המיליארד ריי דליו
צילום: Harry Murphy / Web Summit via Sportsfile
משבר חוב

העולם מתקרב למשבר חוב גדול - התחזית של ריי דליו

איפה הסיכונים הגדולים ואיך להשקיע כשמעריכים משבר בפתח?

רוי שיינמן | (9)

ריי דליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר, מזהיר בראיונות בתקשורת האמריקאית שהעולם מתקרב למשבר חוב חמור. בשנת 2024, היקף החוב הגלובלי חצה את רף ה-102 טריליון דולר, כאשר ארה"ב וסין הן התורמות העיקריות. לדבריו, התוצאה של אי נקיטת צעדים דחופים עשויה להיות עלייה חדה בריבית שתפגע בשווקים הפיננסיים, בנדל"ן ובכלכלה, ותגרום להתרסקות באגרות חוב.

מהי הבעיה המרכזית?

דליו מתאר את מערכת האשראי כזרימת הדם של הכלכלה, והחוב המצטבר הוא כ"פלאק" שחוסם את העורקים הפיננסיים. לדבריו, כאשר הממשלות ממשיכות להנפיק חוב מעבר למה שהשוק מסוגל לקלוט, התוצאה היא "חנק פיננסי" שמוביל למשבר.

הוא מזהיר שהסימנים המקדימים כבר כאן: כאשר הביקוש לאגרות חוב נחלש, בנקים מרכזיים נאלצים להדפיס כסף כדי לממן את החוב, מה שמוביל להחלשת המטבע ולחוסר יציבות כלכלית.


סין ויפן: מה ניתן ללמוד?

דליו מצביע על סין שנמצאת בשלב הדומה ליפן בשנות ה-90. "יש לה חוב גדול מדי, והמשבר מתפשט לרמות השלטון המקומיות. אם לא יטפלו בזה במהירות, זה יהפוך לדעתו, למשבר גדול יותר

ארה"ב: למה דליו מודאג במיוחד?

לדברי דליו, שוק אגרות החוב האמריקאי הוא הקריטי ביותר בעולם, והוא משפיע על כל הנכסים והשווקים. הוא טוען שכדי לייצב את החוב, יש להוריד את הגירעון הפדרלי ל-3% מהתוצר, מה שידרוש קיצוץ בהוצאות והעלאת מיסים. הוא גם מדגיש את הצורך בשיתוף פעולה בין הפדרל ריזרב ובית הנבחרים כדי למצוא איזון בין צמיחה לאינפלציה.

איך נראה משבר חוב?

דליו משווה את המצב הנוכחי למשברים היסטוריים כמו התמוטטות מערכת ברטון וודס ב-1971. לדבריו, משבר חוב עשוי להוביל לקריסת ערך האג"ח, לעליית תשואות ולירידה חדה במטבעות, בדומה למה שקרה בבריטניה ובצרפת בשנים האחרונות.


מה ניתן לעשות כמשקיעים?

דליו ממליץ למשקיעים לשמור על תיק מגוון עם דגש על זהב, ביטקוין וכסף מזומן. בנוסף, הוא ממליץ על השקעות במדינות עם יסודות כלכליים חזקים כמו הודו, אינדונזיה ומדינות המפרץ. לדבריו, מדינות ניטרליות עם שווקים מפותחים מהוות הזדמנות טובה יותר ממדינות שמעורבות בסכסוכים

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שי.ע 27/01/2025 09:24
    הגב לתגובה זו
    שנים מתריע על זה. אבל מה לעשותאנשים פשוט לא מתים.
  • 7.
    שחר 26/01/2025 20:50
    הגב לתגובה זו
    זה המנטרה שלו עוד 10 שנים זה יקרה והוא יגיד צדקתי
  • 6.
    אורי 26/01/2025 11:46
    הגב לתגובה זו
    הוא אומר שזה יגרום למשבר בנדלן אבל בטח לא אצלינו כאשר פה יש איחוד בין כל הקובעים הממשלה הנגיד הבנקים למשכנתאות הקבלנים ובעלי חומרי הגלם לענף לכן אפילו אם לא תימכר דירה אחת לא יזיז להם כלום
  • 5.
    השאלה כמה ארהב יכולה להדפיס כסף בלי סוף (ל"ת)
    רוני 26/01/2025 11:43
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לרון 26/01/2025 11:08
    הגב לתגובה זו
    פראייר לידואיך זה נהייה מיליארדר נשגב מבינתי
  • 3.
    כבר שנים הוא מנסה להפחיד שחרר (ל"ת)
    תומר 26/01/2025 09:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עושה חשבון 26/01/2025 07:22
    הגב לתגובה זו
    סין אירופה יפן קוריאה נמצאות בצמצום אוכלוסיה וילודה . עודף ייצור ירידת מחירים .
  • 1.
    קש 26/01/2025 06:56
    הגב לתגובה זו
    הציבור לא מאמין שהריבית יכולה להעלות לאזור 1012% אבל צריך לחזור לסוף שנות ה80 אז הבנקים שלמו לחוסכים בארהב 10% ריבית .רק מיתון קיצוני והורדת רמת השכר ומחירי הנכסים למשך 3 שנים יועיל לשווקים .אני ממליץ על ריבית משתנה
  • אהרון 26/01/2025 11:13
    הגב לתגובה זו
    בית הדפוס נמצא בארצות הברית
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.