אילון מאסק ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

שני ענקי הטכנולוגיה מסכימים: מהפכת הרכבים האוטונומיים בלתי נמנעת

ג'נסן הואנג מצטרף לחזונו של אילון מאסק: המהפכה בתחבורה האוטונומית כבר כאן, והרובוטים יהיו התעשייה הטכנולוגית הגדולה בהיסטוריה



אדיר בן עמי | (2)


"המהפכה כבר כאן" - במילים אלו פתח ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיהNVIDIA Corp. 0.04%  , את נאומו המרכזי בתערוכת CES בלאס וגאס. הואנג, המוביל את אחת מחברות השבבים המצליחות בעולם, מצטרף לחזונו של אילון מאסק בנוגע לעתיד התחבורה והרובוטיקה.


בעוד שרבים פקפקו בתחזיותיו האופטימיות של מאסק לאורך השנים, נראה שהפעם הוא צדק - לפחות לפי הואנג. מנכ"ל אנבידיה הציג בפני הקהל שלושה מרכיבים מרכזיים שיביאו את המכוניות האוטונומיות להמונים: מודלים של בינה מלאכותית לנהיגה, סימולציות אימון מתקדמות, ומחשבים חזקים בתוך כלי הרכב.


מעניין לציין שזוהי בדיוק הגישה שטסלה Tesla -3.68%  מקדמת כבר שנים. בעוד שהתעשייה התמקדה בוויכוח על הצורך במכ"מים וחיישנים נוספים מעבר למצלמות, מאסק והואנג רואים את התמונה הגדולה יותר - כוח העיבוד והלמידה של הבינה המלאכותית.


השפעת דבריו של הואנג לא איחרה לבוא: מניית חברת Aurora Innovation, המפתחת טכנולוגיה למשאיות אוטונומיות, זינקה ב-30% ביום שלאחר הנאום. החברה, העובדת בשיתוף פעולה עם אנבידיה וקונטיננטל, מתכננת להשיק משאיות אוטונומיות עד 2027.


הואנג לא הסתפק רק בתחום הרכב האוטונומי. לדבריו, "עידן הרובוטיקה" עומד בפתח, והוא צפוי להיות "התעשייה הטכנולוגית הגדולה ביותר שהעולם ראה מעודו". גם כאן מהדהדים דבריו את חזונו של מאסק, שטוען כי עסקי הרובוטים של טסלה עשויים להיות גדולים יותר מעסקי הרכב החשמלי שלה.


רכבים אוטונומיים - שאלה של "מתי?"


עבור משקיעי טסלה, האישור של הואנג מגיע בזמן מצוין. מניית החברה עלתה ב-65% מאז אירוע הרובוטקסי באוקטובר, שם חשף מאסק את חזונו לשירות מוניות אוטונומיות שיושק בסוף 2025.


השותפות בין Aurora, אנבידיה וקונטיננטל מדגימה את המורכבות של פיתוח רכבים אוטונומיים: אנבידיה מביאה את המומחיות בחומרה ותוכנה של בינה מלאכותית, Aurora את תוכנת הנהיגה האוטונומית, וקונטיננטל משלבת את שניהם במוצרים ברמה אוטומוטיבית. למרות ההתלהבות, המניות בסקטור מראות תנודתיות: Aurora איבדה כ-10% מערכה ביום שלאחר העלייה החדה, בעוד שמדדי S&P 500 והדאו ג'ונס ירדו בכ-0.2%.

קיראו עוד ב"גלובל"


הדיון על עתיד התחבורה האוטונומית מתמקד כעת פחות בשאלה "האם?" ויותר בשאלה "מתי?". הואנג ומאסק מסכימים שהטכנולוגיה כבר כאן, והשאלה היא רק קצב האימוץ והיישום.


המגמה היא ברורה

הדמיון בין חזונותיהם של שני המנהלים הבכירים מעיד על מגמה ברורה: הבינה המלאכותית תשנה לא רק את אופן הנהיגה שלנו, אלא את כל האינטראקציה שלנו עם מכונות. אחד היתרונות המשמעותיים של גישת טסלה ואנבידיה הוא היכולת לשפר את המערכות באופן רציף באמצעות עדכוני תוכנה, בדיוק כמו שאנחנו מעדכנים את הטלפונים החכמים שלנו.


חזון הרובוטקסי של טסלה, שנראה פעם כמדע בדיוני, מקבל כעת תמיכה מצד אחד השמות הגדולים בתעשיית הטכנולוגיה. הואנג, שידוע בתחזיותיו המדויקות, מאשר למעשה שהעתיד שמאסק מדבר עליו כבר בפתח.


התזמון של הכרזות אלו מעניין במיוחד: בעוד שהתעשייה המסורתית עדיין מתמודדת עם אתגרי המעבר לרכב חשמלי, טסלה ואנבידיה כבר מביטות אל העשור הבא, שבו רובוטים והובלה אוטונומית יהיו חלק בלתי נפרד מחיינו.


עבור המשקיעים, המסר ברור: החברות שישכילו להוביל את מהפכת הבינה המלאכותית, הרובוטיקה והתחבורה האוטונומית, יהיו אלו שיעצבו את העתיד הכלכלי של העשורים הבאים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנשים רוצים לנהוג. אוטונומי זה לא זה (ל"ת)
    אאא 09/01/2025 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה ראשלצ 09/01/2025 06:31
    הגב לתגובה זו
    מכסימום רכב עם יכולות אוטנומיות חוץ לעירבהשגחת הנהג בעיר אין מצב לרכב אוטונומי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social