אילון מאסק טסלהאילון מאסק טסלה

החלום של טסלה עוד רחוק מהגשמה, אבל יש מי שמאמינים בו

ההכנסות ירדו, הרווח נשחק, והביקושים נחלשו, אבל מאסק מדבר על עתיד של רובוטים ונהיגה אוטונומית; שוק ההון עדיין מקשיב לו, אבל הפער בין החזון למציאות רק הולך וגדל

תמיר חכמוף | (3)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 3.52%   פרסמה דוחות מאכזבים לרבעון השני של השנה, עם ירידה של 12% בהכנסות ל-22.5 מיליארד דולר וירידה של 23% ברווח למניה המתואם, שהסתכם ב-0.40 דולר בלבד, שהיה מתחת לציפיות האנליסטים. תזרים המזומנים החופשי נשחק ב-89% ל-146 מיליון דולר, כשבמקביל היקף המסירות ירד ב-13% והיקף המלאי עלה ל-24 ימי אספקה, מה שמשקף ביקושים חלשים ממה שרגילה החברה.

אבל מבחינת מנכ"ל החברה אילון מאסק, תוצאות הרבעון הן כלל לא הסיפור המרכזי. בשיחת המשקיעים הוא סימן במפורש את שינוי הכיוון של החברה: "טסלה כבר לא רק חברת רכב חשמלי, אנחנו מובילים בתחום הרובוטיקה והבינה המלאכותית בעולם האמיתי". לדבריו, השירות הראשון של רובוטאקסי כבר הושק באוסטין, וההשקה הבאה צפויה כבר בסוף השבוע הקרוב בסן פרנסיסקו. בהמשך צפויות הצטרף מדינות נוספות כמו נבדה, פלורידה ואריזונה, והיעד הוא כיסוי חצי מארה"ב עד סוף השנה, אבל כמובן שיש כוכבית* - בכפוף לאישורים רגולטוריים.

במקביל, טסלה מרחיבה את השימוש בגרסה החדשה של מערכת הנהיגה האוטונומית (FSD), שזכתה לגידול של 25% באימוץ מאז השקתה. ועדיין, מאסק הודה כי כמחצית מהנהגים שיכולים להשתמש בה כלל לא ניסו אותה, ושהשוק עדיין לא מבין עד הסוף את הפוטנציאל: "אנחנו רק מתחילים להסביר את היתרונות, לראות זה להאמין", אמר.

בחנו את עצמכם

חידון שבועי על החדשות הכלכליות מביזפורטל בשבוע שחלף

החזון הרובוטי עוד רחוק

אלא שבזמן שמאסק מדבר על עתיד של רכבים אוטונומיים וצבא של רובוטים, בשטח המציאות מורכבת יותר. לפי דיווחים, החברה רחוקה מאוד מהיעד שהציבה לעצמה ל-2025, לייצר 5,000 רובוטים מדגם אופטימוס עד סוף השנה. בפועל, עד כה יוצרו רק כמה מאות יחידות. בין הבעיות שנרשמו: התחממות מנועי מפרקים, חיי סוללה קצרים ועמידות נמוכה בחלקים מכאניים. החברה עצרה רכישת חלקים למשך חודשיים כדי לבצע עיצוב מחדש ולשוב לתכנון טכני נכון יותר. גם אם אופטימוס "מסתובב כבר עכשיו 24/7 במשרדים", כמו שמאסק תיאר, הדרך לייצור המוני עוד ארוכה, וגם בטסלה מכירים בכך שעקומת ההאצה תמיד בלתי צפויה, כמו שקרה במעבר של דגמי רכב לשלב המסחרי שלהם.

ברקע הדברים, מאסק התייחס לשאלת השליטה בחברה ואמר בגלוי שהוא מוטרד מהעובדה שהוא מחזיק רק כ-13% מזכויות ההצבעה. "אני לא רוצה להגיע למצב שבו אפשר להדיח אותי בקלות אחרי שבניתי צבא של רובוטים", אמר ורמז שיבקש מבעלי המניות לאשר שינויים כבר באסיפה הקרובה בנובמבר.

תגובת השוק

השוק, בינתיים, הגיב בספקנות לדוחות ושיחת המשקיעים, כאשר המניה צנחה ביום חמישי ביותר מ-8% אחרי פרסום הדוחות, אך מתקנת היום בעקבות הדיווחים על ההתרחבות לסן פרנסיסקו. 

מי שלא נבהלת מהירידות היא קתי ווד, שממשיכה להאמין בטסלה בכל הכוח, קרנות ההשקעה שלה (ARKK, ARKQ ו-ARKW) רכשו ביום חמישי לא פחות מ-143,000 מניות בשווי כולל של כ-44 מיליון דולר, בהמשך לרכישות נוספות שביצעה עוד לפני פרסום הדוחות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בשורה התחתונה, טסלה ממשיכה להיסחר בעיקר על סמך חלומות העתיד ולא על בסיס ביצועי העבר. כמו לא מעט מניות אחרות בוול סטריט, גם כאן הפוטנציאל שווה הרבה יותר מהמספרים נכון להיום. אבל נכון לעכשיו, החלום הזה, בין אם בצורת צי של רכבים אוטונומיים או קווי ייצור של עשרות אלפי רובוטים עדיין רחוק מלהתגשם.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מה שטוב בחזון זה שתמיד יש עוד חזון גדול אפילו יותר. (ל"ת)
    אנונימי 25/07/2025 19:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יודע דבר 25/07/2025 19:27
    הגב לתגובה זו
    יש אדם אחד בעולם שמאסק אוהב וזה את עצמו האגו חזק ואני מאמין שהמנייה תמריא
  • אנונימי 25/07/2025 23:22
    הגב לתגובה זו
    איזה קטע מאסק הוא יצור מסוכן מתחרה מצוין בשקרים של טראמפ 2 יצורים מסוכנים מאוד דרך אגב אל תשכחו ששניהם תמכו בעבר בדמוקרטים