עולים לישראל
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

3 הערות על עלייה לארץ, ירידה מהארץ ותיירות בזמן מלחמה

המספרים האמיתיים על כמות העולים, כמות היורדים, כמות החוזרים, היקף התיירות וגם - ביום שבו דווח על התקדמות במתווה מול החמאס, חברות התעופה קיבלו הזמנות כמעט כפולות מהממוצע
אדיר בן עמי | (7)
נושאים בכתבה בן גוריון ישראל

1. עלייה לארץ

אומרים לנו שיש אנטישמיות גדולה בעולם ויהודים מחפשים מקום בארץ הקודש. יש הרבה אינטרסים לייצר את ההבנה הזאת, אבל המספרים ממש לא תומכים בזה. קצב העלייה בחודשים האחרונים לא הרבה יותר גבוה מהחודשים שלפני המלחמה. קצב העלייה הוא על פי בדיקת ביזפורטל כ-70-80 אלף בשנה, מתוכם עולים שיגיעו בעקבות האנטישמיות של החודשים האחרונים (מאז המלחמה) אולי 15 אלף. אלו נתונים לא רשמיים, אבל מגורמים קרובים לנושא. 

אלא שבינתיים הרעש נעשה - בינתיים הקבלנים הצליחו לייצר אשליה שגל עלייה גדול מתקרב ויעלה את מחירי הדירות. לא ברור מה המשקל של הנקודה הזו בעלייה של מחירי הדירות בחודשים האחרונים, אבל זה בטח לא הזיק. 

  עולים לישראל

2. ירידה מהארץ

מדברים על עלייה ולא מדברים על ירידה, אבל בשיחות משפחתיות, שיחות בין חברים זה עולה, וזה כבר קורה. לא מדובר במספרים גדולים, אבל כולם יודעים ומכירים את הבן של החבר, את השכנים ואת הבן דוד מדרגה שנייה שעזב והרבה שומעים מחברים, משפחה על מחשבות לעזוב.

כמה יורדים יש באמת מאז תחילת המלחמה? פנינו לחברות האחסון, אלו שמאחסנות ריהוט ותכולה של בית כשאנשים עושים רילוקיישן. הם אמרו לנו שהפניות עלו פי כמה, זה בעיקר התעניינות, אבל יש גם גידול ברילוקיישן. מה שהכי מטריד שדווקא יורדים שהולכים עד הסוף לא צריכים אחסון ולא מגיעים אליהם - הם מוכרים את תכולת הבית ועוזבים. אז גם ברילוקיישן לתקופה לא ברורה יש גידול משמעותי וגם בירידה לגמרי יש גידול. 

ויש גם "סוג שלישי" של אנשים ומשפחות. יש את העולים, יש את היורדים ויש רבים מאוד שטיילו בעולם, עשו רילוקיישן לזמן מסוים ועם פתיחת המלחמה חזרו הביתה. חלק גדול מהם צעירים שבאו להילחם.

אז יש גידול באוכלוסייה המקומית בזכות עלייה ובעיקר בזכות אנשים שחזרו הביתה ויש ירידה בשל כאלו שעזבו. חוץ מזה יש תיירות - יש יציאות מהארץ ויש חזרות לארץ. אנחנו יודעים מדי חודש דרך נתונים של רשות שדות התעופה מה כמות היוצאים והנכנסים. וכך אנחנו יודעים להגיד בכמה האוכלוסיה המקומית גדלה מאז המלחמה.

קיראו עוד ב"בארץ"

למרות שדיברו על מספרים של 300 אלף איש, בפועל, הטבלה מראה שמדובר בכ-100 אלף איש. האוכלוסייה נטו כאילו גדלה ב-100 אלף איש, אבל צריך לחדד - זה נובע גם מכך שבתקופה מקבילה היו יותר אנשים בחופשות בחו"ל.

מאז סוף ספטמבר - גידול של 100 אלף שקל באוכלוסייה המקומית

לפי הנתונים החודשיים שמפרסם נמל התעופה בן גוריון, החל מחודש פברואר השנה יותר נוסעים יצאו מישראל מאשר נוסעים נכנסו. בחודש מאי נרשם לראשונה שינוי כיוון כאשר 638,296 נוסעים חזרו לישראל, לעומת 586,155 שיצאו מהמדינה. בסך הכל, מאז תחילת חודש אוקטובר עזבו 3,276,152 אנשים את ישראל, לעומת 3,380,112 אנשים שנכנסו.כלומר בנטו נכנסו 100 אלף איש.

3. תיירות במלחמה

יש התאוששות בתיירות היוצאת, אין תיירות נכנסת. אתונה, גיאורגיה, צ'כיה הן הלהיט של התקופה האחרונה. יוון מובילה בפער. אבל, המספרים עדיין נמוכים מאשר בתקופה המקבילה. הישראלים טסים פחות, וכשהם טסים זה להתרעננות קצרה ובחזרה. קשה לשמוח כשיש חללים וחטופים.

המספרים מהרשויות מבלבלים, ניסינו לעשות בדיקה גם עם חברות התעופה ונתוני נתב"ג. המסקנה - החל מאפריל יש התאוששות, אבל עדיין מדובר בירידה של 15%-20% לעומת התקופה המקבילה. 

צריך להבחין בין תיירות יוצאת לבין יציאת ישראלים מהארץ. מסתבר שאין שינוי בהיקף החרדים שטסים לחו"ל - אירועים, שמחות וכו' והם מייצרים בקווים לארה"ב, אנגליה וצרפת, עומס ותפוסה נהדרת שתורמים מאוד לאל על שמחזיקה בסוג של מונופול בקווים האלו

 

התיירות קדימה תלויה בהתפתחות מול החמאס - ביום שבו דווח על התקדמות במתווה מול החמאס חברות התעופה קיבלו הזמנות כמעט כפולות מאשר ביום ממוצע. למחרת זה ירד שוב. יהיו טלטלות עד למתווה, אם וכאשר יהיה. אבל זה מעיד על דבר אחד ברור - הישראלים מחכים לצאת החוצה. הם מחכים לבשורות ומצב רוח טוב וכשזה יגיע יהיה גל של טיסות. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לכל היהודים בעולם לעלות בזריזות לפני שלא יתאפשר (ל"ת)
    Well come 10/07/2024 00:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איך בירידה יש גידול ? לא הוצג כל נתון ! (ל"ת)
    אלווין לי 09/07/2024 15:29
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אור 09/07/2024 11:32
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד נתוני עלייה מגובים מצד שני תחושות ושמועות לגבי יורדים.
  • 3.
    הם רואים את המושחתים בכנסת ויוקר המחייה ומעדיפים להשאר (ל"ת)
    יעל 09/07/2024 11:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אייל 09/07/2024 10:25
    הגב לתגובה זו
    לא ייתכן שמדינת ישראל תעודד עלייה של אנשים, לא משנה אם הם יהודים או לא .וכל זה כדי לשמור כל מחירי נדלן שפויים לילידי הארץ.
  • 1.
    כאילו דה, ברור שיורדים מהארץ (ל"ת)
    מיכה ראש ביצה 09/07/2024 09:04
    הגב לתגובה זו
  • אור 09/07/2024 11:31
    הגב לתגובה זו
    איפה הנתונים? שמועות ותחושות זה לא נתונים. כאילו דה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.