מיוחד

פרסום בסלולר, מה קורה עם זה? "יש בשלות, זה כבר לא 10% מהדיגיטל"

כך אומרת רונה בן דוד מ-OnTheMob. "מנהלי שיווק מבקשים מהלך של מרצדס במחיר סוסיתא". עופר איתן מ-Moblin: "אין למשרדים הגדולים סיכוי להתמודד בזירה הזו". דודו דהן, יהושע TBWA: "גם הפייסבוק התחיל לאט"
משה בנימין | (20)

תחום הפרסום בסלולר מנסה להרים את ראשו ולהיכנס לתמהיל המדיה מזה מספר שנים אך בניגוד לנעשה בעולם, בישראל עוד מדובר בפעילות שולית השמורה למותגי ענק, ומספר נמוך מאוד של משרדי פרסום וסכנויות המתמחות בתחום. עוד ב-2008 נערכו בישראל כנסים שעסקו בפרסום בסלולר וניסו לקדם את הבשורה שהתקדמה מאז בצעדים קטנים ואיטיים.

"הפרסום בסלולר הפך להיות משהו שנע מתחת לרדאר" אומרת רונה בן דוד, מנכ"ל חברת OnTheMob סוכנות המתמחה במובייל אינטראקטיב וניהול קמפיינים במדיה הסלולרית. לדברי בן דוד, "אם קסטרו או אפילו תנובה לא עולים בקמפיין הם יכולים לבחור בפעילות בסלולר, על אש קטנה".

"יש בשלות, אבל אנחנו עדיין מדיה מובלת"

בן דוד מסבירה, כי כיום "מנהלי השיווק הרבה יותר בשלים, הם מבינים שסלולר זה לא רק לחתוך 10% מתקציב הדיגיטל ולהפנות אותו לסלולר". עם זאת היא מודעת היטב למקומה הנוכחי במערך: "יש מותגים שמוצאים בסלולר סוג של תחליף אבל זו עדיין מדיה מובלת. משרדי הפרסום אמונים על האסטרטגיה ואנחנו המרכיב המשלים".

דוגמא נוספת למעמדו השולי עדיין של גזרת הקמפיין הסלולרי ניתן למצוא בדבריה של בן דוד שאומרת: "יש מי שאומר לנו שאסטרטגייה כוללת בסלולר זה מעניין אבל בלי משרד הפרסום שלי אני לא זז. אנחנו גם תופסים את עצמנו לא כסוכנות פרסום אלא כמי שיכול לייצר את האינגייג'מנט למהלך שהגה משרד הפרסום".

בן דוד מצביעה גם על תחושת ה'לצאת ידי חובה' של מנהלי שיווק ומסבירה כי, "יש הרבה מפרסמים שעשו אפליקציה רק כדי להגיד שיש להם אפליקציה". הבעיה מתחילה, היא אומרת "כאשר מנהלי שיווק מבקשים פעילות באיכות של מרצדס ובמחיר של סוסיתא".

"משרדי הפרסום יוצאים משליטה כשהכסף שלהם עובר לסלולר"

מנכ"ל OnTheMob מעלה תופעה נוספת שמקבלת ביטוי מוקצן לאור מצב שוק הפרסום וזו נוגעת לקשיים שמערימים משרדי הפרסום הגדולים על הלקוחות שלהם המבקשים לעבוד עם סוכנויות סלולר מתמחות. לדבריה, "הלקוח מבקש פעילות בסלולר ומשרד הפרסום מתנגד".

* מהלך הסלולר של OnTheMob לחברת פיליפס

היא נותנת דוגמא למקרה שכזה: "היה לנו קמפיין גדול שהובל על ידי הסלולר ומשרד הפרסום כמעט יצא משליטה כשהוא הבין שהכסף שלו יילך לסלולר ושם המשרד לא יעשה את הכסף שהוא יכול לעשות על מדיה בטלוויזיה או בעיתונות. בסופו של יום גם הלקוחות הבינו את סדר הכוחות. היה לנו לקוח שאמר למשרד הפרסום שלו, תכירו אלו OnTheMob, אתם עובדים איתם צמוד, ולא לוקחים להם שקל על המדיה".

"הייתה שנה נהדרת; אין למשרדים הגדולים שום סיכוי להתמודד בזירה הזו"

עופר איתן, מנכ"ל Moblin, חברה נוספת המתמחה בשיווק ופרסום בסלולר אומר לאייס: "תמונת המצב בפועל היא ששנת 2011 היתה שנה נהדרת מבחינת היקפי הפעילויות הסלולריות, הן בתקציבים והן בחדשנות קריאטיבית". לדבריו, "המסקנות מלפני עשור בו החל עידן הפרסום באינטרנט באיטיות הופקו, חברות רבות רצו השנה לתקוע יתד במדיום כמה שיותר מוקדם על מנת לסמן טריטוריות ולייצר נוכחות במחירים סבירים, כמו גם להציג חדשנות ללקוחות. אפשר להגיד שאחרי הרבה שנים בהם כולם חיכו לפריצה של "שנת הסלולר" - 2011 היתה השנה בה זה קרה באמת". - איך תחום הפרסום בסלולר מגיב להאטה בשוק התקשורת וצניחת ההוצאה לפרסום? הוא נתפס כסוג של מותרות שנחתכת מיד או שהוא הופך לסוג של אלטרנטיבה? "בקמפיינים מסויימים" אומר איתן, "הפרסום הסלולרי מהווה את האלטרנטיבה בה' הידיעה לפרסום מסורתי. תמיד יהיה מצב בו לא ניתן לעבור השקה בלי טלוויזיה, פרינט ושלטי חוצות אבל נוצר מצב שבעקבות המיתון העולמי והמחאות החברתיות, חברות מפחדות לצאת בקמפיינים מרהיבים ועתירי תקציב, אך יחד עם זאת, לא יכולות להרשות לעצמם לא לספר על החידושים והמוצרים שלהן. כאן נכנס הפרסום הסלולרי במלוא העוצמה כשיווק שאינו מוחצן, חדשני ובעל החזר ההשקעה הגבוה ביותר מכל המדיות". -האם למשרדי הפרסום הגדולים יש את היכולת להיות 'אפ טו דייט' עם מה שקורה בתחום הסלולר או שזו נחלתם של סוכנויות מתמחות כדוגמת Moblin? על פי איתן, התשובה היא חד-משמעית: "לפחות עד השלב שבו תהיה סטנדרטיזציה של מערכות ההפעלה אין למשרדים הגדולים שום סיכוי להתמודד בזירה הזו עם משרדים מתמחים. תמיד יצטרכו הבנה של מה ניתן לעשות במסך הסלולרי, גם מבחינה טכנולוגית וגם מבחינה שיווקית".

לדבריו, "העולם הסלולרי דורש הרבה הבנה טכנולוגית של המדיום. משרד פרסום שירצה לעשות משהו משמעותי יותר מלקנות באנר שמוביל לעמוד נחיתה סלולרי לא יוכל לעשות זאת בלי לערב סוכנות מתמחה כמונו שגם מבינה ב UI/UX סלולרי, מחזיקה את הטכנולוגיות לתאימות כל המכשירים, מחוברת לתשתיות המפעילים הסלולריים, מבצעת שילוב עם מדיומים אחרים של הלקוח (פייסבוק, אינטרנט, פרינט) ועוד".

עוד טוען איתן כי לא מדובר רק באוזלת ידם של המשרדים הגדולים ומסביר כי "גם משרדי הדיגיטל לא במשחק כי הם ממוקדים בווב ובפייסבוק ואין להם את ההבנה הנדרשת לעבודה במדיום הסלולרי. המגמה העולמית היא עבודה עם משרדי פרסום סלולריים ייעודיים".

דודו דהן, לשעבר מנהל הקריאייטיב בפובליסיס-אידיאולוגי'ק וכיום מנהל הקריאייטיב דיגיטל במשרד הפרסום יהושע TBWA אומר לאייס: "הפרסום בסלולר לא צומח ביחס ישר לאימוץ הסמארטפונים על ידי הקהל בישראל מכיוון שללקוחות משרדי הפרסום יש פחות ופחות יכולת לעכל שינויים בתחום הדיגיטל. מצד שני, כמו שפייסבוק התחיל לאט וכיום שגור על פיו של כל מנהל שיווק כך יקרה גם עם הסלולר שנהנה מהיתרון של היותו מאוד מפולח ומדיד".

"הסלולר הפך לחלק בלתי נפרד מהמצגות ללקוח"

לעניין התמודדות תחום הסלולר עם ההאטה בשוק הפרסום, אומר דהן: "יש ירידה בשוק אבל דווקא מורגשת נטייה לסלולר. אנחנו רואים דרישה גוברת מצד לקוחות לתוכנית שנתית כוללת בסלולר. זה כבר הפך לחלק בלתי נפרד ממצגות ללקוח, מה שלא היית רואה לפני שנה או שנתיים. יש כבר מיליון אייפונים ומכשירי גלקסי, קשה להתעלם מזה".

דהן מתייחס לתחרות על נתחי הפרסום מול סוכנויות הסלולר המתמחות ואומר: "הרעיון והקריאייטיב לא שמור לחברות סלולר בלבד, לא מדובר בחכמת הנסתר. הסמארטפונים פותחים בפנינו עולם מלא וכבר בשנה הקרובה נוכל לראות את זה בקמפיינים מרכזיים".

דהן מצביע על מה שמצפה לנו בעתיד הקרוב בתחום הסלולר ומציין את 'הארנק האלקטרוני' כפיתוח שיהפוך למרכזי ב-2012, "גוגל כבר מטמיעה את זה במכשירים הסלולריים שלה". הוא מציין. "בנוסף, יש את כל הנושא של ה-LBC, קמפיינים מבוססי מיקום, יחד עם וידאו, תוכן, משחקים ואפליקציות עם דגש על שימושיות, כמו למשל המהלך האחרון של יונדאי שהשיקו אפליקציה המנסה לעזור לבעלי יונדאי להחנות את הרכב, במידה ואתה לא בטוח אם הרכב יתאים למקום הפנוי".

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    ג׳וקר לותר 02/12/2011 18:25
    הגב לתגובה זו
    גיימיפיקיישן אפליקיישן זה הדבר הבא בשיווק ווקד״מ מובייל
  • 11.
    ChainX 01/12/2011 15:39
    הגב לתגובה זו
    כל משרדי הפרסום הגדולים שקיימים כיום מנוהלים על ידי דינוזאורים שלא מבינים ולא עוקבים אחרי ההתפתחות הטכנולוגית שרצה ב 5 שנים האחרונות. מנהלי קריאיטיב באותם משרדים ממשיכים לקדם את הבינוניות שהמשרדים שלהם מוציאים וחסרי כל יכולת להציע דברים שמתאימים לטכנולוגיה של היום וביצועים שאפליקציות ורעיונות פרסומיים בחו"ל מציעים הם לא מעלים כאלה רעיונות לא רק כי הם מפחדים, אלא גם כי כמו הנכ"לים הם ארכאיים ולא מאורעים למה שקורה בעולם היום. התקופה שבאה תביא שינוי של מי החברות הבאות שישלטו בעולם הפרסום ותפיל את כל המיותרות שנמצאות פה כרגע.
  • 10.
    אידיאונודניק 01/12/2011 12:25
    הגב לתגובה זו
    מה עופר איתן משעמם לך אין לך איזה קמפיין לקחת ליהושע או שהארבעה קמפיינים שבדיתי עכשיו מראשך הקודח מספיקים לך לעשות כסף ולטחון את העובדים שלך כדי שתישב בכיף שלך ותפרגן לעצמך במגסינים כלכליים החיים שלך פנקוטה עופר
  • 9.
    מובי מובילין לין לין 01/12/2011 04:29
    הגב לתגובה זו
    במשרד. שחרר יא בונקר אם לא אני שולחת קורות חיים לרונה
  • 8.
    מכיר 30/11/2011 08:27
    הגב לתגובה זו
    שכחה הגברת רונה לציין שמשרדה לא לוקח שקל על המדיה כי ביד השני יש להם רשת (גרועה) של מדיה וככה הם קונים מעצמם מדיה, על חשבון הלקוחות והמשרדים שלא יודעים דבר...
  • כואב בכיס עופר הטחון (ל"ת)
    גרמון זולדמן 01/12/2011 04:35
    הגב לתגובה זו
  • גיל 30/11/2011 10:31
    הגב לתגובה זו
    היא אמרה שמשרד הפרסום לא יגזור קופון על חשבון המדיה שנרכשה בסלולר.
  • 7.
    עובד משרד פרסום מתוס 29/11/2011 20:34
    הגב לתגובה זו
    מסכיםן עם כל מילה בכתבה.... כמי שעובד במשרד פרסום, בשנה האחרונה 4 לקוחות של המשרד עשו פעילות סלולרית עם moblin ( עופר איתן מרואיין כאן). החבר׳ה האלו מתמחים רק בסלולר ועושים את זה פשוט במקצוענות שלא קיימת במשרד פרסום סטנדרטי. אין לנו סיכוי להתמודד איתם. יש להם את הניסיון, הידע, כוח האדם וההון האנושי ולא פחות חשוב : יש להם את הטכנולוגיה שנדרשת. על החברה של רונה לא שמעתי... אבל אם הם בכיוון של moblin אז מובטחת להם הצלחה. ממה שאני יודע, גם דודו דהאן שמרואין כאן והחברה הקודמת בה עבד ( אידאולוגיק) הפסידו להם לא מעט קמפיינים ופרויקטים
  • עופר 01/12/2011 04:25
    הגב לתגובה זו
    הכל מדהים הלקוחות שלי מדהימים המשכורות חרא
  • 6.
    חוחית בנדה 29/11/2011 16:55
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
  • 5.
    עודד 29/11/2011 13:53
    הגב לתגובה זו
    מסכים מאוד לגבי הנושא שהשנה הסלולר בארץ צמח > אבל עדיין לא פרץ מסכים שמשרדי הפרסום המסורתיים יתקשו להתמודד > אבל לא עם האמירה לגבי משרדי הדיגיטל והדבר הכי חשוב הוא שזה לאו דווקא המשרדים, זה בעיקר הלקוחות שלא מבינים עדיין את המדיום, לא מבינים שבסופו של יום, פעילות נכונה בסלולר, שמה אותך ואת המותג בידיים של הצרכנים, ומשם אפשר לפתח מערכת יחסים מדהימה!
  • 4.
    אישית- טיפ 29/11/2011 13:22
    הגב לתגובה זו
    כל הודעת פרסום מקפיצה, מפריעה, נותנת תחושה של חדירה והפרעה לתחום הפרטי. מעדיפה שלא ומשתדלת לחסום.
  • לא בזה מדובר 29/11/2011 15:14
    הגב לתגובה זו
    גם פופ-אפים באינטרנט מעצבנים ... זה לא זה זה אפליקציות ממתוגות קמפיינים חדשניים שמאפשרים אינטראקטיביות ושיתפויות של המשתמש באמצעים חדשניים מה שהסלולר מאפשר לא קשור לפרטיות או חוסר פרטיות
  • 3.
    תפסיקו לאכול ראשים! הסלולר תקוע! (ל"ת)
    29/11/2011 13:18
    הגב לתגובה זו
  • מה תקוע מה.... 29/11/2011 14:15
    הגב לתגובה זו
    אלה משגשגים בזמן שאצלנו מפטרים. אני על הכוונת. למישהו יש עבודה להציע לי??? 15 שנה בתחום. עם הישגים ראויים לציון. מחפש לעבור למשרד מתמחה במובייל .......
  • עובד משרד 29/11/2011 20:37
    אצלנו רק מפטרים וממה שאני שומע חברת Moblin מונה כבר 30 איש....קצב הגיוס אצלהם וכנראה שגם אצל אחרים בסלולר צומח בטירוף. אני איש קריאיטיב דיגיטל עם 5 שנות ניסיון. נמאס לי מהפייסבוק!!! רוצה סלולר!!!! עופר, יש אצלכם עבודה פנויה????
  • 2.
    יוסי אלבז 29/11/2011 12:54
    הגב לתגובה זו
    מנהלי השיווק בכל הגופים (גדולים וקטנים, צריכים לקרוא ולשמור כתבה זו. אתם מקבלים כאן "טיפ" גדול לעתיד מגב' רונה בן דוד, אל תגידו אחר כך איפה טעינו תודה לגב' בן דוד
  • 1.
    מוני מושונוב 29/11/2011 12:35
    הגב לתגובה זו
    איטי לא חדשני בעליל זאת בעיה של משרדי פרסום גדולים שחרדים לתקציב שלהם במקום לאינטרס הלקוח רק חברות מתמחות יכולות להתמודד עם קמפיינים בסלולר זה הגבול בין היי-טק לפרסום ומשרד פרסום מסורתי פשוט לא מסוגל לעשות את זה היי-טק זה דבר דינמי טכנולוגיות שמתחלפות ומתחדשות כל 4 חדשים אין ליהודע או כל משרד פרסום מסורבל אחר שום יכולת להתמודד עם אדג' טכנולוגי מהיר דינמי זה מצחיק לשמוע אותו מדבר על פייסבוק זה כל כך שנת 2008 ...
  • שלמה בראבא 29/11/2011 13:22
    הגב לתגובה זו
    דוד צודק לחלוטין, מנהלי הפרסום והשיווק עוד לא נמצאים בסלולאר ולכן אין שם תקציבים. הדוגמה של פייסבוק היא נכונה מאוד , ב 2007/8 כשאנשים כמו דודו מכרו את פייסבוק הלקוחות הסתכלו עליו במבט של משוגע מה אתה מבין אחרי שנה וחצי כולם רוצים פייסבוק בלי להבין מה זה. מנהלי השיווק בארץ רוצים להיות מגניבים אבל הם לפחות בשנתיים / שלוש אחרי העולם בהטמעת טכנולוגיות
  • דבלה גליקמן 29/11/2011 15:50
    זה פשוט אג'נדות של משרדי פרסום גדולים שמזיעים בפאניקה מול יכולות כמו של רונה בן דוד ומשרדה איף יו קאנט ביט דם, ג'וין דם אנד סונר דה בטטר. כמה השוק של הגדולים תקוע כמה אנשים פוטרו ביהושע לאחרונה אתה מודע לאפקטיביות שיש לסלולר בנקודה הסופית??? הם מביאים תוצאות תוצאות מדידות אפקטיביות מתחת לראדר או בנראות מלאה זה כבר עניין טאקטי אבל הגיע הזמן לשים את זה על שולחן הפרסום בסלולר עובד השיווק בסלולר עובד יותר תוצאות בפחות כסף.