מובילאיי עם תחזית חזקה - המניה מזנקת ב-9%
מובילאיי צופה צמיחה של 7% בהכנות ברבעון השני, בעוד האנליסטים ציפו לצמיחה של 2%; המניה מזנקת ב-9% במסחר המוקדם
מובילאיי Mobileye 0.24% המפתחת טכנולוגיה לנהיגה אוטונומית דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה כשלצד זאת היא אישררה את התחזיות שלה לשנה כולה. לרבעון השני מוביליאי צופה צמיחה של 7% בהכנסות, בעוד האנליסטים מצפים לצמיחה של 2% ברבעון.
לרבעון הראשון דיווחה מובילאיי על הכנסות של 438 מיליון דולר והפסד מתואם של 8 סנט למניה. האנליסטים ציפו להכנסות של 434 מיליון דולר ולהפסד של של 8 סנט למניה. לשנה כולה מובילאיי אשררה את התחזית שצופה הכנסות של בין 1.69-1.81 מיליארד דולר לצד רווח תפעולי של בין 175-260 מיליון דולר.
"בהתבסס על מגמות ההכנסות החזקות עד כה ועל הניתוח שלנו להשפעות הייצור הצפויות בעקבות תנאי המכסים הנוכחיים (כולל התחזיות האחרונות מצד גופים חיצוניים), אנחנו ממשיכים לצפות שנעמוד בטווח
התחזית שלנו הן בהכנסות והן ברווחיות", אמר נשיא ומנכ"ל מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע. "פעילות הפיתוח העסקי הייתה חזקה ברבעון הראשון. למעשה, מדובר באחד הרבעונים הגדולים ביותר מבחינת היקפי הייצור העתידיים הצפויים בעקבות זכיות בעיצוב. בין ההישגים הבולטים - זכייה
בפרויקט ADAS עם לקוח שלא עבדנו איתו מאז 2016, זכייה ראשונה בפרויקט Surround ADAS עם קבוצת פולקסווגן, והאצה בפעילות הפתרון האוטונומי Mobileye Drive 4o".
ההאטה באסיה
ב-2024 מובילאיי חתכה את התחזית שלה פעמיים בגלל ההאטה בסין. מובילאיי סגרה את 2024 עם הכנסות של כ-1.65 מיליארד דולר, נמוך בכ-36% מהתחזיות בתחילת 2024 שעמדו על כ-2.58 מיליארד דולר.
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשיחות המשקיעים ברבעונים האחרונים של השנה ההנהלה ציינה כי מספר לקוחות מסין ביצעו הזמנות קטנות יותר למחצית השנייה של השנה, קטנות יותר אפילו ביחס לאלה שהן תכננו לעשות לפי הצהרותיהן מוקדם יותר ב-2024. בגלל הסיבות האלה החברה הורידה את התחזיות שלה להכנסות ולנפח ייצור של חלק מהמוצרים המובילים כמו ה-EyeQ.
מובילאיי נהנית מביקוש די גבוהים לטכנולוגיות הנהיגה
האוטונומית שלה מצד יצרניות רכב סיניות. למעשה, סין מהווה כ-30% מההכנסות של מובילאיי, לפי הדוחות לשנת 2023. סין היא מצד אחד השוק הכי גדול של מובילאיי, אבל מצד שני הוא גם שוק תנודתי והתלות שלה בו עלולה לפגוע בה, כפי שראינו במובן מסוים ב-2024.
כל שינוי בתנאי הסחר בין סין לארה"ב או לאירופה עלול להשפיע ישירות על הביקוש לטכנולוגיות של מובילאיי. בנוסף, תנודתיות בביקוש הסיני לרכבים חשמליים ורגולציות משתנות בשוק עלולות להקשות על החברה לשמר יציבות בבסיס ההכנסות שלה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האם אינטל תיפרד ממובילאיי?
אינטל, שתדווח הלילה אחרי המסחר, צפויה לפטר כ-20% מהעובדים בקרוב. המנכ"ל החדש ליפ-בו טאן כבר אמר שהוא רוצה שאיטנל תיפרד מפעילויות שלא קרובות לפעילויות הליבה, כמו פעילות הייצור אותה אינטל מצמצמת, בכדי להתמקד בפעילויות שבליבה ובעיקר עיצוב שבבים.
מובילאיי לא בליבת הפעילות ולכן יש סיכוי שאינטל גם תיפרד ממנה, והיא גם תיפגש עם כסף גדול בדרך, אך היא עדיין תצא מופסדת - ב-2021 מובילאיי חזרה לבורסה לפי שווי של 16.7 מיליארד דולר, היום היא שווה 10.7 מיליארד. להרחבה - מנכ"ל אינטל החדש עושה סדר - האם מובילאיי בדרך להימכר?
- 1.אנונימי 24/04/2025 17:01הגב לתגובה זונהיגה אוטונומית היא חלום רחוק
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
