ענף בסחרור סוף שנה? "יש ראלי מטורף, 25 תקציבי פרסום 'מסתובבים' בחוץ"
מועד סוף השנה הוא עיתוי מקובל עבור לקוחות לגשש בשוק הפרסום במטרה לבחון העברת תקציבים למשרד חדש. אבל תעשיית הפרסום יודעת שסוף 2011 הוא הרבה יותר מעוד סיום שגרתי. המחצית השנייה של 2011 גרמה ללא מעט לקוחות לעשות חושבים על הפוזיציה בה הם ניצבים מול הקהל והלקוחות ועל סדר הכוחות שלהם מול משרדי הפרסום בהם יושב התקציב של החברה. אנחנו הולכים לשנה של ראלי פסיכי". כך אומר לאייס אחד מהפרסומאים המובילים בענף, ויש לו על מה לסמוך. "יש סביבנו ראלי מטורף של תקציבים שאני לא זוכר כמותו כבר כמה שנים. יש כרגע לפחות 25 תקציבי פרסום שמסתובבים בחוץ ובוחנים מעבר למשרד אחר". רשימה חלקית של התקציבים שנודע לאחרונה כי הם 'על המדף' כוללים את ישרוטל, סטימצקי, ד"ר גב, נטוצי, בנק ירושלים ועוד. לאלו יש להוסיף תקציבים שהחליפו ידיים לאחרונה וכבר חתמו במשרדים חדשים, את תקציב סלקום שסיים במקאן וטרם ידוע האם יישאר כולו בידיים של גיתם וכמובן את תקציב פרטנר שעשוי לעבור לידי מקאן. זה רק הקדימון בכיר נוסף בענף אומר לאייס: "מה שאנחנו רואים עכשיו זה רק קדימון למה שהולך לקרות ב-2012". לדבריו "השוק השתנה, 2011 נראתה כמו השנה הטובה ביותר בשנים האחרונות ואז הכל התהפך. היום לקוחות כל כך חסרי בטחון שקמפיין יכול לרדת מהאוויר אחרי 3 תגובות לא מחמיאות בפייסבוק". לדבריו, חלק גדול מהבעיה נעוץ בשיטת התשלום שחייבת להשתנות. "משרדי הפרסום חייבים להפוך לשותפים של הלקוחות, לא עוד ספקי שירות. אם הקמפיין עבד והוכיח את עצמו - שישלמו יותר. אם התוצאות של הקמפיין לא היו טובות - שישלמו פחות". עם זאת הוא מציין, "עד ששילוח, חומסקי, יהושע ושאר בעלי המשרדים לא ייצא מהתמונה - מודל העמלות לא ישתנה כי נוח להם יותר שזה יישאר כך". מי שבטוח בצפי שלו לשנה הבאה - לא יודע על מה הוא מדבר גיא בר, המשנה למנכ"ל בגיתם BBDO מצנן מעט את האווירה ואומר: "אני לא רואה משהו חריג בענף. יש לא מעט נבואות מצוצות מהאצבע לקראת 2012. התרחישים הם רבים: הפצצה האיראנית עוד כאן, המיתון בארה"ב יגבר, שוק הנדל"ן בישראל יקרוס, המחאה החברתית תהפוך לאלימה ועוד. כל אלו ישנו את השוק לחלוטין אבל מדובר בחוסר וודאות מוחלט. מי שבטוח בצפי שלו לשנה הבאה - לא יודע על מה הוא מדבר. השנה הייתה צריכה להיות מעולה והנה הגיע יולי וטרף את כל הקלפים". לדברי בר "זו המציאות שלנו - יחד עם זאת, גם כשיש סביב האקלים שלנו כל כך הרבה איומים וסימני שאלה - עדיין ההיערכות של ענף הפרסום ל-2012 לא יכולה להיות תלויה בזה". מכל התקיבים שיצאו החוצה - לא זוכר שמישהו ביקש לעבוד עם משרד קטן המשנה למנכ"ל בגיתם לא רואה איך הלקוחות מפנים גב למשרדים הגדולים ואת זרם התקציבים פונה למשרדים הקטנים והבינוניים. "לעניין השינויים הלכאורה דרמטיים בקרב הלקוחות - אני מרגיש שיש ערבוב בין שמחה לששון. הקשר של מה שקרה במחצית השנייה של 2011 למשרדי הפרסום הוא אפילו לא מקרי - ואם כבר, מה שקרה למשק עם המחאה החברתית אמור להביא את הלקוחות למשרדים כדי לקבל תמיכה מקצועית על בסיס הניסיון והידע הרב שלהם. יתרה מכך, בר טוען שהמשרדים הבינוניים לא הוכיחו את עצמם באיסוף לקוחות שיצאו לשוק. "לדעתי לא השתנה כלום וכפי שהיה כך יהיה. מכל התקציבים שיצאו החוצה וביקשו לפגוש משרדי פרסום - אני לא זוכר שמישהו ביקש לעבוד עם משרד קטן יותר. ברוקנר-נטע-יער הוא אולי המשרד הקטן שפונים אליו יותר לקוחות ולא יותר. טורנדו, סטימצקי וישרוטל הלכו ויילכו לגדולים. וזה לא ישתנה בשום דרך קיצונית בשנים הקרובות". הלקוחות מתחילים להבין שיש הגיון בשינוי שיטת התשלום בענף הפרסום סיומה הקשה של 2011 מבחינת שוק הפרסום הביא את הענף לקיצוצים כואבים בכח האדם. זאת כתוצאה מירידה ל'בונקר' של המפרסמים במשק. על שינוי שיטת התשלום שמודי כידון, יו"ר איגוד חברות הפרסום ויו"ר גיתם BBDO, הבוס של גיא בר מנסה לקדם, הוא אומר: "התחלנו את הדבר הזה לא מהיום והרבה לפני שנאלצנו לפטר אנשים. כבר לפני שנתיים דיברנו על זה והתחלנו לנסות מודלים חדשים של תגמול שמוכרים בעולם". "אי אפשר לומר שזה קרה בהצלחה מרובה" אומר בר, "אבל כל דבר כזה מתחיל לאט וצומח עד היום שזה נהיה לגיטימי לגמרי. הרווחיות של המשרדים נשחקה מאוד אז אין ספק שזה מצרף עוד גופים לאג'נדה הזו - גם אם בעבר היו משרדים שהתנגדו לכך הם היום מבינים שזה שווה בדיקה. אפילו הלקוחות מתחילים להבין שיש בזה הגיון לשני הצדדים".
- 6.מובי טל 15/12/2011 17:07הגב לתגובה זוקצת צניעות לא תזיק למנהלי גיתם שרגע אחד מפטרים שלושים אנשים!!! ורגע אחרי משחקים אותה עסקים כרגיל. כנראה שלא הפנימו שם את מה שהצרכן מבין בעקבות המחאה. רחמנות על הלקוחות שלהם.
- 5.אחד שאין לו מושג 15/12/2011 14:41הגב לתגובה זועל מה כל המהומה? בסה"כ מדובר בקונפורמיזם של התקופה. הפערים הבין מנטאליים מכים שורש על בוהן ומכניסים את כולם לסטרס. מסכן השליח או השילוח או איך קוריאם לו שם... איך הוא ישן בלילה?! בחסות טורנדו. המזגן עם האינוורטר!!
- 4.אחד שמכיר (את ינון) 15/12/2011 14:14הגב לתגובה זואולי הטריק העתיק מכולם..
- 3.ברבי 15/12/2011 11:32הגב לתגובה זוכתבי אייס לא יודעים אבל גם תקציבי נעלי בינו, פיצוחי מומי ואופנת וזלין על המדף... באמת היסטריה בעולם הפרסום
- 2.לואי סייפיר 15/12/2011 09:15הגב לתגובה זושום דבר לא ישתנה . כל עוד משרדי הפרסום חושבים שאנחנו הלקוחות נמשיך לממן אותם למרות ההשקעה המינימלית שלהם לא יהיה שינוי
- 1.המדיה 15/12/2011 06:48הגב לתגובה זוכך גם הלקוח יידע שלא עושקים אותו והתקציב שלו נעלם בשניה וכך גם חברות המדיה יתאוששו ולא יעקפו את משרדי הפרסום כמו שהח"כ כאמל שאמה אמר 15% זה די והותר !!