אילון מאסק לעובדי טסלה: "תחזיקו במניות שלכם"
מאסק ממליץ לעובדים לא למכור מניות, סבור שהמניה תתאושש, מדבר עם העובדים על מנועי הצמיחה קדימה
עובדי טסלה נפגשו עם מנכ"ל החברה, אילון מאסק, בפגישת וידאו ששודרה בשידור חי מאוסטין. במהלך הפגישה, שנערכה על רקע ירידה של יותר מ-40% בשווי מניית טסלה מתחילת השנה, מאסק ניסה להרגיע את העובדים, עודד אותם להחזיק במניות החברה, והציג חזון אופטימי לעתיד – תוך התייחסות למחאות ולמעשי ונדליזם נגד החברה ברחבי העולם.
טסלה תחת לחץ: ירידת מניות ומחאות גוברות
בחודשיים האחרונים, מאז שמאסק החל לפעול בוושינגטון לצד הנשיא דונלד טראמפ, טסלה נתקלת באתגרים משמעותיים. מניית החברה צנחה ביותר מ-40%, על רקע ירידה במכירות רכבים חדשים באירופה, חלקים מארה"ב וסין, ואי-ודאות סביב סחר בינלאומי לאחר צווים נשיאותיים שהטילו תעריפים חדשים על סחורות מקנדה, מקסיקו וסין – מדינות שבהן פועלים ספקים קריטיים של טסלה. במקביל, טסלה מזוהה עם מאסק וההקשר הפוליטי עושה לה רע, בינתיים. מחאות וקמפיינים נגד טסלה, מאסק ועבודתו עם ממשל טראמפ התפשטו ברחבי העולם. מעשי ונדליזם ואף הצתות פגעו ברכבי טסלה, אולמות תצוגה ותחנות טעינה בארה"ב ובאירופה, מה שהעצים את תחושת המשבר סביב המותג. בתגובה, מאסק פנה ישירות לעובדיו במהלך הפגישה, בניסיון להחזיר את האמון ולשרטט עתיד ורוד יותר.
"תחזיקו במניות": מאסק על עתיד הרובוטקסי
מאסק פתח את דבריו בהתייחסות ישירה למניה, וקרא לעובדים שלא למכור את החזקותיהם למרות הירידה החדה. הוא הציג חזון שבו צי הרכבים של טסלה, המונה כיום כ-7 מיליון כלי רכב, יגיע ל-10 מיליון עד שנה הבאה – ושווי השימושיות שלו יזנק פי חמישה עד עשרה בזכות טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית. "זה ממש קשה לאנשים בשוק המניות, במיוחד אלה שמסתכלים במראה האחורית – וזה רוב האנשים – לדמיין עתיד שבו פתאום צי של 10 מיליון כלי רכב יהיה בעל שימושיות גבוהה פי חמישה עד עשרה. זה כל כך עמוק ואין שום דבר בעבר להשוות אליו, עד שזה לא נתפס. אבל זה ייתפס בעתיד".
הוא התייחס לפרויקט ה-Cybercab, רכב אוטונומי דו-מושבי ללא הגה או בלמים, שייוצר באוסטין, והבטיח כי כלי רכב קיימים של טסלה ישודרגו ליכולות רובוטקסי באמצעות עדכון תוכנה. זו הבטחה שמאסק חוזר עליה כבר שנים – ב-2016 הוא טען שמכוניות טסלה יוכלו לבצע נסיעה חוצת-מדינה ללא נהג עד סוף 2018, ובשיחת הרווחים האחרונה הכריז על שירות רובוטקסי שיושק באוסטין ביוני 2025 עם תוכנת ה-FSD (נהיגה עצמית מלאה), שדורשת עדיין נהג אנושי ערני.
- זינוק של 71 מיליארד דולר ביום: לארי אליסון סוגר פערים עם אילון מאסק
- טריליון דולר על השולחן: טסלה מעלה את השכר של מאסק, אבל יש תנאי חשוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"תפסיקו להיות פסיכיים": תגובה לונדליזם
מאסק לא התעלם מהמתקפות הפיזיות על טסלה. הוא תיאר את תחושת ה"ארמגדון" שמשתקפת מהחדשות, והביע תסכול ממעשי ההצתה וההרס. "אם אתה קורא את החדשות, זה מרגיש כמו ארמגדון. אני לא יכול לעבור ליד הטלוויזיה בלי לראות טסלה בוערת. מה קורה? אני מבין אם אתם לא רוצים לקנות את המוצר שלנו, אבל אתם לא חייבים לשרוף אותו. זה קצת לא סביר".
העובדים צחקו יחד איתו, אך מאחורי ההומור מסתתרת מציאות קשה: הונדליזם הפך לאיום ממשי על התדמית והתפעול של טסלה, במיוחד כשמוסיפים לכך את הירידה במכירות ואת הסביבה הכלכלית המאתגרת.
ממד טכנולוגי: Cybercab ו-Optimus כחוד החנית
מאסק הקדיש חלק ניכר מהפגישה לשבח את ההתקדמות הטכנולוגית של טסלה. הוא הדגיש את הצלחת ה-Model Y, שצפוי להישאר "המכונית הנמכרת ביותר בעולם" גם השנה, ואת ה-Cybertruck, שזכה לדירוג בטיחות של 5 כוכבים למרות ריקול משמעותי שהוכרז באותו יום. "מהו העתיד הכי מלהיב שאתה יכול לדמיין? עתיד של שפע לכולם, שבו רובוטקסי, בינה מלאכותית והרובוטים שטסלה מפתחת עכשיו יביאו לעתיד שבו אתה יכול ממש לקבל כל מה שאתה רוצה". הוא התמקד גם ב-Optimus, הרובוט ההומנואידי של טסלה, שמורכב כעת במפעל בפרימונט, קליפורניה, עם תוכנית לייצר כ-5,000 יחידות השנה. "אנחנו נציע את רובוטי Optimus קודם לעובדי טסלה. יש לזה יתרונות וחסרונות – כנראה יהיו כמה באגים. אבל זה יהיה ממש מגניב".
- טראמפ נגד הניו יורק טיימס: תביעה של 15 מיליארד דולר בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת
- שיאים חדשים ביפן ודרום קוריאה; עליות קלות בחוזים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
מאסק טען כי Optimus הוא "הרובוט ההומנואידי המתוחכם ביותר על פני כדור הארץ", למרות שבדמונסטרציות עיקריות הוא עדיין נשלט על ידי בני אדם ומתרגל כעת "ללכת ולתפוס כדורים". הוא השווה אותו לדמויות כמו R2-D2 ו-C-3PO מ"מלחמת הכוכבים", והבטיח כי העובדים יהיו הראשונים ליהנות ממנו.
תחרות גלובלית וסיכונים
ההתמקדות של מאסק ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים מגיעה על רקע תחרות עזה. בזירת הרובוטקסי, Waymo של אלפאבית מרחיבה את שירות הנסיעות האוטונומיות שלה בארה"ב, כולל השקה באוסטין, בעוד יצרניות רכב סיניות כמו Zeekr מתכננות להציע חלופות ל-Autopilot ו-FSD של טסלה כסטנדרט. בתחום הרובוטים, חברות כמו Boston Dynamics (ששחררה השבוע סרטון של Atlas החשמלי רץ ומבצע תרגילי התעמלות) ו-Apptronik מאיימות על השאיפות של טסלה להוביל.
מנקודת מבט ביטחונית, ההשקעה בטכנולוגיות אלה אינה רק עניין מסחרי. רובוטים אוטונומיים וכלי רכב חכמים עשויים לשמש בעתיד גם יישומים צבאיים, כמו סיור, לוגיסטיקה או אפילו לחימה ישירה – תחום שבו ארה"ב שואפת לשמור על יתרון מול סין ורוסיה. הונדליזם נגד טסלה, לעומת זאת, מעלה שאלות לגבי יציבות התעשייה הביטחונית-טכנולוגית האמריקאית, במיוחד כאשר חברות כמו טסלה נתפסות כמטרות סמליות על ידי קבוצות אנטי-קפיטליסטיות או אנטי-טראמפ.
ממד כלכלי: התאוששות או סיכון?
למרות הירידה במניה, היא זינקה ב-4% ביום שישי לאחר דברי מאסק, מה שמרמז על אמון מסוים של המשקיעים בחזונו. עם זאת, האתגרים נותרים משמעותיים: מכסים חדשים עלולים להעלות את עלויות הייצור, והתחרות הגוברת עלולה לדחוק את טסלה ממעמדה כמובילת שוק ה-EV. מאסק הודה בקשיים של שרשראות האספקה בשלוש יבשות עבור ה-Model Y המשודרג, אך שיבח את העובדים על מאמציהם.
- 11.המטורף הזה נואש שהמניה שלו לא תתפרק. (ל"ת)אנונימי 28/03/2025 20:29הגב לתגובה זו
- 10.טסלאי 24/03/2025 17:11הגב לתגובה זובסך הכל עלתה בגלל טראמפ וירדה חזרהברגע שיתחילו הודעות אמיתיות של החברה המניה תעלה
- 9.תמר 23/03/2025 04:51הגב לתגובה זוטסלה לא תיפול ואלון מאסק ימשיך לשגשג וכל מי ששונא אותו ורוצה בחורבהו הוא שמאלני איש מערות פרימיטיבי
- שורט טסלה 23/03/2025 15:04הגב לתגובה זוובסוף נראה מי עושה כסף.מאסק אולי יודה לך שסייעת לתחזק לו את המניה היקרה אבל כסף יהיה לך פחות.בחירה שלך. זה לגמרי בסדר להתנדב להפסיד כסף. מישהו הלא צריך לקנות מניה יקרה מהשורטיסט. אם אתה מתנדב לזה בבקשה.
- 8.אסלר 22/03/2025 19:58הגב לתגובה זויור ההסתדרות הרופס וחדל האישים שהולך והופך להיות בובת סמרטטת של מחריב ישראל!!!
- אתה מדבר על עצמך אם לא לך תציץ במראה (ל"ת)תמר 23/03/2025 04:52הגב לתגובה זו
- 7.הוא מפחד שהמניה תקרוס ל100 דולר. פסיכופט שמצדיע במוהל יד. (ל"ת)אנונימי 22/03/2025 18:24הגב לתגובה זו
- 6.עוזרי 22/03/2025 11:38הגב לתגובה זושל ניורלינק.הבנאדם חכם עם יכולות הנדסיות גבוהות אבל במקביל איש יחץ אגרסיבי שגרם לאנשים לחשוב שהוא בעל יכולות על. מזכיר לא במעט נוכל אחר מהפוליטיקה שלנו..בכל מקרה כדי שהמניה תזנק הוא צריך להוכיח חד משמעית שיש לו רכב אוטונומי שנוהג עם יכולות של נהג אנושי מנוסה. כרגע זה עוד רחוק
- 5.טסלה תמשיך לרדת 22/03/2025 09:23הגב לתגובה זולנבל עלה השתן לראש אחרי שקיבל חיזוק מהנשיא הדמגוג השרלתן.החרם על טסלה רק בתחילתו הזהרו מלהשקיע.
- 4.דוד 22/03/2025 09:00הגב לתגובה זובמכפיל רווח של 110 שכבר ברור לכולם שפנטזיות על צמיחת רווח של 50% לאורך זמן לא תתממש בגלל תחרות עזה המחיר של טסלה צריך להחתך ב 6075 אחוז נוספים כדי להצדיק מחיר שמצדיק צמיחה ריאלית של 20% לאורך זמן גם זה הערכה אופטימית
- אנונימי 22/03/2025 16:52הגב לתגובה זוודי לחכימא ברמיזא
- אנונימי 22/03/2025 18:28רק ביביסטים טיפשים מספיק כדי לקנות טסלה. ללכת אחרי המלך בכל מחיר לא משנה אם הוא שקרן או מושחת.
- 3.לא מערבבים פוליטיקה ועסקים ביחד ועוד בכזה עוצמהנזק לחברה (ל"ת)אנונימי 22/03/2025 08:05הגב לתגובה זו
- 2.נישמע אמין כמו (ל"ת)הביבשופכין 22/03/2025 07:56הגב לתגובה זו
- 1.החייים 22/03/2025 07:10הגב לתגובה זוכמה עובדים אמריקאים שהפנסיה שלהם התבססה על מניות החברה בה עבדואיבדו הכלטסלה היום זה עוד מותג רכב חשמלי יקרוהרבה חלומותאין שום סיבה להחזיק מניה יקרה של חברת חלום בדעיכה

פיטר לינץ' - "המניות הטובות ביותר לקנות הן אלה שאף אחד לא שמע עליהן עדיין"
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר הוא לא כמה אתה צודק אלא כמה אתה מרוויח
כשאתה צודק"
הוא נולד ב-19 בינואר 1944 בניוטון שבמסצ'וסטס. פיטר לינץ' גדל במשפחה אירית-אמריקאית ממעמד הביניים. אביו, תומאס לינץ', היה פרופסור למתמטיקה בבוסטון קולג' ונפטר מסרטן כשפיטר היה רק בן 10. המוות המוקדם של האב אילץ את המשפחה להתמודד עם קשיים כלכליים, ופיטר החל לעבוד כנער סבל במועדון גולף יוקרתי כדי לעזור בפרנסת המשפחה. דווקא שם, במועדון הגולף, הוא נחשף לראשונה לעולם ההשקעות דרך שיחות ששמע בין אנשי עסקים עשירים.
לינץ' למד היסטוריה בבוסטון קולג' ואחר כך עשה MBA בוורטון. הוא שירת שנתיים בצבא כקצין ארטילריה בקוריאה ובווייטנאם. ב-1966, בזמן שעדיין היה סטודנט, הוא התמחה בפידליטי כאנליסט קיץ. המנהלים בחברה התרשמו ממנו והציעו לו משרה קבועה אחרי הצבא. הוא התחיל כאנליסט מתכות וכימיקלים, ובהדרגה התקדם בחברה.
במהלך לימודיו, לינץ' השקיע את כל חסכונותיו, בסכום כולל של 1,000 דולר, במניית חברת תעופה בשם קטנה. המניה עלתה מ-7 דולרים ל-33 דולר בתוך שנה וחצי בזכות מלחמת וייטנאם שהגבירה את הביקוש להובלת מטענים צבאיים. הרווח הזה מימן את כל לימודי התואר השני שלו. באופן אירוני, הוא הרוויח מהמלחמה שבה נלחם מאוחר יותר כחייל.
ב-1977, בגיל 33, לינץ' קיבל את ניהול קרן מג'לן של פידליטי, שהיתה אז קרן קטנה יחסית עם 18 מיליון דולר בלבד. במשך 13 השנים הבאות הוא הפך אותה לקרן הגדולה בעולם, עם 14 מיליארד דולר מנוהלים. התשואה השנתית הממוצעת שלו היתה 29.2% - כמעט כפול מהתשואה של מדד S&P 500. מי שהשקיע 1,000 דולר בקרן ביום שלינץ' קיבל אותה היה מחזיק 28 אלף דולר ביום שבו פרש.
- פיטר לינץ׳: ״אם ילד בן 11 לא מבין למה אתה מחזיק את המניה - כדאי שלא תחזיק בה״
- פיטר לינץ על ההשקעות שהוא מצטער שלא לקח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיים האישיים שלו סבלו מההצלחה המקצועית. לינץ' עבד 90-80 שעות בשבוע, ביקר במאות חברות בשנה וקרא אינספור דו"חות. אשתו קרולין, שעמה התחתן ב-1968 ויש להם שלוש בנות, כמעט שלא ראתה אותו. ב-1990, בשיא הצלחתו ובגיל 46 בלבד, הוא הודיע על פרישה. הסיבה הרשמית היתה רצון לבלות יותר זמן עם המשפחה, אבל היו גם שמועות על בעיות בריאות מהלחץ הכבד. "כשהילדים שלי היו קטנות, פספסתי יותר מדי רגעים חשובים. לא רציתי לפספס את שנות הנעורים שלהן", הוא אמר.

טראמפ נגד הניו יורק טיימס: תביעה של 15 מיליארד דולר בגין לשון הרע; מניית העיתון יורדת
טראמפ אומר שהעיתון הוא "שופר של הדמוקרטים"; "הטיימס קיבל חופש מלא לשקר, להכפיש ולהשמיץ אותי במשך זמן רב מדי";
טראמפ בתביעת ענק נגד הניו יורק טיימס. לטענתו, העיתון משמש כ"שופר של המפלגה הדמוקרטית, ומנהל נגדו קמפיין השמצות מתמשך". בין היתר, טראמפ זועם על פרסומים שקשרו אותו לג'פרי אפשטיין, למרות הכחשותיו החוזרות.
"היום יש לי את הכבוד הגדול להגיש תביעת דיבה ולשון הרע בסך 15 מיליארד דולר נגד הניו יורק טיימס", כתב טראמפ ברשת Truth Social. "הטיימס קיבל חופש מלא לשקר, להכפיש ולהשמיץ אותי במשך זמן רב מדי".
היסטוריה של עימותים: מ"פייק ניוז" לבתי המשפט
צריך להזכיר שטראמפ והתקשורת במלחמה מתמדת. CNN, Washington Post, NBC - כולם זכו לתואר "פייק ניוז". אבל עכשיו המאבק עובר לזירה המשפטית. בשנים האחרונות טראמפ הגביר את הלחץ. איומים בתביעות והתקפות גם על רשתות חברתיות בניסיונות להגביל את כוח התקשורת. התביעה הנוכחית היא השיא - 15 מיליארד דולר, סכום העולה על שווי העיתון שנסחר ב-9.6 מיליארד דולר. .
תביעה דומה נגד ABC News ב-2024 הסתיימה בפשרה של 15 מיליון דולר, ללא הודאה באשמה. אבל הפעם טראמפ מכוון גבוה יותר.
העיתון עצמו שומר על קור רוח. "אנו עומדים מאחורי הדיווחים שלנו ומחויבים לחופש העיתונות", הצהירו דובריו. אבל נראה שמאחורי הקלעים, צוותי המשפטנים כבר מתכוננים לקרב ארוך.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- טראמפ פותח חזית חדשה: האם קנס ענק של האיחוד האירופי על גוגל יצית מלחמת מכסים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תביעת SLAPP? המומחים סקפטיים
עיתונים וגופי תקשורת מקבלים מכתבי התראה ותביעות גם כדי להשתיק אותם - תביעות השתקה (SLAPP). המטרה של התובע היא להרתיע, לא לנצח. זו אסטרטגיה שמנצחת גם כשהיא מפסידה. גופי תקשורת ישקיעו מיליונים בהגנה וזה גדול עליהם בתקופה שבה יש משבר בעיתונות כשחלקם יחששו לפרסם ביקורת בעתיד.
הבעיה של טראמפ ש בארה"ב קשה מאוד להוכיח דיבה נגד איש ציבור. צריך להוכיח "כוונת זדון" - שהעיתון ידע שהוא משקר.