בסין, השוק השני בחשיבותו עבור סטארבקס, המכירות הדומות ירדו ב-8% ברבעון השני לעומת אותה תקופה אשתקד. רשתות מקומיות כמו Luckin Coffee הצליחו לגזול נתח שוק משמעותי מסטארבקס, בעיקר בזכות מחירים נמוכים יותר ופריסה אגרסיבית. כתגובה, סטארבקס נאלצה להוזיל מחירים של משקאות שאינם קפה, צעד שפוגע ברווחיות אבל נחוץ כדי לשמור על רלוונטיות בשוק התחרותי.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במהלך שיחת הרווחים האחרונה, ניקול הודה שסטארבקס מחפשת שותף אסטרטגי שייקח חלק בעסק הסיני, ואמר שהתקבל עניין משמעותי מיותר מ-20 גופים שונים. עם זאת, הוא הדגיש שסטארבקס מחויבת לעסק הסיני ורוצה "לשמור על חלק משמעותי" בו.
הכל לכולם
אחת הבעיות של סטארבקס היא שהיא מנסה להיות הכל לכולם. החברה השיקה לאחרונה פריטים חדשים כמו קצף קר עם חלבון, תה על בסיס מי קוקוס ומשקאות אנרגיה, כל זה במטרה למשוך לקוחות בחזרה לחנויות. בנוסף, היא מתנסה עם אוכל ללא גלוטן ועשיר חלבון, בעקבות משוב לקוחות שמבקשים אפשרויות בריאות יותר. אבל הרחבת התפריט לא בהכרח מובילה לרווחיות גבוהה יותר, ועלולה אפילו לבלבל לקוחות ולהאט את השירות.
מחירי הקפה הולכים ועולים בגלל מזג אוויר לא נוח במערב אפריקה, האזור שמספק חלק גדול מפולי הקפה העולמיים. מעבר לכך, מכסי יבוא של 50% על פולים שמיובאים מברזיל מוסיפים עלות משמעותית לחומרי הגלם. סטארבקס הודיעה שלא תעלה מחירים ב-2025, מה שאומר שהשוליים ימשיכו להידחק. ההחלטה לא להעלות מחירים נובעת כנראה מהחשש שעלויות גבוהות יותר יביאו לירידה נוספת במספר הלקוחות.
החברה משקיעה גם בשדרוגים פיזיים של חנויות קיימות ובהוספת ישיבה נוחה יותר כדי להפוך אותן למקומות יותר מזמינים. ניקול החזיר גם את המסורת של כתיבת שמות לקוחות בכתב יד על כוסות הקפה, לעתים עם הערה אישית. אבל גם המהלך החיובי הזה הפך לבעיה - חודש שעבר ברמן פוטר על כתיבת הודעה לא מתאימה על כוס, ולאחרונה התפתחה מחלוקת כשברמנים סירבו לכתוב "צ'רלי קירק" על כוסות אחרי שהפעיל הפוליטי נהרג.
סטארבקס אמרה שהיא מכבדת את הבחירה של לקוחות להשתמש בשמות שונים, כולל "צ'רלי קירק", אבל המדיניות שלה אוסרת סיסמאות פוליטיות או הודעות שליליות בהערות הכתובות ביד. איגוד עובדי סטארבקס, שמייצג ברמנים ביותר מ-600 בתי קפה, דורש מהחברה לבטל את החובה לכתוב על כוסות. זה מראה איך גם מהלכים שנועדו לשפר את חווית הלקוח יכולים להפוך לבעיות תפעוליות ופוליטיות.
מניית החברה נסחרת היום בירידות שערים של 0.9%, כמתחילת השנה המניה נפלה ב-8.5%, ביצועים שמשקפים את חוסר האמון של המשקיעים ביכולתה של החברה להתאושש. המשקיעים מחכים לסימני התאוששות אמיתיים מ-2022, ועדיין לא רואים אותם למרות כל המהלכים של ניקול. הדוח הבא שיפורסם באוקטובר יהיה המבחן לשאלה אם התוכנית של ניקול באמת עובדת או שסטארבקס עדיין תקועה במשבר.
- 5.אנונימי 26/09/2025 23:07הגב לתגובה זואין לרשת שום סיכוי העולם שונה מאד מאשר לפני 30 שנה השינויים מהירים והציבור לא אוהד רשתות משום סוג
- 4.משקיע7 26/09/2025 08:56הגב לתגובה זוימי הזוהר והצמיחה חלפו. גם לשמור על הקיים לא פשוט.
- 3.צרלי קירק נרצח לא נהרג .חשוב לדייק ! (ל"ת)אנונימי 26/09/2025 07:42הגב לתגובה זו
- 2.מאחל למקדונלדס להמשיך להפסיד כסף... (ל"ת)zed 26/09/2025 07:07הגב לתגובה זו
- 1.אוהב קפה 25/09/2025 23:26הגב לתגובה זוהקפה בסטארבאקס דלוח. נתתי להם צאנס כל כך הרבה פעמים. נפילה בכל פעם מחדש. רק הקפה של מקדונלדס גרוע יותר. מענין שהמנכל לא מדבר על זה כלל
- שלא לדבר על המחיר המופקע ... (ל"ת)בן 27/09/2025 16:42הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
