בית הדין קבע, כי המשך עבודת העובדת אצל המעביד לא היה מביא להחמרה בסיכון לעובדת או לעובר, ולפיכך העובדת לא זכאית לגמלת שמירת הריון

בל 10-1314 שולי אוחנה נ' המוסד לביטוח לאומי, מיום 06.10.2010, תקציר פסק הדין מאת עו"ד ירון קיזנר
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

------------

שולי אוחנה (להלן: "העובדת") עבדה במספרה, שבה היא הייתה במגע עם חומרים כימיים שונים.

העובדת סבלה מהתקפי כאבי ראש שאובחנו כהתקפי מגרנה, אף טרם הריונה. העובדת לא קיבלה טיפולים מונעים וטופלה בתרופות כנגד כאבים בזמן חלק מההתקפים.

בתחילת חודש יולי 2009 אושפזה העובדת בבית חולים בשל מה שהוגדר כ"מיגרנה קלאסית". לאחר מכן, העובדת הרתה.

בחודש נובמבר 2009, ביקרה העובדת אצל רופא נשים, אשר נתן לה אישור רפואי לעניין גמלה לשמירת הריון. באישור האמור, ציין הרופא, כי מקום עבודתה של העובדת או סוג העבודה מהווה סכנה לעובדת או לעובר שלה וכי עליה להפסיק את עבודה ולהיות בשמירת הריון עד הלידה.

העובדת הגישה תביעה למוסד לביטוח לאומי (להלן: "המוסד").

המחלוקת בין הצדדים הייתה בשאלת זכאותה של העובדת לגמלת שמירת הריון עד ליום הלידה.

יובהר, כי המחלוקת במקרה דנן, נסבה בתחום הרפואי ולא העובדתי של המקרה.

פסק הדין

-------------

סעיף 58 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק") מגדיר שמירת הריון כ"היעדרות מעבודה בתקופת ההריון המתחייבת בשל אחד מאלה: מצב רפואי הנובע מההריון והמסכן את האישה או את עוברה, הכל בהתאם לאישור רפואי בכתב; סוג העבודה, מקום ביצוע העבודה או אופן ביצוע העבודה מסכנים את האישה בשל היותה בהריון, או את עוברה, לפי אישור רפואי בכתב, ולא נמצאה לה עבודה חלופית מתאימה של ידי מעבידה".

בהלכה הפסוקה נדונו מספר מקרים של עובדות במצב דוגמת זה של העובדת, אשר בו, הפגימה הרפואית הבסיסית, היא פגימה שלכשעצמה אינה נובעת מההריון, אך להריון יש השפעה על אותה פגימה, השפעה שלעיתים מוגדרת כ"סיכון" לעובדת, ולעיתים אינה מוגדרת כך.

בפסיקה נקבע, כי גם שהעובדת אינה יוצאת לעבודה בהסתמך על האישור הרפואי שניתן לה, עליה לדעת שייתכן שפקיד התביעות (בהסתמך על חוות דעתו של הרופא של הנתבע) לא יאשר את התקופה שבאישור ככזו המצדיקה גמלת שמירת הריון, וכי במקרים בהם יש מחלוקת בעניין זה, נכון לשקול מינוי של מומחה רפואי מטעם בית הדין (עב"ל 1158/01 המוסד לביטוח לאומי נ' הק, מיום 14.1.04).

במקרה אחר, נדון עניינה של עובדת, שבהיותה בהריון סבלה ממצב של רגישות ניכרת במפשעה, עקב לחץ על העצב. בית הדין הארצי לעבודה קבע, כי לא הוכח שלא הייתה סכנה לרגל של העובדת, עקב אותו לחץ על העצב, ולפיכך לא נסתרה החזקה שנוצרה מהאישור הרפואי שתמך בתביעתה, ולפיכך העובדת הייתה זכאית לגמלת שמירת הריון (עב"ל המוסד לביטוח לאומי נ' יוקר, מיום 2.3.05).

מהאמור לעיל עולה, כי על פי ההלכה הפסוקה, האישור הרפואי שניתן על ידי הרופא של העובדת בתביעה לגמלת שמירת הריון הוא בעל מעמד כבד משקל, ויוצר חזקה שלפיה אכן מדובר במצב רפואי שמצדיק "שמירת הריון".

החזקה האמורה, ניתנת לסתירה. במקרה של מחלוקת רפואית בעניין זה, נכון למנות מומחה רפואי מטעם בית הדין.

גם אם מתברר שהבסיס המקורי לסיכון הרפואי של העובדת מצוי בפגימה שאינה נובעת מההריון, אך ההריון מביא ליצירת הסיכון או מחמיר אותו, מדובר במצב שנכון לראותו כ"מצב רפואי הנובע מההריון המסכן את האישה".

במקרה שלפנינו, משאימץ בית הדין את חוות דעתו של המומחה, סבר הוא שעל סמך ההלכה הפסוקה, לא ניתן לקבל את תביעת העובדת.

אומנם נכון, שאין צורך שהמצב הרפואי המסכן את העובדת יהיה כזה שלכשעצמו נובע מההריון, כך שעצם העובדה שמדובר בהתקפי מיגרנות שאינם נובעים מההריון לא הייתה יכולה להספיק לשם דחיית התביעה. כמו כן, בשל המשקל הנכבד שיש לתת לאישור הרפואי המקורי, מוטל על המוסד להוכיח שאין מדובר במצב של שמירת הריון.

אולם, על פי העולה מחוות דעתו של המומחה, הרי שהוכח שמצבה של העובדת לא היה כזה שבו, עקב מיגרנות או עקב סוג העבודה, הייתה איזו החמרה בסיכון לעובדת או לעובר. מחוות דעתו של המומחה, שוכנע בית הדין, כי אין אפשרות לקבוע שהמשך עבודתה של העובדת במספרה, היה מביא להחמרה בסיכון לעובדת או לעובר.

לאור כל האמור, דחה בית הדין את תביעתה של העובדת וקבע, כי אין היא זכאית לגמלת שמירת הריון.

(*) הכותב - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.