ביל אקמן - איך הוא בוחר השקעות, הצלחות וכישלונות
כל השאלות והתשובות על אקמן שנחשב לאחד המשקיעים הגדוחים בעשור האחרון
ביל אקמן הוא משקיע מיליארדר אמריקאי, מייסד ומנכ"ל קרן הגידור פרשינג סקוור קפיטל מנג’מנט. הוא ידוע בהשקעות אקטיביסטיות, שבהן
הוא רוכש נתח משמעותי מחברה ולוחץ על הנהלתה לבצע שינויים אסטרטגיים להעלאת ערך המניה.
מהי הגישה האקטיביסטית של אקמן בהשקעות?
אקמן מתמקד
בהשקעות ערך אקטיביסטיות, כלומר הוא משקיע בחברות הנסחרות מתחת לשוויין, ואז דורש שינוי ניהולי, אסטרטגי או תפעולי. הוא מפעיל לחץ על ההנהלה, מחליף מנכ"לים ומציע כיוונים חדשים לפיתוח עסקי. הדוגמאות הבולטות הן הילטון, ברגר קינג, וליאנט פרמסיוטיקלס והרבלייף.
מהן ההשקעות המוצלחות ביותר של ביל אקמן?
אחת
ההצלחות הגדולות שלו הייתה השקעתו ברשת Chipotle Mexican Grill, כשהמניה התרסקה בעקבות משבר בריאותי. הוא נכנס, דחף לשינוי הנהלה, והמניה עלתה פי כמה.
השקעה מוצלחת נוספת הייתה
Hilton Worldwide, שנקנתה בזול והניבה רווחי עתק.
מה היה ההפסד הגדול ביותר שלו?
אקמן
הפסיד כ-4 מיליארד דולר בהשקעה בValeant Pharmaceuticals, לאחר שמחיר המניה צנח בגלל חקירות רגולטוריות והאשמות בניהול בעייתי של החברה.
- ביל אקמן מחייך - הרץ מציגה רווח מפתיע, המניה מזנקת ב-33%
- ביל אקמן מציע מיליון דולר למוסר מידע על רוצח צ'רלי קירק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד הצליח ביל אקמן להרוויח מיליארדים במהלך משבר הקורונה?
בפברואר 2020, אקמן חזה שהקורונה תפגע קשה בכלכלה, והימר נגד אג"ח קונצרניות. כשהשוק קרס במרץ 2020, הוא הרוויח 2.6 מיליארד דולר בזמן קצר.
מדוע ביל אקמן מכר את מניותיו בברקשייר האת'וויי?
אקמן טען
שמניות כמו Hilton ולואו'ס היו "דולר שנמכר ב-40 סנט", בעוד שברקשייר הייתה "דולר שנמכר ב-70 סנט", ולכן מצא הזדמנויות טובות יותר להשקעה.
מה
דעתו על וורן באפט?
אקמן מעריץ את באפט אך מבקר אותו על כך שהוא שמרן מדי בהשקעותיו. לדבריו, יורשו של באפט, גרג אייבל,
ינהל את ברקשייר האת'וויי בצורה טובה ויעילה יותר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה היה הקרב המפורסם שלו מול הרבלייף?
אקמן טען שהרבלייף היא תרמית פירמידה ונכנס לפוזיציית שורט במיליארדי דולרים, אך הפסיד את ההתערבות מול קרל אייקן, שהשקיע בהרבלייף והגן על החברה.
האם ביל אקמן משקיע במטבעות קריפטו?
למרות שהוא גילה עניין בטכנולוגיית בלוקצ'יין, אין לו החזקות משמעותיות בביטקוין או במטבעות דיגיטליים אחרים.
מה ההבדל בין ביל אקמן לקרל אייקן?
שניהם משקיעים אקטיביסטים, אך אייקן נוקט בגישה אגרסיבית יותר, בעוד שאקמן נחשב לאסטרטג ומתערב יותר באסטרטגיה העסקית של החברות.
איך התחיל את הקריירה שלו?
אקמן למד בהרווארד וב-1992 הקים את קרן Gotham Partners, שהייתה מוצלחת בהתחלה אך קרסה בתחילת שנות ה-2000.
לאחר מכן הקים את פרשינג סקוור ב-2004, שהפכה לאחת מקרנות הגידור המובילות בעולם.
אילו משברים חווה בקריירה?
מלבד ההפסד בווליאנט, הקרן שלו חוותה ירידות משמעותיות בין 2015 ל-2018, אך הצליחה להתאושש עם השקעות מוצלחות כמו Chipotle ו-Lowe’s.
מה שוויו של ביל אקמן כיום?
שוויו האישי מוערך בכ-3.5 מיליארד דולר, אך נתון זה משתנה לפי ביצועי השקעותיו.
כיצד הוא בוחר השקעות?
אקמן מחפש חברות עם מודל עסקי חזק, ניהול בעייתי ושווי נמוך מהערך הכלכלי שלהן, ואז מתערב כדי לשפר אותן.
האם ביל אקמן תומך בהשקעות ESG?
הוא אינו משקיע ישירות לפי קריטריונים של ESG, אך
מקדם שיפור בהתנהלות העסקית של החברות בהן הוא משקיע.
מהי עמדתו לגבי השוק הנוכחי?
אקמן מאמין שהשווקים יקרים יחסית, אך הוא מחפש
הזדמנויות ספציפיות לרווחים גדולים.
האם ביל אקמן מחזיק במניות נטפליקס?
הוא
רכש מניות של Netflix ב-2022 אך מכר אותן מהר לאחר ירידות חדות וקשיים במודל העסקי של החברה.
מהי השקעתו האחרונה?
לאחרונה, אקמן השיק חברת SPAC בשם Pershing Square Tontine Holdings, אך היא נתקלה בקשיים בשל רגולציה משתנה בשוק ההנפקות.
מהי דעתו על השקעות לטווח ארוך?
הוא מאמין בחשיבה ארוכת טווח אך גם לא מהסס לבצע שינויים מהירים
כשהתמונה משתנה.
האם הוא משקיע בבנקים ובמגזר הפיננסי?
היו לו השקעות בבנקים בעבר, אך הוא נוטה להעדיף חברות צרכניות ומותגים חזקים.
מה אפשר ללמוד מהאסטרטגיה שלו?
השקעה מוצלחת דורשת ניתוח עמוק, גישה אקטיביסטית ושינוי פרדיגמות ניהוליות כדי למקסם רווחים
- 1.אנונימי 01/03/2025 03:30הגב לתגובה זוהרכש האחרון וניסיון להעתיק את וורן באפט עוד לא מאוחר לשנות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
