סייברטראק
צילום: אתר טסלה

מכירות הסייברטראק בצניחה, ומניית טסלה מדשדשת

מכירות הרכב החשמלי בארה"ב נחלשות, שוק ה-Cybertruck מתכווץ, וטסלה נאלצת לחפש מנועי צמיחה חדשים – מבינה מלאכותית ועד שירותי תחבורה
אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

מניית טסלה ללא תנועה משמעותית היום במסחר, ברקע נתונים מדאיגים שמצביעים על המשך היחלשות במכירות רכבים חשמליים בארה"ב. לפי דוח שפרסמה חברת המחקר Cox Automotive, נמכרו ברבעון השני כ־311 אלף רכבים חשמליים בארה"ב - ירידה שנתית של 6%, והפעם הראשונה מאז 2021 שנרשמה נסיגה רבעונית במכירות. בטסלה, המכירות ירדו ב־13% לעומת הרבעון המקביל - נתון גרוע אף יותר מהירידה של 9% ברבעון הראשון.


מכירת ה-Cybertruck בארה"ב צנחה ב־51% ברבעון האחרון, ל־4,306 יחידות בלבד. עם זאת, יש גם נקודות אור: הדגם המעודכן של Model Y רשם התאוששות מרשימה, עם 86 אלף מכירות - זינוק לעומת 64 אלף ברבעון הקודם. התחזיות לשוק הרכב החשמלי כוללות כעת תנודתיות גבוהה, בעיקר בשל שינויים מדיניים: חוק המס החדש של טראמפ צפוי לבטל את הטבות המס הפדרליות לרוכשי רכבים חשמליים החל מספטמבר - מה שעשוי לעודד גל רכישות ברבעון השלישי, אך גם להוביל לצניחה חדה ברבעון הרביעי.


במבט קדימה, טסלה שואפת לפצות על ההאטה בארה"ב באמצעות חדירה לשווקים נוספים. לאחרונה החלה לשווק את ה-Model Y בהודו במחיר של כ־70 אלף דולר, ובמחצית השנייה של השנה צפויה החברה לחשוף דגם מוזל, אם כי טרם פורסמו עליו פרטים. עם זאת, גם בזירה הבינלאומית צפויים אתגרים, על רקע השחיקה הכללית בביקוש לרכבים חשמליים והלחצים הכלכליים שמכבידים על הצרכנים.


רובוטקסי, בינה מלאכותית ושינוי מודל ההכנסות


כדי להתמודד עם הירידה במכירות ולהפחית את התלות במודל הקלאסי של מכירת רכבים, טסלה מרחיבה את פעילותה לעולמות חדשים, ובראשם שירות הרובוטקסי שאמור להיות מושק באזור מפרץ סן פרנסיסקו כבר בחודשים הקרובים. החברה פועלת לקבלת אישורים להפעלת השירות גם במדינת אריזונה, ולטענת אילון מאסק, המנכ"ל, ייתכן והשירות ייצא לדרך כבר "בעוד חודש או חודשיים". מדובר בצעד אסטרטגי שעשוי לשנות את תמהיל ההכנסות של טסלה - ממכירות חד-פעמיות של רכבים, למודל של הכנסות חוזרות על בסיס שימוש בשירות.


במקביל, טסלה החלה לשלב ברכביה את Grok - מודל הבינה המלאכותית מבית חברת xAI שבבעלות מאסק - מהלך שמרחיב את פוטנציאל ההכנסות של החברה גם לכיוון תחום התוכנה והשירותים הדיגיטליים. גרסת Grok 4 תוטמע כבר בימים הקרובים בממשקי הרכב ותאפשר תקשורת קולית מתקדמת עם הנהג, גישה למידע, תפעול הגדרות ואולי בעתיד גם שליטה ביכולות נהיגה.


החיבור בין פעילות טכנולוגית מתקדמת, רכב אוטונומי ובינה מלאכותית מציב את טסלה בעמדה ייחודית בשוק, אך גם דורש ביצוע מדויק והתמודדות עם אתגרים רגולטוריים ותדמיתיים. מאסק מנסה למתג את טסלה לא רק כיצרנית רכב אלא כספקית פלטפורמות ניידות ואינטליגנציה חישובית, אך בינתיים המניה עדיין מצויה בלחץ, עם ירידה של כ־22% מתחילת השנה.

אם שירות הרובוטקסי יושק בזמן, ודגם מוזל אכן ייחשף לקראת סוף השנה - טסלה עשויה להפתיע את השוק ולהחזיר את המומנטום. אך אם הקשיים ברגולציה, בביקוש ובהתמודדות עם תחרות יתבררו כמכשולים משמעותיים, שנת 2025 עלולה להיזכר כאחת השנים המאתגרות ביותר עבור החברה מאז הפיכתה לענקית שוק.

קיראו עוד ב"גלובל"


שווי השוק של טסלה עומד על כ-1 טריליון דולר, מניית החברה ירדה 21% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-26%.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 15/07/2025 18:09
    הגב לתגובה זו
    חברות רכב אחרות בפחות מ 10עד מתי ההונאה תמשך...