הפד
צילום: iStock
פרשת השבוע

פרשת וארא: ההתמודדות עם הקושי שמלווה את תהליך התיקון

משה חשב שמרגע שיבוא אל פרעה המצב יתחיל להשתפר, אולם במציאות השיעבוד רק החמיר, מה לומדים מכך, ואיך זה קשור למלחמה של הנגיד פול וולקר באינפלציה של שנות השבעים?
גיא טל | (3)

שנת 1973 מוכרת לכל ישראלי כשנה שבה פרצה מלחמת יום הכיפורים שהשאירה צלקת בישראליות הגאה של אחר מלחמת ששת הימים, צלקת שלא נרפאה לחלוטין עד היום. אולם בעולם הרחב, ולא בלי קשר למלחמה הים תיכונית, יזכרו את השנה הזו מבחינה כלכלית כשנה שבה החלה ההתפרצות האינפלציונית הקשה שנמשכה שנים ארוכות. האינפלציה של שנות ה-70 קשורה לגורמים נוספים (פיקוח מחירים של הנשיא ניקסון, ביטול תקן הזהב של הבנק המרכזי ועוד) אך בעיקר להגבלת ייצוא הנפט על ידי קרטל אופק.  >>> למדור פרשת השבוע של ביזפורטל לאחר ההתפרצות הראשונית נוצרה ספירלת שכר-אינפלציה. האיגודים המקצועיים בארצות הברית נהנו מכוח רב באותה תקופה, ודרשו וקיבלו העלאות שכר. אלו בתורם תדלקו את האינפלציה מה שהביא לדרישות שכר נוספות וחוזר חלילה. בנוסף, עקב מחירי האנרגיה הגבוהים הכלכלה שקעה בדיפלציה, ונראה היה ששום דבר לא יכול לשבור את מעגל הקסמים המייאש. המיתון אמנם הסתיים בסוף הרבעון הראשון של שנת 75, כלומר הכלכלה חזרה לצמוח, אך בקצב נמוך עד אמצע כהונתו של רייגן בשנות ה-80, וגם האינפלציה הגבוהה המשיכה עוד שנים רבות קדימה לאחר 1975, ולוותה גם באבטלה גבוהה.  על רקע התנאים הכלכליים המייאשים מונה ביולי 79 פול וולקר לנגיד הבנק האמריקאי. המשימה המרכזית שלו הייתה להוריד את שיעורי האינפלציה הבלתי נסבלים והוא ניגש למשימה במרץ רב. במרץ 1980 היה שיעור האינפלציה בארצות הברית 14.3%. עד שנת 1983 ומינויו לתקופת כהונה נוספת על ידי רייגן, ירדה האינפלציה אל מתחת ל-3%.  איך ביצע הנגיד את הנס? בקשיחות, בנחישות, כמעט ניתן לומר - באכזריות. הריבית, זו המשפיעה על צריכת משקי הבית, היכולת לקחת משכנתא, לקנות רכב, לגייס הון, זינקה מ-11.2% בשעת כניסתו לתפקיד ל-20% ביוני 81. ריבית הפריים הגיע ל-21.5%. הריבית הגבוהה הביאה, שוב, למיתון של שלוש שנים ושיעור האבטלה זינק למעל 10%. מיליוני אמריקאים איבדו את מטה לחמם, את ביתם, ואת כבודם.  הצעדים הקשים של הנגיד לא עברו ללא בשקט ובהסכמה. מועצת הנגידים של הפד' עמדה בפני התקפות חריפות של פוליטקאים, חקלאים שאיבדו את מטה לחמם נסעו עם הטרקטורים שלהם לוושינגטון די. סי. וחסמו את הכניסה לבניין הפד' וההפגנות הציפו את ארצות הברית בצורה חסרת תקדים. אולם בשנת 1982 כשהאינפלציה התקררה החלה גם הקלה במדיניות המוניטרית של הנגיד. הצמיחה חזרה בשנה שלאחר מכן יחד עם ירידה בשיעורי האבטלה. כשוולקר סיים את הקדנציה השניה באוגוסט 87 הכלכלה האמריקאית הייתה במקום אחר לגמרי (אז הגיע יום שני השחור, אבל זה כבר סיפור אחר...) האם המדיניות הקשוחה של וולקר הייתה מוצדקת? קשה לענות, ועד היום ישנם וויכוחים בנושא. מה שאין עליו וויכוח הוא שהצעדים שלו בלמו את האינפלציה סוף סוף, ועוד בצורה מהירה יחסית, ובסופו של דבר גם הביאו לצמיחה שנמשכה פחות או יותר כארבעה עשורים עם הפסקות קלות באמצע, ורווחה כלכלית שהגיעה לכל חלקי המשק. קשה לדעת לאן הייתה מגיעה הכלכלה האמריקאית (והעולמית) אלמלא חילץ אותה וולקר ממלכודת האינפלציה בעזרת המדיניות האגרסיבית שלו. האם הוא היה יכול להיות מעט מתון יותר? האם ראה לנגד עיניו את הסבל של פשוטי העם? האם ננקטו כל הצעדים הנכונים כדי להקל על המדיניות הקשה? קשה לדעת, אך נראה ממרחק הזמן, שהצעדים שנקט הובילו בסופו של דבר את הכלכלה האמריקאית למקום טוב יותר. מהמקרה של וולקר והאינפלציה של שנות ה-70 ניתן ללמוד שלעיתים תקופה של הידוק חגורות וסבל יכולה לרפא מחלות כלכליות עמוקות ולהביא לפריחה מחודשת לאחר מכן. הקושי הוא בהתמודדות עם תקופת הביניים הקשה, קושי בו נתקל גם משה רבינו בפרשתינו ובפרשה של השבוע שעבר, אם כי לאו דווקא בהיבט הכלכלי.  פרשת וארא שנקרא השבת מתחילה בנאום תוכחה של הקדוש ברוך למשה. לא רבים המקומות בתורה בה נמתחת ביקורת על גדול מנהיגי עם ישראל, וגם בפרשתנו הביקורת אינה מפורשת, אך מרבית המפרשים מבינים כך את ההשוואה שעורך הקדוש ברוך הוא בן משה רבינו לאבות האומה - אברהם יצחק ויעקב:

"וידבר אלוקים אל משה ויאמר אליו אני ה'. וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא-ל שד-י, ובשמי ה' לא נודעתי להם. וגם הקימותי את בריתי איתם לתת להם את ארץ מגוריהם אשר גרו בה". 

מסביר רש"י: "דבר איתו משפט (דברים קשים) על שהקשה לדבר ולומר למה הרעתה לעם הזה... הבטחתים (לאבות) הרבה הבטחות... הצבתי והעמדתי בריתי איתם לתת להם את ארץ כנען.... הרי שנדרתי להם, ולא קיימתי". כלומר, להבדיל מהאבות שששמעו הבטחות שלא קוימו, כמו הבטחת ירושת הארץ, ובכל זאת המשיכו להאמין ולבטוח בה', משה מתלונן. בהמשך מצטט רש"י את המדרש: "כשבקש אברהם לקבור את שרה לא מצא קרקע עד שקנה בדמים מרובים, וכן ביצחק ערערו עליו על הבארות אשר חפר, וכן ביעקב... ולא הרהרו אחר מידותי, ואתה אמרת למה הרעתה?" ובפרשה הקודמת הסביר רש"י את דברי ה' למשה: "הרהרת על מידותי, לא כאברהם שאמרתי לו כי ביצחק יקרא לך זרע ואחר כך אמרתי לו העלהו לעולה ולא הרהר אחר מידותי". כלומר התוכחה של ה' היא על כך שמשה "הרהר אחר מידותיו", כלומר פקפק בדרכי הנהגתו של ה' את העולם.  במה מדובר? איפה הרהר משה אחר מידותיו של הקדוש ברוך הוא, והיכן אמר "למה הרעתה"?  בפרשה הקודמת, פרשת שמות, משה נשלח לפרעה עם הבקשה-צווי "שלח את עמי". פרעה כצפוי מסרב. משה ידע מראש שפרעה יסרב, בין השאר כי לא הייתה לו שום סיבה להסכים עוד לפני המכה הראשונה, וגם מפני שה' אמר לו מראש שכך יהיה: "ואני ידעתי כי לא יתן אתכם מלך מצרים להלוך ולא ביד חזקה". כך שהתגובה של פרעה הייתה צפויה לחלוטין. אולם מלבד לסרב לעצם הבקשה, פרעה מתרגז ומוסיף גזירה חדשה (עליה כתבנו כאן בשבוע שעבר) ומצווה את עבדיו: "לא תאסיפון תבן לעם ללבן הלבנים כתמול שלשום, הם ילכו וקששו להם תבן, ואת מתכונת הלבנים אשר הם עושים תמול שלשום תשימו עליהם לא תגרעו ממנו". לגזירה הזו היו השלכות הרות אסון על עם העבדים הסובל: "ויפץ העם בכל ארץ מצרים לקשש קש לתבן. והנוגשים אצים לאמר כלו מעשיכם דבר יום ביומו כאשר בהיות התבן. ויכו שטרי בני ישראל". בצר להם פונים השוטרים המוכים לפרעה "ויצעקו אל פרעה לאמר למה תעשה כה לעבדיך... והנה עבדיך מוכים וחטאת עמך". פרעה לא שועה לזעקותיהם של השוטרים והם יוצאים מתוסכלים מהארמון. בדרך החוצה הם פוגשים במשה ואהרון שבאים שוב בשליחות אל פרעה. הם תולים בהם את האשמה על המצב הקשה, ולא חוסכים מהם את שבט לשונם: "ירא ה' עליכם וישפוט אשר הבאשתם את ריחנו בעיני פרעה ובעיני עבדיו לתת חרב בידם להרגנו".  המילים הקשות פוגעות בבטן הרכה של משה. האופטימיות שלוותה את הצעדים הראשונים לקראת הגאולה מתחלפת בייאוש. הוא מחליט באותו רגע שלא להמשיך במשימה שהוטלה עליו, הוא סב על עקביו ובא בתלונות אל ה': "וישב משה אל ה' ויאמר: ה', למה הרעתה לעם הזה, למה זה שלחתני, ומאז באתי אל פרעה לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך". גם העם מפסיק לשמוע, לאחר שקיבלו בשמחה את בשורת הגאולה: "ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה".  זהו חוסר האמונה בה', עליו דיבר רש"י בפרשתנו, ועליו מוכיח ה' את משה. ובאמת מוזר הדבר שמשה לכאורה מתייאש ומרים ידים. ה' לא אמר לו שכך יהיה? האם לא היה צפוי שזו תהיה תגובת פרעה? כך מנסח הרב אברהם אבן עזרא את השאלה: "אחר שהשם הודיע למשה ואמר לו ואני ידעתי כל יתן אתכם מלך מצרים להלוך... אם כן למה יתרעם משה?" המפרשים השונים דנו בכך והביאו סיבות שונות ליאוש שאחז לכאורה במשה. האבן עזרא עצמו מסביר שמשה חשב שהגאולה תתנהל במגמה חיובית של שיפור מתחילתה: "והתשובה: חשב משה, כי מעת דברו אל פרעה יקל מעליהם עולם (את העול שלהם), והנה הוא הכביד העבודה עליהם".  כלומר, ציפיתי, אומר משה, שברגע שנקטתי בצעד הראשון כבר יחול שיפור. לא ציפיתי שעל נקיטת צעד נכון בכיוון החיובי התוצאה תהיה החמרת המצב הקיים. זוהי נטיה טבעית. אנשים מצפים שהתוצאה החיובית של מעשים נכונים תורגש מיד. ועל כך מוכיח ה' את משה: האבות הבינו שגאולה, כלומר, תיקון וריפוי מצב קיים, הוא תהליך ארוך, ייתכן שאף של מספר שנים או אפילו מספר דורות. השיפור הוא לא גרף עולה בצורה אחידה, אלא כולל עליות ונפילות, משברים והתקדמות. לכן, אם אתה מאמין ויודע בוודאות שזהו צעד נכון, העובדה שהתוצאות מתעכבות מלבוא לא צריכות לרפות את ידיך.  אחרים, ביניהם האור חיים והנצי"ב מוולזין בספרו העמק דבר מסבירים אחרת את תלונת משה. לדבריהם משה אבין שעדיין לא הגיע זמן הגאולה, והשליחות הייתה מוקדמת מדי. משה שאל, אם כן, מדוע נשלח לפרעה "לעצבן" אותו לפני הזמן ולהפוך את המצב לקשה עוד יותר. מוטב לחכות לרגע המתאים כדי שלא יגבר הסבל והשיעבוד, ולשלוח אותי בזמן הנכון, אומר משה לה'. אולם הטעות היא שגם המשבר הוא חלק מהגאולה. לא ניתן היה לדחות את הצעד, שכן הגאולה כוללת בהכרח קשיים בדרכה, נפילות ומשברים. דחיית הצעד היה גורם להארכת הסבל ללא צורך, וייתכן שאף להחמרתו. בסופו של דבר הייסורים הקשים יותר היו מגיעים בדרך כזו או אחרת.  אלו דברים שההמון מתקשה לקבל "מקוצר רוח ומעבודה קשה". ייתכן שיהיו צעדים שיפגעו בטווח הקצר ויהפכו את החיים לקשים יותר, אך בטווח הארוך יביאו לשיפור, אך ההמון לא רואה זאת כיוון שהוא מרוכז בכאן ובעכשיו, ועכשיו הצעד הזה הופך את המצב ליותר קשה. אבל באמת, יש צורך לדעת איך לשאת בעול ולסבול בתקופת הריפוי כדי להנות בהמשך מתקופת השגשוג. גם כשנגזרות גזרות כלכליות קשות, העול יומיומי, התשלומים המכבידים הקושי להשיג את המטרות הכלכליות והצורך להצטמצם ולקצץ בהוצאות גורם לקוצר רוח ומרמור כלפי המנהיגים. ייתכן, אמנם, שיש לקחת בחשבון את הקושי הזה בתהליך קבלת ההחלטות, ולחשוב איך להקל במידת האפשר. אולם לעיתים קרובות דחייה של מהלכים קשים והכרחיים, במידה והם אכן הכרחיים לצורך שיפור, לא תקל מהצער שיבוא בהמשך, אולי אפילו תחמיר אותו. אין טעם לטעון "עוד לא הגיע זמן הגאולה, למה זה שלחתני" כי הגאולה תתחיל כשתישלח, כשהצעד יינקט, גם אם בהתחלה היא לא תראה כגאולה.  לעיתים קרובות למנהיגים אין כוח לעמוד בצעקות ותלונות ההמון, ואין להם את האומץ הנדרש לנקוט בצעדים הכרחיים ולבצע רפורמות לטובת תיקון המערכת. נוח להם להישאר באזור הנוחות ולהצטייר כמיטיבי העם או לקבל כתבה אוהדת בעיתון כזה או אחר. מנהיגים אמיתיים הם אלו עומדים בפרץ הביקורת ונוקטים בצעדים ההכרחיים כדי להביא לעתיד טוב יותר.   >>>פרשת וארא: היכולת לקבל החלטה לא פופולארית

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 26/01/2023 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עוז 20/01/2023 16:11
    הגב לתגובה זו
    הפעם החיבור בין הנושא הכלכלי והתנכי היה קצת מלאכותי, אבל מעניין סה"כ
  • 1.
    א 20/01/2023 12:05
    הגב לתגובה זו
    נהנה כל שבוע מהכתבה הזו יותר מכל הכתבות. תמשיך ותצליח.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.