מחאת עובדי טבע בירושלים
צילום: דוברות ההסתדרות

יו"ר עובדי טבע בירושלים: "המפעל שלנו פצצה מתקתקת"

על רקע מחאת עובדי טבע מתחייב היום כחלון שלא להפקיר אותם; יו"ר ועד העובדים: "אם המפעל יבער - יפנו את כל ירושלים"

מערכת Bizportal | (4)
נושאים בכתבה טבע ירושלים

במחאה על פיטורי הענק של חברת טבע בישראל, מאות מעובדי חברת טבע חסמו הבוקר את הכניסה למשרד האוצר בירושלים. כעת מתחייב שר האוצר משה כחלון כי ממשלת ישראל לא תפקיר אותם. לדבריו, "הממשלה תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה בכדי לנסות ולהביא לצמצום מספר המפוטרים וסגירת מפעלים".

בריאיון ל"גלי ישראל" אמר היום יו"ר ועד העובדים של טבע בירושלים, איציק בן סימון, כי "יש לנו חומרים נפיצים ורעילים שיכולים לסגור את המדינה ל-3-4 חודשים וזו לא אמירה של סתם. אם המפעל הזה יבער - 3 חודשים ייפנו את כל ירושלים. לא את מפעל הטבליות, את כל ירושלים יפנו".

עוד הוסיף: "אנחנו נבעיר את המפעל. המפעל שלנו פצצה מתקתקת. ברגע שההחלטה תהיה סופית והחרב תשחט אותנו, אנחנו נשחט בתוך המפעל, כן. "תמות נפשי עם פלישתים".

הדברים נאמרים על רקע הכרזתו של בן סימון אתמול על התבצרות העובדים במפעל בירושלים עד לפתרון המשבר: "נעבור את הקווים האדומים ונהפוך ללפיד בוער, אנחנו והמשפחות שלנו". היום, עובדי המפעל ממשיכים להתבצר. 

 

במקביל, נמשכת היום השבתה מלאה של מטה החברה בפתח תקווה, מפעל טבע מדיקל באשדוד ומפעל טבע פלנטקס בנתניה. פעילות המפעל בכפר סבא תיעצר החל מהשעה 12:00 ועד 16:00 בצהריים. עובדי המפעלים טבע מיגדה בקריית שמונה, אביק בנתניה וטבע-טק TAPI במועצה האזורית רמת חובב, יקיימו אספות הסברה בסמוך לאתרי החברה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רענן 22/12/2017 20:42
    הגב לתגובה זו
    התנגד לשיפורים וקיצוצי משרות במפעל שגרם למפעל כולו להיות לא תחרותי
  • 2.
    מספיק... מספיק.... (ל"ת)
    אדנו 21/12/2017 10:16
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אווווויייי 18/12/2017 11:29
    הגב לתגובה זו
    מוכנים לשרוף מפעל. לא שמעתי על אף חברת היי טק שמתבצרים בה עובדים. נגמר - הולכים הביתה. מא שכן נכון - לבדוק את קבלת ההחלטות של הנהלה ולשפוט אם צריך! אבל שני הדברים הם לא קשורים. אף אחד לא יאכיל עובדים בחינם עכשיו.
  • תושבת ירושלים 19/12/2017 19:42
    הגב לתגובה זו
    השב"כ חייב להיכנס לתמונה כדי לבחון האם כוונותיו של המטורף הזה אכן רציניים
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.