סייברטראק
צילום: אתר טסלה

מכירות הסייברטראק בצניחה, ומניית טסלה מדשדשת

מכירות הרכב החשמלי בארה"ב נחלשות, שוק ה-Cybertruck מתכווץ, וטסלה נאלצת לחפש מנועי צמיחה חדשים – מבינה מלאכותית ועד שירותי תחבורה
אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה ללא תנועה משמעותית היום במסחר, ברקע נתונים מדאיגים שמצביעים על המשך היחלשות במכירות רכבים חשמליים בארה"ב. לפי דוח שפרסמה חברת המחקר Cox Automotive, נמכרו ברבעון השני כ־311 אלף רכבים חשמליים בארה"ב - ירידה שנתית של 6%, והפעם הראשונה מאז 2021 שנרשמה נסיגה רבעונית במכירות. בטסלה, המכירות ירדו ב־13% לעומת הרבעון המקביל - נתון גרוע אף יותר מהירידה של 9% ברבעון הראשון.


מכירת ה-Cybertruck בארה"ב צנחה ב־51% ברבעון האחרון, ל־4,306 יחידות בלבד. עם זאת, יש גם נקודות אור: הדגם המעודכן של Model Y רשם התאוששות מרשימה, עם 86 אלף מכירות - זינוק לעומת 64 אלף ברבעון הקודם. התחזיות לשוק הרכב החשמלי כוללות כעת תנודתיות גבוהה, בעיקר בשל שינויים מדיניים: חוק המס החדש של טראמפ צפוי לבטל את הטבות המס הפדרליות לרוכשי רכבים חשמליים החל מספטמבר - מה שעשוי לעודד גל רכישות ברבעון השלישי, אך גם להוביל לצניחה חדה ברבעון הרביעי.


במבט קדימה, טסלה שואפת לפצות על ההאטה בארה"ב באמצעות חדירה לשווקים נוספים. לאחרונה החלה לשווק את ה-Model Y בהודו במחיר של כ־70 אלף דולר, ובמחצית השנייה של השנה צפויה החברה לחשוף דגם מוזל, אם כי טרם פורסמו עליו פרטים. עם זאת, גם בזירה הבינלאומית צפויים אתגרים, על רקע השחיקה הכללית בביקוש לרכבים חשמליים והלחצים הכלכליים שמכבידים על הצרכנים.


רובוטקסי, בינה מלאכותית ושינוי מודל ההכנסות


כדי להתמודד עם הירידה במכירות ולהפחית את התלות במודל הקלאסי של מכירת רכבים, טסלה מרחיבה את פעילותה לעולמות חדשים, ובראשם שירות הרובוטקסי שאמור להיות מושק באזור מפרץ סן פרנסיסקו כבר בחודשים הקרובים. החברה פועלת לקבלת אישורים להפעלת השירות גם במדינת אריזונה, ולטענת אילון מאסק, המנכ"ל, ייתכן והשירות ייצא לדרך כבר "בעוד חודש או חודשיים". מדובר בצעד אסטרטגי שעשוי לשנות את תמהיל ההכנסות של טסלה - ממכירות חד-פעמיות של רכבים, למודל של הכנסות חוזרות על בסיס שימוש בשירות.


במקביל, טסלה החלה לשלב ברכביה את Grok - מודל הבינה המלאכותית מבית חברת xAI שבבעלות מאסק - מהלך שמרחיב את פוטנציאל ההכנסות של החברה גם לכיוון תחום התוכנה והשירותים הדיגיטליים. גרסת Grok 4 תוטמע כבר בימים הקרובים בממשקי הרכב ותאפשר תקשורת קולית מתקדמת עם הנהג, גישה למידע, תפעול הגדרות ואולי בעתיד גם שליטה ביכולות נהיגה.


החיבור בין פעילות טכנולוגית מתקדמת, רכב אוטונומי ובינה מלאכותית מציב את טסלה בעמדה ייחודית בשוק, אך גם דורש ביצוע מדויק והתמודדות עם אתגרים רגולטוריים ותדמיתיים. מאסק מנסה למתג את טסלה לא רק כיצרנית רכב אלא כספקית פלטפורמות ניידות ואינטליגנציה חישובית, אך בינתיים המניה עדיין מצויה בלחץ, עם ירידה של כ־22% מתחילת השנה.

אם שירות הרובוטקסי יושק בזמן, ודגם מוזל אכן ייחשף לקראת סוף השנה - טסלה עשויה להפתיע את השוק ולהחזיר את המומנטום. אך אם הקשיים ברגולציה, בביקוש ובהתמודדות עם תחרות יתבררו כמכשולים משמעותיים, שנת 2025 עלולה להיזכר כאחת השנים המאתגרות ביותר עבור החברה מאז הפיכתה לענקית שוק.

קיראו עוד ב"גלובל"


שווי השוק של טסלה עומד על כ-1 טריליון דולר, מניית החברה ירדה 21% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-26%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 15/07/2025 18:09
    הגב לתגובה זו
    חברות רכב אחרות בפחות מ 10עד מתי ההונאה תמשך...
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"

האם אירופה היא המוקד והמקור למשבר הבא? 

רן קידר |

מנכ"ל הבנק הגדול בעולם לא חסך מילים. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י.פי מורגן סבור שאירופה מאבדת גובה במהירות מסחררת. היא לא צומחת והופכת למקום פחות אטרקטיבי לעסקים, השקעות וחדשנות. ביורוקרטיה איטית, רגולציה כבדה מדי ושווקים מפוצלים הופכים את היבשת למלכודת.

דיימון מזהיר שאירופה חלשה = אמריקה פגיעה. "אם אירופה תיפול, כולנו ניפול", אמר והסביר -"הכלכלה העולמית בנויה על שותפות חזקה עם היבשת הוותיקה. ב-15 השנים האחרונות אירופה כבר ירדה מ-90% מגודל הכלכלה האמריקאית ל-65% בלבד, והמגמה לא עוצרת".

הנתונים של כלכלות אירופה חלשים - צמיחה צפויה של 1.3%-1.5% בשנים הקרובות, פרודוקטיביות יורדת, אוכלוסייה מזדקנת ומחסור חמור בכוח אדם מיומן. חברות טכנולוגיה גדולות? כמעט אין. סטארטאפים שרוצים להפוך לענקיות עולמיות? מעדיפים לעבור לארה"ב או אפילו לאסיה. גם מדינות כמו אירלנד, שפעם היו מגנט להייטק, בזכות הטבות מס, מאבדות את האטרקטיביות שלהן.

עם זאת, דיימון הצביע על כוונה של האיחוד האירופי להתקדם מבחינה דיגיטלית ו-AI לחוק אחד לכל היבשת, דבר שיפחית בירוקרטיה ויספק בהירות ותוואי צמיחה לתחום. ועדיין דיימון חושש שמשבר, האטה שתזרום לארה"ב ולעולם כולו תגיע מאירופה. 


כלכלת אירופה - נתונים

צמיחה בתמ"ג - ברבעון השלישי של 2025 נרשמה עלייה של 0.3% בתוצר של גוש היורו ו־0.4% בכלל האיחוד, המשקפת שיפור מתון אך לא אחיד.

תחזית שנתי 2025 - הצמיחה השנתית באיחוד צפויה לעמוד על כ־0.9%, כשהצפי לשנים הבאות עומד על 1.2% ב־2026 ו־1.3% ב־2027.

שיעור האבטלה - עומד על כ־6.3% בגוש היורו, עם יציבות יחסית בשנה האחרונה למרות לחצים חיצוניים.

אבטלת צעירים - בקרב בני 15 עד 24 עומדת על כ־14%, מה שמעיד על קושי מובנה בשילוב צעירים בשוק העבודה.

אינפלציה - נרשמה אינפלציה שנתית של כ־2.2%, מעט מעל היעד של הבנק המרכזי אך רחוקה מהשיאים של השנים האחרונות.

שכר - עלות שעת עבודה עלתה בכ־3.6%, נתון שמשקף גם לחצים מצד האינפלציה וגם שוק עבודה הדוק.

תעשייה - מדדי הייצור מציגים תנודתיות עם עליות וירידות לסירוגין, מה שמעיד על רגישות לביקושים גלובליים ולסביבה מאקרו כלכלית.

צריכה פרטית - ההוצאה של משקי הבית רשמה עלייה קלה, אך לא מספקת כדי להזניק את הצמיחה באופן משמעותי.

השקעות - ירידה של כ־1.8% בהשקעות הקבועות מצביעה על זהירות מצד החברות והחשש מהאטה גלובלית.

תמונה כללית - אירופה נמצאת במצב של שוק עבודה יציב אך השקעות חלשות, אינפלציה מתונה אך שברירית, וצמיחה שמבוססת בעיקר על ביקוש פנימי מתון.