מכירות הסייברטראק בצניחה, ומניית טסלה מדשדשת
מניית טסלה ללא תנועה משמעותית היום במסחר, ברקע נתונים מדאיגים שמצביעים על המשך היחלשות במכירות רכבים חשמליים בארה"ב. לפי דוח שפרסמה חברת המחקר Cox Automotive, נמכרו ברבעון השני כ־311 אלף רכבים חשמליים בארה"ב - ירידה שנתית של 6%, והפעם הראשונה מאז 2021
שנרשמה נסיגה רבעונית במכירות. בטסלה, המכירות ירדו ב־13% לעומת הרבעון המקביל - נתון גרוע אף יותר מהירידה של 9% ברבעון הראשון.
מכירת ה-Cybertruck בארה"ב צנחה ב־51% ברבעון האחרון, ל־4,306 יחידות בלבד. עם זאת, יש גם נקודות אור: הדגם
המעודכן של Model Y רשם התאוששות מרשימה, עם 86 אלף מכירות - זינוק לעומת 64 אלף ברבעון הקודם. התחזיות לשוק הרכב החשמלי כוללות כעת תנודתיות גבוהה, בעיקר בשל שינויים מדיניים: חוק המס החדש של טראמפ צפוי לבטל את הטבות המס הפדרליות לרוכשי רכבים חשמליים החל מספטמבר
- מה שעשוי לעודד גל רכישות ברבעון השלישי, אך גם להוביל לצניחה חדה ברבעון הרביעי.
במבט קדימה, טסלה שואפת לפצות על ההאטה בארה"ב באמצעות חדירה לשווקים נוספים. לאחרונה החלה לשווק את ה-Model Y בהודו במחיר של כ־70 אלף דולר, ובמחצית השנייה
של השנה צפויה החברה לחשוף דגם מוזל, אם כי טרם פורסמו עליו פרטים. עם זאת, גם בזירה הבינלאומית צפויים אתגרים, על רקע השחיקה הכללית בביקוש לרכבים חשמליים והלחצים הכלכליים שמכבידים על הצרכנים.
רובוטקסי, בינה מלאכותית ושינוי מודל ההכנסות
כדי להתמודד עם הירידה במכירות ולהפחית את התלות במודל הקלאסי של מכירת רכבים, טסלה מרחיבה את פעילותה לעולמות חדשים, ובראשם שירות הרובוטקסי שאמור להיות מושק באזור מפרץ סן פרנסיסקו כבר בחודשים הקרובים. החברה פועלת לקבלת אישורים להפעלת השירות גם
במדינת אריזונה, ולטענת אילון מאסק, המנכ"ל, ייתכן והשירות ייצא לדרך כבר "בעוד חודש או חודשיים". מדובר בצעד אסטרטגי שעשוי לשנות את תמהיל ההכנסות של טסלה - ממכירות חד-פעמיות של רכבים, למודל של הכנסות חוזרות על בסיס שימוש בשירות.
- המשוגע שמשנה את העולם -כל המיזמים של אילון מאסק
- טסלה מאבדת גובה בעוד מאסק עזב את וושינגטון לטובת אוסטין, טקסס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל,
טסלה החלה לשלב ברכביה את Grok - מודל הבינה המלאכותית מבית חברת xAI שבבעלות מאסק - מהלך שמרחיב את פוטנציאל ההכנסות של החברה גם לכיוון תחום התוכנה והשירותים הדיגיטליים. גרסת Grok 4 תוטמע כבר בימים הקרובים בממשקי הרכב ותאפשר תקשורת קולית מתקדמת עם הנהג, גישה
למידע, תפעול הגדרות ואולי בעתיד גם שליטה ביכולות נהיגה.
החיבור בין פעילות טכנולוגית מתקדמת, רכב אוטונומי ובינה מלאכותית מציב את טסלה בעמדה ייחודית בשוק, אך גם דורש ביצוע מדויק והתמודדות עם אתגרים רגולטוריים ותדמיתיים. מאסק מנסה למתג את טסלה לא רק כיצרנית רכב אלא כספקית פלטפורמות ניידות ואינטליגנציה חישובית, אך בינתיים המניה עדיין מצויה בלחץ, עם ירידה של כ־22% מתחילת השנה.
אם שירות הרובוטקסי יושק בזמן, ודגם מוזל אכן ייחשף לקראת סוף השנה - טסלה עשויה להפתיע את השוק ולהחזיר את המומנטום.
אך אם הקשיים ברגולציה, בביקוש ובהתמודדות עם תחרות יתבררו כמכשולים משמעותיים, שנת 2025 עלולה להיזכר כאחת השנים המאתגרות ביותר עבור החברה מאז הפיכתה לענקית שוק.
- אמצעי התקשורת ששינה את פני המסחר הגלובלי ומה קרה יום לפני 56 שנה
- עליות בהונג קונג, ירידות ביפן; החוזים בארה"ב יציבים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הציבור הסיני צפוי להזניק שוק שורי בשווי 23 טריליון דולר
שווי השוק של טסלה עומד על כ-1 טריליון דולר, מניית החברה ירדה 21% מתחילת השנה, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-26%.
- 1.החיים 15/07/2025 18:09הגב לתגובה זוחברות רכב אחרות בפחות מ 10עד מתי ההונאה תמשך...

הציבור הסיני צפוי להזניק שוק שורי בשווי 23 טריליון דולר
משקי הבית בסין מחזיקים פיקדונות בהיקף 23 טריליון דולר; לאור היעדר חלופות השקעה, ג’יי.פי מורגן מעריך כי 350 מיליארד דולר יזרמו למניות עד סוף 2026, מה שעשוי להקפיץ את המדדים הסיניים ביותר מ-20%
שוק המניות הסיני נמצא בעיצומו של ראלי מרשים בעולם, ועלה כ־25% מאז תחילת אפריל 2025. וכעת, המשקיעים פונים למקור ההון הבא: חסכונות הציבור. במהלך חודש יולי ירדו פיקדונות משקי הבית בסין ב-0.7% מרמת שיא ביוני, לרמה של כ-171 טריליון יואן (כ-23 טריליון דולר).
הירידה הזו, ראשונה מזה חודשים, מתפרשת כסימן לכך שהציבור מתחיל להפנות חלק מהכסף מהבנקים אל שוקי ההון. לפי הערכות ג’יי.פי מורגן, כ־350 מיליארד דולר נוספים עשויים לזרום לשוק המניות בין עד סוף 2026, וסכום כזה עשוי להקפיץ את המדדים המובילים ביותר מ-20%.
CSI 300 שוברת שיאים
מדד CSI 300, הכולל את 300 החברות הגדולות הנסחרות בשנגחאי ובשנזן, זינק ב־10% באוגוסט לבדו, והפך לאחד המדדים החזקים בעולם בתקופה זו. הראלי מונע משילוב של נזילות גבוהה בשוק, תמיכה ממשלתית והערכות ציבורית כי הרשויות לא יאפשרו ירידות חדות לפני אירועים פוליטיים חשובים, למשל המצעד הצבאי הצפוי ב-3 בספטמבר לציון 80 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה. הציבור הסיני, הידוע ככוח עצום בבורסות המקומיות, נמצא עדיין בתחילת הדרך של כניסה מחודשת לשוק. עד כה, את עיקר העליות הובילו קרנות גידור ומשקיעים מוסדיים, אך ההערכה היא שכעת הכסף הקמעונאי מתחיל לזרום והוא עשוי להפוך את הראלי לאגרסיבי עוד יותר.
בתי ההשקעות הזרים מתיישרים עם המגמה. גולדמן זאקס העלה את מחיר היעד למדד CSI 300 וצופה עלייה של כ-10% נוספים בשנה הקרובה. HSBC הגדיר את עודפי החיסכון כ"זרז חיובי מאוד", ובנק אוף אמריקה ציין כי מדובר בסביבה של TINA (“אין אלטרנטיבה”), כשהאג"ח מניב תשואות נמוכות והנדל"ן עדיין במשבר. תשואת הפיקדון לשנה בבנקים הגדולים בסין עומדת על 0.95% בלבד ועומדת על שפל היסטורי. על רקע זה, הכניסה לשוק המניות נתפסת כמעט כצעד הכרחי. “יש מחסור חמור באפיקי השקעה בסין,” הסבירו בבנק אוף אמריקה. “אם שוק המניות ישדר רווחיות אמיתית, הציבור לא יישאר אדיש”.
ה-FOMO מלווה בחששות מבועה
בנתיים, ברחוב ישנה תחושה חזקה של FOMO, ואנשים חוששים להחמיץ את הראלי הבא, אחרי שהחמיצו את הזינוק של ספטמבר שעבר, אז זינק CSI 300 ב-25% בשבוע אחד בעקבות תוכנית תמריצים של הבנק המרכזי. עם זאת, עולים גם סימני אזהרה. מניות Cambricon Technologies, יצרנית שבבי AI, הוכפלו בערכן בתוך חודש, עד כדי כך שהחברה עצמה הזהירה שהמחיר לא משקף את הפעילות. המניה התרסקה מיד לאחר מכן. המצב מזכיר לרבים את בועת 2015, אז זינקו המדדים במהירות, כשמשקיעים רבים לקחו הלוואות ממונפות כדי להיכנס לשוק, ותוך חודשים ספורים התפוצצה הבועה ונמחקו יותר מ־2 טריליון דולר משווי השוק.
- הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון
- חברת השבבים הסינית מזהירה: "המניה שלנו יקרה מדי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיום, בתי השקעות סיניים מקשים על המשקיעים שמעוניינים לקחת הלוואות לטובת רכישת מניות ומי שרוצה להמר בגדול עם כסף שאינו שלו יצטרך לשים יותר בטחונות או לקבל פחות אשראי. במקביל, חלק מקרנות הנאמנות מגבילות את כמות הכסף החדש שהן מוכנות לקבל מהציבור. הן אינן מעוניינות בתזרים אדיר שיאלץ אותן להשקיע מיד בשוק, מה שעלול להעצים את התנודתיות. מאחורי הקלעים ייתכן שהרגולטורים בסין רומזים לגופים האלה לפעול בזהירות, כדי שלא נראה שוב מצב של "בועה" כמו ב-2015, כששוק המניות עלה מהר מדי ואז התרסק ומחק טריליונים.

אמצעי התקשורת ששינה את פני המסחר הגלובלי ומה קרה יום לפני 56 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-1 בספטמבר
1 בספטמבר 1969 - הפיכה פוליטית בלוב משנה את פני הכלכלה המקומית והאזורית
ב-1 בספטמבר 1969 התחולל בלוב מהפך פוליטי-כלכלי משמעותי, כאשר קבוצת קצינים צעירים בראשות מועמר קדאפי הדיחה את המלך אידריס והשתלטה על המדינה. ההפיכה סימנה את סיום שלטון המלוכה והחלה עידן חדש, שהתבסס על אידיאולוגיה פאן-ערבית, שליטה מוחלטת של המדינה במשאבים והתרחקות מבריתות מערביות.
קדאפי, שראה בעצמו את יורשו האידיאולוגי של נשיא מצרים דאז גמאל עבד אל-נאצר, הוביל מהלך כולל של הלאמת תעשיית הנפט, ביטול זיכיונות לחברות זרות והפניית משאבים לטובת פרויקטים ציבוריים נרחבים. מערכת הבנקאות עברה לפיקוח ממשלתי הדוק, והסקטור הפרטי הפך לשולי. מדיניותו הפיננסית של קדאפי נטתה לפיזור כספים לפי העדפה אידיאולוגית ולא בהכרח כלכלית.

בהיבט הגיאופוליטי, המשטר החדש בלוב שיבש את יחסי הכוחות בשוק האנרגיה. לוב הפכה למדינה עצמאית כלכלית, אם כי לא יציבה. יחסי הסחר שלה השתנו, הסכמים חדשים נחתמו, ואופק ההשקעות הזרות נהיה מוגבל. למרות השקעות עתק במערכת החינוך והתשתיות, החזון הפאן-ערבי נתקל במציאות כלכלית מגבילה. ההכנסות מתעשיית הנפט יצרו שגשוג זמני, אך התלות הגוברת בו הפכה את הכלכלה הלובית לפגיעה במיוחד. לאורך השנים התגברו הסנקציות, והמדינה שקעה בהדרגה בבידוד כלכלי ובחוסר יציבות מבנית מתמשך.
- היום שבו נולד אחד הכלכלנים המשפיעים בעולם ומה קרה היום לפני 51 שנה
- הצעד שסלל את דרכה של ארה"ב לחלל ומה קרה היום לפני 103 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
1 בספטמבר 1939 - מלחמת העולם פורצת ומשבשת את הסדר הכלכלי העולמי
ב-1 בספטמבר 1939 פלשה גרמניה הנאצית לפולין, אירוע שציין את תחילתה של מלחמת העולם השנייה. התגובה הבינלאומית לא איחרה להגיע: בריטניה וצרפת הכריזו מלחמה, והיבשת כולה נכנסה לעשור של הרס, אלימות וטלטלה כלכלית חסרת תקדים. במקביל להתרחשויות הצבאיות, הכלכלה הגלובלית נכנסה למצב חירום.