מנכ"ל אינטל החדש עושה סדר - האם מובילאיי בדרך להימכר?
ליפ-בו טאן הצהיר כי ימכור נכסים שאינם בליבת הפעילות ומובילאיי אינה בליבת הפעילות; שווי מובילאיי צנח ל-9.9 מיליארד דולר - האם בו טאן יחכה להתאוששות במניה או שימכור כעת בפרמיה?
מנכ"ל אינטל Intel Corp -0.16% החדש, ליפ-בו טאן, עובד מהר ומתחיל לעשות סדר בענקית השבבים האמריקאית. ביממה האחרונה דווח כי אינטל מכרה את השליטה באלטרה, חברת-בת שרכשה ב-2015, לידי קרן הפרייבט אקוויטי סילבר לייק. מהלך זה מגיע לאחר שטאן הצהיר כי בכוונתו "לפצל ולמכור מאינטל עסקים שלא נמצאים בליבת הפעילות של החברה". סימן שאלה גדול מרחף כעת מעל עתידה של מובילאיי,Mobileye 0.4% החברה הישראלית שנרכשה על ידי אינטל ב-2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר ומהווה את אחד האקזיטים הגדולים בתולדות ההייטק הישראלי. מובילאיי חזרה לבורסה לפני כשנתיים וחצי אך אינטל עדיין מחזיקה בה ב-90%. היא יכולה להיפגש עם כסף גדול (למרות נפילה של 70% מהשיא) ובהינתן שמובילאיי לא בליבת הפעילות זה בהחלט אפשרי ואפילו מתבקש.
אינטל גם עשויה לפצל ולהפריד את פעילות מפעלי הייצור כשצעד בכיוון היה ההצהרה על שיתוף פעולה עם מלכת ייצור השבבים הבלתי מעורערת - TSMC יריבתה המושבעת של אינטל. באינטל הבינו וקיבלו גם רמזים מהממשל שכדאי לעבוד ביחד, משהו בסגנון - אם אתה לא יכול לנצח אותו תחבור אליו וזה מה שהם עושים. זו יכולה להיות התחלה של היפרדות מתחום הייצור. גם כאן בדומה למובילאיי יש השלכות גדולות על השוק הישראלי - אינטל היא המפעל הגדול ביותר שקיים כאן (מספר מפעלים), עם תוכניות הפיתוח הגדולות ביותר והמעסיק הזר הגדול ביות ר(כ-14 אלף עובדים). כאן, זה כנראה יהיה תהליך, אבל גם במקרה הזה, סיכוי טוב שבסוף לא תהיה אינטל ישראל בייצור, אלא רק בפיתוח ובעיצוב שבבים.
נחזור למובילאיי. השאלה המתבקשת היא האם מובילאיי, המתמחה בפיתוח טכנולוגיות לרכב אוטונומי ומערכות סיוע לנהג, נחשבת לחלק מליבת הפעילות של אינטל. על פניו, התשובה לכך היא יחסית ברורה. תחום טכנולוגיות הרכב החכם והאוטונומי רחוק מליבת העיסוק של אינטל - פיתוח וייצור מעבדים לשוק המחשוב. עם זאת, מדובר בשוק צומח שנמצא בתחילת דרכו ולמובילאיי יש מעמד מוביל בו, מה שעשוי להוות כיוון אסטרטגי עבור אינטל.
מובילאיי חוותה תקופה מאתגרת בשנה וחצי האחרונות. כפי שדווח לאחרונה, החברה "מפשלת בעיקר בגלל שהשוק הסיני מפנה לה עורף". המניה של מובילאיי, שהונפקה מחדש בסוף 2022 לאחר שאינטל החזיקה בה כחברה פרטית במשך כחמש שנים, נמצאת במגמת ירידה חדה. מאז שיא של מעל 40 דולר למניה, צנחה המניה לאזור 12-14 דולר, המגלם שווי שוק של כ-12.2 מיליארד דולר - פחות מהסכום ששילמה אינטל בעת הרכישה.
- מנכ"ל קוואלקום: ״אינטל לא אופציה עבורנו כרגע״
- היום שבו הוקמה ענקית מוצרי הצריכה הבינל' ומה קרה היום לפני 89 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים העסקיים האחרונים של מובילאיי אינם מעודדים. בנק UBS הוריד לאחרונה את מחיר היעד למניית החברה מ-17 דולר ל-14 דולר, והפחית את תחזית המכירות שלה לשנת 2026 ב-6%, ואת תחזית הרווח התפעולי המתואם ב-20%. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ההשפעה הצפויה של המכסים שהטיל הנשיא טראמפ, אשר צפויים להשפיע בעקיפין על תעשיית הרכב העולמית ובהתאם על הביקוש למוצרי מובילאיי.
הדילמה של המנכ"ל החדש
המצב הזה מעמיד את ליפ-בו טאן בפני דילמה אסטרטגית משמעותית. מצד אחד, מכירת מובילאיי במחירה הנוכחי תיחשב לכישלון השקעתי עבור אינטל, שכן המחיר כיום נמוך מזה ששולם ב-2017. מצד שני, המשך החזקת החברה בתקופה של קיצוצים והתמקדות בליבה עלול להיתפס כסטייה מהאסטרטגיה החדשה שטאן מוביל.
ההחלטה לגבי מובילאיי נראית מורכבת יותר מזו של אלטרה. בעוד שאלטרה נמכרת בהפסד משמעותי לעומת סכום הרכישה (17 מיליארד דולר ב-2015 לעומת שווי מוערך של 9 מיליארד במכירה הנוכחית), מובילאיי נמצאת במצב דומה עם שווי שוק נוכחי של כ-12.2 מיליארד דולר, נמוך מסכום הרכישה המקורי של 15.3 מיליארד דולר.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
כפי שנכתב בוול סטריט ג'ורנל לגבי טאן, "אין לו הרבה זמן לחולל שינוי ולשנות את תחושת המשקיעים". המנכ"ל החדש של אינטל נמצא תחת לחץ להראות תוצאות, וכחלק מכך הוא עשוי לבחון בקפידה את כל הנכסים של החברה. לפי הערכות, טאן עשוי לבחור באחת משלוש אפשרויות מרכזיות: מכירת מובילאיי לגורם אסטרטגי במחיר מופחת, המשך החזקתה תוך המתנה לשיפור בביצועיה ובסביבה העסקית, או מכירה חלקית שתותיר בידי אינטל חלק מהבעלות.
אחד הגורמים שעשויים להשפיע על החלטתו של טאן הוא הביקורת שנמתחה לאחרונה על המנהלים הבכירים במובילאיי, אמנון שעשוע ושי שלו שוורץ. לפי פרסומים מהתקופה האחרונה, השניים מעורבים בפיתוח מספר חברות הזנק בתחום הבינה המלאכותית במקביל לתפקידיהם הבכירים במובילאיי. מצב זה עורר שאלות בקרב משקיעים לגבי מידת המחויבות שלהם לחברה.
האתגרים בשוק הרכב האוטונומי
המצב של מובילאיי משקף את האתגרים הגדולים בתחום הרכב האוטונומי. למרות ההבטחות הגדולות, התחום מתקדם לאט יותר מהציפיות המוקדמות. חברות כמו טסלה, ווימו (מבית גוגל) ומובילאיי מתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים, רגולטוריים
ותפיסתיים בדרך למסחור נרחב של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית.
מצבה הנוכחי של מובילאיי מושפע גם מההאטה בשוק הרכב העולמי. על פי נתוני UBS, הביקוש לשבבי EyeQ של מובילאיי צפוי לרדת ב-5% ב-2025, מ-33 מיליון יחידות ל-31.3 מיליון. כמו כן, הבנק מעריך שמערכת ה-Surround ADAS תחל להימכר רק ב-2027, ולא בסוף 2026 כפי שתוכנן. התחזית למסירות ה-EyeQ מ-2026 ואילך הונמכה ב-7%.
משמעותית במיוחד היא הירידה של 20% בתחזית המסירות למערכת SuperVision של מובילאיי, המשמשת ליישומי נהיגה אוטונומית. הסיבה העיקרית לכך היא ההערכה שמכירות של רכבי אאודי ופורשה בארה"ב, שברובן מיובאות מאירופה, יושפעו לשלילה מהמכסים החדשים שהטיל טראמפ.
הקשרים של טאן בסין
בשבועות האחרונים צצו דיווחים על כך שטאן מתמודד עם אתגר נוסף: חשיפת קשריו העסקיים הנרחבים בסין. לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, טאן שולט בלמעלה מ-40 חברות וקרנות סיניות, ומחזיק החזקות מיעוט בלמעלה מ-600 חברות נוספות דרך גופים שהוא מוביל או שבבעלותו. חלק מהחברות הללו מקבלות מימון ותמיכה ישירה מגופים ממשלתיים סיניים, וחלקן אף מזוהות עם צבא השחרור העממי של סין.
במצב עניינים זה, טאן עשוי להיות תחת לחץ מוגבר להוכיח את מחויבותו לאינטרסים האמריקאיים, במיוחד כשמדובר בחברה כמו אינטל שמספקת רכיבים קריטיים לתוכניות ביטחוניות של הממשל האמריקאי. מכירת פעילויות שאינן בליבת העסקים, כולל אפשרות מכירת מובילאיי, עשויה להיתפס כצעד שמחזק את התמקדות החברה באינטרסים האסטרטגיים האמריקאיים.
לאור כל זאת, ההערכה בשוק היא שטאן יבחן בשבועות הקרובים בצורה יסודית את האפשרויות העומדות בפניו בנוגע למובילאיי. סביר להניח שבפרמיה המתאימה, טאן ישאף למכור. השאלה מי יסכים לשלם. בהתחשב במחיר המופחת הנוכחי של מובילאיי, ישנה אפשרות שחברות או קרנות השקעה שונות יראו בכך הזדמנות השקעה. השוק המורכב של הרכב האוטונומי מהווה אתגר, אך הטכנולוגיה והידע שפיתחה מובילאיי עשויים להיות נכס בעל ערך לגורמים המעוניינים להיכנס או להתחזק בתחום זה.
מעניין לציין שבניגוד למניית מובילאיי שצנחה בכ-60% בשנה האחרונה, מניית אינטל הפגינה עמידות יחסית בחודשים האחרונים. היא ירדה בפחות מ-1% מתחילת השנה, בעוד שמניית אנבידיה צנחה ב-17%, ומדד S&P 500 ירד ב-8%. זו עשויה להיות אינדיקציה לתמיכת המשקיעים באסטרטגיית הריכוז והייעול שמוביל טאן.
- 7.אנונימי 16/04/2025 00:39הגב לתגובה זומה יהיה על אינוויז שבעיקר נשענת על מובילאי
- 6.דורון 16/04/2025 00:16הגב לתגובה זוהעם היהודי ועם ישראל זקוק לרכבים אוטונומיים רמה 5 מלאים 100%
- 5.גורג 15/04/2025 23:35הגב לתגובה זוהכתובת על הקיר שנים.מי שנשאר לעבוד שם או מטומטם אמיתי או מטומטם שאין לו סיכוי למצוא משהו בחוץ
- עובד מובילאיי 16/04/2025 23:57הגב לתגובה זורק בחודש האחרון נחתמה עוד עסקה עם VW של 2 מיליארד דולר. תענוג לעבוד שם.
- 4.אנונימי 15/04/2025 23:20הגב לתגובה זואו שהם פשוט מוכרים את החברה בחלקים לאט לאט
- 3.אנונימי 15/04/2025 22:37הגב לתגובה זודווקא הבאנה יכלה למנף ערך
- 2.מנהל לשעבר במובילאיי 15/04/2025 21:59הגב לתגובה זוהחברה כושלת ההנהלה מבורברת ולא מפוקסת.אין סיכוי שיוציאו רכב אוטונומי חותם על זה.גם לא ב2035 יהיה רכב אוטונומי.מומלץ מאוד מאוד לאינטל להתפטר ממנה כמה שיותר מהר.נ.ב אמנון שעשוה עשה עליהם קופה...אחריו המבול
- חחח...עם עברית כזאת אולי היית מנהל של הנקיונות בשירותים מומלץ לאינטל להתפטר ממנה (ל"ת)אנונימי 23/04/2025 21:52הגב לתגובה זו
- 1.אינטל בדרך לחדלות פירעון. 15/04/2025 21:07הגב לתגובה זומובילאיי שווה במקרה המקסימאלי 5 מיליארד דולר.אם אינטל תתחיל למכור מניות מובילאיי תתרסק בבורסה.
- אנונימי 15/04/2025 22:06הגב לתגובה זומובילאיי לא תחום עיסוקה של אינטל מובילאיי כושל ובגדול בהרמת הרכב האוטונטמי.היא שואבת המון כסף לאינטל בנוסף ההנהלה מבולבלת וכושלת לגמרי.מכירה וכמה שיותר מהר!!

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים
עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -10.89% – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.
אייבס הוא מנהל ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד
האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר,
מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.
הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן. גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- הקולות האחרים - ה-AI יוצר בועות, אין עידן זהב ללא קריסה מוקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.

זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
מניית אורקל זינקה ב-27%, אליסון הוא המרוויח הגדול; הונו זינק ל-365 מיליארד דולר - שני ברשימת העשירים בעולם
התגובה לדוחות הרבעוניים של אורקל הייתה חריגה. האנליסטים - "וואוו; אירוע נדיר" מה אמר לארי אליסון שהזניק את אורקל ב-27%? קריאת חובה. המניה זינקה בכ-27% במסחר המאוחר, מה שמייצג את העלייה היומית החדה ביותר של החברה מזה למעלה מ-25 שנה. השווי של אורקל טיפס ב-200 מיליארד דולר. מאחורי הזינוק עומד דוח שמצביע על צבר הזמנות חריג בהיקפו, גידול דו-ספרתי בהכנסות מענן, ותחזית צמיחה אגרסיבית לשנה הקרובה.
נראה שמדובר בתפנית עסקית: אורקל הצליחה להוכיח שהיא לא רק שחקנית וותיקה במערכות בסיסי נתונים, אלא גם מתמודדת ראויה בשוק הענן בו שולטים שחקנים כמו מיקרוסופט, אמזון וגוגל. והכי חשוב היא הוכיחה שיש לה את המפתח להיות חלק מהפתרון של הגידול הענק בעיבוד נתונים לצורך הסקות של מערכות ה-AI השונות. היא חלק אינטגרלי ממהפכת ה-AI.
מה זה עושה לאליסון?
אליסון, בן 81, הוא דמות מוכרת מאוד בתעשייה ובכלל ונמנה עשרות שנים ברשימת עשירי העולם. הוא הקים את אורקל ועיקר הונו מושקע עדיין באורקל. להבדיל מענקיות הטק האחרות שאין בהן שליטה ברורה ובעל בית, אליסון הוא בעל הבית של אורקל. הוא לא רק המייסד, היו"ר וה-CTO, הוא בעל המניות העיקרי - 41%. זה נדיר בחברות טכנולוגיה ונדיר בכלל בוול סטריט.
הזינוק במניה אחרי המסחר הקפ]יץ את עושרו בכ-71 מיליארד דולר והוא מוערך בכ-365 מיליארד דולר, כ-10% פחות מאילון מאסק שמוביל את רשימת עשירי העולם. דירקטוריון טסלה הציע לאחורנה שכר והטבות של טריליון דולר למאסק תחת תנאים מסוימים בשנים הבאות - טריליון דולר על השולחן: טסלה מעלה את השכר של מאסק, אבל יש תנאי חשוב.
- בדרך לפענוח ביופסיה תוך דקות: Imagene AI בגיוס נוסף של 23 מיליון דולר
- פרויקט סטארגייט: סימן שאלה עם 500 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכל מקום, טסלה מגמגמת בשנה האחרונה, אורקל במגמת צמיחה ברורה. אם זה ימשיך, אז ייתכן שלארי אליסון יהפוך לאיש העשיר בעולם.