אינטל
צילום: פייסבוק סעיף 27

עדכון: פיטורי ענק באינטל - כמה יפוטרו בישראל?

הפיטורים באינטל יהיו גדולים מההערכות המוקדמות - כ-15% מכח העבודה. הפיטורים לצד החיסכון בהוצאות יכללו את כל הפעילויות בחברה כשגם ההשקעות בהמשך ייבחנו מחדש - הפיטורים בישראל יהיו על פי ההערכות בין 1,000 ל-1,800 עובדים. הקמת המפעל החדש תהיה איטית יותר; היעד לגייס 8,000 עובדים ידחה
אדיר בן עמי | (19)

עדכון - אינטל פרסמה דוחות כספיים חלשים אמש אחרי המסחר, המניה קרסה ב-18%, ההנהלה פתחה ברה ארגון מקיף ופיטורי 15% מכח האדם של החברה מעל 17,000 איש. בארץ זה יכול להגיע ל-1,000 עובדים עד 1,800 עובדים. (אינטל לא מסרה כמה יפוטרו בכל אזור, אך בפיטורים קודמים זה היה יחסית פרופורציונלי בכל המקומות).

הצרות של אינטל הן מכה קשה לכלכלה המקומית  

אינטל העולמית היא חברה במגננה. ענקית השבבים איבדה את דרכה בעשורים האחרונים ואינה מצליחה לייצר הובלה בתחומים הצומחים. לפני כשנתיים החברה "הרימה ידיים" והציבה יעד חדש - להוביל את עולם ייצור השבבים. זה לא רע, זה עסק טוב כפי שאפשר לראות מהמספרים של טיוואן סמיקונדקטורס TSMC. אבל זה קומודיטיז, זה לא הבוננזה של עיצוב שבבים. 

   עובדים באינטל ישראל (פייסבוק סעיף 27)

 

אינטל לקראת פיטורים

אינטל לא זנחה את תחום עיצוב ופיתוח השבבים המתקדמים, אבל היא הרחק מאחורי אנבידיה ו-AMD, כשבכל תחום שהובילה בעבר יש לה תחרות גדולה ואיבוד של נתח שוק לחברות כמו ברודקום וקוואלקום. הנפילה שלה בעסקים ובוול סטריט מול החברות האחרות היא מדהימה, היא במונחי שווי שוק בקושי בחמישיה המובילה. בעבר היא היתה פי 5 מהשנייה לה. עד לפני עשור, אנבידיה ו-AMD לא דיגדגו לפעילות של אינטל ולשווי שלה והיום הן שוות פי עשרות מאינטל.

אינטל על פי דיווח בבלומברג  תפטר עובדים בהיקף משמעותי. ההערכה נקבה ב-5% מסך העובדים בעולם כלומר, כ-6,000 עובדים, אבל בפועל אינטל תפטר כ-15% מכח האדם שלה. הפיטורים האלו מגיעים בהמשך לפיטורי 5% בשנה שעברה. בפועל, אינטל מפטרת כל הזמן. מעבר לסבבים הרשמיים היא מפטרת עובדים בשוטף במקומות מסוימים ושוכרת עובדים במקומות אחרים - בעיקר במקביל להקמה של מפעלים חדשים. 

אינטל משנה את פנייה לחברה יותר יצרנית ופחות חדשנית ופיתוחית, ותמהיל העובדים משתנה בהתאם. הפיטורים בעבר היו לרוב באופן הומוגני - בכל העולם. לא בטוח שזה יהיה גם הפעם כי יש מקומות שבהם אינטל כאמור דוחפת את פעילות הייצור. 

 

כמה עובדים תפטר אינטל בישראל?

הפעילות של אינטל בישראל מהווה 10% מאינטל העולמית - 12 אלף עובדים בישראל מתוך 120 אלף לאינטל העולמית; ההשקעה בציוד בארץ עולה על 9 מיליארד דולר, מתוך השקעות של מעל ל-90 מיליארד דולר בעולם כולו. בחודש דצמבר האחרון אישרה החברה

קיראו עוד ב"בארץ"

כי תשקיע 15 מיליארד דולר נוספים בשדרוג המפעל בקריית גת, אבל בחודשים האחרונים מתברר כי אינטל עצרה חלק מהקמת מערך הייצור במפעל החדש.

אינטל עושה חושבים איפה ואיך להתמקד, איפה להתקדם ואיפה להאט את הקצב. הנהלתה חשפה שתחום הייצור רווי בהפסדים בתחילת הדרך כשלמעה עד 2027 הפעילות הזו תפסיד. בהמשך צפויים רווחים, אבל הרווחים האלו מבוססים על סובסידיות גדולות של הממשל האמריקאי. לאינטל ייקח הרבה זמן להגיע ליכולות, ליעילות ולרווחיות של המובילה כיום - TSMC.

על סובסידיות אי אפשר להסתמך לאורך זמן. זה אמור לייצר את הבוסט לפעילות, אבל בהמשך צריך שהעסק ירוויח על אמת. אלא שגם אם כן, אינטל לא יוצאתצלדרך אם היא לא רואה סובסידיות ומענקים גדולים במקומות בהם היא פועלת.

ישראל מעניקה לה מענקי השקעה נדיבים, פטור ממס וסביבה תומכת, והיא מבטיחה לנו העסקת עובדים. אלא שבהינתן העיכובים-דחייה בהקמת מערכי ייצור במפעלים החדשים ובהינתן המצב העולמי של אינטל שיצריך גם צמצומים בשוק הישראלי, כמות העובדים צפויה לרדת.

אם אינטל תיישם כבעבר פיטורים באופן פרופורציונלי ברחבי העולם, יפוטרו בארץ כ-1,500-1,800 עובדים. גם אם ישראל חשובה מאוד לאינטל, היא לא תתחמק מפיטורים של מעל 1,000 עובדים.

אבל הבעיה היא לא רק באלו שיפוטרו אלא באלו שלא יגוייסו. התכנון היה לגייס בשנים הבאות אלפי עובדים. חלק מהגיוסים ידחו.

 

ההימור של ישראל על אינטל - חשוב, אבל מסוכן

ענקית השבבים השקיעה (לרבות הצהרת ההשקעה האחרונה) כ-50 מיליארד דולר בישראל. מדובר בהשקעות במובן הרחב - בציוד, בעובדים, במו"פ ועוד. החברה פתחה את המרכז הראשון שלה בישראל בחיפה ב-1974 כשעם השנים, חלק מעובדי אינטל הישראלים קודמו לתפקידי הנהלה בכירים וקיימים כיום יותר מעשרה סגני נשיא ישראלים בענקית השבבים. 

בשנה שעברה הבטיח פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, בראיונות לתקשורת הישראלית כי החברה תמשיך לצמוח ולגייס עובדים ואף הביע תקווה כי מצבת העובדים של החברה בישראל תחצה את רף ה-20 אלף, אם כי סירב להתייחס ללוח זמנים בנושא. המספר הזה מבטא גידול של 8,000 עובדים, אבל האם זה יקרה בשעה שהחברה די מדממת ומאטה את קצב הקמת המפעלים?

אינטל רכשה במשך השנים מספר חברות ישראליות, כאשר הבולטת בהן היא מובילאיי של פרופ' אמנון שעשוע בסכום של 15 מיליארד דולר כשבהמשך היא הונפקה בוול סטריט (לפני כשנתיים). מובילאיי סובלת מחולשה בתוצאות כשבחודש האחרון מנייתה נפלה ב-30% לשפל של מתחת ל-20 דולר, שווי הנמוך מ-16 מיליארד דולר. 

לפני כשנה אינטל עצרה את עסקת רכישת טאואר ב-5.4 מיליארד דולר מכיוון שלא התקבלו האישורים הרגולטורים הנדרשים מהרשויות בסין. ב-2022, גלסינגר אמר בראיון כי הוא צופה רכישות נוספות בישראל בשנים הקרובות, בעיקר בתחום התוכנה. 

 

התמיכה של אינטל בתקופת המלחמה

אינטל היא אחת החברות הראשונות שנרתמו עם פתיחת המלחמה עם שלל הטבות והקלות לעובדים. בראיון לרשת פוקס האמריקאית, אמר מנכ"ל החברה פט גלסינגר: "יש לי בישראל 20,000 נפשות - אני רואה עצמי אחראי להם. אני רואה את עצמי כאחראי לכולם - מהעובדים הישירים ועד לקבלני משנה".

חברת השבבים הודיעה עם פתיחת המלחמה כי תחלק מענק חד פעמי בגובה של 5,000 דולר לעובדיה בישראל והיא הגדילה את המענקים על פני המלחמה. גלסינגר הוסיף עוד בראיון כי: "הישראלים הם מהאנשים רבי־התושייה ביותר שיש. הם לא החמיצו אף הזמנה לייצור של פרוסת סיליקון או למשימת פיתוח, למרות העימות. זו הסיבה שאנחנו מאמינים בהם כל-כך, וזה מסביר מדוע היינו החברה הבין־לאומית הראשונה שהגיעה לכאן".

 

גלסינגר בינתיים נכשל

אלא שגלסינגר נכשל בדוחות האחרונים. החברה יורדת דרמטית בהכנסות, היא מפגרת מאוד בתחום ה-AI כשהגאודי, השבב שלה בתחום הוא השלישי אחרי אנבידיה ו-AMD, אבל עומד הרחק מאחור עם צפי להכנסות של מאות מיליוני דולרים השנה, לעומת עשרות רבות אצל אנבידיה ומעל 6-7 מיליארד דולר אצל AMD. 

כל זה מוביל לרה ארגון ופיטורים. זה הכרחי, השוק אולי יאהב זאת - המניה של אינטל תקועה ברמה של 30 דולר ואולי רה ארגון יכול מעט לאושש אותה, אבל זה תלוי גם בדוחות הכספיים שיפורסמו ביום חמישי הקרוב. האנליסטים מצפים לרווח של 10 סנט למניה על מכירות של 12.94 מיליארד דולר. בשנה הבאה צפויה החברה, להערכת האנליסטים למכור ב-62.4 מיליארד דולר ולהרוויח 1.9 דולר למניה. 

 

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    עעאג 04/08/2024 17:00
    הגב לתגובה זו
    ויצביעו ליכוד זה בטוח יעזור להם
  • 11.
    אבי 03/08/2024 10:42
    הגב לתגובה זו
    למי שלא מבין, אינטל תמיד תמכה בקוד פתוח. בניגוד לחברות כמו נבידיה ואפל שהקוד שלהם סגור ולכן גובות מחירים לא הגיוניים, אינטל עבדה בצורה פתוחה. בשורה התחתונה, כולנו נשלם הרבה יותר והמונופולים יחגגו.
  • 10.
    ההנהלה הייתה ישראלית. יהירה וזחוחה, כמו הגנרלים שלנו. (ל"ת)
    הסיבה לנפילה 02/08/2024 10:23
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 04/08/2024 13:42
    הגב לתגובה זו
    ההנהלה באינטל העולמית ממש לא ישראלית וגם לא הייתה
  • 9.
    שלטון הערב רב 02/08/2024 08:22
    הגב לתגובה זו
    זה כנראה הדבר היחיד שיכול להציל את החברה הזו,ולהזניק אותה קדימה,להטיב גם עם בעלי המניות. כי חברה שרוכשת צפצפה לרכב ב15 מיליארד דולר,אז כנראה שזו חברה שאיבדה את הדרך שלה.
  • 8.
    שי 31/07/2024 22:04
    הגב לתגובה זו
    היא תפטר את החלשים, אבל זה יפחיד את הטובים, מה שיגרום להם לחפש עבודה ולעבור לאנבידיה, ברודקום, ושאר החברות שבבים שמגייסות. בעיקר מהנדסי ווריפיקציה ומהנדסי תוכנה לשבבים
  • מי יקח אותם, בודדים אולי יקלטו (ל"ת)
    שי 03/08/2024 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כשהכלה וגיוון גוברים על מקצועיות (ל"ת)
    מאיר 31/07/2024 21:16
    הגב לתגובה זו
  • אכן רעיונות פרוגרסיביים השתלטו על התעשייה. (ל"ת)
    הרצי 02/08/2024 10:23
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אם קבלתי מצטיין יש לי חסינות? (ל"ת)
    מי מבין? 31/07/2024 13:40
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 02/08/2024 08:03
    הגב לתגובה זו
    גם מנהלים על הכוונת , רב אירגון
  • 5.
    כמה שבתות 31/07/2024 13:19
    הגב לתגובה זו
    עכשיו הגיע תורי
  • 4.
    שלטון הערב רב 31/07/2024 11:43
    הגב לתגובה זו
    על צפצפה לרכב,בזמן שחברות אחרות משקיעות בפיתוחים חדשים בהגדלת מאגר לקוחות,בעליה בהכנסות אינטל רכשה את מובלאיי בסכום דמיוני,עד היום זה דבר שלא נתפס לי,מה,למה,מי חתם על רכישה כזו אייך לא רעדו לו הידיים זה הסיפור של אינטל לעומת AMD'/NVDA וחברות נוספות שנסחרות בשווי במאות דולרים בתוך מספר שנים ויותר מזה. וההכנסות שלהם רק צומחות,
  • 3.
    אנונימי 31/07/2024 10:47
    הגב לתגובה זו
    צריך לפטר את המנכ"ל דחוף
  • מבינה 02/08/2024 09:38
    הגב לתגובה זו
    לאינטל יהיה זמנים קשים בעתיד, אולי אפילו מאד - אבל יותר ממה שאינטל צריכה את העולם, העולם צריך את אינטל. אני צופה בעוד עשר שנים חברה לתפארת.
  • eyal 31/07/2024 17:18
    הגב לתגובה זו
    no no no
  • 2.
    אלון 31/07/2024 10:03
    הגב לתגובה זו
    לעבור לייצור ולכמה נישות שעוד יש לה שם שוק. למכור את הטכנולוגיית שבבים שלה למתחרים כמו ברודקום מיקרון טאואר וכו שאולי יעשו עם זה משהו יותר מועיל. יש להם הרבה מה למנף בייצור וגם ההחזקות שלהם בחברות כמו מוביליי עם הרבה פוטנציאל, אבל מבחינת השוק המרכזי שלהם כבר הפסידו לאמד וארם, במיוחד עם הפאשלה של המעבדים החדשים כי עד כה המוסדיים המשיכו איתם מתוך שיקולי למה לשנות סוס עובד, גם אם יש קצת יותר טובים אחרים.
  • 1.
    אינטל בדרך להעלם, הם פיספסו את ה AI (ל"ת)
    אלי 31/07/2024 08:30
    הגב לתגובה זו
  • וואו איזה ידע מדהים! גאון (ל"ת)
    עיליי 31/07/2024 08:38
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?