גלובל פרופרטי גייד: הדירות בת"א עדיין יקרות יותר מסידני ושנגחאי; איפה תשלמו 53 אלף ד' למ"ר?

מדד מחירי הדירות של אתר גלובל פרופרטי גייד מאשר שתל אביב עדיין מדורגת בין הערים היקרות בעולם לרכישת דירה. באיזו עיר תקבלו את התשואה הגבוהה בעולם?
לירן סהר | (5)

דו"ח השמאי הממשלתי שפורסם אתמול הראה כי מחירי הדירות בתל אביב ירדו בשיעור של כ-6% ברבעון השלישי של השנה למחיר ממוצע של 2.387 מיליון שקל. אולם לפי סקר של אתר הגלובל פרופרטי גייד, שהשווה את מחירן של דירות בשטח של 120 מ"ר ברחבי העולם, מחירי הנדל"ן בתל אביב עדיין גבוהים ממרבית הערים בעולם.

תל אביב מדורגת במקום ה-17 מעל ערים יקרות דוגמת סידני (מקום 18), שנגחאי (מקום 19), וטורונטו (מקום 20). המחיר הממוצע למ"ר בעיר עומד על 7,020 דולר, השכר דירה הממוצע עומד על 2,322 דולר לחודש, התשואה השנתית עומדת על 3.31% ונדרשות 30 שנות שכירות לרכישת דירה. יצויין כי תל אביב עלתה ב-3 מקומות מהמקום ה-20 בו עמדה בפברואר, זאת בעקבות ירידת מחירי הדירות באירופה ובאסיה.

במקום הראשון ממוקמת מונקו- מ"ר בעיר מדינה הזעירה הוא 53,226 דולר (כמחיר דירת 3 חדרים בדימונה). שכר הדירה החודשי בעיר הוא 9,212 דולר, התשואה השנתית היא 1.73% ונדרשות 58 שנות שכירות לרכישת דירה. במקום השני מדורגת לונדון עם מחיר של 20,505 למ"ר, שכר דירה של 8,830 דולר, תשואה של 4.31% ו-23 שנות שכירות לרכישת דירה. במקום השלישי נמצאת הונג קונג עם מחיר של 19,323 דולר למ"ר, שכר דירה של 6,235 דולר, תשואה של 3.23% ו-31 שנות שכירות לרכישת דירה.

ניו יורק מדורגת במקום ה-8 עם מחיר של 13,428 דולר למ"ר ו-21 שנות שכירות לרכישה, הרבה אחרי פריז (מקום 4), סינגפור (מקום 5), מוסקבה (מקום 6) וטוקיו (מקום 7). מייד אחריה ממוקמת מומבאי עם מחיר למ"ר של 12,913 דולר ו-36 שנות שכירות לרכישה.

דאר אס סאלאם, בירת טנזניה היא העיר הזולה בעולם עם מחיר של 700 דולר למ"ר ושכר דירה מממוצע של 500 דולר. בקישינב, בירת מולדובה נדרשות 9 שנות שכירות בלבד לרכישת דירה והתשואה עומדת על 11.18%, הגבוהה בעולם. התשואה על שכירות בטייפה, בירת טיוואן היא הנמוכה בעולם ועומדת על 1.57% ונדרשות 64 שנות שכירות לרכישת דירה, המספר הגבוה בעולם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחד העם 15/11/2011 18:28
    הגב לתגובה זו
    מן הסתם משתכרים הרבה יותר מהתל אביבים,כך שת" א היתה אמורה להיות במיצוב גבוה יותר ביחס לשכר הממוצע!!!
  • 3.
    אז לא כ" כ יקר אצלנו (ל"ת)
    זולפה 14/11/2011 23:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המחירים ישובו לעלות בפסח (ל"ת)
    ירידה לצורך עלייה 14/11/2011 11:51
    הגב לתגובה זו
  • בפסח 2015 אחרי המלחמה והמיתון....אולי (ל"ת)
    טקטיקו 14/11/2011 21:41
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    המחירים ירדו לפחות עוד 30% (ל"ת)
    לא לקנות 14/11/2011 11:51
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.