מנכ"ל אינטל החדש עושה סדר - האם מובילאיי בדרך להימכר?
ליפ-בו טאן הצהיר כי ימכור נכסים שאינם בליבת הפעילות ומובילאיי אינה בליבת הפעילות; שווי מובילאיי צנח ל-9.9 מיליארד דולר - האם בו טאן יחכה להתאוששות במניה או שימכור כעת בפרמיה?
מנכ"ל אינטל Intel Corp -0.53% החדש, ליפ-בו טאן, עובד מהר ומתחיל לעשות סדר בענקית השבבים האמריקאית. ביממה האחרונה דווח כי אינטל מכרה את השליטה באלטרה, חברת-בת שרכשה ב-2015, לידי קרן הפרייבט אקוויטי סילבר לייק. מהלך זה מגיע לאחר שטאן הצהיר כי בכוונתו "לפצל ולמכור מאינטל עסקים שלא נמצאים בליבת הפעילות של החברה". סימן שאלה גדול מרחף כעת מעל עתידה של מובילאיי,Mobileye -1.42% החברה הישראלית שנרכשה על ידי אינטל ב-2017 תמורת 15.3 מיליארד דולר ומהווה את אחד האקזיטים הגדולים בתולדות ההייטק הישראלי. מובילאיי חזרה לבורסה לפני כשנתיים וחצי אך אינטל עדיין מחזיקה בה ב-90%. היא יכולה להיפגש עם כסף גדול (למרות נפילה של 70% מהשיא) ובהינתן שמובילאיי לא בליבת הפעילות זה בהחלט אפשרי ואפילו מתבקש.
אינטל גם עשויה לפצל ולהפריד את פעילות מפעלי הייצור כשצעד בכיוון היה ההצהרה על שיתוף פעולה עם מלכת ייצור השבבים הבלתי מעורערת - TSMC יריבתה המושבעת של אינטל. באינטל הבינו וקיבלו גם רמזים מהממשל שכדאי לעבוד ביחד, משהו בסגנון - אם אתה לא יכול לנצח אותו תחבור אליו וזה מה שהם עושים. זו יכולה להיות התחלה של היפרדות מתחום הייצור. גם כאן בדומה למובילאיי יש השלכות גדולות על השוק הישראלי - אינטל היא המפעל הגדול ביותר שקיים כאן (מספר מפעלים), עם תוכניות הפיתוח הגדולות ביותר והמעסיק הזר הגדול ביות ר(כ-14 אלף עובדים). כאן, זה כנראה יהיה תהליך, אבל גם במקרה הזה, סיכוי טוב שבסוף לא תהיה אינטל ישראל בייצור, אלא רק בפיתוח ובעיצוב שבבים.
נחזור למובילאיי. השאלה המתבקשת היא האם מובילאיי, המתמחה בפיתוח טכנולוגיות לרכב אוטונומי ומערכות סיוע לנהג, נחשבת לחלק מליבת הפעילות של אינטל. על פניו, התשובה לכך היא יחסית ברורה. תחום טכנולוגיות הרכב החכם והאוטונומי רחוק מליבת העיסוק של אינטל - פיתוח וייצור מעבדים לשוק המחשוב. עם זאת, מדובר בשוק צומח שנמצא בתחילת דרכו ולמובילאיי יש מעמד מוביל בו, מה שעשוי להוות כיוון אסטרטגי עבור אינטל.
מובילאיי חוותה תקופה מאתגרת בשנה וחצי האחרונות. כפי שדווח לאחרונה, החברה "מפשלת בעיקר בגלל שהשוק הסיני מפנה לה עורף". המניה של מובילאיי, שהונפקה מחדש בסוף 2022 לאחר שאינטל החזיקה בה כחברה פרטית במשך כחמש שנים, נמצאת במגמת ירידה חדה. מאז שיא של מעל 40 דולר למניה, צנחה המניה לאזור 12-14 דולר, המגלם שווי שוק של כ-12.2 מיליארד דולר - פחות מהסכום ששילמה אינטל בעת הרכישה.
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- אוקראינים תובעים את אינטל, AMD וברקשייר: "שבבים אמריקאיים הגיעו לנשק רוסי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנתונים העסקיים האחרונים של מובילאיי אינם מעודדים. בנק UBS הוריד לאחרונה את מחיר היעד למניית החברה מ-17 דולר ל-14 דולר, והפחית את תחזית המכירות שלה לשנת 2026 ב-6%, ואת תחזית הרווח התפעולי המתואם ב-20%. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא ההשפעה הצפויה של המכסים שהטיל הנשיא טראמפ, אשר צפויים להשפיע בעקיפין על תעשיית הרכב העולמית ובהתאם על הביקוש למוצרי מובילאיי.
הדילמה של המנכ"ל החדש
המצב הזה מעמיד את ליפ-בו טאן בפני דילמה אסטרטגית משמעותית. מצד אחד, מכירת מובילאיי במחירה הנוכחי תיחשב לכישלון השקעתי עבור אינטל, שכן המחיר כיום נמוך מזה ששולם ב-2017. מצד שני, המשך החזקת החברה בתקופה של קיצוצים והתמקדות בליבה עלול להיתפס כסטייה מהאסטרטגיה החדשה שטאן מוביל.
ההחלטה לגבי מובילאיי נראית מורכבת יותר מזו של אלטרה. בעוד שאלטרה נמכרת בהפסד משמעותי לעומת סכום הרכישה (17 מיליארד דולר ב-2015 לעומת שווי מוערך של 9 מיליארד במכירה הנוכחית), מובילאיי נמצאת במצב דומה עם שווי שוק נוכחי של כ-12.2 מיליארד דולר, נמוך מסכום הרכישה המקורי של 15.3 מיליארד דולר.
- לקראת דוחות מיקרון: מחירי הזיכרון עולים והציפיות גבוהות במיוחד
- המשקיעים מאבדים סבלנות: קורוויב נאבקת להוכיח שהיא יכולה להרוויח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
כפי שנכתב בוול סטריט ג'ורנל לגבי טאן, "אין לו הרבה זמן לחולל שינוי ולשנות את תחושת המשקיעים". המנכ"ל החדש של אינטל נמצא תחת לחץ להראות תוצאות, וכחלק מכך הוא עשוי לבחון בקפידה את כל הנכסים של החברה. לפי הערכות, טאן עשוי לבחור באחת משלוש אפשרויות מרכזיות: מכירת מובילאיי לגורם אסטרטגי במחיר מופחת, המשך החזקתה תוך המתנה לשיפור בביצועיה ובסביבה העסקית, או מכירה חלקית שתותיר בידי אינטל חלק מהבעלות.
אחד הגורמים שעשויים להשפיע על החלטתו של טאן הוא הביקורת שנמתחה לאחרונה על המנהלים הבכירים במובילאיי, אמנון שעשוע ושי שלו שוורץ. לפי פרסומים מהתקופה האחרונה, השניים מעורבים בפיתוח מספר חברות הזנק בתחום הבינה המלאכותית במקביל לתפקידיהם הבכירים במובילאיי. מצב זה עורר שאלות בקרב משקיעים לגבי מידת המחויבות שלהם לחברה.
האתגרים בשוק הרכב האוטונומי
המצב של מובילאיי משקף את האתגרים הגדולים בתחום הרכב האוטונומי. למרות ההבטחות הגדולות, התחום מתקדם לאט יותר מהציפיות המוקדמות. חברות כמו טסלה, ווימו (מבית גוגל) ומובילאיי מתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים, רגולטוריים
ותפיסתיים בדרך למסחור נרחב של טכנולוגיות נהיגה אוטונומית.
מצבה הנוכחי של מובילאיי מושפע גם מההאטה בשוק הרכב העולמי. על פי נתוני UBS, הביקוש לשבבי EyeQ של מובילאיי צפוי לרדת ב-5% ב-2025, מ-33 מיליון יחידות ל-31.3 מיליון. כמו כן, הבנק מעריך שמערכת ה-Surround ADAS תחל להימכר רק ב-2027, ולא בסוף 2026 כפי שתוכנן. התחזית למסירות ה-EyeQ מ-2026 ואילך הונמכה ב-7%.
משמעותית במיוחד היא הירידה של 20% בתחזית המסירות למערכת SuperVision של מובילאיי, המשמשת ליישומי נהיגה אוטונומית. הסיבה העיקרית לכך היא ההערכה שמכירות של רכבי אאודי ופורשה בארה"ב, שברובן מיובאות מאירופה, יושפעו לשלילה מהמכסים החדשים שהטיל טראמפ.
הקשרים של טאן בסין
בשבועות האחרונים צצו דיווחים על כך שטאן מתמודד עם אתגר נוסף: חשיפת קשריו העסקיים הנרחבים בסין. לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, טאן שולט בלמעלה מ-40 חברות וקרנות סיניות, ומחזיק החזקות מיעוט בלמעלה מ-600 חברות נוספות דרך גופים שהוא מוביל או שבבעלותו. חלק מהחברות הללו מקבלות מימון ותמיכה ישירה מגופים ממשלתיים סיניים, וחלקן אף מזוהות עם צבא השחרור העממי של סין.
במצב עניינים זה, טאן עשוי להיות תחת לחץ מוגבר להוכיח את מחויבותו לאינטרסים האמריקאיים, במיוחד כשמדובר בחברה כמו אינטל שמספקת רכיבים קריטיים לתוכניות ביטחוניות של הממשל האמריקאי. מכירת פעילויות שאינן בליבת העסקים, כולל אפשרות מכירת מובילאיי, עשויה להיתפס כצעד שמחזק את התמקדות החברה באינטרסים האסטרטגיים האמריקאיים.
לאור כל זאת, ההערכה בשוק היא שטאן יבחן בשבועות הקרובים בצורה יסודית את האפשרויות העומדות בפניו בנוגע למובילאיי. סביר להניח שבפרמיה המתאימה, טאן ישאף למכור. השאלה מי יסכים לשלם. בהתחשב במחיר המופחת הנוכחי של מובילאיי, ישנה אפשרות שחברות או קרנות השקעה שונות יראו בכך הזדמנות השקעה. השוק המורכב של הרכב האוטונומי מהווה אתגר, אך הטכנולוגיה והידע שפיתחה מובילאיי עשויים להיות נכס בעל ערך לגורמים המעוניינים להיכנס או להתחזק בתחום זה.
מעניין לציין שבניגוד למניית מובילאיי שצנחה בכ-60% בשנה האחרונה, מניית אינטל הפגינה עמידות יחסית בחודשים האחרונים. היא ירדה בפחות מ-1% מתחילת השנה, בעוד שמניית אנבידיה צנחה ב-17%, ומדד S&P 500 ירד ב-8%. זו עשויה להיות אינדיקציה לתמיכת המשקיעים באסטרטגיית הריכוז והייעול שמוביל טאן.
- 7.אנונימי 16/04/2025 00:39הגב לתגובה זומה יהיה על אינוויז שבעיקר נשענת על מובילאי
- 6.דורון 16/04/2025 00:16הגב לתגובה זוהעם היהודי ועם ישראל זקוק לרכבים אוטונומיים רמה 5 מלאים 100%
- 5.גורג 15/04/2025 23:35הגב לתגובה זוהכתובת על הקיר שנים.מי שנשאר לעבוד שם או מטומטם אמיתי או מטומטם שאין לו סיכוי למצוא משהו בחוץ
- עובד מובילאיי 16/04/2025 23:57הגב לתגובה זורק בחודש האחרון נחתמה עוד עסקה עם VW של 2 מיליארד דולר. תענוג לעבוד שם.
- 4.אנונימי 15/04/2025 23:20הגב לתגובה זואו שהם פשוט מוכרים את החברה בחלקים לאט לאט
- 3.אנונימי 15/04/2025 22:37הגב לתגובה זודווקא הבאנה יכלה למנף ערך
- 2.מנהל לשעבר במובילאיי 15/04/2025 21:59הגב לתגובה זוהחברה כושלת ההנהלה מבורברת ולא מפוקסת.אין סיכוי שיוציאו רכב אוטונומי חותם על זה.גם לא ב2035 יהיה רכב אוטונומי.מומלץ מאוד מאוד לאינטל להתפטר ממנה כמה שיותר מהר.נ.ב אמנון שעשוה עשה עליהם קופה...אחריו המבול
- חחח...עם עברית כזאת אולי היית מנהל של הנקיונות בשירותים מומלץ לאינטל להתפטר ממנה (ל"ת)אנונימי 23/04/2025 21:52הגב לתגובה זו
- 1.אינטל בדרך לחדלות פירעון. 15/04/2025 21:07הגב לתגובה זומובילאיי שווה במקרה המקסימאלי 5 מיליארד דולר.אם אינטל תתחיל למכור מניות מובילאיי תתרסק בבורסה.
- אנונימי 15/04/2025 22:06הגב לתגובה זומובילאיי לא תחום עיסוקה של אינטל מובילאיי כושל ובגדול בהרמת הרכב האוטונטמי.היא שואבת המון כסף לאינטל בנוסף ההנהלה מבולבלת וכושלת לגמרי.מכירה וכמה שיותר מהר!!

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
וול סטריט השוק האמריקאיטסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%
השווקים בוול סטריט סיימו את יום שלישי במגמה מעורבת, לאחר שפרסום נתוני תעסוקה הצביע על תמונה לא אחידה של שוק העבודה האמריקאי. המשקיעים ניסו לאזן בין עלייה במספר המשרות שנוספו בנובמבר לבין עלייה חדה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021.
אחרי יום תנודתי במיוחד, מדד הנאסד״ק, המוטה לטכנולוגיה, עלה בכ־0.2%, בין היתר בעקבות עלייה במניית טסלה לשיא חדש על רקע התקדמות בפרויקט הרובוטקסי של החברה. מנגד, מדד S&P 500 ירד בכ־0.2%, ומדד דאו ג׳ונס איבד כ־0.6%, כאשר מניות של חברות תעשייה ופיננסים הכבידו על המסחר.
דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.
בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.
- לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
- תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.
