שיאומי רכב
שיאומי רכב

מתחרה חדשה לטסלה: שיאומי משיקה רכב חשמלי חדש בסין

בעוד מכירות טסלה צונחות ב-25% בסין ומניית החברה יורדת ב-16% מתחילת השנה, שיאומי משיקה את YU7 - רכב חשמלי עם טווח של 740 קילומטר שמתחרה ישירות ב-Model Y במחירים דומים ועלול לשחוק משמעותית את נתח השוק של יצרנית הרכב האמריקנית
אדיר בן עמי | (3)


שיאומי הסינית, הידועה בעיקר מתחום מוצרי הצריכה האלקטרוניים, נכנסת בכוח לשוק הרכבים החשמליים עם השקת דגם YU7 החדש שלה. הרכב החדש מכוון להתחרות ישירות מול Model Y הפופולרי של טסלהTesla -1%  , ועשוי להוות איום משמעותי על נתח השוק של החברה בסין.


טסלה ירדה ב-16% מתחילת השנה, כשהחברה מתמודדת עם האטה בקצב הצמיחה במכירות הרכבים החשמליים שלה. עם זאת, מניית שיאומי ירדה יותר מ-3% לאחר ההשקה של הרכב החדש.


האנליסט ג'ף צ'אנג מסיטי צופה כי הדגם החדש של שיאומי "ישחק באופן משמעותי את נתח השוק של Model Y של טסלה בסין". לפי הערכותיו, לאחר התייצבות הייצור, YU7 עשוי להגיע למכירות שנתיות של 300,000 עד 360,000 יחידות. צ'אנג טוען ה כי הרכב מציע "מאפיינים טכנולוגיים יוצאי דופן ויחס מעולה בין איכות למחיר".


מבחינת מחירים, שיאומי מציבה את YU7 במיקום תחרותי מאוד מול טסלה. רכבי YU7 יימכרו במחיר של כ-35,000 עד 45,000 דולר, בעוד Model Y בסין עולה בין 37,000 ל-44,000 דולר.


YU7 לא מתחרה רק במחיר - הרכב גם מציע יתרון טכנולוגי משמעותי בטווח הנסיעה. בעוד Model Y סטנדרטי מגיע לטווח של כ-580 קילומטר בטעינה אחת, YU7 מציע טווח גבוה יותר בכ-160 קילומטר נוספים.


טסלה לא מפרסמת נתוני מכירות מפורטים לפי דגמים בסין, אך החברה מכרה כ-660,000 רכבים במדינה ב-2024, מתוך סך של 1.8 מיליון רכבים ברחבי העולם.


מכירות טסלה בירידה

התזמון של השקת המתחרה החדשה מהווה אתגר נוסף עבור טסלה, שכבר מתמודדת עם קשיים. המכירות הגלובליות של החברה צנחו ב-13 אחוז ברבעון הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

קיראו עוד ב"גלובל"


הירידה במכירות נבעה מכמה גורמים: עדכון דגם Model Y שהפחית את הייצור, ופעילותו הפוליטית של אילון מאסק שהביאה לאתגרים למותג, כפי שהודתה החברה עצמה בשיחת הרווחים האחרונה.


בסין עצמה המצב אף קשה יותר. המכירות בסין היו יציבות יחסית, אך מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין פגעה בתוצאות הרבעון השני. קונים סינים החלו להימנע מרכישת מוצרים אמריקניים. בשבעת השבועות הראשונים של הרבעון השני, מכירות טסלה בסין צנחו בכ-25%לעומת השנה שעברה.


עד לרבעון השני, נתח השוק של טסלה בשוק הרכבים החשמליים הסיני נשאר יציב בשנים האחרונות, ועמד על מעט פחות מ-10 אחוז. זה הישג מרשים בהתחשב בכך שלטסלה אין רכב במחיר נמוך יותר שמהווה כ-40 אחוז משוק הרכבים החשמליים הסיני.


עד לרבעון השני, נתח השוק של טסלה בשוק הרכבים החשמליים הסיני נשאר יציב בשנים האחרונות, ועמד על מעט פחות מ-10 אחוז. זה הישג מרשים בהתחשב בכך שטסלה אינה מציעה רכב במחיר נמוך, בעוד שהפלח של הרכבים הזולים מהווה כ-40 אחוז משוק הרכבים החשמליים הסיני.


לקראת דגם חדש

נתח השוק של טסלה מתחיל לרדת עקב התחרות הגוברת. דרך אפשרית להתמודד עם המצב היא השקת דגם חדש. טסלה אמנם מתכננת לחשוף רכב במחיר נמוך יותר במהלך השבועות הקרובים, אולם המשקיעים טרם ראו אותו.


גארי בלאק, מייסד שותף של Future Fund Active ETF, חושש שהדגם החדש יהיה גרסה זולה יותר של Model 3 או Model Y. גרסאות במחיר נמוך של דגמים קיימים עלולות להקשות על טסלה להתמודד עם הפלחים השונים של השוק הסיני.


למרות כל האתגרים הללו, נראה שהמשקיעים לא מודאגים במיוחד. ממש לפני תחילת השבוע, מניית טסלה זינקה ב-43 אחוז מאז דוח הרווחים שפורסם בסוף אפריל, כאשר המשקיעים מתמקדים בבינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים ולא במכירות הרכבים הקונבנציונליים.


טסלה מתכננת להתחיל שירות רובוטקסי באוסטין, טקסס, כבר ביוני. המשקיעים מאמינים שהדבר יכול לפתוח גל צמיחה חדש עבור יצרנית הרכב. דן איבס, אנליסט מחברת Wedbush, כינה זאת "עידן הזהב של הצמיחה האוטונומית", והעלה את יעד המחיר למניית טסלה ל-500 דולר מ-350 דולר קודם לכן, עם המלצת קנייה. אילון מאסק ציין לאחרונה שהרובוטים שטסלה מייצרת יהוו הכנסה מרכזית של החברה בעתיד, מה שמדגיש כי המנכ"ל לא רואה בטסלה רק חברת רכבים אלא הרבה יותר חברת טכנולוגיה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הרכבים הסינים מתחילים להתפרק אחרי שנה (ל"ת)
    אנונימי 27/05/2025 07:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טי גי שורטס 26/05/2025 22:00
    הגב לתגובה זו
    שיאומי עוזרת
  • בהצלחה... (ל"ת)
    אנונימי 27/05/2025 01:41
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר תובעת: "גנבו לנו קוד"

פלנטיר מרחיבה את התביעה נגד חברה שהוקמה על ידי עובדים שלה לשעבר - "גניבת מידע סודי וציד אחרי עובדים" 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פלנטיר

פלנטיר Palantir -0.1%  הגישה תיקון לתביעה פדרלית נגד הסטארט-אפ פרספטה AI, שהוקמה בידי עובדים לשעבר של פלנטיר. כתב התביעה מוסיף את הירש ג'יין, מנכ"ל ומייסד פרספטה, כנתבע, ומאשים אותו בהפרת הסכמי אי-גיוס עובדים וגניבת מידע סודי. פרספטה, שקיבלה מימון מקרן גנרל קטליסט, גייסה לפחות 10 עובדים לשעבר מפלנטיר מאז הקמתה ב-2024, ויותר מחצי מצוותה מורכב מעובדי פלנטיר לשעבר.

התביעה המקורית, לפני כחודש וחצי התמקדה ברדה ג'יין וג'ואנה כהן, מהנדסות בכירות לשעבר. ג'יין, שתכננה את פלטפורמת הדגל של פלנטיר, עזבה בנובמבר 2024, וכהן, שפיתחה פתרונות AI ללקוחות, עזבה בפברואר 2025. פלנטיר טוענת כי הן העבירו מסמכים סודיים, כולל קוד מקור ונתוני לקוחות בתחומי בריאות ותעשייה, יום לפני עזיבתן. החברה השקיעה מיליארדי דולרים בפיתוח טכנולוגיות אלה, המאפשרות ניתוח נתונים מורכב לגופים ממשלתיים וצבאיים.

התיקון לתביעה מציג ראיות כגון הודעות טקסט שבהן ג'יין כינה עצמו "מגייס עובדים" והביע שמחה על "גניבת מיטב המפתחים" מפלנטיר. פלנטיר מאשימה את פרספטה בהקמת "מפעל העתקה" שפיתח ב-11 חודשים מוצר דומה לזה שלקח לפלנטיר שנים לבנות. בית המשפט העניק צו זמני המונע מהנתבעים להתחרות, לגייס עובדים או לפנות ללקוחות פלנטיר עד לשלב גילוי הראיות.

הטענות כוללות הפרת הסכמי סודיות ואי-תחרות, תחרות לא הוגנת וגניבת סודות מסחריים. פלנטיר מבקשת פיצויים כספיים, החזרת נכסים דיגיטליים ובדיקה פורנזית למחשבי הנתבעים.

פלנטיר - "העתיקו ב-11 חודשים מוצר דומה לזה שלקח לפלנטיר שנים רבות לפתח" 

גיוס טאלנטים בתחום ה-AI עלה השנה ב-45% בהשוואה ל-2024, עם שכר ממוצע של 450 אלף דולר למפתח בכיר. פרספטה, המתמקדת באינטגרציית AI בתעשיות רגולטוריות, מאיימת על פי ההערכות  על 20% ממכירות פלנטיר בתחום הבריאות.



פלנטיר והתביעה - שאלות ותשובות