הנשיא האמריקני אובמה מדבר גם בעברית: "טוב להיות שוב בארץ"
"טוב להיות שוב בארץ", כך אמר בעברית הנשיא האמריקני, ברק אובמה בקבלת הפנים הממלכתית שנערכה לכבודו לאחר שמטוס האייר פורס 1 נחת בנמל התעופה בן גוריון. עם נחיתתו עבר אובמה בלווית הנשיא, שמעון פרס וראש הממשלה, בנימין נתניהו על פני מסדר הכבוד וכן על פניה של הממשלה החדשה ונכבדים רבים נוספים שבאו לקחת חלק בביקור ההיסטורי.
הנשיא אובמה הדגיש במהלך נאומו את החשיבות שהוא רואה בקשר בין ארה"ב לבת בריתה ישראל ואמר, "ארה"ב עומדת לצידה של ישראל כי ביטחונה הוא גם אינטרס ביטחוני שלנו. לא בכדי ארה"ב היתה המדינה הראשונה שהכירה בישראל לפני 65 שנה באו"ם. אני אומר בצורה הבטוחה ביותר - הברית ביננו היא נצחית".
אובמה אמר דברים אלו לאחר שהצהיר, "כבוד הוא לי להיות פה ולדרוך על אדמה היסטורית. לפני יותר מ-3,000 שנה העם היהודי חי כאן והתפלל כאן לאלוהיו. אחרי מאות שנים של גירוש, רדיפות שאין להן אח ורע, נוסדה מדינת ישראל. היום הילדים של אברהם ושרה מגשימים את החלום להיות אדונים לגורלם במדינתם הריבונית".
בין הדברים שנשא הנשיא פרס נאמר גם, "החלום האמריקני נובע מהתנ"ך ואנחנו מקבלים השראה ממכם. אוקיינוס גדול מפריד בינינו אבל יש לנו חלומות ותקוות משותפים. בלי התמיכה של ארה"ב ישראל הייתה סובלת מתוקפנות רבה יותר" וסיים את דבריו כך, "אדוני הנשיא, לאן שלא תלך בארצנו אתה תפגוש בחום ובאהבה של עם ישראל. ברוך הבא הביתה, אדוני הנשיא".
ראש הממשלה, נתניהו הדגיש את מידת התודה שרוחשת ישראל לארה"ב ואמר "תודה לך אדוני הנשיא שאתם תומכים שוב ושוב ביכולת של ישראל להגן על עצמה. תודה לך אדוני הנשיא שאתה תומך בזכותו של העם היהודי למדינה כאן בארצנו ובברית הבלתי שבירה בין שתי הארצות ושני העמים.
התמיכה הבלתי מסוייגת של ארצות הברית היא המפתח להשגת שלום במזרח התיכון, ובעיקר עם שכיננו הפלסטינים. אנחנו רוצים מאוד להגיע לשלום עם הפלסטינים".
הביקור של אובמה בישראל הוא בהחלט ביקור היסטורי מאחר והוא הביקור הראשון שלו כנשיא וגם הביקור הראשון שלו במדינה כלשהי מאז שנבחר לנשיאות בקדנציה השניה. הביקור צפוי להימשך עד יום שישי ובמהלכו יפגש אובמה עם ראשי המדינה וידון על נושאים כגון האיום האירוני וחידוש המו"מ עם הפלסטינים. אובמה ישא נאום מרכזי בבנייני האומה ביום חמישי בערב. לאחר הטכס בנתב"ג פונה אובמה לביקור בסוללת כיפת ברזל.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
