MG3: מבחן דרכים השקה

אלי שאולי, שנחאי |

MG3

האיום של תעשיית הרכב הסינית מרחף באוויר כבר זמן רב, למרות שעד כה הוא לא הרעיד את שוק הרכב הישראלי. ב-MG, מותג הרכב הסיני הראשון שנחת בארץ, מתכוונים להעלות הילוך לקראת סוף השנה. הרעיון הכללי הוא להרחיב את מבחר הדגמים עם מכונית סופרמיני לא קטנה (400 ס"מ אורך, 252 ס"מ בסיס גלגלים) שמכונה MG3 ואשר פונה לאחת הקטגוריות החשובות בשוק המקומי. בתערוכת הרכב של שנחאי, בה ביקרנו, כבר פגשנו את המכונית הזו בגרסאות אופנתיות עם גג בצבע שונה שאפילו נושא את דגל היוניון ג'ק הבריטי, והסיבה ברורה. הרצון לקשר את המותג הסיני לאירופה ולהילה של היצרנית הבריטית האגדית. יומיים לאחר מכן יצאנו לסוכנות MG, אי שם באחד מפרברי שנחאי הענקית כדי לבצע נהיגת היכרות עם המכונית.
 

לקרוא לזה נהיגת מבחן יהיה מן הסתם מוגזם. אם כבר אז מדובר במבחן לאומץ, לעצבים וליכולת שלי לשרוד בתנועה הסינית שהתואר כאוטי הוא מחמאה עבורה. ובכל זאת, למרות התנאים והזמן המאוד מוגבלים ננסה לחלוק רשמים ראשונים מהמכונית שעשויה להיות חשובה עבורנו.
 
 

עיצוב
כאשר אני פוגש בה בסוכנות המקומית, ה-MG3 צדה את העין בזכות החזית העדכנית שמאפיינת את המבחר החדש והעתידי של המותג (היא שונה מהותית מזו שאנו מכירים בארץ). היא מציגה פנים ספורטיביות ואסרטיביות למדי. מהצד המראה שגרתי יותר ופחות מודרני ומזכיר את סקודה פאביה וסוזוקי סוויפט במשהו. בשני גוונים היא נראית טוב יותר.

לתא הנוסעים קו נעים יחסית שנראה מודרני ברגע הראשון בעיקר בזכות מערך שמע שעוצב בהשראת האייפוד או אוזניות הביט. הוא עוטה צבע לבן עם מסגרת אדומה זוהרת. השאר פשוט יותר והפלסטיקה עדיין לא ברמה האירופאית ומשדרת תחושה נוקשה, חלולה ולא איכותית. גם דיפון הדלתות פשוט וידיות הפתיחה מוזרות. הנדסת האנוש לא מבריקה כאשר מיקום איתות האזהרה נמצא בתוך מערך האוורור (המעניין בעיצוב) ומתג הגג הנפתח פועל בצורה מוזרה. תנוחת הנהיגה סבירה אך ההגה אינו מתכוונן למרחק. מאחור מפתיעה המכונית עם מרחב טוב לרגליים ובייחוד לראש וגם לתא המטען נפח נאה.

בתנועה
ה-3 מצוידת במנוע ה-1.5 ליטר המוכר של MG שמייצר 109 כ"ס, אלא שלמרבה ההפתעה כאן הוא משודך לתיבה רובוטית (מצמד יחיד) שהגיע מפיאט. באופן מפתיע למדי התיבה הזו עובדת באופן רך ונעים יותר מבפיאט פונטו, אם כי ההחלפות עדיין איטיות ומורגשות מדי. למרות נפח גדול יחסית, המנוע אינו מרגיש חזק במיוחד בעיקר בגלל זמינות הכוח שאינה מרשימה בסל"ד נמוך. שיא המומנט מגיע ב-4,800 סל"ד וצריך לאמץ את יחידת הכוח, אבל בסביבה זו הופך המנוע רועש ומשדר המהום מטריד. בסופו של דבר הביצועים סבירים, לא יותר, ולתחושה לא מוסיפה המצערת הלא מדויקת עם התגובה המהוססת.
 
 

גם על המסלול המוגבל ביותר ההגה מרגיש קל מדי ובעל פעולה לא מדויקת ומעורפלת. הוא גם מושפע לעתים מהכוח. גם הבלמים מרגישים ספוגיים. אבל מה שבולט יותר מכך היא נוחות הנסיעה הבעייתית ורעשי הכביש. עם זאת כדאי לזכור שהכבישים הסיניים מייצרים אתגר גדול ביותר למתלים עם שפע בלתי נדלה של שברים, מהמורות ובורות שלידם נראים כבישי ישראל כמרבד הקסמים.

סיכום ביניים
ה-MG3 נראית טוב והיא גם מרווחת, אבל לפחות מטעימה ראשונה נראה שהיא עדיין לא ברמת המכונית הפופולאריות בקטגוריה. עם זאת צריך לזכור שזוהי היכרות מוגבלת ושעד שתגיע המכונית לארץ היא תעבור מספר שיפורים ועדכונים ותנחת תחילה עם תיבה ידנית. הגרסה הרובוטית תגיע רק ב-2014. כל זה אומר שהשאלה הגדולה תהיה המחיר. התחרות בתחום קשה והמחירים זולים, ו-MG צריכה להיות זולה מסקודה פאביה למשל. במקרה הזה נראה שגם עור וגג נפתח לא יעזרו ו-MG תצטרך להתמקם בטווח המחירים שבין 60,000 ל-70,000 שקלים כדי להצליח.

הרבה יותר על התכניות והמכוניות החדשות של MG תוכלו לקרוא בגיליון 328 של מגזין אוטו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.