מניות הרכב האירופאיות זולות, אבל האם הן שוות את הסיכון?

מרצדס במכפיל עתידי של פחות מ-5, פולקסוואגן במכפיל 3, BMW ב-5 וסטלנטיס ב-2.5 - מניות הרכב האירופאיות זולות, אבל איום המכסים מרחף מעליהן

רוי שיינמן | (2)

דונלד טראמפ הודיע בשבוע שעבר על הקפאה של 90 של גל המכסים השני שהטיל שכלל מכסים של עשרות אחוזים על מדינות רבות ואפילו מעל 100% על סין. זו הייתה הודעה חיובית להרבה סקטורים, אבל המכס בשיעור של 25% על תעשיית הרכב נשאר על כנו, והוא מאיים לפגוע קשות בחברות הרכב האירופאיות. המכס הזה לבדו עלול להביא לפגיעה בהיקף שיכול להגיע עד 67 מיליארד אירו על חברות הרכב האירופאיות, כשעיקר הפגיעה יהיה בחברות הגרמניות. 


עם זאת, המניות של חברות הרכב באירופה נסחרות בתמחורים נמוכים במיוחד. הם משקפים את הסיכון הגדול שמרחף מעל התעשייה אבל הם עלולים גם להציג הזדמנות. תעשיית הרכב היא אומנם אחת התעשיות שטראמפ נחוש יותר לחזק בארה"ב, אבל הוא הפכפך ואי אפשר לדעת מה הוא יחליט בהמשך.


החברות הגרמניות יספגו את הפגיעה הגדולה

גרמניה היא יצואנית הרכב המרכזית של האיחוד האירופי, עם כ-65% מכלל הייצוא בענף. המשמעות היא שהמכסים על תעשיית הרכב יביאו לפגיעה בצמיחה ובתעסוקה במדינה שעשויה להיות דרמטית. ד"ר סונאלי צ'ודרי מהמכון הגרמני למחקר כלכלי (DIW) הסבירה כי "המכסים החדשים מהווים איום חמור על תעשיות גלובליות שמבוססות על שרשראות אספקה מורכבות, כמו ענף הרכב".


לדבריה, מדובר לא רק בפגיעה ישירה ביצוא, אלא גם בשיבוש רחב שמתחיל במפעלים בגרמניה, עובר דרך ספקים באירופה ונמשך עד לסוכנויות בארצות הברית. "ההשפעות עלולות להקיף את כל שרשרת הערך", הדגישה.


בנוסף להשלכות על היצואניות עצמן, הציפייה היא שהמכסים יובילו לעליית מחירים בשוק הרכב האמריקאי. יו"ר איגוד יצרניות הרכב הגרמני (VDA), הילדגרד מילר, הזהירה שהמהלך "מהווה צעד של פרוטקציוניזם" שעלול "לפגוע בצמיחה הכלכלית העולמית ולהשפיע על משרות רבות". זאת אומרת שלא רק שהמכירות בארה"ב עלולות להיפגע, אלא גם התעשיות התומכות באירופה - מספקי חלקים ועד לשירותים לוגיסטיים, עשויות להתמודד עם הבעיות.


מניות הרכב בתמחורים זולים

מניות הרכב האירופאיות בינתיים נסחרות בתמחורים זולים במיוחד על רקע האיומים. מניית מרצדס בנז איבדה 8% מתחילת השנה והיא נסחרת במכפיל של כ-4.7 על הרווחים הצפויים לה ב-2025, סטלנטיס צללה ב-32% והיא במכפיל עתידי של כ-2.5, פולקסוואגן איבדה 1.5% והיא במכפיל עתידי של 3 ו-BMW איבדה 13.5% והיא במכפיל עתידי של 5.


האיום העיקרי כרגע על התעשייה הוא כאמור המכסים וההשפעה שלהם, אבל לא רק - למרות שהתחום מתקדם לאט מהצפי של חלק מהמשקיעים, הרכבים החשמליים ממשיכים להתפתח ולתפוס נתח שוק, כשהחברות המסורתיות מתקשות להתמודד בעיקר מול המתחרים הסיניים, כשחברות סיניות כמו BYD כבר עקפו את היצרניות האירופיות בהפקת רכבים חשמליים זולים. בכדי להתמודד עם אותם שינויים, האיחוד האירופי הטיל מכסים על רכבים חשמליים סינים, אך ייתכן שהצעדים האלו לא יספיקו כדי לעצור את התחרות.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף, היצרניות האירופיות מתמודדות לחצים רגולטוריים מהאיחוד האירופי בכדי לעמוד בתקני פליטת הפחמן המחמירים שנכנסו לתוקף השנה. פולקסווגן, לדוגמה, עשויה להתמודד עם קנסות של עד 4 מיליארד אירו אם לא תצליח לעמוד בדרישות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 14/04/2025 22:10
    הגב לתגובה זו
    גם לפני המיסים זה נסחר המעפיל של 3 ו 5
  • 1.
    מעניין. תודה. (ל"ת)
    הקורא 14/04/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.