שבבים ארצות הברית סין
צילום: טוויטר

למה מניות השבבים נופלות?

אנבידיה נופלת ב-3%, אינטל צונחת ב-4%; המגבלות החדשות צפויות להשפיע גם על חברות יפניות והולנדיות המספקות ציוד לייצור שבבים בסין

אדיר בן עמי | (4)

מניות חברות השבבים האמריקאיות נסחרות בירידות שערים חדות בעקבות דיווחים על כוונת ממשל טראמפ להחמיר את המגבלות על מכירת שבבים לסין. המהלך נועד למנוע מסין להשיג יתרון בתחום הבינה המלאכותית, תחום שהפך למוקד תחרות אסטרטגי בין המעצמות.


אנבידיהNVIDIA Corp. -0.82%  , המובילה העולמית בתחום שבבי הבינה המלאכותית,נופלת ב-3%. גם מניות חברות השבבים האחרות נפגעו: AMDAdvanced Micro Devices 1.05%   וברודקום Broadcom 1.85%  יורדות ב-2%, אינטל Intel Corp 4.07%  צונחת ב-4%. קוואלקום QUALCOMM INC 0.86%  היא היוצאת מן הכלל כאשר היא נסחרת ביציבות.


על פי דיווח של בלומברג, הבית הלבן מגבש תוכנית להטלת מגבלות חמורות יותר על מכירת שבבים לסין, ובמקביל מפעיל לחץ על בעלות בריתה להחמיר גם הן את המגבלות שלהן. במסגרת המאמצים, נפגשו נציגי הממשל האמריקאי עם גורמים רשמיים מיפן והולנד כדי לדון בהגבלת פעילותם של מהנדסי Tokyo Electron ו-ASML בתחזוקת ציוד לייצור שבבים בסין. ההשפעה ניכרה מיד בשוק: מניית Tokyo Electron צנחה ב-4.9%, בעוד מניית ASML יורדת ב-0.7% במסחר בארה"ב.


הצעדים החדשים מהווים החמרה נוספת במדיניות האמריקאית כלפי תעשיית הטכנולוגיה הסינית, על רקע המאבק הגלובלי בתחום הבינה המלאכותית. ארה"ב מנסה למנוע מסין גישה לטכנולוגיות מתקדמות שעלולות לשמש גם למטרות צבאיות. התפתחות זו מגיעה בזמן רגיש במיוחד עבור תעשיית השבבים העולמית, שכבר מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בשרשרת האספקה והתחרות הגוברת. המגבלות החדשות עלולות להשפיע לא רק על החברות האמריקאיות, אלא גם על שותפות הסחר שלהן באסיה ואירופה.




תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עושה חשבון 25/02/2025 23:22
    הגב לתגובה זו
    AI אפשר גם על PC ישן . כולם רצו להרשים כמה מיליארדים הם משקיעים .מיקרו סופט עצרה חוזים בעשירית הביצוע. כי הבינה שהיא בונה פיל לבן .
  • 1.
    התוצאה תהיה שסין תפתח תעשית שבבים עצמאית (ל"ת)
    אנונימי 25/02/2025 20:26
    הגב לתגובה זו
  • יכול להיות 26/02/2025 07:28
    הגב לתגובה זו
    בעבר הבצע עיוור את עיני האמריקאים.הם ראו בסין רק אפשרות להרוויח מפריחתה כמו למשל מפריחת דרום קוריאה או אפילו יפן של שנות ה 80.אבל סין היא מתחרה ישירה של ארהב על ההגמוניה בעולם. ואסור שהיא תנצח בתחרות הזו.טוב שהאמריקאים התעוררו. נקווה שלא מאוחר מדי.
  • שים לב מתי ארהב הגיבה לראשונה למאזן הסחר ! כמובן בקדנציה הראשונה של טראמפ..... (ל"ת)
    אריק 26/02/2025 15:28
פוליריזון רשתות חברתיותפוליריזון רשתות חברתיות

הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

פוליריזון דיווחה על מעבר לייצור בהיקף גדול של תרסיס ההגנה האף־י PL-14, צעד שמקרב אותה לניסויים קליניים ב־2026 ומצית עניין מחודש במניה שצללה במהלך השנה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ביוטק תרופות

חברת הביוטק הישראלית פוליריזון Polyrizon Ltd -22.79%  , מזנקת ביותר מ-100% לאחר שדיווחה כי הצליחה להתקדם משלב הפיתוח המעבדתי ליכולות ייצור רחבות היקף. מדובר בהישג משמעותי עבור החברה, שמפתחת פתרונות לא-תרופתיים להתמודדות עם אלרגנים ונגיפים במערכת הנשימה. יכולת הייצור החדשה מהווה אבן דרך חיונית לקראת מעבר לניסויים קליניים ובהמשך גם להיערכות למסחור.


פוליריזון הוקמה על בסיס תפיסה שלפיה חלל האף, כנקודת הכניסה הראשונה של אלרגנים ונגיפים, יכול לשמש זירה יעילה להגנה מפניהם. מייסד החברה, תומר ישראלי, זיהה פער בין תרסיסים קיימים המספקים הקלה זמנית לבין מוצרים שיכולים להוות שכבת הגנה אמיתית. מתוך כך הוביל פיתוח פלטפורמה המבוססת על הידרוג'ל היוצר שכבת בידוד דקה בדופן האף. במוקד פעילות החברה עומדת טכנולוגיית Capture & Contain, המבקשת ללכוד חלקיקים זרים ולמנוע את חדירתם לרקמת האף. היישום המרכזי שלה, PL-14, נועד להתמודד עם אלרגנים נפוצים כמו אבקני פריחה, אבק ושיער חיות. החברה מדגישה כי הפתרון אינו מבוסס על תרופות ואמור לשמש מנגנון מכני מגן.


במהלך 2025 השלימה פוליריזון סדרת ניסויי פיתוח שנועדה לבחון היצמדות לרקמות, יציבות החומר ועמידותו בתנאי שימוש שונים. הצוות המדעי בראשות ד״ר טידר תורג׳מן הוביל את הפעילות המחקרית שהביאה לתוצאות פרה־קליניות התומכות ביכולת המוצר ללכוד חלקיקים ברמת הרירית.


בדרך לייצור תעשייתי

ב־2 בדצמבר עדכנה פוליריזון כי השלימה ייצור ראשון בהיקף גדול של פורמולת PL-14, זאת בשיתוף יצרן תרופות חיצוני. הייצור התבצע בתנאים מבוקרים, והאצוות שהופקו עמדו בכל פרמטרי האיכות והיציבות שנבדקו. מבחינת החברה, מדובר באיתות משמעותי לכך שהטכנולוגיה שהותאמה עד כה לניסויי מעבדה מסוגלת לעבור לייצור תעשייתי, שלב חיוני לפני כניסה לניסויים קליניים. היכולת לייצר בנפח גבוה פותחת לחברה את הדלת להתחלת ניסויים קליניים המתוכננים ל־2026. שלב זה יאפשר לבדוק את המוצר בסביבה קלינית ולהיערך בהמשך לקבלת אישורים רגולטוריים. בחברה אומרים כי האצוות שנוצרו עומדות בסטנדרטים הנדרשים לשווקים בארה״ב ובאירופה.


שוק האלרגיות והמחלות הנשימתיות ממשיך לגדול בהתמדה, בין היתר בשל עלייה בשיעורי החשיפה לאלרגנים ובצורך בפתרונות מניעה זמינים. שוק האלרגיה העונתית מוערך כיום במיליארדי דולרים וצפוי להתרחב בעשור הקרוב, וגם שוק השפעת מציג מגמת גידול על רקע ביקוש להתחזקות מנגנוני ההגנה האישיים. בתוך מציאות זו, פוליריזון מבקשת למצב את קו מוצריה כפתרון שאינו תרופתי אלא מבוסס־מנגנון, הנשען על רכיבים טבעיים ומיועד להפחתת חשיפה עוד לפני התפתחות תגובה דלקתית.


הילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיותהילרי סופר, מנכ"לית ויקטוריה'ס סיקרט. קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

ויקטוריה'ס סיקרט מזנקת לאחר דוחות חזקים

עם התאוששות עמוקה ופתיחת עונת חגים מבטיחה, החברה מציגה צמיחה של 9%, מצמצמת הפסד, מעלה תחזיות לשנה כולה ומקבלת רוח גבית מוול סטריט, ותהליך הטרנספורמציה האסטרטגית שלה מתחיל להשתלם

רן קידר |
נושאים בכתבה ויקטוריה'ס סיקרט

מניית ויקטוריה'ס סיקרט Victoria's Secret 10.96%   מזנקת בחדות, לאחר שהחברה פרסמה דוח רבעוני מרשים שהפתיע את האנליסטים והעלה את מפלס האופטימיות לקראת עונת החגים, התקופה החשובה ביותר בשנה עבור קמעונאיות האופנה. המשקיעים הגיבו במהירות והמניה קופצת ביותר מ-12% ונוגעת בקצה העליון של הטווח שלה השנה.

הדוח הצביע על צמיחה של 9% במכירות הרבעון, שהסתכמו ב-1.35 מיליארד דולר, מעל ציפיות השוק. גם נתון המכירות בחנויות זהות, אחד המדדים המרכזיים בתחום הקמעונאות, עלה ב-8% והדגיש התאוששות רחבה בכל ערוצי הפעילות: חנויות, אונליין ושווקים בינלאומיים. המותגים Victoria’s Secret, PINK ו-Beauty הובילו את המומנטום ותרמו לביצועים האיתנים.

למרות שהחברה עדיין רושמת הפסד מתואם של 0.27 דולר למניה, מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של 0.59 דולר ברבעון המקביל, נתון שהאנליסטים הגדירו כ״עדות לכך שהסיבוב האסטרטגי של החברה מתחיל לחלחל״.

שיפור ברווחיות: פחות מבצעים, יותר מכירות במחיר מלא

ה-CFO של החברה ציין כי החברה הצליחה להגדיל את המרווח הגולמי ב-170 נקודות בסיס, הישג משמעותי בשוק אופנה תחרותי. השיפור נבע מהפחתת מבצעים ומתמחור מחושב יותר, שהתאפשר בזכות חיזוק המותגים והחזרת הלקוחות למוצרים במחיר מלא.

לדבריו, ההתמקדות בבקרה על הוצאות ובתכנון מדויק של מלאים מאפשרת לחברה להקטין סיכונים ולשמור על גמישות תפעולית. הוא גם הדגיש כי החברה ממשיכה להשקיע במקביל בחדשנות מוצרים, בחיזוק המסרים השיווקיים ובהעמקת חוויית הלקוח, הן בחנות והן בדיגיטל, מתוך כוונה לבנות אסטרטגיית צמיחה ארוכת טווח.