מנכ"ל אינטל החדש עושה סדר - האם מובילאיי בדרך להימכר?
ליפ-בו טאן הצהיר כי ימכור נכסים שאינם בליבת הפעילות ומובילאיי אינה בליבת הפעילות; שווי מובילאיי צנח ל-9.9 מיליארד דולר - האם בו טאן יחכה להתאוששות במניה או שימכור כעת בפרמיה?
מנכ"ל אינטל Intel Corp 0.31% החדש, ליפ-בו טאן, עובד מהר ומתחיל לעשות סדר בענקית השבבים האמריקאית. ביממה האחרונה דווח כי אינטל מכרה את השליטה באלטרה, חברת-בת שרכשה ב-2015, לידי קרן הפרייבט אקוויטי סילבר לייק. מהלך זה מגיע לאחר שטאן הצהיר כי בכוונתו "לפצל ולמכור מאינטל עסקים שלא נמצאים בליבת הפעילות של החברה". סימן שאלה גדול מרחף כעת מעל עתידה של מובילאיי,Mobileye -4.61% החברה הישראלית שנרכשה על ידי אינטל ב-2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר ומהווה את אחד האקזיטים הגדולים בתולדות ההייטק הישראלי. מובילאיי חזרה לבורסה לפני כשנתיים וחצי אך אינטל עדיין מחזיקה בה ב-90%. היא יכולה להיפגש עם כסף גדול (למרות נפילה של 70% מהשיא) ובהינתן שמובילאיי לא בליבת הפעילות זה בהחלט אפשרי ואפילו מתבקש.
אינטל גם עשויה לפצל ולהפריד את פעילות מפעלי הייצור כשצעד בכיוון היה ההצהרה על שיתוף פעולה עם מלכת ייצור השבבים הבלתי מעורערת - TSMC יריבתה המושבעת של אינטל. באינטל הבינו וקיבלו גם רמזים מהממשל שכדאי לעבוד ביחד, משהו בסגנון - אם אתה לא יכול לנצח אותו תחבור אליו וזה מה שהם עושים. זו יכולה להיות התחלה של היפרדות מתחום הייצור. גם כאן בדומה למובילאיי יש השלכות גדולות על השוק הישראלי - אינטל היא המפעל הגדול ביותר שקיים כאן (מספר מפעלים), עם תוכניות הפיתוח הגדולות ביותר והמעסיק הזר הגדול ביות ר(כ-14 אלף עובדים). כאן, זה כנראה יהיה תהליך, אבל גם במקרה הזה, סיכוי טוב שבסוף לא תהיה אינטל ישראל בייצור, אלא רק בפיתוח ובעיצוב שבבים.
נחזור למובילאיי. השאלה המתבקשת היא האם מובילאיי, המתמחה בפיתוח טכנולוגיות לרכב אוטונומי ומערכות סיוע לנהג, נחשבת לחלק מליבת הפעילות של אינטל. על פניו, התשובה לכך היא יחסית ברורה. תחום טכנולוגיות הרכב החכם והאוטונומי רחוק מליבת העיסוק של אינטל - פיתוח וייצור מעבדים לשוק המחשוב. עם זאת, מדובר בשוק צומח שנמצא בתחילת דרכו ולמובילאיי יש מעמד מוביל בו, מה שעשוי להוות כיוון אסטרטגי עבור אינטל.
מובילאיי חוותה תקופה מאתגרת בשנה וחצי האחרונות. כפי שדווח לאחרונה, החברה "מפשלת בעיקר בגלל שהשוק הסיני מפנה לה עורף". המניה של מובילאיי, שהונפקה מחדש בסוף 2022 לאחר שאינטל החזיקה בה כחברה פרטית במשך כחמש שנים, נמצאת במגמת ירידה חדה. מאז שיא של מעל 40 דולר למניה, צנחה המניה לאזור 12-14 דולר, המגלם שווי שוק של כ-12.2 מיליארד דולר - פחות מהסכום ששילמה אינטל בעת הרכישה.
- וול סטריט ננעלה בעליות עד 1.2%; סולראדג' זינקה 5% ופורד טסה 12%
- היום שבו תעצרו רובוטקסי מתחת לבית נמצא ממש מאחורי הסיבוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים העסקיים האחרונים של מובילאיי אינם מעודדים. בנק UBS הוריד לאחרונה את מחיר היעד למניית החברה מ-17 דולר ל-14 דולר, והפחית את תחזית המכירות שלה לשנת 2026 ב-6%, ואת תחזית הרווח התפעולי המתואם ב-20%. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ההשפעה הצפויה של המכסים שהטיל הנשיא טראמפ, אשר צפויים להשפיע בעקיפין על תעשיית הרכב העולמית ובהתאם על הביקוש למוצרי מובילאיי.
הדילמה של המנכ"ל החדש
המצב הזה מעמיד את ליפ-בו טאן בפני דילמה אסטרטגית משמעותית. מצד אחד, מכירת מובילאיי במחירה הנוכחי תיחשב לכישלון השקעתי עבור אינטל, שכן המחיר כיום נמוך מזה ששולם ב-2017. מצד שני, המשך החזקת החברה בתקופה של קיצוצים והתמקדות בליבה עלול להיתפס כסטייה מהאסטרטגיה החדשה שטאן מוביל.
ההחלטה לגבי מובילאיי נראית מורכבת יותר מזו של אלטרה. בעוד שאלטרה נמכרת בהפסד משמעותי לעומת סכום הרכישה (17 מיליארד דולר ב-2015 לעומת שווי מוערך של 9 מיליארד במכירה הנוכחית), מובילאיי נמצאת במצב דומה עם שווי שוק נוכחי של כ-12.2 מיליארד דולר, נמוך מסכום הרכישה המקורי של 15.3 מיליארד דולר.
- מנכ"ל פלנטיר: "אנחנו במירוץ חימוש AI נגד הסינים; אסור להפסיד"
- שיאים חדשים באסיה ברקע ההתקדמות בין ארה"ב לסין; עליות חדות בחוזים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
כפי שנכתב בוול סטריט ג'ורנל לגבי טאן, "אין לו הרבה זמן לחולל שינוי ולשנות את תחושת המשקיעים". המנכ"ל החדש של אינטל נמצא תחת לחץ להראות תוצאות, וכחלק מכך הוא עשוי לבחון בקפידה את כל הנכסים של החברה. לפי הערכות, טאן עשוי לבחור באחת משלוש אפשרויות מרכזיות: מכירת מובילאיי לגורם אסטרטגי במחיר מופחת, המשך החזקתה תוך המתנה לשיפור בביצועיה ובסביבה העסקית, או מכירה חלקית שתותיר בידי אינטל חלק מהבעלות.
אחד הגורמים שעשויים להשפיע על החלטתו של טאן הוא הביקורת שנמתחה לאחרונה על המנהלים הבכירים במובילאיי, אמנון שעשוע ושי שלו שוורץ. לפי פרסומים מהתקופה האחרונה, השניים מעורבים בפיתוח מספר חברות הזנק בתחום הבינה המלאכותית במקביל לתפקידיהם הבכירים במובילאיי. מצב זה עורר שאלות בקרב משקיעים לגבי מידת המחויבות שלהם לחברה.
האתגרים בשוק הרכב האוטונומי
המצב של מובילאיי משקף את האתגרים הגדולים בתחום הרכב האוטונומי. למרות ההבטחות הגדולות, התחום מתקדם לאט יותר מהציפיות המוקדמות. חברות כמו טסלה, ווימו (מבית גוגל) ומובילאיי מתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים, רגולטוריים
ותפיסתיים בדרך למסחור נרחב של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית.
מצבה הנוכחי של מובילאיי מושפע גם מההאטה בשוק הרכב העולמי. על פי נתוני UBS, הביקוש לשבבי EyeQ של מובילאיי צפוי לרדת ב-5% ב-2025, מ-33 מיליון יחידות ל-31.3 מיליון. כמו כן, הבנק מעריך שמערכת ה-Surround ADAS תחל להימכר רק ב-2027, ולא בסוף 2026 כפי שתוכנן. התחזית למסירות ה-EyeQ מ-2026 ואילך הונמכה ב-7%.
משמעותית במיוחד היא הירידה של 20% בתחזית המסירות למערכת SuperVision של מובילאיי, המשמשת ליישומי נהיגה אוטונומית. הסיבה העיקרית לכך היא ההערכה שמכירות של רכבי אאודי ופורשה בארה"ב, שברובן מיובאות מאירופה, יושפעו לשלילה מהמכסים החדשים שהטיל טראמפ.
הקשרים של טאן בסין
בשבועות האחרונים צצו דיווחים על כך שטאן מתמודד עם אתגר נוסף: חשיפת קשריו העסקיים הנרחבים בסין. לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, טאן שולט בלמעלה מ-40 חברות וקרנות סיניות, ומחזיק החזקות מיעוט בלמעלה מ-600 חברות נוספות דרך גופים שהוא מוביל או שבבעלותו. חלק מהחברות הללו מקבלות מימון ותמיכה ישירה מגופים ממשלתיים סיניים, וחלקן אף מזוהות עם צבא השחרור העממי של סין.
במצב עניינים זה, טאן עשוי להיות תחת לחץ מוגבר להוכיח את מחויבותו לאינטרסים האמריקאיים, במיוחד כשמדובר בחברה כמו אינטל שמספקת רכיבים קריטיים לתוכניות ביטחוניות של הממשל האמריקאי. מכירת פעילויות שאינן בליבת העסקים, כולל אפשרות מכירת מובילאיי, עשויה להיתפס כצעד שמחזק את התמקדות החברה באינטרסים האסטרטגיים האמריקאיים.
לאור כל זאת, ההערכה בשוק היא שטאן יבחן בשבועות הקרובים בצורה יסודית את האפשרויות העומדות בפניו בנוגע למובילאיי. סביר להניח שבפרמיה המתאימה, טאן ישאף למכור. השאלה מי יסכים לשלם. בהתחשב במחיר המופחת הנוכחי של מובילאיי, ישנה אפשרות שחברות או קרנות השקעה שונות יראו בכך הזדמנות השקעה. השוק המורכב של הרכב האוטונומי מהווה אתגר, אך הטכנולוגיה והידע שפיתחה מובילאיי עשויים להיות נכס בעל ערך לגורמים המעוניינים להיכנס או להתחזק בתחום זה.
מעניין לציין שבניגוד למניית מובילאיי שצנחה בכ-60% בשנה האחרונה, מניית אינטל הפגינה עמידות יחסית בחודשים האחרונים. היא ירדה בפחות מ-1% מתחילת השנה, בעוד שמניית אנבידיה צנחה ב-17%, ומדד S&P 500 ירד ב-8%. זו עשויה להיות אינדיקציה לתמיכת המשקיעים באסטרטגיית הריכוז והייעול שמוביל טאן.
- 7.אנונימי 16/04/2025 00:39הגב לתגובה זומה יהיה על אינוויז שבעיקר נשענת על מובילאי
- 6.דורון 16/04/2025 00:16הגב לתגובה זוהעם היהודי ועם ישראל זקוק לרכבים אוטונומיים רמה 5 מלאים 100%
- 5.גורג 15/04/2025 23:35הגב לתגובה זוהכתובת על הקיר שנים.מי שנשאר לעבוד שם או מטומטם אמיתי או מטומטם שאין לו סיכוי למצוא משהו בחוץ
- עובד מובילאיי 16/04/2025 23:57הגב לתגובה זורק בחודש האחרון נחתמה עוד עסקה עם VW של 2 מיליארד דולר. תענוג לעבוד שם.
- 4.אנונימי 15/04/2025 23:20הגב לתגובה זואו שהם פשוט מוכרים את החברה בחלקים לאט לאט
- 3.אנונימי 15/04/2025 22:37הגב לתגובה זודווקא הבאנה יכלה למנף ערך
- 2.מנהל לשעבר במובילאיי 15/04/2025 21:59הגב לתגובה זוהחברה כושלת ההנהלה מבורברת ולא מפוקסת.אין סיכוי שיוציאו רכב אוטונומי חותם על זה.גם לא ב2035 יהיה רכב אוטונומי.מומלץ מאוד מאוד לאינטל להתפטר ממנה כמה שיותר מהר.נ.ב אמנון שעשוה עשה עליהם קופה...אחריו המבול
- חחח...עם עברית כזאת אולי היית מנהל של הנקיונות בשירותים מומלץ לאינטל להתפטר ממנה (ל"ת)אנונימי 23/04/2025 21:52הגב לתגובה זו
- 1.אינטל בדרך לחדלות פירעון. 15/04/2025 21:07הגב לתגובה זומובילאיי שווה במקרה המקסימאלי 5 מיליארד דולר.אם אינטל תתחיל למכור מניות מובילאיי תתרסק בבורסה.
- אנונימי 15/04/2025 22:06הגב לתגובה זומובילאיי לא תחום עיסוקה של אינטל מובילאיי כושל ובגדול בהרמת הרכב האוטונטמי.היא שואבת המון כסף לאינטל בנוסף ההנהלה מבולבלת וכושלת לגמרי.מכירה וכמה שיותר מהר!!
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותסעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים
סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו
באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.
האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.
הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק
הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.
הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים
פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.
- הבורסה בסעודיה מזנקת: ייתכן ויוסרו המגבלות על בעלות המניות במדינה
- בלקסטון ובלקרוק מתחרות על ה-AI הסעודי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב
הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

מנכ"ל פלנטיר: "אנחנו במירוץ חימוש AI נגד הסינים; אסור להפסיד"
"אנחנו תומכים בישראל. גם כשהיו ביקורות, עמדתי על שלי. זו אינה עמדה פוליטית, אלא מוסרית"
מנכ"ל פלנטיר אלכס קארפ מצהיר: "אנחנו במרוץ חימוש. לא נניח לאויבים שלנו להוביל, אסור לנו להפסיד - זה יעלה לנו בעצמאות". פלנטיר, חברת המודיעין הדיגיטלי שהחלה דרכה בתמיכה בצבא האמריקני ומאז הפכה לשחקן מרכזי בכל הנוגע לניתוח נתונים עבור ממשלות, ארגונים ביטחוניים וחברות ענק, חתמה לאחרונה על שיתוף פעולה בהיקף של מאות מיליוני דולרים עם Lumen - ענקית תשתיות תקשורת. המטרה: להאיץ את התשתית הדיגיטלית שתשרת את הדור הבא של הבינה המלאכותית.
"אנחנו מדברים על שדרוג תשתיות שיאפשרו ביצועים גבוהים פי 200, תוך הפחתת עלויות תפעול. זה מה שיאפשר לאמריקה להישאר מובילה ולא לקנות את הטכנולוגיה של יריבותיה - כולל את הרעיונות שלנו עצמם", מסביר קארפ. מבחינתו, אין שאלה של אם לפתח את הטכנולוגיה - אלא מי יעשה זאת קודם". קארפ הציג בשיחה עם פוקס את האג'נדה שלו והסביר כי מדובר במירוץ חימוש AI שארה"ב חייבת לנצח בו.
תשתית מתקדמת = עליונות גיאופוליטית
"אם נשים מגבלות על עצמנו, מי שירוויח הם הסינים. אנחנו חייבים להפעיל את המודלים האלה מהר, בזול, ובעיקר - במקום שבו הם נחוצים. כל השאר הוא תיאוריה אקדמית", מוסיף קארפ. לדבריו, האתגרים המרכזיים כעת הם שליטה על עלויות הענן, זמינות תשתית ברמה מדינתית, ואבטחת המידע ברמות הכי גבוהות. "השאלה היא לא רק איך להפעיל מודלים של בינה מלאכותית, אלא איך לעשות זאת בתנאים שמבטיחים אפקטיביות כלכלית וביטחונית - ולכן אנחנו רצים, מהר".
"אנחנו תומכים במערב, ותומכים בישראל. גם כשהיו ביקורות, עמדתי על שלי. זו אינה עמדה פוליטית, אלא מוסרית". הוא התייחס לכך שפלנטיר הייתה אחת החברות היחידות בתעשיית ההייטק האמריקאית שגיבו בגלוי את ישראל במהלך המשבר האחרון, גם במחיר עזיבת עובדים.
- פלנטיר חתמה על עסקה של 200 מיליון דולר עם ענקית הטלקום לומן
- המלצת קנייה למניה הכי מנופחת בשוק - מישהו פה השתגע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוא גם הביע הערכה לנשיא טראמפ: "הנשיא הצליח להחזיר בני ערובה, לעצור את הדימום באוקראינה ולחזק את הביטחון בגבול. אני מכיר בכך - זו לא פוליטיקה, זו הערכת הישגים. כל מי שמתעקש לא לראות את זה פשוט לא מוכן ללמוד מהמציאות".
